• Anonym (Fg)

Snåla killar!!

Jag har dejtat en del killar o upptäckt att väldigt många är extremt snålan o rent av ohyfsade. Jag begär inte att det är killen som ska bjuda, men mer hur de uttrycker sig o helt enkelt beter sig extremt ohyfsat. Några exempel:

Var på en dejt där vi skulle köpa lite thaimat o sitta i en park o äta. Direkt när vi ses säger denna kille: du betalar bara så du vet! Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

En annna kille dejtade jag väldigt länge. Var alltid jag som kom till hans stad 15 mil bort. Men det var även alltid jag som fick betala maten, parkering mm. Tycker det är ganska självklart att om någon kommer till en så bjuder man åtminstonde på mat?

För någon dag sedan skulle jag äta glass med en kille, glass som kostade 30 kr / glass. Tjejen i disken frågar om vi ska betala var o en eller ihop. Killen börjar vela o jag hör att han tänker säga dela varav jag snabbt svarar ihop. Han erbjuder sig inte att betala utan när jag tar upp mott kort säger han betala du så swischar jag varav jag säger nej jag betalar.

Överreagerar jag? Tycker inte alls att killarna alltid ska betala men att liksom tala om det så öppet som första killen, o inte ens kunna bjuda på en glass!

Jag tänker att man vill väl ändå he ett bra inteyck på första dejten...

• Svar på tråden Snåla killar!!
  • Anonym (Uh)
    Anonym (Fg) skrev 2019-04-23 13:43:55 följande:

Ja men precis!! Känns inte riktigt som största problemen här låg i snålheten, utan mer hur man ens kan ha en tanke att tänka så!! Vett och etikett liksom.. för mig är det självklart vissa grejer om vem som betalar vad.. sen kan jag ju medge att jag gillar när killen betalar försts dejten för att visa att han ändå är lite man o tänker på såna saker. Men det betyder att jag betalar andra dejten utan problem just för att man kan dela lika på det sättet utan att hålla på o splittra notan hels tiden.

Ett ex på bra kille jag träfffade tex var att han hade bjudit o jag hade lovat att bjuda nästa träff. Nästa träff hade han missuppfattat o fått dubbelbokningar vilket gjorde att vi fick ses på dagen ist för kvällen. Han skulle alltså ha middag med kompisar o ingen tjej. För att detta hade hänt bjöd han mig för att gottgöra sig på något sätt.

Ja och jag reagerade mest också på ordval. Hur vissa killar inte kan utrycka sig normalt på vettig enkelt basic svenska. Hur svårt kan det va?

Vanligt enkelt..

-Är det okej om vi delar på notan?

-Säg till om du vill att jag swishar?

Två vardagsfraser man hör hela tiden.. kompisar emellan.

Och vad är det som är så vansinnigt farligt med att bjuda på en glass för 30:- ? Jag förstår inte.. Tjejer idag bjuder ofta på en kaffe på nåt kafé nästa gång man ses.. Vilket såklart uppskattas
  • Praktisk58

Ibland om man vill ligga så får man betala för det.

Killar får det ofta hela tiden

• Anonym (Uh)
    Praktisk58 skrev 2019-04-23 14:01:36 följande:

Ibland om man vill ligga så får man betala för det.

Killar får det ofta hela tiden

Kan du utveckla vad du vill ha sagt?
  • Anonym (Uh)

Gå på dejt?

Det normala är väl oftast att någon droppar förslaget -ska vi ses i morgon/på onsdag/torsdag/fredag/lördag o.s.v. och kanske att den personen då frågar om den andre vill ta en fika eller glass eller nåt.

Den som kommit med förslaget BÖR då lite förenklat vara beredd på att betala glassen eller fikat. Det är ju du som ?bjudit ut? så att säga.

Tips! Bjud inte ut någon på fyra rätters middag om du inte kan betala notan. Insisterar den andre på att dela, ja bråka inte då om saken, utan låt vederbörande stå för sin del..

Keep it simple och håll det på en lagom nivå i början för alla..

Så resonerar jag. Men jag är väl otidsenlig vid 30+?

• Anonym (Uh)

Sen kan det väl va att man kanske redan dejtat några gånger och då kan man väl dela, eller bjuda var annan gång man ses?

Jag har aldrig i mitt liv fått det till att bli ett problem. Det har ALLTID rullat på normalt och hur friktionsfritt som helst i mitt liv. Många andra grejer kan vara krångligt med förhållande eller dejtande, men just vem som hostar fram 15:- för en slät kopp kaffe på stan hör inte till nåt sånt.

• Anonym (G)
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 13:49:52 följande:

Så du menar att du börjar räkna småpengar på en dejt om tjejen inte känns som din blivande livskamrat? 

Oerhört attraktivt drag.  

Visst, lika attraktivt som att hon inte kan tänka sig betala för mig. Eller gör du skillnad på kön där?
  • TotteE
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 15:11:30 följande:

Gör du skillnad på kön där?

Alla är inte Bi-sexuella
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 15:11:30 följande:
    Visst, lika attraktivt som att hon inte kan tänka sig betala för mig. Eller gör du skillnad på kön där?
    Varför skulle jag göra skillnad på kön?

Jag är tillräckligt väluppfostrad för att inte snåla angående några tior i sociala sammanhang. Även om det gäller en kille som jag inte kan tänka mig en fortsättning med.

Själv är jag bekvämast med att båda betalar för sig för att någon ska slippa den där skuldkänslan, men att börja yra om ett par tior för att jag tycker att killen bara är en "medelmåtta" och inget fynd...? Aldrig i hela helsiket. Sjukt dumsnålt och pinsamt.
  • Anonym (Uh)
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 15:52:44 följande:

Varför skulle jag göra skillnad på kön?

Jag är tillräckligt väluppfostrad för att inte snåla angående några tior i sociala sammanhang. Även om det gäller en kille som jag inte kan tänka mig en fortsättning med.

Själv är jag bekvämast med att båda betalar för sig för att någon ska slippa den där skuldkänslan, men att börja yra om ett par tior för att jag tycker att killen bara är en "medelmåtta" och inget fynd...? Aldrig i hela helsiket. Sjukt dumsnålt och pinsamt.

Håller med precis. Resonerar likadant. Är inte rabiat åt något håll, och förespråkar inte 1800:talets ojämlika uppdelade skillnader mellan män och kvinnor. Inte heller dammiga gamla sociala konventioner som ingen, inte ens socialgrupp ett lever efter längre..

Men jag förstår inte hur man kan vara så snål så att man inte, någon gång om året? kan bjuda en annan människa på några tior? Med stor risk för att få tillbaka dom dessutom.. eller kanske pengarna men ett samlag, vem vet?

Hur är man då uppfostrad?
Svar på tråden Snåla killar!!