• Selmans

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Jag väntar barn om några veckor och idag kom min man hem efter en hel dag av planering på jobbet. Han har fått krav på sig att plocka ut en massa komptimmar innan årsskiftet, vilket innebär att han behöver vara ledig 3 veckor under hösten. Detta vill han absolut INTE. Han vill inte missa så mycket på jobbet, säger han. 

Han berättade också att han inte vill missa veckomötena, så han kommer jobba måndagarna även första 2 veckorna direkt efter födelsen.

Och sista smällen: 4 veckor efter BF har han en viktig utbildning på annan ort. Den varar mån-fre och han behöver sova borta alla nätter. 

Alltså... jag kan ju sätta ner foten och säga nej, vilket jag också kommer göra till utbildningen. Men jag blir så ledsen över att han faktiskt prioriterar jobbet så tydligt över barnet. Hur kan han inte vilja fokusera på barnet det här första halvåret? Han kommer ju missa massa anknytningstid.

Känns som att barnet är "mitt projekt" som han hjälper till lite med, när jobbet tillåter. 

Överreagerar jag? Jag kan ju inte tvinga honom att känna annorlunda. Det enda jag kan göra är att tvinga honom ställa in jobbgrejer, men det hjälper ju inte grundproblemet... :(

• Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd
  • Körsbärsdalen
    Tow2Mater skrev 2019-05-31 20:38:45 följande:

Om det finns äldre syskon är det ju forståeligt, men en bebis ska väl mamman klara.

Men det är mammans första bebis och första förlossning. Det är inte alls helt självklart att allt går fläckfritt och att TS är alldeles redo för 5 nätter solo efter en månad (eller efter två veckor, om nu bebisen skulle vara två veckor sen).
  • Tow2Mater
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-31 20:43:59 följande:
    Men det är mammans första bebis och första förlossning. Det är inte alls helt självklart att allt går fläckfritt och att TS är alldeles redo för 5 nätter solo efter en månad (eller efter två veckor, om nu bebisen skulle vara två veckor sen).
    Det blir soc som tar barnet då om pappan skulle råka avlida eller hamna på sjukhus innan BF.
  • Tow2Mater

" Då har han semester och kan fokusera mer på det som kommer. Då tar vi tag i allt tillsammans, läser på och förbereder oss. "

Vad ska ni läsa på om och forbereda som tar sån tid...?

• Körsbärsdalen
    Tow2Mater skrev 2019-05-31 20:45:58 följande:

Det blir soc som tar barnet då om pappan skulle råka avlida eller hamna på sjukhus innan BF.

Blir det? Om hon t.ex. åker på urakut snitt eller får en förlossningsdepression/psykos? Min faster skaffade barn på egen hand och fick en förlossningsdepression, men det löstes med att min farmor var föräldealedig medan hon var sjukskriven. Men då hade hon ju gjort upp en plan med sitt sociala kontaktnät redan innan hon blev gravid eftersom hon skulle lösa det själv.

TS borde kunna räkna med att mannen inte AKTIVT PLANERAR att vara iväg så snart efter förlossningen, om han nu är en vettig person.
  • Liberté
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-31 20:50:16 följande:

Blir det? Om hon t.ex. åker på urakut snitt eller får en förlossningsdepression/psykos? Min faster skaffade barn på egen hand och fick en förlossningsdepression, men det löstes med att min farmor var föräldealedig medan hon var sjukskriven. Men då hade hon ju gjort upp en plan med sitt sociala kontaktnät redan innan hon blev gravid eftersom hon skulle lösa det själv.

TS borde kunna räkna med att mannen inte AKTIVT PLANERAR att vara iväg så snart efter förlossningen, om han nu är en vettig person.

Ja och barnet skulle kunna ha kolik, vattenskalle samt multipla handikapp och samtidigt behöva sondmatas varje timme.

Eller så räknar man med ett normalt barn som kommer vara jobbigt i perioder och lätt i andra. En förälder borde kunna klara ett barn i några dagar utan problem, det är 1 barn.

Hur tror du ensamstående gör ?
  • Tow2Mater

Gissar det går transporter från utbildningsstället som mannen kan ta hem ifall han behovs akut..... men måste vi worst-case anta de håller till i Norrlands urskogar avskurna från all kommunikation och transport? ha ha

• nernu

Tror inte att han förstår hur det blir. Han kommer förmodligen inte vilja åka på morgonmöte. Och fyra veckor efter bf är inte smart att boka in grejer. Om du går över ett par veckor är det bara två veckor med bebisen. Det låter inte som någon hit.

• Hararochkaniner
    Selmans skrev 2019-05-30 21:40:25 följande:

Jag väntar barn om några veckor och idag kom min man hem efter en hel dag av planering på jobbet. Han har fått krav på sig att plocka ut en massa komptimmar innan årsskiftet, vilket innebär att han behöver vara ledig 3 veckor under hösten. Detta vill han absolut INTE. Han vill inte missa så mycket på jobbet, säger han. 

Han berättade också att han inte vill missa veckomötena, så han kommer jobba måndagarna även första 2 veckorna direkt efter födelsen.

Och sista smällen: 4 veckor efter BF har han en viktig utbildning på annan ort. Den varar mån-fre och han behöver sova borta alla nätter. 

Alltså... jag kan ju sätta ner foten och säga nej, vilket jag också kommer göra till utbildningen. Men jag blir så ledsen över att han faktiskt prioriterar jobbet så tydligt över barnet. Hur kan han inte vilja fokusera på barnet det här första halvåret? Han kommer ju missa massa anknytningstid.

Känns som att barnet är "mitt projekt" som han hjälper till lite med, när jobbet tillåter. 

Överreagerar jag? Jag kan ju inte tvinga honom att känna annorlunda. Det enda jag kan göra är att tvinga honom ställa in jobbgrejer, men det hjälper ju inte grundproblemet... :(

Jag tycker inte du överreagerar. Jag hade provat så här. I följd.

1. Försök prata med honom och förklara hur du känner och fråga varför han gör så. Fråga honom om hans jobb och vad det är som får honom att känna att han inte kan vara borta från jobbet. Försök förstå och resonera med honom utifrån vad han säger och utifrån vad du känner och har för behov. Försök att hitta en gemensam kompromiss så att ni båda kan bli nöjda och få det ni behöver utifrån vad som kommer fram under samtalet.

2. Vill han inte lyssna så få ett frispel och skäll ut honom. Bli en dramaqueen, för sjutton du är gravid ta hormonerna till hjälp. "Make a scene!"

3. Fungerar inte det så dumpa honom så kanske han vaknar.
  • AmericanMommy

Intressanta svar i denna tråd om man jämför svaren som mamman i den andra tråden fick som skulle plugga en månad efter hon fick barn och mannen skulle vara hemma med barnet. Gud vad mycket skit och skuldbeläggning denna mamma fick. Men en man som ska jobba borta är ok så klart och om kvinnan klagar på det ska hon skuldbeläggas och ifrågasättas. Damned if you do damned if you don?t.

• Hustru

Vad är det för fel på vissa av dagens mammor. När vårt första barn föddes jobbade mannen 60 mil bort varannan vecka. Det funkade bra, han har idag ett fantastiskt förhållande till dottern, så anknytning fungerar utan att man ses 24/7/365.

Din man tror uppenbarligen att du fixar att ta hand om ert barn, njut av förtroendet.

Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd