• Anonym (Frågetecknet)

Tror du att alla kan vara otrogna?

Tror du att vem som helst kan vara otrogen trots att många är övertygade om att de aldrig skulle kunna vara det?

Jag menar inga extrema saker som världens undergång, epidemier osv. Tänk dig världen som idag. Vad hade då kunnat få dig eller din partner att vara otrogen? Hade du varit trogen oavsett?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?
  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-11 19:20:42 följande:

Men då så! Då är jag en sjutusan till kvinna eftersom jag tillåter min man ha ögonkontakt med andra kvinnor. Han får hälsa och prata med dem också.

Men då så vad? Men då så betyder för mig ungefär ?under sådana förhållande?? Ungefär som att jag skrivit något du kan dra ditt resonemang vidare på. Det har jag inte.

Om definitionen för otrohet kan vara allt som folk kan störa sig på. Då måste gränsen bli otroligt snäv, ja till och med kvävande. För om gränsen ska tas i hänsyn för alla människor i Sverige, så måste även salafisters och andra strängt religiösa människors åsikter räknas med?

Deras definition av otrohet är så. Inte den generella. Den generella definitionen består bl.a. av dem jag länkat tidigare. Två gånger.
    Du gillar att dra in extremitet i det hela? Om du lever med någon som har väldigt snäva definitioner av vad som är otrohet, och konsekvenser därav, tycker jag också att det skulle vara väldigt krävande.

Japp. Salafism, exempelvis, har efter våra västerländska normer väldigt strama tyglar och klart regelverk kring vad som är otrohet och inte. Som dessutom skiljer sig rejält mellan män och kvinnor.
    Det är deras normer och ramar. Klart att deras normer inte förändras så snart man korsar svenska gränsen. Det är också därför vi har de parallellsamhällen vi har. Tycker man att homosexualitet är onaturligt när man växer upp i Saudi tycker man att det är det fortsättningsvis också oftast.
    Här finns det genomgående studier från exempelvis GB som visar att just den inställningen håller sig över minst tre generationer.

Men, sedan kommer ditt felslut. Att några lever under dessa normer och regelverk betyder givetvis inte att du måste göra det. Om du gifter dig med en salafist på eget bevåg är det en annan sak, då är det ditt medvetna val och du får antagligen köpa hela paketet, inklusive deras syn på otrohet och konsekvenser därav. Liksom att mannen i fråga här tre fruar till.

I sådana fall kan man med enkelhet konstatera att alla kan vara otrogna. Ja, till och med jag som trodde mig vara emot otrohet!

Beroende på var man dra gränsen, ja. Fast det finns ju några man är hyfsat ense om. Sex är nog de flesta ense om. Om din partner tycker att sexchatt är otrohet är du otrogen i hans ögon om du har det. Oavsett om du vill definiera det så?

Jag håller i övrigt med kvinnas definition . Detta trots att jag anses vara väldigt anti mot otrohet.

Det spelar ingen större roll. Det är fortfarande majoritetens normer som gäller. Någon annan kan anklaga dig för att vara otrogen även om du inte anser det.

Någon frågade tidigare om jag var väldigt försiktig i val av partner. (Jag glömde besvara det) Konstigt nog är jag inte det. Jag är inte alls rädd att bli bedragen, utan är bara emot att själv vara otrogen. Är dessutom helt ointresserad av att vara det:

Bra. Min egen teori är att du, genom att inte kontrollera din partner, minskar risken för att denne ska vara otrogen.

Dock skulle jag aldrig förlåta en otrohet, utan bara lämna direkt eftersom den personen har helt andra värderingar än mig

• Anonym (Ja, absolut)

Ett ämne som fascinerar många tydligen, har en del att läsa i kapp. 

• Anonym (Ja, absolut)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-03 10:07:59 följande:
    Men varför kalla det för "otrohet", och på så sätt urholka ett begrepp som faktiskt har en bestämd betydelse? Man kan ju ha den regeln ändå, att partnern inte får krama någon av motsatt kön, inte får vara ensam med någon av motsatt kön, inte får chatta med personer av motsatt kön. Utan att kalla något av dessa beteenden för "otrohet", när det inte är det.

Däremot kan ju sådana beteenden LEDA till otrohet, även om jag personligen tycker att det går för långt att avskära sin partners kontakter med alla av motsatt kön, för att man är orolig för det. 

Det spelar väl ingen roll vad man kallar det? Om personen som drabbas känner sig sviken/bedragen är det samma känsla som om det förekommit penetrerande sex. Man kan även vara själsligt otrogen, det måste inte innebära sex. 

• Anonym (Tror inte det)

Intressant att många säger att man har rätt till sin kropp och att de som har sex förtjänar det.

Men det verkar inte gälla vid otrohet.

