• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 12:10:35 följande:

Det spelar ingen roll, om 24-åringen tycker att denne är underbetald för att den lever i ett stort hus med många kids kommer arbetsgivaren bara hånskratta.

Den lönen för ett restarangbiträde är ju en fantasisumma. Så det ÄR en skitbra lön.Det är det här jag inte verkligen inte förstår. HUR kan en bra lön baseras på hur många barn man har???

Ska en brandman med 10 barn tjäna mer än en utan barn för att ha en lön som anses vara bra trots att de gör exakt samma jobb???

Nej, det ska brandmannen givetvis inte, men personen kommer troligen uppleva lönen som lägre även fast den är lika hög/låg som kollegans.
  • Anonym (maja)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 12:06:27 följande:

Höga kostnader kan man på sikt sänka mer på sikt, men lättare? Nä, inte ett dugg.

Och på sikt, då pratar vi ju om typ 5 år. Står man vid en personlig konkurs måste man sänka kostnaderna på fem månader, inte år.

Har man låg utgift kan man lättare byta boende, oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt. Man kan lätt sälja bilen osv osv.

Förklara för mig hur det är lättare att halvera en boendeutgift på 8000 än en på 80 000?
  • Anonym (Svår fråga)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 16:51:24 följande:

Men herre gud, jag anser att vissa summor låter bra på pappret, men det behöver inte betyda att det i slutändan är en bra lön - om man är "tvungen" att ha vissa utgifter som gör den dålig. Så får du tycka exakt vad du vill. Varför provocerar mitt tankesätt dig så mycket?

Jag håller med dig fast inte riktigt

Samma lön kan vara bra eller dåligt beroende på lönetagaren, det beror till stor del på vad personen har för utbildning, ålder, erfarenhet och ansvar men inte på antal barn, boende och civilstånd

Jag menar att det exemplet som någon gav med en städerska på 24 år och 45000 kr i lön kan inte räknas som dåligt lön under några omständigheter alls, även om den personen inte klarar av månaden utan lån pga för många utgifter, personen har dålig ekonomi men bra lön ändå

Är man däremot 55+ år, överläkare på psykiatrin med 25 års erfarenhet och får 45000 i lön så är det ett uselt lön även om han bor i avbetalat hus och har totala utgifter på 5000 i månaden och resten åker på sparkontot. I detta fall har man riktigt dåligt lön men riktig bra ekonomi ändå
  • Michael 310
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 12:06:27 följande:

Höga kostnader kan man på sikt sänka mer på sikt, men lättare? Nä, inte ett dugg.

Och på sikt, då pratar vi ju om typ 5 år. Står man vid en personlig konkurs måste man sänka kostnaderna på fem månader, inte år.

Har man låg utgift kan man lättare byta boende, oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt. Man kan lätt sälja bilen osv osv.

Jag ställde om från en lön på 80000+/månad med matchande utgifter, till 22000/ månad tog totalt 5 månader. Inga 5 år, sved som fan men vad ska man göra.
  • Anonym (???)
    Anonym (maja) skrev 2019-04-19 11:18:17 följande:
    Ens upplevelse av lönen hänger ju ihop med utgifterna. Den som lever med stress över att gå i personlig konkurs kommer alltid tycka att lönen är dålig. Sedan är det ju skillnad på att ha utgifter på 100 000 och 10 000 i månaden. De på 100 000 har man större möjlighet att påverka och sänka. Så det kommer aldrig vara lika stressigt att leva på marginalen med utgifter på 100 000.
    Men man får väl för sjutton anpassa sina utgifter efter vad man får in? Man kan inte leva superdyrt och sen gnälla över att man har en låg lön när man inte har det. 
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 12:12:33 följande:

Nej, det ska brandmannen givetvis inte, men personen kommer troligen uppleva lönen som lägre även fast den är lika hög/låg som kollegans.

Det är här jag inte kan hänga med. Lönen är samma lika för båda. Men den som har mindre kvar att leva på upplever ju att utgifterna är höga. Inte att inkomster är låg.
  • Anonym (Q)
    Anonym (maja) skrev 2019-04-19 12:17:32 följande:

Förklara för mig hur det är lättare att halvera en boendeutgift på 8000 än en på 80 000?

Det är lättare att hitta någon som kan ?ta över? en boendeutgift på 8.000 än en på 80.000. Det är det jag menar. Det är inte många i Sverige som har möjligheten att betala 80 tusen i månaden för sitt boende liksom.

För det är ju inte bara att flytta, man måste se till att bli av med sitt nuvarande boende.
  • Anonym (Q)
    Michael 310 skrev 2019-04-19 12:47:35 följande:

Jag ställde om från en lön på 80000+/månad med matchande utgifter, till 22000/ månad tog totalt 5 månader. Inga 5 år, sved som fan men vad ska man göra.

Jag beklagar
  • Anonym (maja)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 13:25:27 följande:

Det är lättare att hitta någon som kan ?ta över? en boendeutgift på 8.000 än en på 80.000. Det är det jag menar. Det är inte många i Sverige som har möjligheten att betala 80 tusen i månaden för sitt boende liksom.

För det är ju inte bara att flytta, man måste se till att bli av med sitt nuvarande boende.

Någonstans måste man ju bo och det är inte lika enkelt att hitta boende för 4000 som för 40 000.

Rent generellt har de med höga utgifter lättare att skära i sina utgifter. Har man matkostnad på 20 000 så kan man sluta äta ute och börja handla på Lidl. Har man matkostnad på 2000 så har man ingenting att skära ner på.
  • Anonym (Svårt)

Jag kan ge ett exempel för diskussionen om hur man upplever sin lön. Min man tjänar nu 38000 i månaden och kommer snart börja tjäna 85000 vilket jag i teorin anser är en mycket bra lön. Efter skatt ger det 20 000 mer än han har netto nu, men det känns ändå inte som SÅ mycket mer - inte så pass att vi skulle överväga att skaffa oss större boende eller ett fritidshus. Blir väl till att spara det mesta.

Svar på tråden Bra lön?