• Mudcakemonster

IVF maj 2019

Hej! Kollade lite igenom efter trådar men hittade inga nya så jag tänkte starta en ny tråd för att hitta andra i samma situation just nu som vill följas åt?

Vi genomgår vårt första IVF försök (manlig faktor). Hade mitt livs första äggplock igår och imorgon är det dags för ET såvida de inte idag ringer från sjukhuset och säger att det inte blivit nåt att lägga in igen. Är så nervös att jag nästan spricker.

• Svar på tråden IVF maj 2019
  • Najo
    cutepoison skrev 2019-06-06 21:10:57 följande:

Ja okej, det förstår jag! Jag minns inte riktigt de här två veckorna efter vi satt in ett ägg 2015. Mest troligt tjuvtestade jag väl vid bim. Ska försöka att inte göra det nu för det är så viktigt för mig att bli gravid nu. Kommer bli extremt tungt om vi inte lyckats. Vi har inte råd att göra fler Ivf försök på riktigt länge.

Jag fattar. Det kostar ju en del helt klart. Jag har en del saker emot mig också framförallt åldern. Det vore idiotiskt att ha för höga förhoppningar som 44 åring men hjärnan känner ju ingen skillnad (fick barn senast vud 40). Har inte fört några anteckningar alls under dessa veckor under mina 2 första ivfer 2008 och 2014 (som gav mig 2 barn). Men det gjorde jag i mars i år när jag gjorde FET och plussade (men fick MA i v7). Jag har precis gått tillbaka och jmf synptomen dag för dag räknat mot nu. Flytningarna tex kom exakt samma dag dvs 4 dagar efter lutinusstart. Men i övrigt inte så mkt samma. Men vaknade av en grym mensvörk dag 10 (embryots ålder) och jag kommer sannolikt inte bli toppenglad om det uteblir (nu på lördag då..). Vad man håller på! Men kan inte rå för..
  • cutepoison
    LLW skrev 2019-06-06 21:45:18 följande:

Det är så himla tråkigt att ekonomin sätter stopp :( gör ni privatförsök nu?

Ja det är privat försök nu. Egentligen hade vi inte "råd" nu heller. Men längtan var för stor. Och vår son fyller 3, det kändes som nu eller aldrig eftersom jag mådde jätte dåligt förra Ivf (blev sjukskriven) och hade en hemsk förlossning så nu när det kändes rätt så var det bara att köra på. Jag får ju såklart ta mig igenom ett minus också men jag vet att det skulle slå väldigt hårt.
  • Najo
    cutepoison skrev 2019-06-07 05:27:24 följande:

Ja det är privat försök nu. Egentligen hade vi inte "råd" nu heller. Men längtan var för stor. Och vår son fyller 3, det kändes som nu eller aldrig eftersom jag mådde jätte dåligt förra Ivf (blev sjukskriven) och hade en hemsk förlossning så nu när det kändes rätt så var det bara att köra på. Jag får ju såklart ta mig igenom ett minus också men jag vet att det skulle slå väldigt hårt.

Hoppas det går vägen! Hade ni ett i frysen?
  • Josefine C
    Söderlund skrev 2019-06-06 20:31:33 följande:

Hur långa menscykler har ni normalt? Jag har 25 dagar så ganska kort, det skulle innebära 8 dagar efter återföringen... Men jag har ju fått testdag 3 veckor efter äggplock, alltså 21/6. Frågade hur det skulle påverka min korta cykel men läkaren sa att det är helt nollställt på grund av behandlingen, så jag hoppas verkligen den blir längre... Ja mest att jag inte får mens alls förstås!

Jag har 30 dagars menscykler, brukar vara punktlig, men kan komma någon dag senare pga Lutinus. Beräknad mens 17/6, testdag 16/6.

Idag vaknade jag svettig och blev stressad över att läkaren på Life clinic vill att jag ska boka in ett intralipid-dropp så snart som möjligt. Hoppas det går att få en tid idag. 1000kr kostar varje dropp och det blir några stycken redan innan testdag. Tänk om det är helt i onödan? Det kanske inte är någon graviditet på gång? Usch för dessa negativa känslor.

