• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-18 21:27:13 följande:

Fast det du räknar upp handlar mer om prioriteringar än vad som är en bra lön, tycker jag. I ett lönesamtal ska man juy titta på vad man åstadkommer på jobbet, inte hur man väljer att bo.

Håller dock med om att det är skillnad på att vara 25 och 55. Därför skrev jag "medelåldern" i min TS. Tänk typ 45-åringar. 

Jag tycker ändå att faktorn upplevd rikhet/fattigdom bör vara med i beräkningen. Sedan är det helt OK att inte hålla med mig om det.
  • Anonym (funderar)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 16:51:24 följande:
    Men herre gud, jag anser att vissa summor låter bra på pappret, men det behöver inte betyda att det i slutändan är en bra lön - om man är "tvungen" att ha vissa utgifter som gör den dålig. Så får du tycka exakt vad du vill. Varför provocerar mitt tankesätt dig så mycket?
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 06:52:07 följande:
    Jag tycker ändå att faktorn upplevd rikhet/fattigdom bör vara med i beräkningen. Sedan är det helt OK att inte hålla med mig om det.

Att skaffa fyra barn och välja att bo i stort hus är inte ett tvång. Inte ens inom situationsteken. Det är en prioritering. Om man nu inte råkat få trillingar och gick från ett barn till fyra på mindre än ett år. 

VÄLJER man att skaffa fyra barn och stort hus tycker jag helt enkelt inte att man har rätt att "uppleva fattigdom" om man jämför sig med par med exakt samma inkomst men bara två barn och ett litet hus. 

I så fall kan ju paret i det mindre huset och med bara två barn också "uppleva fattigdom" eftersom de känner att de inte har råd med fler barn och större hus. Deras pengar kanske går till resor och bilar istället för fler kvadratmeter, så de är "tvugna" att bo kvar i sitt lilla radhus... 

Man har ett ansvar att skaffa en livssituation som är hållbar, ta ansvar för vart pengar tar vägen och ha en realistisk syn på både sin egen och andras ekonomi. 
  • Anonym (funderar)
    Anonym (Jag) skrev 2019-04-18 22:24:32 följande:

Jag tycker att jag tjänar ok med mina 42 år och 43000kr/mån innan skatt. Min man tjänar bra tycker jag med sina 44 år och 52000kr/mån.

Gällande utgifter så har vi huslån på 2,3 miljoner som vi amorterar på och betalar räntor på. Jag har studieskulder kvar på 60000kr. Både har tjänstebil.

Tack!
    Ett konkret svar
    Tänker nog i ungefär samma belopp, men blev nyfiken när folk runt mig spontant sa "det är ju en bra lön!" om summor på kanske 10k lägre. Det var å andra sidan några år sedan de var i arbetslivet, så kanske bara lite eftersläp där.
  • sextiotalist
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-19 07:35:21 följande:

Tack!

Ett konkret svar

Tänker nog i ungefär samma belopp, men blev nyfiken när folk runt mig spontant sa "det är ju en bra lön!" om summor på kanske 10k lägre. Det var å andra sidan några år sedan de var i arbetslivet, så kanske bara lite eftersläp där.

Några år?

Jag är i högsta grad i arbetslivet och är väl medveten om hur lönebildningen ser ut. Är dessutom 55+ och är fullt medveten om att många, trots bra utbildning, inte kommer över löner på 40 000.
  • Mandel

Man behöver också ta hänsyn till vart i landet man bor när man anger lön.
    En medioker lön i Stockholm kan vara rena guldgruvan i Årjäng.

Lönerna är högre i storstäderna för att kostnaderna är högre där. Skiljer säkert minst 5-10.000kr på samma tjänster mellan stad och landsbygd. Om det ens räcker...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (funderar)
    sextiotalist skrev 2019-04-19 07:44:43 följande:
    Några år?

