• Selmans

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Jag väntar barn om några veckor och idag kom min man hem efter en hel dag av planering på jobbet. Han har fått krav på sig att plocka ut en massa komptimmar innan årsskiftet, vilket innebär att han behöver vara ledig 3 veckor under hösten. Detta vill han absolut INTE. Han vill inte missa så mycket på jobbet, säger han. 

Han berättade också att han inte vill missa veckomötena, så han kommer jobba måndagarna även första 2 veckorna direkt efter födelsen.

Och sista smällen: 4 veckor efter BF har han en viktig utbildning på annan ort. Den varar mån-fre och han behöver sova borta alla nätter. 

Alltså... jag kan ju sätta ner foten och säga nej, vilket jag också kommer göra till utbildningen. Men jag blir så ledsen över att han faktiskt prioriterar jobbet så tydligt över barnet. Hur kan han inte vilja fokusera på barnet det här första halvåret? Han kommer ju missa massa anknytningstid.

Känns som att barnet är "mitt projekt" som han hjälper till lite med, när jobbet tillåter. 

Överreagerar jag? Jag kan ju inte tvinga honom att känna annorlunda. Det enda jag kan göra är att tvinga honom ställa in jobbgrejer, men det hjälper ju inte grundproblemet... :(

• Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd
  • Anonym (Hade aldrig accepterat detta)
    Liberté skrev 2019-05-30 22:59:29 följande:

Så du menar att mannen som uppenbart tar sitt arbete väldigt seriöst ska ge upp detta för att du inte klarar 5 dagar själv då, som vuxen person med ett barn ?

Menar du att ni båda ska vara lediga samtidigt under den första tiden då barnet mest äter och sover ?

Egentligen borde man det. Det finnns en anledning till att pappan har rätt till två veckors ledighet när barnet kommer. Att bli förälder är sjukt omvälvande. Att fler kvinnor inte drabbas av chock efter förlossningen är ett rent under eftersom så många upplever ren dödsångest vid förlossningen. På detta ska kvinnan sen få igång en (smärtsam) amning vilket inte är det lättaste, samtidigt som kvinnan också är trasig och ska läka ihop under några veckor och magmusklerna ska kommande år försöka gå ihop sig igen eftersom de är helt delade. På detta ska kvinnan amma var annan till tredje timme dygnet runt (sjukt stor ansträngning på kroppen) och ha vanligtvis ett år av störd sömn.

Tycker En kvinna får ta ett väldigt stort ansvar samtidigt som hon ska läka. Då kan man väl ändå kräva att pappan är lite lite mer engagerad och hjälper till??
  • Liberté
    Anonym (Hade aldrig accepterat detta) skrev 2019-05-31 14:41:18 följande:

Egentligen borde man det. Det finnns en anledning till att pappan har rätt till två veckors ledighet när barnet kommer. Att bli förälder är sjukt omvälvande. Att fler kvinnor inte drabbas av chock efter förlossningen är ett rent under eftersom så många upplever ren dödsångest vid förlossningen. På detta ska kvinnan sen få igång en (smärtsam) amning vilket inte är det lättaste, samtidigt som kvinnan också är trasig och ska läka ihop under några veckor och magmusklerna ska kommande år försöka gå ihop sig igen eftersom de är helt delade. På detta ska kvinnan amma var annan till tredje timme dygnet runt (sjukt stor ansträngning på kroppen) och ha vanligtvis ett år av störd sömn.

Tycker En kvinna får ta ett väldigt stort ansvar samtidigt som hon ska läka. Då kan man väl ändå kräva att pappan är lite lite mer engagerad och hjälper till??

Ja, man har 2 veckor som bör använda.Men det är inte förrän 4 veckor efter BF som mannen ska iväg några dagar, då känns det som man borde klara det.

Finns mängder med ensamstående kvinnor som klarar det utan problem då de faktiskt är ensamma, men visst mycket lär ha med personlighet och styrka att göra.
  • Anonym (knäppt)

usch TS, många konstiga svar i tråden. Vissa av män.

Självklart är det jättekonstigt att prioritera jobb i anslutning till en förlossning. Du kan ju behöva hjälp att ta dig in till sjukhuset. De flesta förlossningar sker nämligen inte på bf, info till män i tråden. 

Nej det låter inte bra och det du beskriver, att hans arbetsplats tvingar honom ta ut komptimmar, innebär ju att han arbetat alldeles för mkt.

