• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Anonym (Lisa)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 18:54:47 följande:
    Nej, det har jag aldrig sagt. Det jag har sagt är att det är omöjligt för mig att säga vad som är en bra lön utan att veta kringliggande faktorer.
    Fast du anser att kringliggande faktorer är vad  man har i hyra t ex. Inte det som påverkar en lön, utan andra saker. Jag förstår inte hur du tänker där.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 18:58:32 följande:

Fast du anser att kringliggande faktorer är vad  man har i hyra t ex. Inte det som påverkar en lön, utan andra saker. Jag förstår inte hur du tänker där.

Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel. Det påverkar helt enkelt den "upplevda rikheten". Jag lovar Lisa, du måste verkligen inte hålla med mig. Det är helt OK att vi tänker olika här.
  • Anonym (Svår fråga)

Även fast det står i ts att man ska svara oberoende av yrke och erfarenhet så är det lite svårt att göra det. För t.ex utbildning är en investering i sig själv som man har gjort och oftast får man det tillbaka i form av högre lön och snabbare karriärväg vilket också innebär högre lön

Men om jag ska säga BRA lön för någon 44-45 år så måste det vara minst 40-45 tusen i alla fall

• Anonym (Svårt)

Svårt att säga. För en 45-åring skulle jag nog säga att allt över 45000 är en bra lön. Jag är 35 nu och tjänar 35k och det är inte alls självklart för mig att lönen ska följa med upp med åldern. Får försöka byta jobb etc. Men bra och bra - det krävs ju jättestor löneskillnad för att det ska göra skillnad efter skatt.

• Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 19:00:32 följande:
    Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel. Det påverkar helt enkelt den "upplevda rikheten". Jag lovar Lisa, du måste verkligen inte hålla med mig. Det är helt OK att vi tänker olika här.
    Fast det du säger är att, låt oss säga att en anställd städerska som jobbar deltid har utgifter på 40.000kr/månaden. Och hon har 1500kr kvar att röra sig med efter att alla räkningar är betalda.
    Har hon inte extremt bra lön då? Speciellt med tanke på att hon bara är anställd och inte driver egen firma med massa anställda?

På ditt resonemang låter det lite som att du skulle tycka att städerskan i exemplet har en låg lön.
  • Anonym (funderar)

Tack för svar alla!

Jag vet att det inte riktigt går att ställa frågan egentligen, eftersom ju utbildning, yrke och så vidare spelar in. Men ändå spännande att höra vad som spontant dyker upp i huvudet när man hör kommentaren "en bra lön" och då tänker på en ordentligt vuxen och kanske medelålders person. 

• Anonym (funderar)
    Anonym (Jj) skrev 2019-04-18 12:58:17 följande:

För en person i 45års åldern tycker jag en bra lön börjar runt 47 000.

Deacon skrev 2019-04-18 12:51:23 följande:

Över 40 tkr/brutto/mån.

Anonym (L) skrev 2019-04-18 12:20:50 följande:

Beror på ålder men drar till med 50.000kr.

Anonym (D) skrev 2019-04-18 12:14:17 följande:

En bra lön är väl allt från 35000 upp. Säger jag med ynka 24000kr. Är 42 år.

Zaxika skrev 2019-04-18 12:00:46 följande:

Det första jag tänkte var 45000 kr. Men efter lite funderande så tycker jag 37000-45000.

Tack för konkreta svar! Verkar ligga i hyfsat samma spann, är benägen att hålla med er alla. 

Tror ni ens åsikt präglas av om man själv tjänar mer eller mindre än vad man anser vara en "bra lön"?

• Anonym (funderar)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:

Jag tycker det är SÅ svårt att sätta en siffra på sånt där... I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.

En annan grej är ålder. En 25-åring som känner 35 000 kontra en 55-åring som tjänar 35 000. Där är det, min åsikt, en bra lön för 25-åringen (utan att veta mer), men högst medioker för 55-åringen (utan att veta mer).

Så jag kan verkligen inte svara rakt av på din fråga TS.

Fast det du räknar upp handlar mer om prioriteringar än vad som är en bra lön, tycker jag. I ett lönesamtal ska man juy titta på vad man åstadkommer på jobbet, inte hur man väljer att bo.

Håller dock med om att det är skillnad på att vara 25 och 55. Därför skrev jag "medelåldern" i min TS. Tänk typ 45-åringar. 
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-18 21:14:51 följande:

Tack för svar alla!

Jag vet att det inte riktigt går att ställa frågan egentligen, eftersom ju utbildning, yrke och så vidare spelar in. Men ändå spännande att höra vad som spontant dyker upp i huvudet när man hör kommentaren "en bra lön" och då tänker på en ordentligt vuxen och kanske medelålders person. 

Det svåra är väl just att det beror på om man menar att bra betyder a) rätt bra så att man inte behöver vara missnöjd, eller b) bra lön så att man är helt nöjd eller blir lite imponerad om man hör någon annan som tjänar det. Jag svarade 45000 för en 45-åring men då tänkte jag som i a) man har det bra ihbehöver inte vara missnöjd.

Nu tänkte jag ett varv till och om man menar b) är det snarare att behöva tjäna runt 70000.
  • Anonym (Jag)

Jag tycker att jag tjänar ok med mina 42 år och 43000kr/mån innan skatt. Min man tjänar bra tycker jag med sina 44 år och 52000kr/mån.

Gällande utgifter så har vi huslån på 2,3 miljoner som vi amorterar på och betalar räntor på. Jag har studieskulder kvar på 60000kr. Både har tjänstebil.

Svar på tråden Bra lön?