• Anonym (Fg)

Snåla killar!!

Jag har dejtat en del killar o upptäckt att väldigt många är extremt snålan o rent av ohyfsade. Jag begär inte att det är killen som ska bjuda, men mer hur de uttrycker sig o helt enkelt beter sig extremt ohyfsat. Några exempel:

Var på en dejt där vi skulle köpa lite thaimat o sitta i en park o äta. Direkt när vi ses säger denna kille: du betalar bara så du vet! Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

En annna kille dejtade jag väldigt länge. Var alltid jag som kom till hans stad 15 mil bort. Men det var även alltid jag som fick betala maten, parkering mm. Tycker det är ganska självklart att om någon kommer till en så bjuder man åtminstonde på mat?

För någon dag sedan skulle jag äta glass med en kille, glass som kostade 30 kr / glass. Tjejen i disken frågar om vi ska betala var o en eller ihop. Killen börjar vela o jag hör att han tänker säga dela varav jag snabbt svarar ihop. Han erbjuder sig inte att betala utan när jag tar upp mott kort säger han betala du så swischar jag varav jag säger nej jag betalar.

Överreagerar jag? Tycker inte alls att killarna alltid ska betala men att liksom tala om det så öppet som första killen, o inte ens kunna bjuda på en glass!

Jag tänker att man vill väl ändå he ett bra inteyck på första dejten...

• Svar på tråden Snåla killar!!
  • Anonym (G)
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 18:22:34 följande:

För att om en person av tre insisterar på att en enda person i sällskapet ska betala för alla, så bör han naturligtvis syfta på sig själv. 

Annars betalar var och en för sig, vilket väl får sägas vara det normala. Att säga till någon annan att hon ska betala för alla låter idiotiskt. Men det finns ju gott om idioter för all del. 

Läste du ens inlägget jag kommenterade?

En kvinna som var tacksam över att det fanns män som fortfarande var gentlemen och betalade.
  • Benny Retro

Frågan är vad du egentligen är irriterad över? Du har trots allt i samtliga fall accepterat att betala och fortsatt göra så.

• Miss Skywalker

Ja när man läser svaren från killar i tråden förstår man precis vad TS menar..

• Schack73
    Anonym (Idgit) skrev 2019-04-23 17:03:24 följande:

Halleluja! Det finns hopp om mänskligheten!

Påminner mig om konstiga män som när jag var runt 20 år gammal och dom var 35 sa till varann när vi var ute på kundbesök  att "Nu ska Lisa bjuda oss på lunch" och tyckte att den 20-åriga tjejen skulle betala för dom. Varför?! Hur fräcka och dåligt uppfostrade är man inte om man tycker att ett ung tjej ska betala för två vuxna män med bra inkomster? (Jag hade inget representationskonto och det visste dom.) Man kan väl betala var för sig eller så ska dom bjuda den unga tjejen på mat om dom har lite hyfs, tycker jag.

Jag springer på dom nu och då och än idag säger dom saker som att "Du ska bjuda mig/oss på middag/lunch/fika".

Hur är man funtad när man säger så? Varför tigger man gratis mat av någon? Dom tjänar väldigt bra än idag vill jag tillägga.

Jag skulle tro att de männen skämtar och testar dina gränser samtidigt. Testa att säga samma sak tillbaka och se vad de säger.
  • Daija
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 18:19:19 följande:
    My god. Tur att man är feminist. Jag vill verkligen inte bli bjuden på en första dejtmåltid. Det är lite besvärande eftersom man vet att svenska killar som gör det ofta bara är ute efter ett ONS. Men än värre om det är någon som genast börjar planera att han ska pröjsa för en vigselring! 

Redan när vi förlovade oss hade vi gemensam ekonomi, så vi betalade ringarna tillsammans. Det skulle förstås du aldrig gå med på? Du föredrar kanske det amerikanska tramset där killen förväntas spendera en förmögenhet på en ring med en jätteblaffa till sten som ska imponera tillräckligt på alla i bekantskapskretsen?

