• Anonym (Fg)

Snåla killar!!

Jag har dejtat en del killar o upptäckt att väldigt många är extremt snålan o rent av ohyfsade. Jag begär inte att det är killen som ska bjuda, men mer hur de uttrycker sig o helt enkelt beter sig extremt ohyfsat. Några exempel:

Var på en dejt där vi skulle köpa lite thaimat o sitta i en park o äta. Direkt när vi ses säger denna kille: du betalar bara så du vet! Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

En annna kille dejtade jag väldigt länge. Var alltid jag som kom till hans stad 15 mil bort. Men det var även alltid jag som fick betala maten, parkering mm. Tycker det är ganska självklart att om någon kommer till en så bjuder man åtminstonde på mat?

För någon dag sedan skulle jag äta glass med en kille, glass som kostade 30 kr / glass. Tjejen i disken frågar om vi ska betala var o en eller ihop. Killen börjar vela o jag hör att han tänker säga dela varav jag snabbt svarar ihop. Han erbjuder sig inte att betala utan när jag tar upp mott kort säger han betala du så swischar jag varav jag säger nej jag betalar.

Överreagerar jag? Tycker inte alls att killarna alltid ska betala men att liksom tala om det så öppet som första killen, o inte ens kunna bjuda på en glass!

Jag tänker att man vill väl ändå he ett bra inteyck på första dejten...

• Svar på tråden Snåla killar!!
  • Physalis

Den första var ju direkt otrevlig. Inte snål nödvändigtvis utan framförallt aggressiv och arg på kvinnor. Riktigt obehaglig.

Den andre håller jag med om att var snål.

Den tredje handlar mer om en konstig situation där ni båda förväntade er att den andre skulle bjuda eller ta beslutet att ni skulle betala var för sig. Det visar också på att du visst förväntar dig att killen bjuder, annars hade du inte reagerat så negativt på att han inte gjorde det. Det var ju ynka 30 kr både för dig och honom.

Jag tycker att man förväntar sig att betala själv om inte den andre direkt har uttalat att denne vill bjuda. Sen är det såklart inte fel att finna det attraktivt eller direkt avgörande att dejten betalar, men det är fel att bli sur när det inte händer.

Korrekturläser som en kratta
  • Anghammarad

Första dejten betalar jag alltid såvida hon inte insisterar på att dela. Däremot förväntar jag mig inte att betala för båda varje gång ifall det blir fler dejter. Jag brukar säga ?Jag vill gärna betala men jag vill vara tydlig med att jag gör det för att jag vill och att det är utan förväntningar om någon form av motprestation annat än att du tar notan någon gång om vi ses fler gånger.?

• Anonym (långmörkmagrutor)

Vilken tönt TS är

• Cartjan1

Min åsikt om situationerna i ts är att ja, det lät ganska otrevligt och snålt - undantag den sista som kanske faktiskt bara var nervös/osäker hur ts ville hantera betalningen.

Min åsikt gällande betalning på dejter i övrigt är att om man bjuder ut någon så betalar man oavsett kön på den som bjuder ut. Så resonerar jag även kring vänner (är dock alltid beredd att betala - har iaf lite socialt vett ;p) Om jag säger ordet bjuda så bjuder jag. Däremot om det är mer flytande typ "ska vi ses och äta ngt på stan" eller dyl så utgår jag inte från att bli bjuden.

Ha en trevlig kväll!

• Phalaenopsis

Eftersom jag umgicks ganska avslappnat med en del killar brukade jag använda det för att se vilken sorts relation de var ute efter.

Ser till att han står först i kön (syntes som student oftast på fik och enklare matställen):
    Betalar han för sig betalar jag utan vidare för mig.
    Betalar han för båda vet jag att han är intresserad av mig.
    Personer som kommer med konstiga kommentarer försvinner illa kvickt från min telefonlista.

• Anonym (Taxi)
    Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

Du förvänta dig att han skulle bjuda hem dig för att sova alternativt att han betalar en taxi? Att han skulle följa med dig till hotellet?

• Anonym (Fg)
    Anonym (Taxi) skrev 2019-04-25 00:30:33 följande:

Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

Du förvänta dig att han skulle bjuda hem dig för att sova alternativt att han betalar en taxi? Att han skulle följa med dig till hotellet?

Absolut inte!! Förväntade mig varken sova över eller taxi hem. Förväntade mig däremot att han skulle köra hem mig, var ungefär 2 km då jag inte riktigt kände mig bekväm att åka spårvagn mitt i natten i en stad jag inte känner mig hemma i.
  • Mimosa86

Tycker situation 1 och 3 känns helt ok. Visar att kille 1 är medveten om jämställdhet och varför skulle inte du kunna bjuda kille nr 3 på glass?

Däremot tycker jag det verkar märkligt att kille nr 2 inte bjuder på mat när du kommer till honom. Självklart bjuder man och fixar om man bjuder hem någon till sig själv (och det motsatta om man åker till den andra), vanligt hederligt hyfs

• Anonym (Snål kille :D)
    Phalaenopsis skrev 2019-04-24 23:18:36 följande:

Eftersom jag umgicks ganska avslappnat med en del killar brukade jag använda det för att se vilken sorts relation de var ute efter.

Ser till att han står först i kön (syntes som student oftast på fik och enklare matställen):
    Betalar han för sig betalar jag utan vidare för mig.
    Betalar han för båda vet jag att han är intresserad av mig.
    Personer som kommer med konstiga kommentarer försvinner illa kvickt från min telefonlista.