Du behöver vara jättetydlig med dina behov redan nu och vad du önskar och vad för stöd du behöver. Då har du iaf stått upp för vad du känner, sen får du väl se om han tar dig på allvar.

KRAM

• Liberté
    Anonym (knäppt) skrev 2019-05-31 16:34:31 följande:

Självklart är det jättekonstigt att prioritera jobb i anslutning till en förlossning. Du kan ju behöva hjälp att ta dig in till sjukhuset. De flesta förlossningar sker nämligen inte på bf, info till män i tråden

Ja men de flesta är inte heller gravida i 10 månader plus heller.

Men om personen skulle utgå från att vara det så kan det vara ett problem med mannens arbetsvecka , men förhoppningsvis undviker man det.
  • Anonym (Maskrosen)

Tycker han är lite väl intresserad av sitt arbete

• Anonym (Familj)

Det jag reagerar mest över i denna tråd är att man ser sin föräldraledighet som ett jobb.

TS - du skriver att du jobbar 8 timmar, resterande 16 timmar delar ni på ansvaret.

Jag personligen tycker det låter vidrigt att skriva så.

Jag och min sambo väntar vårt tredje barn. Vi har förlorat de två första vi väntade i sen graviditet.

Jag kommer inte se min föräldraledighet som ett jobb. Jag ser det mer för vad det är - vi sätter ett liv till världen, vårt barn. Vi skapar en familj där inte vardagen går att skräddarsy. Vi skapar ett äventyr.Tillsammans ska vi balansera vår vardag och försöka göra det bästa av den. Dagarna kommer variera, dagarna kommer se annorlunda ut. Även fast man får barn så fortsätter ju livet och dagarna kommer vändas upp och ner.

Min man jobbar borta. Han åker måndag morgon och kommer hem torsdag eftermiddag. Så ska jag då se det som att det är hans jobb att ta hand om vårt gemensamma barn från torsdag eftermiddag till söndag kväll ochjag är fri att bara ta barnet när jag känner för det för att sedan sträcka över barnet till pappan när jag tröttnat då det är hans tur att jobba?

Låt han åka på arbetsresa . Ska man neka sina partner till att göra saker så kommer det bita dig i röven.

Tänk i framtiden , säg 2 år. Du och dina tjejkompisar vill ta en fredag-söndag i en annan stad pga en rolig tillställning. Då ska han neka dig för att du inte är hemma och jobbar din del av kakan?

• Swagger
    Tow2Mater skrev 2019-05-30 22:46:14 följande:
    Tycker dina krav är för stora. Man kan kombinera jobb och barn, och en vecka klarar du väl helt själv.
    Det där beror ju helt på vilken typ av barn man får.

Vid den tiden turades vi om att vanka och sjunga vaggvisor en halvtimma i var, mer orkade vi inte. Barnet hade kolik och grät konstant. Varade dock bara i någon månad, men under den tiden hade jag inte velat vara ensam i en vecka.
  • Körsbärsdalen
    Swagger skrev 2019-05-31 19:57:28 följande:

Det där beror ju helt på vilken typ av barn man får.

Vid den tiden turades vi om att vanka och sjunga vaggvisor en halvtimma i var, mer orkade vi inte. Barnet hade kolik och grät konstant. Varade dock bara i någon månad, men under den tiden hade jag inte velat vara ensam i en vecka.

Exakt, och vem vet vilken sorts bebis TS och hennes man får? Eller hur TS mår vid tidpunkten? Jag hade inte heller klarat en vecka själv med vår förstfödda så tidigt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hade aldrig accepterat detta) skrev 2019-05-31 14:41:18 följande:

Om det finns äldre syskon är det ju forståeligt, men en bebis ska väl mamman klara.
  • Tow2Mater
    Anonym (knäppt) skrev 2019-05-31 16:34:31 följande:

Självklart är det jättekonstigt att prioritera jobb i anslutning till en förlossning. Du kan ju behöva hjälp att ta dig in till sjukhuset. De flesta förlossningar sker nämligen inte på bf, info till män i tråden. 

Nej det låter inte bra och det du beskriver, att hans arbetsplats tvingar honom ta ut komptimmar, innebär ju att han arbetat alldeles för mkt.

Du behöver vara jättetydlig med dina behov redan nu och vad du önskar och vad för stöd du behöver. Då har du iaf stått upp för vad du känner, sen får du väl se om han tar dig på allvar.

KRAM

Menar du TS ska sitta hemma och vänta också? Man jobbar väl om man inte har problem, tills det är dags for forlossning.
Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd