• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Anonym (Lisa)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:56:21 följande:
    Jag håller inte riktigt med. Absolut, om man tjänar sexsiffrigt och inte klarar det. Däremot kan jag se att en ensamstående med, på pappret bra lön, kan få det knapert utan att kunna dra ner på utgifterna särskilt lätt. Har man t.ex. många barn så behöver man kanske ett nog stort boende för att barnen i alla fall ska kunna dela rum 2 och 2. Är barnen dessutom äldre ska säkert en del aktiviteter betalas för, det ska vara busskort, ytterkläder varje år o.s.v. 45 000 är ju trots allt som att det var ett par där vardera part tjänar 22500kr var. Man skulle inte tycka att de paret var särskilt rikt i det läget, men en ensamstående med samma mängd barn ska klara det på "samma" lön.
    Om lönen är bra eller inte, beror på om den är på samma nivå som andra har i samma yrke och med samma erfarenhet/ålder. Om alla läkare tjänar 55 000 i 50-års åldern, och en med samma erfarenhet får 45 000, då  är det en dålig lön.

Vad man har dragit på sig för utgifter har inte med saken att göra. Läkaren med 10 000 lägre lön än kollegorna får ju inte bättre lön för att han flyttar till ett billigare boende. 

Det du beskriver är mer att man inte har en tillräckligt stor lön för att dra runt sina omkostnader, men det betyder ju inte att lönen är dålig. 
  • sextiotalist
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:57:11 följande:
    Japp, jag tycker inte att det är en objektivt bra lön för någon i den åldern.
    Rent objektiv så har vi då väldigt dåliga löner i det här landet (och ändå har vi det väldigt bra). Men du är kanske beredd att betala mer i skatt för att jag ska öka min lön? Eftersom vi arbetar mot offentliga verksamheten och om min arbetsgivare skulle täcka 55 000, då hade vi inte fått ett enda uppdrag
  • Anonym (Q)
    Anonym (Mis) skrev 2019-04-18 13:31:53 följande:
    Jag kollade här:

pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

5% av befolkningen som är 55 år gamla tjänar över 55 000 kr/månaden.

Är det verkligen ganska många?
    Det är ändå en halv miljon av befolkningen. Tycker inte du att det är många? Det är nästan hela Göteborg.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 13:45:51 följande:
    Om man nu färgas av sin bakgrund, så kan ju inte din bakgrund vara allmängiltig för hela landet...
    Jag har inte påstått att min åsikt är allmängiltig. Jag svara de bara på TS fråga utifrån mina egna åsikter.
    Det står dig helt fritt att tycka annat.
  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 14:19:47 följande:
    Det är ändå en halv miljon av befolkningen. Tycker inte du att det är många? Det är nästan hela Göteborg.
    Nej, inte av befolkningen, utan de som deklarerat. Vilket genast tar bort nästan alla under 18 år i Sverige
    Där försvann 1/5 av Sveriges befolkning. Men 400 000 av 8 miljoner är ände förhållandevis få
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 14:19:47 följande:

Jag visste inte att vi hade tio miljoner 55-åringar i Sverige.
  • sextiotalist
    Anonym (Mis) skrev 2019-04-18 14:34:14 följande:
    Jag visste inte att vi hade tio miljoner 55-åringar i Sverige.
    Det har du fullständigt rätt i, jag missade det, det finns ungefär 700 000 55-åringar i Sverige och det innebär att det är kanske 50 000 55-åringar som har den lönen
  • Körsbärsdalen
    sextiotalist skrev 2019-04-18 14:15:17 följande:

Rent objektiv så har vi då väldigt dåliga löner i det här landet (och ändå har vi det väldigt bra). Men du är kanske beredd att betala mer i skatt för att jag ska öka min lön? Eftersom vi arbetar mot offentliga verksamheten och om min arbetsgivare skulle täcka 55 000, då hade vi inte fått ett enda uppdrag

Jag sa att jag inte tycker att 35 000 är en objektivt BRA lön för en 55-åring. Varför pratar du om 55 000?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 14:01:55 följande:

Om lönen är bra eller inte, beror på om den är på samma nivå som andra har i samma yrke och med samma erfarenhet/ålder. Om alla läkare tjänar 55 000 i 50-års åldern, och en med samma erfarenhet får 45 000, då  är det en dålig lön.

Vad man har dragit på sig för utgifter har inte med saken att göra. Läkaren med 10 000 lägre lön än kollegorna får ju inte bättre lön för att han flyttar till ett billigare boende. 

Det du beskriver är mer att man inte har en tillräckligt stor lön för att dra runt sina omkostnader, men det betyder ju inte att lönen är dålig. 

Det är din åsikt - jag delar inte den. Jag anser att sammanhang spelar roll för att avgöra bra lön.
  • sextiotalist
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 14:44:02 följande:
    Jag sa att jag inte tycker att 35 000 är en objektivt BRA lön för en 55-åring. Varför pratar du om 55 000?
    Förlåt att jag missade att det var 35 000, men några använde 55000 och därav det fastande.

Men många yrken så kommer man inte ens upp i 35 000, även om man har en utbildning, under ens yrkesverksamma tid.
Svar på tråden Bra lön?