• Selmans

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Jag väntar barn om några veckor och idag kom min man hem efter en hel dag av planering på jobbet. Han har fått krav på sig att plocka ut en massa komptimmar innan årsskiftet, vilket innebär att han behöver vara ledig 3 veckor under hösten. Detta vill han absolut INTE. Han vill inte missa så mycket på jobbet, säger han. 

Han berättade också att han inte vill missa veckomötena, så han kommer jobba måndagarna även första 2 veckorna direkt efter födelsen.

Och sista smällen: 4 veckor efter BF har han en viktig utbildning på annan ort. Den varar mån-fre och han behöver sova borta alla nätter. 

Alltså... jag kan ju sätta ner foten och säga nej, vilket jag också kommer göra till utbildningen. Men jag blir så ledsen över att han faktiskt prioriterar jobbet så tydligt över barnet. Hur kan han inte vilja fokusera på barnet det här första halvåret? Han kommer ju missa massa anknytningstid.

Känns som att barnet är "mitt projekt" som han hjälper till lite med, när jobbet tillåter. 

Överreagerar jag? Jag kan ju inte tvinga honom att känna annorlunda. Det enda jag kan göra är att tvinga honom ställa in jobbgrejer, men det hjälper ju inte grundproblemet... :(

• Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd
  • jrockyracoon
    Tow2Mater skrev 2019-06-01 14:05:20 följande:
    Anknytningstest, skämtar du? Visste det nojjas enormt i sverige, och att psykologer ska kontaktas for än det ena än det andra, men detta tar ju priset. Svenskar ska ha "sin psykolog", precis som "sin tandläkare" i dag? ha ha!
    Om man tar upp ett exempel på en person som har åtminstone delvis saknat kontakt med sitt barn vid unga år, och sedan påstår att detta är bra för barnet - behöver man kunna ifrågasätta vilka belägg den personen har för sitt påstående...

Att skriva hejsan hoppsan går ju annars jättebra, och man kan ge vilka råd som helst. Är det din värld kanske?

Jag har själv deltagit i en sådan anknytningsintervju och det är rätt intressant. För min del visade det sig att jag inte hade många konkreta minnen av min barndom och det är ett tecken på att man har undvikande anknytning.
  • jrockyracoon
    Tow2Mater skrev 2019-06-01 14:08:47 följande:
    Skilsmässa för detta, med allt vad det innebär för barnet (och kanske flera andra kommande barn) under många år framåt?? Där rök tankarna på barnets bästa" redan i tredje stycket. Patetiskt!!
    Om inte mannen lyssnar och är intresserad av att skapa bra förutsättningar för barnets uppväxt, kanske skilsmässa är en bättre lösning för alla än att de hankar sig fram i en relation utan kommunikation och väldigt olika syn på barns behov.

Men jag har inte propagerat för att de ska skilja sig, att hota med skilsmässa är inte synonymt med det. Jag tror nämligen att den här mannen behöver få några mentala slag i huvudet för att vakna och fatta läget... 

Rätt patetiskt att tro att skilsmässa alltid är det sämsta för barnen. Och javisst ja, anknytningstest var visst bara löjligt och något att skratta åt. Ja, det säger ju något om nivån du har lagt dig på just nu...
  • Mimosa86
    Liberté skrev 2019-05-31 21:15:28 följande:

Ja och barnet skulle kunna ha kolik, vattenskalle samt multipla handikapp och samtidigt behöva sondmatas varje timme.

Eller så räknar man med ett normalt barn som kommer vara jobbigt i perioder och lätt i andra. En förälder borde kunna klara ett barn i några dagar utan problem, det är 1 barn.

Hur tror du ensamstående gör ?

1) hon är inte ensamstående. Så varför ska hon leva efter det?

2) det är väl hans barn med? Varför ska barnet vara hennes prio men inte hans?
  • FuckGoggleAskMe

Han borde ta hänsyn till vad du känner dig trygg med. Själv tycker jag att det låter konstigt att han inte vill vara ledig i tre veckor, resten låter inte så upprörande. Om han är borta några timmar ett par måndagar, känner du dig inte ok då? Min sons pappa jobbade inte dagen sonen föddes, men dagen därpå. Första veckan hade jag stöd av annan vuxen hemma, men sen var det bara jag och sonen. Bor utomlands, och här är pappaledigheten ett par dagar (fast pappan tog enbart en dag), vilket var ok för mig. Men, jag tycker ju din karl ska ta hänsyn till om du känner att du behöver hjälp.

• Liberté
    Mimosa86 skrev 2019-06-01 15:18:00 följande:

1) hon är inte ensamstående. Så varför ska hon leva efter det?

2) det är väl hans barn med? Varför ska barnet vara hennes prio men inte hans?

1)

Så vad är då problemet att ta han dom sitt barn några dagar ifall man inte är helt inkompetent som person. Det kommer finnas många dagar där föräldern är ensam och förväntas sköta allt själv.