Livmodern känns lite uppsvälld, förmodligen Lutinusen. Jag kommer inte ihåg när jag fick första graviditetssymptomen förut. Kanske ett par dagar innan beräknad mens, då livmodern kändes stel och det var som pyttesmå pirr/bubbelkänslor där inne. Jag kommer förmodligen hinna tro både det ena och det andra innan testdagen. Helt omöjligt att inte låta tankarna fara iväg både till att tro att jag är gravid till att tro att jag inte är det.
  • cutepoison
    Najo skrev 2019-06-07 06:35:15 följande:
    Hoppas det går vägen! Hade ni ett i frysen?
    Ja vi fick ett till frysen denna gång så det är ju bra men det kostar ju mycket att sätta in ett fryst ägg också, om än inte lika mycket som ett färskförsök. 
  • Najo
    cutepoison skrev 2019-06-07 07:15:58 följande:

Ja vi fick ett till frysen denna gång så det är ju bra men det kostar ju mycket att sätta in ett fryst ägg också, om än inte lika mycket som ett färskförsök. 

Ja rätt dyrt. Jag tror priserna för FET stigit mer procentuellt än IVF. Vi betalade 17 k för FETt och nu 34 k för ivf plus serologiblodprover. Men ska man t ex göra ivf med donerade spermier eller embryodonation kommer man upp i 50-100k... Det drar iväg och det gäller att man kan slänga upp en del om det drar ut på tiden.

Jag försöker spara i smått så jag kan slösa i stort... hade ju självklart gjort ngt annat kul för pengarna. Men nu är det som det är att man tillhör den kategorin som inte kan bli gravid naturligt. 2008 kostade ett ivf försök 22000. Och då fanns även bruttolöneavdrag så det blev ju nästan "gratis". Så det kostar skjortan numera.
  • cutepoison
    Najo skrev 2019-06-07 07:27:28 följande:
    Ja rätt dyrt. Jag tror priserna för FET stigit mer procentuellt än IVF. Vi betalade 17 k för FETt och nu 34 k för ivf plus serologiblodprover. Men ska man t ex göra ivf med donerade spermier eller embryodonation kommer man upp i 50-100k... Det drar iväg och det gäller att man kan slänga upp en del om det drar ut på tiden.

Jag försöker spara i smått så jag kan slösa i stort... hade ju självklart gjort ngt annat kul för pengarna. Men nu är det som det är att man tillhör den kategorin som inte kan bli gravid naturligt. 2008 kostade ett ivf försök 22000. Och då fanns även bruttolöneavdrag så det blev ju nästan "gratis". Så det kostar skjortan numera.
    Oj, vilken stad bor du i? Vi har betalat över 40 000 denna omgång inräknat läkarbesök, blodprover, medicin.... visste faktiskt inte vad fet kostade, hade inte vågat ta reda på de men kollade nu och de kostar 17 000 så det är bara att börja spara om de inte går vägen. 
  • Marita B

Hej hej

Jag lever i ett samkönat äktenskap och vi har en dotter sedan tidigare (IVF färskt 2 dagars embryo).

I över 1 år har vi försökt få till ett syskon, men trots 5 försök med 5-dagars blastocyster (en åt gången) så har graviditeten lyst med sin frånvaro. I förrgår, 5 juni, sattes det för första gången in 2 stycken blastocyster. Testdag 19 juni och beräknad mens den 20e. Detta är med största sannolikhet vårt sista försök.

Lycka till alla här inne som ruvar, längtar och kämpar!

• Najo
    cutepoison skrev 2019-06-07 07:50:43 följande:

Oj, vilken stad bor du i? Vi har betalat över 40 000 denna omgång inräknat läkarbesök, blodprover, medicin.... visste faktiskt inte vad fet kostade, hade inte vågat ta reda på de men kollade nu och de kostar 17 000 så det är bara att börja spara om de inte går vägen. 

Bor I Sthlm men har sedan första ivf försöket kört med Carl von Linne i Uppsala.
  • Barnlängtan31år
    Marita B skrev 2019-06-07 08:17:27 följande:

Hej hej

Jag lever i ett samkönat äktenskap och vi har en dotter sedan tidigare (IVF färskt 2 dagars embryo).

I över 1 år har vi försökt få till ett syskon, men trots 5 försök med 5-dagars blastocyster (en åt gången) så har graviditeten lyst med sin frånvaro. I förrgår, 5 juni, sattes det för första gången in 2 stycken blastocyster. Testdag 19 juni och beräknad mens den 20e. Detta är med största sannolikhet vårt sista försök.

Lycka till alla här inne som ruvar, längtar och kämpar!

Detsamma till er!!
Svar på tråden IVF maj 2019