Anonym (Kaj) skrev 2019-05-31 11:17:50 följande:
Varför gnälla på en hårt arbetande man.
Han arbetar i sitt anletes svett, precis som Gud bestraffade honom att göra.
Hans uppgift är att vara en försörjare så att du och ert barn kan ha det så bra som möjligt.
Ta inte ifrån honom den enda uppgiften som vi män är bra på!
Hylla din man istället för att som många kvinnor gör klagar.
En man växer när han blir hyllad.
Oj. Han är bra på väldigt många fler saker än sitt jobb, tack och lov. Han är en fantastisk make, vän och person överlag.
Hans uppgift att försörja familjen är lika stor som min uppgift att försörja familjen. Hans uppgift som pappa är lika stor som min uppgift som mamma.
När jag är föräldraledig är barnet mitt jobb, precis som jobbet är hans jobb, 8 timmar om dagen. Dygnets övriga 16 timmar är barnet bådas ansvar. Nu, innan barnet har kommit, jobbar vi båda heltid och ansvaret för försörjning och barn bör därför vara 50/50. Så är det INTE. Fördelningen är 95/5, vilket såklart inte är okej.
Låt mig förtydliga att gällande detta är jag och min man helt överens!
Det är inte för min skull han gladeligen bör utnyttja sina 3 kompveckor i höst. Jag begär inte avlastning de 8 timmar om dagen jag ansvarar för barnet. Det är dock helt ofattbart för mig att man inte greppar varje chans att spendera tid med sitt nyfödda barn. Här han han en jättechans att lära känna och spendera tid med barnet. Tid som aldrig kommer tillbaka. Men han vill hellre jobba, trots att han inte måste. Det gör mig lite orolig och får mig att förstå att han inte alls känner samma engagemang som jag. Jag hade nämligen aldrig gjort den prioriteringen. Troligtvis ändrar han sig när barnet har kommit, men då är det för sent för då har han redan spikat hela höstplaneringen.
Hur som helst:
Jag har nu pratat med honom. Frågade om jag kan göra något för att han ska känna sig mer involverad (kanske är det svårt för honom att ta sig in i "hjulet" när jag redan satt snurr på det?). Han vet med sig att han inte varit särskilt engagerad. Jobbet har tagit all hans tankekraft senaste veckorna och kommer göra det ytterligare ett par veckor. Han sa också, precis som jag trodde, att det är svårt för honom att se sig själv i papparollen. Han känner det som att det är någon annan som ska bli pappa. Det är för overkligt helt enkelt. Allt är så stort och en helt annan värld där han inte kan någonting.
Vi bestämde att jag ska lugna mig med förberedelserna ett par veckor. Då har han semester och kan fokusera mer på det som kommer. Då tar vi tag i allt tillsammans, läser på och förbereder oss.
Det blev ett fint samtal och vi förstod varandra.