• Anonym (Fg)

Snåla killar!!

Jag har dejtat en del killar o upptäckt att väldigt många är extremt snålan o rent av ohyfsade. Jag begär inte att det är killen som ska bjuda, men mer hur de uttrycker sig o helt enkelt beter sig extremt ohyfsat. Några exempel:

Var på en dejt där vi skulle köpa lite thaimat o sitta i en park o äta. Direkt när vi ses säger denna kille: du betalar bara så du vet! Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

En annna kille dejtade jag väldigt länge. Var alltid jag som kom till hans stad 15 mil bort. Men det var även alltid jag som fick betala maten, parkering mm. Tycker det är ganska självklart att om någon kommer till en så bjuder man åtminstonde på mat?

För någon dag sedan skulle jag äta glass med en kille, glass som kostade 30 kr / glass. Tjejen i disken frågar om vi ska betala var o en eller ihop. Killen börjar vela o jag hör att han tänker säga dela varav jag snabbt svarar ihop. Han erbjuder sig inte att betala utan när jag tar upp mott kort säger han betala du så swischar jag varav jag säger nej jag betalar.

Överreagerar jag? Tycker inte alls att killarna alltid ska betala men att liksom tala om det så öppet som första killen, o inte ens kunna bjuda på en glass!

Jag tänker att man vill väl ändå he ett bra inteyck på första dejten...

• Svar på tråden Snåla killar!!
  • Daija
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 19:20:27 följande:
    Vet du ens vad en restaurangmiddag med vin, taxi osv. kostar? Det kan bli över tusenlappen. Lätt. Vem vill lägga en tjugondel av månadslönen på en dejt? Inte jag. Är du sugen på hemlagad Lasagne?

Brur... det här är familjeliv.se

Tjänar du inte sjusiffrigt så kan du lika gärna gå och hänga på något lågstatus forum som flashback.

Här är alla män miljonärer och alla kvinnor stekheta 9:or.

• Anonym (Snålt)

Det låter som ett typiskt svenskt beteende, det där är egentligen ingenting det du har beskrivit.

Vi är en familj som gärna bjuder på det ena och det andra, egentligen förväntar vi inte oss något tillbaka men vi har märkt att många svenskar inte bjuder på något. Om de någonsin skulle ta med sig en påse chips så tar de med sig smulorna hem för att de ska ha lördagsmys dagen efter, hehe. Men om man går på restaurang med en arab så springer de iväg till "kassan" för att få betala.

• Anonym (Jeez)
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 18:39:29 följande:
    Läste du ens inlägget jag kommenterade?

En kvinna som var tacksam över att det fanns män som fortfarande var gentlemen och betalade.
    Läste du resten av hennes inlägg eller bara första meningen?
  • bara jagg
    Ekolan skrev 2019-04-23 19:15:22 följande:

Jag är gammalmodig och bjuder självklart om vi är på dejt. Det är kul att skämma bort och uppvakta kvinnor även om det så bara var för en första och enda dejt, oavsett om vi klickade bra eller inte alls.

Någon hundralapp hit och dit för att göra kvällen för någon annan kan man ju oftast undvara. Skulle även det vara svårt rent ekonomiskt är det bara att tvinga fram ett nudelpaket när man är ensam hemma och funderar på att beställa en pizza till sig själv.

Det gillas! så ska en riktig man va! jag är skapligt trött på många andra svenska män som är fjollor och inte vet hur man uppvaktar en kvinna.
  • Anonym (Jeez)
    Daija skrev 2019-04-23 18:50:40 följande:

Ja det är högst individuellt. Det som passar sig för en passar inte för andra.
    Att man vill bjuda sin dejt på måltiden har inget med att man vill ha ett ONS att göra. Utan det är nog mer din subjektiva tolkning. I min bok är det snarare tvärt om. Om ens intentioner bara är att pumpa och sen dumpa så är det ju inte riktigt logiskt att investera resurser i dejten eller hur? Blir dyrt om du ska ha en ny tjej varje vecka och bjuda samtliga på måltider.

(Jag planerar naturligtvis inte giftemål efter första dejten. Det var sagt med glimten i ögat. Det brukar få vänta tills åtminstone den tredje Flört).

Skulle jag vägra att låta kvinnan jag älskar ta del av kostnaden? Nej absolut inte, men jag skulle definitivt ogilla det. Om man nu ska behöva sitta ner och förhandla och jämnt fördela kostnaden för ringen osv så dödar det ju hela spänningen och överraskningen i ritualen. Då blir ju tjejen varse om vad som är i görningen och vet till och med vad som väntar henne i asken. Vad är ens poängen då?