Tycker personligen själv dock att det är fel med otrohet.

• Anonym (Bedragen)

Ja tyvärr tror jag alla kan vara otrogna, båda könen. Mitt ex och jag hade ett underbart förhållande (trodde JAG)

Har aldrig litat så mycket som jag gjorde på henne, aldrig känt mig svartsjuk etc. Och inte heller hon mot mig. Pratade ibland om hur skönt vi båda tyckte att vi kunde lita på varandra och båda sa att vi aldrig skulle kunna svika varandra mm. Vi drömde länge om hus och den dagen vi äntligen hade råd med hus och flyttade in visade det sig att hon bedragit mig med inte bara en utan TVÅ stycken senaste halvåret!! Alla våra planer med barn och allt vad familj heter grusades fullständigt. Fick reda på otroheten av en slump.

Efter det sveket har jag svårt att kunna lita på någon igen. Att bli bedragen så fullständigt av den man litar mest på i hela världen är ett hårt slag som sätter djupa spår

• Anonym (Mr G)

Alla! Även moralpredikanterna här på forumet. Behövs bara rätt/fel omständigheter. Livet är långt och mycket kan hända och förändras

• Anonym (gäsp)
    Anonym (Mr G) skrev 2019-05-21 13:10:04 följande:

Alla! Även moralpredikanterna här på forumet. Behövs bara rätt/fel omständigheter. Livet är långt och mycket kan hända och förändras

Håller inte med alls, att påstå att alla kan vara otrogna en är grov generalisering. Visst i teorin så kan alla som är fysisk kapabla till det vara otrogna, precis som vem som helst i teorin kan vara kapabel att döda, våldta, etc....men i praktiken är det ju inte så. I praktiken är vissa otrogna hur lätt som helst medan andra inte är det hur jävla illa den än är och hur suga de än blir.

Däremot tror jag absolut att människor som själva är eller varit otrogna väldigt gärna vill TRO att alla kan göra som de gjort/gör som ett sätt att normalisera sitt eget beteende.

Så att påstå att vem som helst "under rätt omständigheter" kan vara otrogen är extremt generaliserat. Vilka omständigheter skulle det vara? Dåligt förhållande? Nej, alla är ju inte otrogna när det knakar i fogarna hemma..... När man blir jätte jättesugen? Nej, alla är ju inte otrogna oavsett hur sugen man är....... Om någon hotar en med pistol? Ja förmodligen, men hur realistiskt är det?

En person som haft det tuff i sitt förhållande, och varit toksugen på att vara otrogen men inte gjort det kan man nog räkna med inte kommer vara otrogen någonsin.
  • Anonym (Statistikern)
    Anonym (gäsp) skrev 2019-05-21 13:54:56 följande:
    Håller inte med alls, att påstå att alla kan vara otrogna en är grov generalisering. Visst i teorin så kan alla som är fysisk kapabla till det vara otrogna, precis som vem som helst i teorin kan vara kapabel att döda, våldta, etc....men i praktiken är det ju inte så. I praktiken är vissa otrogna hur lätt som helst medan andra inte är det hur jävla illa den än är och hur suga de än blir.

Däremot tror jag absolut att människor som själva är eller varit otrogna väldigt gärna vill TRO att alla kan göra som de gjort/gör som ett sätt att normalisera sitt eget beteende.

Så att påstå att vem som helst "under rätt omständigheter" kan vara otrogen är extremt generaliserat. Vilka omständigheter skulle det vara? Dåligt förhållande? Nej, alla är ju inte otrogna när det knakar i fogarna hemma..... När man blir jätte jättesugen? Nej, alla är ju inte otrogna oavsett hur sugen man är....... Om någon hotar en med pistol? Ja förmodligen, men hur realistiskt är det?

En person som haft det tuff i sitt förhållande, och varit toksugen på att vara otrogen men inte gjort det kan man nog räkna med inte kommer vara otrogen någonsin.

Ganska usel liknelse, va?

Dessutom har vi hyfsat många exempel på att alla är kapabla att döda under rätt förutsättningar historiskt. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Statistikern) skrev 2019-05-21 14:27:12 följande:

Dessutom har vi hyfsat många exempel på att alla är kapabla att döda under rätt förutsättningar historiskt. 

Vad är "rätt" förutsättningar menar du?
  • Anonym (gäsp)
    Anonym (Statistikern) skrev 2019-05-21 14:27:12 följande:

Du motsäger dig själv, först menar du att det är en usel liknelse och i nästa mening så säger du att det finns bevis för att alla kan döda. Och det är precis min poäng, vad är det vi ska utgå¨ifrån... ska vi utgå ifrån vad var och en är fysisk kapabla till eller ska vi utgå ifrån vad folk gör helt enkelt för att de känner för det?
Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?