• Anonym (Fg)

Snåla killar!!

Jag har dejtat en del killar o upptäckt att väldigt många är extremt snålan o rent av ohyfsade. Jag begär inte att det är killen som ska bjuda, men mer hur de uttrycker sig o helt enkelt beter sig extremt ohyfsat. Några exempel:

Var på en dejt där vi skulle köpa lite thaimat o sitta i en park o äta. Direkt när vi ses säger denna kille: du betalar bara så du vet! Ni tjatar om jömnställdhel o då ska det vara det! I övrigt är dejten väldigt trevlig. När det är dags för mig att röra mig hemåt vill han att jag ska ta tunnelbanan mitt i natten i en stad jag knappt varit i då jag bodde på hotell där. Denna kille ville ses igen så intresserad måste han varit.

En annna kille dejtade jag väldigt länge. Var alltid jag som kom till hans stad 15 mil bort. Men det var även alltid jag som fick betala maten, parkering mm. Tycker det är ganska självklart att om någon kommer till en så bjuder man åtminstonde på mat?

För någon dag sedan skulle jag äta glass med en kille, glass som kostade 30 kr / glass. Tjejen i disken frågar om vi ska betala var o en eller ihop. Killen börjar vela o jag hör att han tänker säga dela varav jag snabbt svarar ihop. Han erbjuder sig inte att betala utan när jag tar upp mott kort säger han betala du så swischar jag varav jag säger nej jag betalar.

Överreagerar jag? Tycker inte alls att killarna alltid ska betala men att liksom tala om det så öppet som första killen, o inte ens kunna bjuda på en glass!

Jag tänker att man vill väl ändå he ett bra inteyck på första dejten...

• Svar på tråden Snåla killar!!
  • Anonym (Snål kille :D)
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 20:41:12 följande:
    Är det vanligt att tjejer kommer hem till dig på middag för en första dejt? Skulle jag aldrig ställa upp på. 

Kaffe på ett uteställe eller en promenad är lagom vid första träffen. Middagsdejt hemma har jag med någon jag redan känner skapligt väl. Efter några veckor kanske. Netflix-och-chill-dejt tidigast efter några månader. 
    Nej det är inte vanligt att tjejer vill ha en dejt med mig öht. Men de (få) som velat det har tyckt att det var en bra idé. Men då har vi pratat via Messenger osv. innan. En tjej jag träffade på Tinder sa "Hemlagad middag OCH sex? Det räcker att en av de är bra så är jag nöjd" Utan att skryta så är min Lasagne väldigt god, och det tyckte hon med.

Lite vitlök gör susen. Sugen på en sen middag? Som sagt jag lagar även vegetariskt och kan anpassa mig efter allergier och religiösa önskemål.
  • Anonym (Fågel)
    Anonym (G) skrev 2019-04-23 13:10:24 följande:

Inget konstigt. Man dejtar för att det kan vara trevligt även om man känner att det är inte rätt tjej jag vill bilda familj med. Är det någon jag känner extra för kan jag vara mer generös. Om inte har jag ingen anledning.

Äcklig människosyn du har måste jag säga. Men lycka till.
  • Anonym (Jeez)
    Daija skrev 2019-04-23 21:03:48 följande:

En liten del av mig vill nu trotsigt kritisera dig för att du tycks ha en väldigt negativ manssyn. Verkar nästan som att du ser män som enfaldiga neandertalare "Ugg ger mat, du ligga med Ugg ok?". 

Tvärtom. De flesta män har aldrig velat bjuda mig på middag på första dejten. Men de få som har gjort det var enbart ute efter sex. Och därmed satte de sin egen neandertalnivå, så att säga. Det behövde inte jag göra åt dem. Jag dömer dock inte ut alla automatiskt. Så enkelspårig är jag inte. Jag blir dock mycket mer vaksam om en man drämmer till med en påkostad middag det första han gör. Precis som du tycks dra öronen åt dig om du träffar en feminist.

Du bjuder inte personer du föraktar på saker. Du bjuder personer du högaktar på saker. 

Alla gör inte det. Somliga försöker köpa andra människor. Det gäller att kunna se skillnaden. Och det kan vara lite svårt innan man har lärt känna någon. Därför föredrar jag att inte bli bjuden på något precis i början. Min bekvämlighetsgräns går vid.. tja, en kopp kaffe. Eller en glass. Och det kan jag alltså lika gärna bjuda på själv. 