Jag gillar proceduren. Jag gillar att som man ibland få offra min egen bekvämlighet för att visa tjejen hur mycket jag uppskattar henne. Jag gillar känslan av att få åtminstone låtsas vara beskyddaren och försörjaren ibland (insert syrlig feministisk kommentar om hur jag hör hemma på 1800-talet här). Jag gillar den ritualen och vet du vad, jag är ganska övertygad om att det finns en stor skara kvinnor (möjligen en majoritet) som också gillar den.

Jag skulle snarare säga att det är många mäns subjektiva åsikt att om de har betalat för en middagsdejt så förtjänar de väl åtminstone lite sex. Jag kan inte säga att det är min egen tolkning. Rätt många anser att en middag är ett billigt pris för ett ONS där de slipper jobbiga partnerförväntningar.

Men däremot tycker jag helt subjektivt att en man känns mer seriös om han vill träffa mig på likvärdiga villkor och betraktar mig som jämbördig. Alltså, om han inte ser det som sin plikt att betala för mig (på tok för reaktionärt för mig) och inte heller kläcker ur sig frågor om jag händelsevis är feminist och sedan uppvisar en sorts trotssyndrom där han behandlar mig sämre än andra av den anledningen. 

Och lika subjektivt vill jag absolut inte bli överraskad av ett frieri där mannen har köpt en ring i hemlighet utan att ens fråga mig innan. Det skulle kännas oerhört konstigt. För mig blir det lika fel som den nyimporterade ritualen att bruden ska ledas fram av pappan. Eller att man frågar föräldrarna om hennes hand. 

Någon förhandling om priset på mina/våra förlovnings- och vigselringar förekom naturligtvis inte. Vi hade haft gemensam ekonomi i flera år innan äktenskap kom på tal och ringköpet blev därför en romantisk upplevelse som vi gjorde tillsammans. Vi hade ju båda lika bra koll på vilken prisklass som var aktuell.

Poängen är att det var underbart att göra det som par! Jag hade tyckt att min man hade snuvat mig på den upplevelsen om han kört sitt eget race. 
  • Anonym (Jeez)
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 19:20:27 följande:
    Vet du ens vad en restaurangmiddag med vin, taxi osv. kostar? Det kan bli över tusenlappen. Lätt. Vem vill lägga en tjugondel av månadslönen på en dejt? Inte jag. Är du sugen på hemlagad Lasagne?
    Men varför tror du att du måste bjuda på en sån dyr middag på en första dejt? Vilka kretsar rör du dig i?

Skippa tjejerna från Öfvre Östermalm och kolla efter någon av alla de som föredrar en kopp kaffe på första dejten. Som de dessutom gärna betalar för själva, eftersom de inte vill verka snåla eller utnyttjande.

Skulle du tvingas betala av misstag för att kassören slog in båda kopparna samtidigt behöver du inte leva på nudlar för den sakens skull. Då klarar du dig även om du inte kan med att be henne swisha de där kronorna.
  • Tecum

Jag är så gammaldags att jag inte har några problem att bjuda en kvinna och jag skulle aldrig kräva att hon skulle betala eller tjafsa om pengar. Är hon en snyltare märker man det snart. Men den intressanta frågan är varför kvinnor dejtar småsnåla män mer än en gång...

• Anonym (Snål kille :D)
    Daija skrev 2019-04-23 19:24:57 följande:

Brur... det här är familjeliv.se

Tjänar du inte sjusiffrigt så kan du lika gärna gå och hänga på något lågstatus forum som flashback.

Här är alla män miljonärer och alla kvinnor stekheta 9:or.

:) Då har jag hamnat i fel sällskap:D Jag tjänar inte så bra, men jag är skuldfri och har en nödfallsbuffert! :D Sugen på hemlagade blandfärs-pannbiffar? Kan även göras enbart på nötfärs om du av religiösa skäl inte äter fläsk. Eller vegetariska går med bra. Har tom en separat stekpanna specifikt för det.
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 20:08:36 följande:
    Men varför tror du att du måste bjuda på en sån dyr middag på en första dejt? Vilka kretsar rör du dig i?

Skippa tjejerna från Öfvre Östermalm och kolla efter någon av alla de som föredrar en kopp kaffe på första dejten. Som de dessutom gärna betalar för själva, eftersom de inte vill verka snåla eller utnyttjande.

Skulle du tvingas betala av misstag för att kassören slog in båda kopparna samtidigt behöver du inte leva på nudlar för den sakens skull. Då klarar du dig även om du inte kan med att be henne swisha de där kronorna.
    En mätt tjej är gladare och dessutom om jag lagar så är vi redan hemma hos mig.