Är det bra eller dåligt att se till att vara först i kön? jag vill stå bakom henne jag är på dejt med om vi hamnar i en kö. Då kan jag kolla in baken.
  • Anonym (Fg)

Här är la ett till litet exempel. Detta är med en kille jag var tillsammans med i 1,5 år. Han bodde fortfrande hemma så vi sågs alltid hemma hos mig. Blev mer o mer att vi ungicks och efter någon månad hade han flyttat in. Han var inte skriven men bodde lika mycket som mig där och kom o gick när han ville o var där även när jag inte var hemma. Han köpte inte en ända sak till lägenheten. Lyckades få han att betala Halva priset för nya sängkläder. Tänker la att då jag stått för alls våra andra kunde han betala när vi behövde nya o sedan ta med sig ifall vi skulle göra slut. Han bodde som sagt hemma o betalade ca 2000 kr till sina föräldrar trots arbete. Jag hade en hyra på 6000 plus kostnad för el o värme. Efter flera månader säger han: min mamma sa att jag kanske borde betala mindre hemma o ist bidra med pengar till dig. Jag svarade att ja det låter väl väldigt klokt var av han söger: tycker det känns fel.

När han kanske bott hos mig gratis i 1 år så säger jag rakt ut att nu får du börja betala så han började betala 1500 kr/ månad trots han betalade mindre hemma nu med.

Jag fick alltid 2 elräkningar varje månad så jag sa att du kanske kunde betala en av de. Han sa: ja jag kan betala hälften av den ena...

Vad anser ni?

• Benny Retro
    Anonym (Fg) skrev 2019-04-26 07:52:35 följande:

Här är la ett till litet exempel. Detta är med en kille jag var tillsammans med i 1,5 år. Han bodde fortfrande hemma så vi sågs alltid hemma hos mig. Blev mer o mer att vi ungicks och efter någon månad hade han flyttat in. Han var inte skriven men bodde lika mycket som mig där och kom o gick när han ville o var där även när jag inte var hemma. Han köpte inte en ända sak till lägenheten. Lyckades få han att betala Halva priset för nya sängkläder. Tänker la att då jag stått för alls våra andra kunde han betala när vi behövde nya o sedan ta med sig ifall vi skulle göra slut. Han bodde som sagt hemma o betalade ca 2000 kr till sina föräldrar trots arbete. Jag hade en hyra på 6000 plus kostnad för el o värme. Efter flera månader säger han: min mamma sa att jag kanske borde betala mindre hemma o ist bidra med pengar till dig. Jag svarade att ja det låter väl väldigt klokt var av han söger: tycker det känns fel.

När han kanske bott hos mig gratis i 1 år så säger jag rakt ut att nu får du börja betala så han började betala 1500 kr/ månad trots han betalade mindre hemma nu med.

Jag fick alltid 2 elräkningar varje månad så jag sa att du kanske kunde betala en av de. Han sa: ja jag kan betala hälften av den ena...

Vad anser ni?

Ja, varför låter du detta fortgå överhuvudtaget?
  • Anonym (K)
    Anonym (Fg) skrev 2019-04-26 07:52:35 följande:

Vad anser ni?

Att han är en nolla som inte tar ekonomiskt ansvar eller vill göra rätt för sig. Jag hoppas du talar dåtid och att han är dumpad för länge sedan.
  • Anonym (Fg)
    Anonym (K) skrev 2019-04-27 04:56:02 följande:

Att han är en nolla som inte tar ekonomiskt ansvar eller vill göra rätt för sig. Jag hoppas du talar dåtid och att han är dumpad för länge sedan.

Nej jag dumpade honom en tid därefter.. ångrar att jag inte gjorde det på direkten. Fanns överhuvudtaget inget ansvar alls för hushållet om tex vad som behövdes köpas in o liknande.. jag provade en gång att låta bli att köpa nytt toalettpapper för o se om hn tex tänlte på en sån sak./ inte då... när det kanske var 2 m kvar på sista rullen fick jag gå o köpa...
  • Benny Retro
    Anonym (Fg) skrev 2019-04-27 10:19:56 följande:
    Nej jag dumpade honom en tid därefter.. ångrar att jag inte gjorde det på direkten. Fanns överhuvudtaget inget ansvar alls för hushållet om tex vad som behövdes köpas in o liknande.. jag provade en gång att låta bli att köpa nytt toalettpapper för o se om hn tex tänlte på en sån sak./ inte då... när det kanske var 2 m kvar på sista rullen fick jag gå o köpa...
    Uppenbarligen attraheras du av denna typ av snubbar och dem av dig. Så, vad är egentligen det verkliga problemet tror du?
  • Bleha

Min gissning är att de är obekväma med själva "normen" som fortfarande finns kvar att killen ska bjuda. Jag vet att det inte är lika standard länge men man kan fortfarande känna den förväntningen och tycka det är jobbigt och känna att man tidigt vill göra klart att man inte är bekväm med det. 

Fast den första killen du beskrev lät bara dryg. Får det att låta som att det är ditt fel att kvinnor i samhället vill ha rättvisa och du därför ska betala. xD.. lite löjligt. "Det är ditt fel att jag vill att du ska betala" typ. 

Jag är tjej och ibland kan jag känna förväntan på mig att jag ska kunna och vara bra på de typiskt mer feminina sakerna såsom inredning, matlagning och städning. Men tror ofta det är mer i mitt huvud. 

• John22

Ohyfsat beteende oavsett vilket kön man har. Såvida det inte rör sig om några jättesummor kan man gott erbjuda sig att pröjsa och säga något i stil med "Du kan ta nästa gång."

Jag har överlag väldigt svårt för personer som ska räkna varje krona och se till att allt blir jämt.

Jag betalar den här gången, du tar nästa.

Svar på tråden Snåla killar!!