Jag är i högsta grad i arbetslivet och är väl medveten om hur lönebildningen ser ut. Är dessutom 55+ och är fullt medveten om att många, trots bra utbildning, inte kommer över löner på 40 000.
    Ja, det är några år sedan de jag pratade med och refererar till i tidigare inlägg (min mor och några väninnor till henne) var ute i arbetslivet. 3-10 år sådär, de är kring 70. Tänkte att när de säger att en "bra lön" ligger på typ 35k så kanske det beror på att det VAR en bra lön när de jobbade. Eller så är de väldigt uppdaterade på dagens lönenivåer och tycker så ändå. Men det är ju så lätt att leva kvar lite i det förgångna. Jag tänker t.ex. själv spontant att SL-kort (tåg och buss) kostar runt 700, även om jag vet att det är 890 kr nu. Magnum-glassar kostar i mitt huvud 18 kr efter sommaren då vi köpte galet många sådana, i verkligheten vet jag att det är dyrare nu. 

Nu var ju frågan inte vad man anser vara en "bra utbildning" utan vad som spontant ploppar upp i huvudet när man hör någon säga "en bra lön". I väldigt runda slängar.

Att utbildning inte ger "hög lön" i alla lägen, det är ju helt sant men ett annat diskussionsämne. Även om jag personligen kan tycka att det är synd att t.ex. lärare och socionomer värderas så lågt i lön. 
  • Anonym (maja)

Mer än 30 000 för en 30-åring, mer än 40 000 för en 40-åring och mer än 50 000 för en 50-åring. Det tycker jag är bra lön.

• Körsbärsdalen
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-19 07:33:04 följande:

Att skaffa fyra barn och välja att bo i stort hus är inte ett tvång. Inte ens inom situationsteken. Det är en prioritering. Om man nu inte råkat få trillingar och gick från ett barn till fyra på mindre än ett år. 

VÄLJER man att skaffa fyra barn och stort hus tycker jag helt enkelt inte att man har rätt att "uppleva fattigdom" om man jämför sig med par med exakt samma inkomst men bara två barn och ett litet hus. 

I så fall kan ju paret i det mindre huset och med bara två barn också "uppleva fattigdom" eftersom de känner att de inte har råd med fler barn och större hus. Deras pengar kanske går till resor och bilar istället för fler kvadratmeter, så de är "tvugna" att bo kvar i sitt lilla radhus... 

Man har ett ansvar att skaffa en livssituation som är hållbar, ta ansvar för vart pengar tar vägen och ha en realistisk syn på både sin egen och andras ekonomi. 

Man kan säkert realistiskt inse att man har det ganska fattigt trots bra lön, p.g.a. egna val, men jag anser ändå att den upplevda rikheten/fattigdomen det spelar in i MIN HÖGST PERSONLIGA SYN på en "bra lön". Du får helt enkelt ha din syn på vad en bra lön är, och jag min.

På samma sätt har jag ibland läst trådar med personer som "känner sig rika" trots att deras lön ligger på typ 12000 efter skatt innan något betalats. I mina ögon är det ALDRIG en bra lön, men jag kan ju inte tvinga personen tycka att dennes lön är dålig om nu personen själv tycker att den är bra.
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 09:35:17 följande:
    Man kan säkert realistiskt inse att man har det ganska fattigt trots bra lön, p.g.a. egna val, men jag anser ändå att den upplevda rikheten/fattigdomen det spelar in i MIN HÖGST PERSONLIGA SYN på en "bra lön". Du får helt enkelt ha din syn på vad en bra lön är, och jag min.

På samma sätt har jag ibland läst trådar med personer som "känner sig rika" trots att deras lön ligger på typ 12000 efter skatt innan något betalats. I mina ögon är det ALDRIG en bra lön, men jag kan ju inte tvinga personen tycka att dennes lön är dålig om nu personen själv tycker att den är bra.
    Men om man upplever sig vara rik/fattig har ju egentligen ingeting med själva lönen att göra. Det du pratar om är "bra" resp. "dåliga" utgifter.

Har man en månadslön på 100.000kr och utgifter på 120.000kr/mån menar du att den lönen skulle vara dålig? Eller alltså, jag fattar inte.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 10:12:53 följande:

Men om man upplever sig vara rik/fattig har ju egentligen ingeting med själva lönen att göra. Det du pratar om är "bra" resp. "dåliga" utgifter.

Har man en månadslön på 100.000kr och utgifter på 120.000kr/mån menar du att den lönen skulle vara dålig? Eller alltså, jag fattar inte.

Absolut, tolka det så.
Svar på tråden Bra lön?