• Anonym (Jeez)
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 20:33:39 följande:
    En mätt tjej är gladare och dessutom om jag lagar så är vi redan hemma hos mig.

Är det vanligt att tjejer kommer hem till dig på middag för en första dejt? Skulle jag aldrig ställa upp på. 

Kaffe på ett uteställe eller en promenad är lagom vid första träffen. Middagsdejt hemma har jag med någon jag redan känner skapligt väl. Efter några veckor kanske. Netflix-och-chill-dejt tidigast efter några månader. 
  • Daija
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 20:00:54 följande:
    Jag skulle snarare säga att det är många mäns subjektiva åsikt att om de har betalat för en middagsdejt så förtjänar de väl åtminstone lite sex. Jag kan inte säga att det är min egen tolkning. Rätt många anser att en middag är ett billigt pris för ett ONS där de slipper jobbiga partnerförväntningar.

Men däremot tycker jag helt subjektivt att en man känns mer seriös om han vill träffa mig på likvärdiga villkor och betraktar mig som jämbördig. Alltså, om han inte ser det som sin plikt att betala för mig (på tok för reaktionärt för mig) och inte heller kläcker ur sig frågor om jag händelsevis är feminist och sedan uppvisar en sorts trotssyndrom där han behandlar mig sämre än andra av den anledningen. 

Och lika subjektivt vill jag absolut inte bli överraskad av ett frieri där mannen har köpt en ring i hemlighet utan att ens fråga mig innan. Det skulle kännas oerhört konstigt. För mig blir det lika fel som den nyimporterade ritualen att bruden ska ledas fram av pappan. Eller att man frågar föräldrarna om hennes hand. 

Någon förhandling om priset på mina/våra förlovnings- och vigselringar förekom naturligtvis inte. Vi hade haft gemensam ekonomi i flera år innan äktenskap kom på tal och ringköpet blev därför en romantisk upplevelse som vi gjorde tillsammans. Vi hade ju båda lika bra koll på vilken prisklass som var aktuell.

Poängen är att det var underbart att göra det som par! Jag hade tyckt att min man hade snuvat mig på den upplevelsen om han kört sitt eget race. 

En liten del av mig vill nu trotsigt kritisera dig för att du tycks ha en väldigt negativ manssyn. Verkar nästan som att du ser män som enfaldiga neandertalare "Ugg ger mat, du ligga med Ugg ok?". Men inser att det är orättvist att ge dig den behandlingen bara för att andra mer radikala feminister ständigt häver ur sig liknande protester. Det finns män som resonerar så. Precis som det finns kvinnor som resonerar att mannen är skyldig att offra, bjuda och försörja för att få sex. I båda fall rör det sig nog om minoriteter och det är värt att komma ihåg.

Subjektivitet rör återigen till saker. Jag har svårt att se hur att bjuda en kvinna på middag skulle uppfattas som att man anser kvinnan som lägre stående. Om något så borde det ses som tvärt om. Du bjuder inte personer du föraktar på saker. Du bjuder personer du högaktar på saker. Jag ser det inte som en plikt. Jag ser det som något jag gillar att göra och som något jag tror att de flesta kvinnor gillar att jag gör. Jag behandlar inte feminister "sämre", jag behandlar feminister annorlunda än andra kvinnor och jag gör det därför att feminister uttryckligen kräver att jag behandlar dem annorlunda. De vill att jag bemöter dem på samma sätt som jag bemöter män. Jag går deras vilja till mötes. Dessutom motsäger du nu dig själv. Att vägra bjuda på middagen var ju nyss inte "sämre" behandling det var ju tvärt om enligt dig. 

Om sanningen ska fram så är jag inte intresserad att dejta moderna feminister. Att tro på lika rättigheter och möjligheter för kvinnor och män är något nästan alla tror på, feminist eller ej. Att tro på radikala konspirationsteorier som patriarkat och lönegap baserat på diskriminering har modern feminism däremot ensamrätt på. Jag som man undviker helst individer som okritiskt köper sådana felaktiga verklighetsbeskrivningar. Precis som jag kan tänka mig att judar gärna undviker dejter med antisemiter som tror på världsomspännande judiska konspirationer.

Traditionen med en ring på fingret är också en importerad tradition. Det var inte alls vanligt för 100 år sedan. Men men smaken är som baken. Tanken att tillsammans planera och köpa en vigselring med sin partner tycker jag verkar sjukt tråkigt. Det berövar ritualen hela dess magi. Jag vill inte beröva min framtida partner en magisk kväll där jag spontant överraskar henne med en ring, och jag tror faktiskt att jag får medhåll av de flesta kvinnor där. 

Svar på tråden Snåla killar!!