Eller hur tänker du dig hela proceduren?

Ja det är högst individuellt. Det som passar sig för en passar inte för andra.
    Att man vill bjuda sin dejt på måltiden har inget med att man vill ha ett ONS att göra. Utan det är nog mer din subjektiva tolkning. I min bok är det snarare tvärt om. Om ens intentioner bara är att pumpa och sen dumpa så är det ju inte riktigt logiskt att investera resurser i dejten eller hur? Blir dyrt om du ska ha en ny tjej varje vecka och bjuda samtliga på måltider.

(Jag planerar naturligtvis inte giftemål efter första dejten. Det var sagt med glimten i ögat. Det brukar få vänta tills åtminstone den tredje Flört).

Skulle jag vägra att låta kvinnan jag älskar ta del av kostnaden? Nej absolut inte, men jag skulle definitivt ogilla det. Om man nu ska behöva sitta ner och förhandla och jämnt fördela kostnaden för ringen osv så dödar det ju hela spänningen och överraskningen i ritualen. Då blir ju tjejen varse om vad som är i görningen och vet till och med vad som väntar henne i asken. Vad är ens poängen då?

Jag gillar proceduren. Jag gillar att som man ibland få offra min egen bekvämlighet för att visa tjejen hur mycket jag uppskattar henne. Jag gillar känslan av att få åtminstone låtsas vara beskyddaren och försörjaren ibland (insert syrlig feministisk kommentar om hur jag hör hemma på 1800-talet här). Jag gillar den ritualen och vet du vad, jag är ganska övertygad om att det finns en stor skara kvinnor (möjligen en majoritet) som också gillar den.

• Lånehajen

Jag bjuder gärna och skulle aldrig börja tjafsa om några tior, det är inget annat än småaktigt och snålt.

Enda gången jag inte skulle göra det är om jag märkte att någon försökte utnyttja mig ekonomiskt eller om det faktiskt var en kvinna som tjatade massor om jämställdhet och bedrev någon slags millimeterrättvisa på alla andra områden. De kvinnorna tror jag dock är försvinnande få.

• Anonym (Snål kille :D)

Jag är också jäkligt snål. Jag brukar bjuda mina dejter på hemlagat istället för att gå ut, hittills har dejterna tyckt det var fint av mig, men i själva verket är jag inte fin, jag är för snål :D

Älskar jag dig och vi är ett par kan jag bjuda dig på restaurang. Är vi inte där än så får du hålla till godo med hemlagad Lasagne (Eller Pannbiff. Kan även laga veganska pannbiffar på kikärtor vid behov) :)

• Anonym (rr)
    Miss Skywalker skrev 2019-04-23 18:41:56 följande:

Ja när man läser svaren från killar i tråden förstår man precis vad TS menar..

Verkligen! En del är väldigt bra på att avslöja sig själva..Skål
  • Ekolan

Jag är gammalmodig och bjuder självklart om vi är på dejt. Det är kul att skämma bort och uppvakta kvinnor även om det så bara var för en första och enda dejt, oavsett om vi klickade bra eller inte alls.

Någon hundralapp hit och dit för att göra kvällen för någon annan kan man ju oftast undvara. Skulle även det vara svårt rent ekonomiskt är det bara att tvinga fram ett nudelpaket när man är ensam hemma och funderar på att beställa en pizza till sig själv.

• Anonym (Snål kille :D)
    Anonym (rr) skrev 2019-04-23 19:13:30 följande:
    Verkligen! En del är väldigt bra på att avslöja sig själva..Skål
    Vet du ens vad en restaurangmiddag med vin, taxi osv. kostar? Det kan bli över tusenlappen. Lätt. Vem vill lägga en tjugondel av månadslönen på en dejt? Inte jag. Är du sugen på hemlagad Lasagne?
Svar på tråden Snåla killar!!