2) ja och han väljer en realistisk icke neurotisk approach och inser att barnet överlever.
  • Michael 310
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 15:02:47 följande:

Om inte mannen lyssnar och är intresserad av att skapa bra förutsättningar för barnets uppväxt, kanske skilsmässa är en bättre lösning för alla än att de hankar sig fram i en relation utan kommunikation och väldigt olika syn på barns behov.

Men jag har inte propagerat för att de ska skilja sig, att hota med skilsmässa är inte synonymt med det. Jag tror nämligen att den här mannen behöver få några mentala slag i huvudet för att vakna och fatta läget... 

Rätt patetiskt att tro att skilsmässa alltid är det sämsta för barnen. Och javisst ja, anknytningstest var visst bara löjligt och något att skratta åt. Ja, det säger ju något om nivån du har lagt dig på just nu...

Om man anser att hota med skilsmässa är en bra lösning har man nog vissa problem med komunikationen. Jag vet inte hur andra resonerar men jag känner inget behov att hota min partner. Hade hon hotat mig med ditt eller datt hade hon fort sluppit mig.
  • jrockyracoon
    Michael 310 skrev 2019-06-01 16:03:05 följande:
    Om man anser att hota med skilsmässa är en bra lösning har man nog vissa problem med komunikationen. Jag vet inte hur andra resonerar men jag känner inget behov att hota min partner. Hade hon hotat mig med ditt eller datt hade hon fort sluppit mig.
    Haha, ja du kanske har rätt. Här hemma hos oss kan vi hota med skilsmässa lite var och varannan dag, så jag ser inte samma laddning i det som du och kanske många andra.

Kanske jag skulle ha skrivit att TS behöver ta till riktigt tuffa medel för att få honom att fatta. I hennes TS verkar hon lite tveksam om att ens ta upp det med honom, så det första är förstås att hon pratar förnuftigt med honom om det. Men om han ändå inte lyssnar, behöver hon ju på något sätt i handling demonstrera vikten av att han tar till sig av vad ett föräldraskap innebär och att han prioriterar sitt eget barn framför jobb alla dagar i veckan.

Viktigt tycker jag att hon får honom på rätt spår här, han kommer behöva vara pappa i resten av sitt liv - ska han framledes ständigt prioritera jobb istället för barn, hur ska det sluta?
  • jrockyracoon
    Liberté skrev 2019-06-01 16:01:56 följande:
    1)

Så vad är då problemet att ta han dom sitt barn några dagar ifall man inte är helt inkompetent som person. Det kommer finnas många dagar där föräldern är ensam och förväntas sköta allt själv.

2) ja och han väljer en realistisk icke neurotisk approach och inser att barnet överlever.
    1. Det finns ett symboliskt värde. Han har tre veckors ledighet att ta ut och vägrar, när han egentligen borde bli tacksam över den tid han kan tillbringa med sina barn.

2. Kanske TS och andra föräldrar vill att ett barns liv ska bestå av större värde än att överleva. Vad sägs om att få en trygg anknytning till båda föräldrarna, exempelvis? Enligt forskningen är ganska många barn trygga i den meningen att de har trygg anknytning till åtminstone en av föräldrarna (Finns siffror på 50 -60 %). Men det skulle vara intressant att ta del av statistik om hur många barn som har trygg anknytning till båda föräldrarna. Där tror jag att siffrorna är betydligt sämre, och gissningsvis ligger en del av orsaken i att många istället har tänkt som dig, de överlever ändå...
  • jrockyracoon
    Liberté skrev 2019-06-01 16:01:56 följande:
    1)

1. Det finns ett symboliskt värde. Han har tre veckors ledighet att ta ut och vägrar, när han egentligen borde bli tacksam över den tid han kan tillbringa med sina barn.

2. Kanske TS och andra föräldrar vill att ett barns liv ska bestå av större värde än att överleva. Vad sägs om att få en trygg anknytning till båda föräldrarna, exempelvis? Enligt forskningen är ganska många barn trygga i den meningen att de har trygg anknytning till åtminstone en av föräldrarna (Finns siffror på 50 -60 %). Men det skulle vara intressant att ta del av statistik om hur många barn som har trygg anknytning till båda föräldrarna. Där tror jag att siffrorna är betydligt sämre, och gissningsvis ligger en del av orsaken i att många istället har tänkt som dig, de överlever ändå...
  • Liberté
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 16:28:54 följande:

1) Han har gått om tid. Det är 1 månad efter BF det är planerat 5 dagars kurs. inte hela världen.

2) så barn i de flesta andra länder har inget värde förutom att överleva?

Du pratar om ett extremt litet barn som har krav som går bajsa,äta och sova 95% av första tiden.

Anknytning sker under längre tid, annars skulle föredra pappor inte ha en chans globalt sett då vår föräldraledighet är rätt stark.

Anknytning kan ske även till personen barnet inte elever med så det är knappast något 24/7 projekt. Finns mer info på 1177 om du tvivlar på det.
Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd