• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Anonym (Öhhh)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 14:19:47 följande:

Det är ändå en halv miljon av befolkningen. Tycker inte du att det är många? Det är nästan hela Göteborg.

Nu hade du allt liite otur när du tänkte va :D
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2019-04-18 14:37:46 följande:
    Det har du fullständigt rätt i, jag missade det, det finns ungefär 700 000 55-åringar i Sverige och det innebär att det är kanske 50 000 55-åringar som har den lönen
    Och över 500.000 personer som kommer att tjäna över 55.000 när de är 55.
    För du har också 5% 54-åringar, 5% 53-åringar, 5% 52-åringar osv osv ända ner till typ 39 som tjänar över 55.000kr/mån
  • Körsbärsdalen
    sextiotalist skrev 2019-04-18 14:47:23 följande:

Förlåt att jag missade att det var 35 000, men några använde 55000 och därav det fastande.

Men många yrken så kommer man inte ens upp i 35 000, även om man har en utbildning, under ens yrkesverksamma tid.

Nej, och det är därför jag pratar så mycket om sammanhang. Rent objektivt tycker jag inte att 35 000 är en "bra lön" för en 55-åring, men det beror såklart på. Medellönen i Sverige bland kvinnor som arbetar, alltså alla, är nästan 32 000, bland män 35 000. Då tycker jag att 35 000 är ganska mediokert när man ändå är 55 år. Rent generellt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Öhhh) skrev 2019-04-18 14:49:51 följande:
    Nu hade du allt liite otur när du tänkte va :D
    Nej inte alls. Det är du som väljer att missförstå
  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 14:50:54 följande:
    Och över 500.000 personer som kommer att tjäna över 55.000 när de är 55.
    För du har också 5% 54-åringar, 5% 53-åringar, 5% 52-åringar osv osv ända ner till typ 39 som tjänar över 55.000kr/mån
    Om man tittar på alla (män, kvinnor, alla åldrar), så är det 3% av alla som deklarerade (c:a 8 000 0000) som tjänar mindre än 55 000, vilket innebär att totalt är det c:a 250 000 av Sveriges innevånare som har, så hur du kan få det till det dubbla är en intressant fråga.

• Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2019-04-18 15:18:41 följande:
    Om man tittar på alla (män, kvinnor, alla åldrar), så är det 3% av alla som deklarerade (c:a 8 000 0000) som tjänar mindre än 55 000, vilket innebär att totalt är det c:a 250 000 av Sveriges innevånare som har, så hur du kan få det till det dubbla är en intressant fråga.

Som jag precis skrev. Det finns 5% av Sveriges 55 åringar som tjänar över 55.000kr/mån. Vilket innebär att det av hela befolkningen finns 5% blivande 55 åringar som i framtiden kommer att tjäna över 55.000kr. Eftersom vi är över 10 miljoner i Sverige, ja det är ju väldigt lätt mattematik...

Vad är det egentligen du vill tjaffsa om?
    Min, högst personliga, åsikt är att man tjänar bra om man tjänar antalet år man är i tusenlappar, plus 20.000. 
    Om man är 55 år och deklarerar för under strax under miljonen på ett år är det BRA enligt mig. En okej lön för en 55 åring är 55.000, enligt mig. Och skulle en 55 åring tjäna 45 är det, fortfarande enligt mig, dåligt.

Jag personligen struntar i hur många procent av Sveriges befolkning som tjänar under det. Det här är bara, återigen, min personliga åsikt och det är vad JAG strävar efter.
  • Anonym (Lisa)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 14:44:55 följande:
    Det är din åsikt - jag delar inte den. Jag anser att sammanhang spelar roll för att avgöra bra lön.
    Ja, sammanhang som erfarenhet, utbildning, ålder. Inte vad du har för hyra. Eller är det sådant du tar upp när du löneförhandlar?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 15:30:59 följande:

Ja, sammanhang som erfarenhet, utbildning, ålder. Inte vad du har för hyra. Eller är det sådant du tar upp när du löneförhandlar?

Men herre gud, jag anser att vissa summor låter bra på pappret, men det behöver inte betyda att det i slutändan är en bra lön - om man är "tvungen" att ha vissa utgifter som gör den dålig. Så får du tycka exakt vad du vill. Varför provocerar mitt tankesätt dig så mycket?
  • Anonym (Lisa)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 16:51:24 följande:
    Men herre gud, jag anser att vissa summor låter bra på pappret, men det behöver inte betyda att det i slutändan är en bra lön - om man är "tvungen" att ha vissa utgifter som gör den dålig. Så får du tycka exakt vad du vill. Varför provocerar mitt tankesätt dig så mycket?
    Jag är inte ett dugg provocerad, jag är bara nyfiken på hur en lön kan vara bra om hyran är 8 000 men inte när hyran är 15 000.  Om en lön är bra eller inte beror ju inte på vad din hyra är, det beror ju på andra saker. Saker som har med lönesättningen att göra.

Med ditt resonemang så är en lön på 20 000 bra om man har omkostnader på 10 000 kr. Fast man är 55 år och har jobbat i yrket i 25 år och har en högskoleutbildning.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 17:08:56 följande:

Jag är inte ett dugg provocerad, jag är bara nyfiken på hur en lön kan vara bra om hyran är 8 000 men inte när hyran är 15 000.  Om en lön är bra eller inte beror ju inte på vad din hyra är, det beror ju på andra saker. Saker som har med lönesättningen att göra.

Med ditt resonemang så är en lön på 20 000 bra om man har omkostnader på 10 000 kr. Fast man är 55 år och har jobbat i yrket i 25 år och har en högskoleutbildning.

Nej, det har jag aldrig sagt. Det jag har sagt är att det är omöjligt för mig att säga vad som är en bra lön utan att veta kringliggande faktorer.
Svar på tråden Bra lön?