Jag behandlar inte feminister "sämre", jag behandlar feminister annorlunda än andra kvinnor och jag gör det därför att feminister uttryckligen kräver att jag behandlar dem annorlunda. De vill att jag bemöter dem på samma sätt som jag bemöter män. Jag går deras vilja till mötes. Dessutom motsäger du nu dig själv. Att vägra bjuda på middagen var ju nyss inte "sämre" behandling det var ju tvärt om enligt dig. 

Ditt första inlägg kunde verkligen tolkas som att du anser att feminister får skylla sig själva som inte får ta del av din annars så gentlemannamässiga behandling. Det vill säga, du verkar själv anse att det är en sämre behandling. Personligen skulle jag nog inte uppfatta det så bara för att du inte lånar ut din jacka. Jag brukar ha ordentliga kläder med mig som jag föredrar. Glad 

Men själva principen att fråga någon om en viss ideologi, politisk åsikt eller värdering och sedan behandla dem annorlunda efter det låter skum. Jag skulle aldrig fråga en man på en dejt om han är feminist och sedan förutsätta att han betalar om han svarar nej. Jag behandlar folk på det vis som jag tycker är normal artighet och allmän hyfs, oavsett vilka värderingar de eventuellt har. 

Traditionen med en ring på fingret är också en importerad tradition. Det var inte alls vanligt för 100 år sedan. Men men smaken är som baken. Tanken att tillsammans planera och köpa en vigselring med sin partner tycker jag verkar sjukt tråkigt. Det berövar ritualen hela dess magi. Jag vill inte beröva min framtida partner en magisk kväll där jag spontant överraskar henne med en ring, och jag tror faktiskt att jag får medhåll av de flesta kvinnor där. 

För all del, och vid sekelskiftet hade alla svart brudklänning. Men för mig ligger magin just i det gemensamma. Inte i traditionen som sådan. Faktum är att jag störde mig på att traditionen föreskriver att bruden ska ha en separat vigselring medan brudgummen behåller förlovningsringen. 

Det var även magiskt för mig att gå gemensamt in med min blivande make uppför gången. Nu råkar det vara en uråldrig svensk tradition och det är ju trevligt, men att få stå där utanför och gemensamt vänta på att klockorna skulle börja ringa - det var romantik på hög nivå. Vi gjorde det tillsammans. Bara vi två. 

Men du har säkert rätt. Det vimlar antagligen av tjejer som skulle älska att få ett frieri iscensatt av killen med en massa romantiska attribut.

Visserligen var det min man som friade till mig, men det gjorde han utan ring eller något arrangemang runtomkring. Det var en högtidlig fråga, varken mer eller mindre. Jag svarade ja och tyckte att det var hur romantiskt som helst. Att det skulle kunna vara på något annat sätt hade aldrig föresvävat mig.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 21:13:49 följande:

Nej det är inte vanligt att tjejer vill ha en dejt med mig öht. Men de (få) som velat det har tyckt att det var en bra idé. Men då har vi pratat via Messenger osv. innan. En tjej jag träffade på Tinder sa "Hemlagad middag OCH sex? Det räcker att en av de är bra så är jag nöjd" Utan att skryta så är min Lasagne väldigt god, och det tyckte hon med.

Lite vitlök gör susen. Sugen på en sen middag? Som sagt jag lagar även vegetariskt och kan anpassa mig efter allergier och religiösa önskemål.

Inte för att detta kommer tillföra något till tråden men... jag vill bara säga att du verkar supergullig ju som lagar mat och grejar. Enligt mig är det mycket mysigare att äta en god hemlagad middag än att gå ut på restaurang. Ett plus är när man lagar maten ihop också :)
  • Anonym (G)
    Anonym (Fågel) skrev 2019-04-23 21:18:30 följande:

Äcklig människosyn du har måste jag säga. Men lycka till.

Haha, jag är alltså äcklig för att jag sätter upp egna krav på vilka tjejer jag kan tänka mig betala för och vilka jag inte kan det. Kvinnor på FL är verkligen underbara.

Inte för att det spelar någon roll, jag är fullt nöjd med att jag har hyfsat lätt att få tjejer, såväl ons som för förhållanden.
    Anonym (Bella) skrev 2019-04-23 21:40:34 följande:
    Inte för att detta kommer tillföra något till tråden men... jag vill bara säga att du verkar supergullig ju som lagar mat och grejar. Enligt mig är det mycket mysigare att äta en god hemlagad middag än att gå ut på restaurang. Ett plus är när man lagar maten ihop också :)
    Tack! Jo jag gillar att göra det, dessutom så känner jag mig...hemma (haha) i mitt eget hem. Det gör att jag kan slappna av lite mer, får lite bättre självförtroende osv. Så jag tycker det är ett bra sätt att dejta på, att bjuda hem istället för bjuda ut.

Jag kan även laga pannkakor eller baka scones till frukost :) Är du en scone eller pannkaks-tjej? Kanske bacon och äggröra?
  • Anonym (Jeez)
    CarinaL26 skrev 2019-04-23 21:56:34 följande:
    Ja naturligtvis, i andra delen av hennes inlägg ondgjorde hon sig över några killar som tyckte hon skulle betala trots att de tjänade mycket mer. Vilket är en naturlig reaktion. De killarna var ju direkt korkade. Vad har det med att göra vad jag skrev?
    Så vad har det du skrev med resten av hennes inlägg att göra?
  • Daija
    Anonym (Jeez) skrev 2019-04-23 21:31:28 följande:
    Tvärtom. De flesta män har aldrig velat bjuda mig på middag på första dejten. Men de få som har gjort det var enbart ute efter sex. Och därmed satte de sin egen neandertalnivå, så att säga. Det behövde inte jag göra åt dem. Jag dömer dock inte ut alla automatiskt. Så enkelspårig är jag inte. Jag blir dock mycket mer vaksam om en man drämmer till med en påkostad middag det första han gör. Precis som du tycks dra öronen åt dig om du träffar en feminist.

Du bjuder inte personer du föraktar på saker. Du bjuder personer du högaktar på saker. 

Alla gör inte det. Somliga försöker köpa andra människor.  Och så vidare....

Vet du vad... Jag respekterar dig. Du verkar vara en hygglig, jordnära och älskvärd kvinna. Så vi får nog sätta punkt där innan jag bjuder på middag och friar. 

Jag tror att problemet och hela den förvirring i hur vi män ska behandla och bete oss gentemot er kvinnor vilar i att ni envist bestämt er för att vara individer med individuella preferenser och individuella åsikter, det blir liksom förvirrande Flört.

Vi skulle behöva någon sorts kvinnopåve som kunde etablera en strikt ortodoxi för hur vi män ska bete oss mot er.

Men tills dess får jag fortsätta att leva i forna neandertalares fotspår medans du skapar nya, och vi får finna oss i den konflikten som möjligen uppstår ibland.

Vill bara avsluta med att säga det att jag inte utesluter eller diskriminerar mot någon kvinna bara för att hon kallar sig feminism. Feminism kan betyda så otroligt mycket (eller lite) beroende på personen precis som du säger. Man måste lära känna personen för att förstå vad feminismen verkligen innebär för den. Det är lite som att du är på dejt med en kille och killen säger:

-"Jag är höger".
    -"Jaha så du vill ha lägre skatt".
    -"Va!? nej jag tycker att alla med hudfärg mörkare än albino bör sättas i läger.

-(Ja juste ni är ju också höger).

Önskar både dig och maken ett långt och härligt normkritiskt liv och hoppas att jag inte var allt för jobbigt SkrattandeSkål.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Snål kille :D) skrev 2019-04-23 21:54:38 följande:

Tack! Jo jag gillar att göra det, dessutom så känner jag mig...hemma (haha) i mitt eget hem. Det gör att jag kan slappna av lite mer, får lite bättre självförtroende osv. Så jag tycker det är ett bra sätt att dejta på, att bjuda hem istället för bjuda ut.

Jag kan även laga pannkakor eller baka scones till frukost :) Är du en scone eller pannkaks-tjej? Kanske bacon och äggröra?

Förstår vad du menar! Och ja jag kan inte annat än att hålla med. Det är verkligen inget fel på en hemmadejt :)

Åh gud jag älskar scones på morgonkvisten... Kan du göra amerikanska pannkakor också månntro? ;)
    Anonym (Bella) skrev 2019-04-23 22:22:09 följande:
    Förstår vad du menar! Och ja jag kan inte annat än att hålla med. Det är verkligen inget fel på en hemmadejt :)

Åh gud jag älskar scones på morgonkvisten... Kan du göra amerikanska pannkakor också månntro? ;)
    Javisst kan jag det! (Det kan jag egentligen inte alls, men jag kan försöka. Får googla först :D )
Svar på tråden Snåla killar!!