• Anonym (Ledsen)

    Säger aldrig mitt namn

    Som ni förstår är inte detta som jag frågar om nu det enda problem jag upplever i relationen till min man men eftersom han beter sig så udda på många sätt har jag så svårt at sortera. Igår sa min 16 årige son ?fan vad konstigt, jag har aldrig hört dig säga mammas namn?. Alltså det gör mig ledsen, jag vet inte hur jag ska tolka det. Hur skulle ni? Jag vet inte ens hur jag ska ta upp det för jag förstår verkligen inte vad det handlar om. Jag har tänkt på det själv men inte tänkt att andra kan reagera på det... Det är alltså så att han säger inte ens Lisa! om han vill ha min uppmärksamhet och be mig om något vilket innebär att jag många gånger inte förstår att/om han talar till mig. Inte ens om jag inte hör säger han mitt namn..,

  • Svar på tråden Säger aldrig mitt namn
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jens) skrev 2019-06-17 23:09:05 följande:

    Ja jag har förlikat mig med att det är nåt fel med människan. Nån bokstavskombination eller nåt..

    Å andra sidan är hela hennes familj likadana typ


    Fast just sådant tenderar att gå i släkten. Så inte omöjligt de har samma svårigheter.
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-17 23:10:22 följande:

    Fast just sådant tenderar att gå i släkten. Så inte omöjligt de har samma svårigheter.


    Jo! Naturligtvis.. menar mest att det är lite svårt att avgöra vad som är uppfostran och miljö m.m.

    Och vad som är medfött.

    Flera familjemedlemmar är helt klart inte autistiska men de är ändå helt omöjliga just att prata med. Det är nåt knasigt med kommunikationen i den familjen. Sen finns det individer jag själv reagerat på om dom faktiskt är autistiska..
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jens) skrev 2019-06-17 23:13:41 följande:

    Jo! Naturligtvis.. menar mest att det är lite svårt att avgöra vad som är uppfostran och miljö m.m.

    Och vad som är medfött.

    Flera familjemedlemmar är helt klart inte autistiska men de är ändå helt omöjliga just att prata med. Det är nåt knasigt med kommunikationen i den familjen. Sen finns det individer jag själv reagerat på om dom faktiskt är autistiska..


    Ja svårt att veta såklart. Men tänker att om en vuxen människa fortfarande inte klarar en vanlig konversation så är det lite skumt, oavsett uppfostran. Tänker att uppfostran kan bero på att många i familjen har svårt att kommunicera så man skapar udda vanor som alla inom familjen är hemma med. Det är först utanför familjen det märks att något är fel.
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-17 23:09:30 följande:

    Men det kan inte vara autistiska drag? Det visade sig mitt ex ha nämligen. Han förstod helt enkelt inte att jag inte kunde fatta att han inte var på platsen vi hade bestämt att mötas utan någon helt annan stans (t ex). I övrigt högfungerande, jobbade, städade, hanterade det mesta bra. Men all kommunikation var omöjlig.


    Jag har tänkt tanken ja!

    Jag nämnde ju bokstavskombination..

    Det roliga är att på jobbet är hon hur skärpt som helst.. Hemma bara slutar hon fungera normalt..

    Hon har konstiga sidor. Förstår inte riktigt subtila skämt i filmer och tv-serier. Eller förstår gör hon nog kanske ibland men tycker i så fall inte det är roligt.. Missförstår alltid andemeningen i det man säger.. mm
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-17 23:15:41 följande:

    Ja svårt att veta såklart. Men tänker att om en vuxen människa fortfarande inte klarar en vanlig konversation så är det lite skumt, oavsett uppfostran. Tänker att uppfostran kan bero på att många i familjen har svårt att kommunicera så man skapar udda vanor som alla inom familjen är hemma med. Det är först utanför familjen det märks att något är fel.


    Kommunikationen i hennes familj är väldigt basal. Det är barnprat tycker jag.. I min värld..

    -Det brinner i skogen, vi får hoppas det inte kommer hit.

    -Ja då kan det ta eld

    -Ja huset kan ju brinna ner det får vi hopps inte händer

    -Nä..

    -Sånt är läskigt.

    -Ja

    -När det brinner..

    -Ja det är obehagligt

    -Ja

    -Hopps dom släcker

    -Ja det gör dom nog

    -Annars kan det ju komma hit fort

    -Ja

    -Vill ju inte att det brinner här..

    -Nä, det får vi hoppas
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jens) skrev 2019-06-17 23:23:01 följande:

    Kommunikationen i hennes familj är väldigt basal. Det är barnprat tycker jag.. I min värld..

    -Det brinner i skogen, vi får hoppas det inte kommer hit.

    -Ja då kan det ta eld

    -Ja huset kan ju brinna ner det får vi hopps inte händer

    -Nä..

    -Sånt är läskigt.

    -Ja

    -När det brinner..

    -Ja det är obehagligt

    -Ja

    -Hopps dom släcker

    -Ja det gör dom nog

    -Annars kan det ju komma hit fort

    -Ja

    -Vill ju inte att det brinner här..

    -Nä, det får vi hoppas


    Känner igen det med. Fylla samtalet med massa innehållslöst prat så man slipper ha en mer ansträngande konversation typ. Mitt ex kunde prata i 5 min om absolut ingenting. Fyllde ut VARJE mening med massa fraser som ?så att säga?, ?inte för att vara den som är den men...?, ?tja, hur ska man säga?. Alltså verkligen i varje mening. Att säga att han skulle gå och köpa mjölk lät därför så här:

    ?Ja det ekar ju tomt så att säga i kylskåpet och inte för att vara den som är den men lite laktosfyllda drycker kan ju vara...hur ska jag säga...på sin plats...så jag tar väl och kvistar ut en sväng så att säga till affären för att tja helt enkelt köpa ett paket mjölk eller två...så?. Det tog ett tag innan jag kunde sätta fingret på känslan av att vi aldrig pratade för han pratade ju hela tiden. Men han sa sällan något mer intimt än han skulle sagt till kassörskan på Ica.
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-18 00:05:24 följande:

    Känner igen det med. Fylla samtalet med massa innehållslöst prat så man slipper ha en mer ansträngande konversation typ. Mitt ex kunde prata i 5 min om absolut ingenting. Fyllde ut VARJE mening med massa fraser som ?så att säga?, ?inte för att vara den som är den men...?, ?tja, hur ska man säga?. Alltså verkligen i varje mening. Att säga att han skulle gå och köpa mjölk lät därför så här:

    ?Ja det ekar ju tomt så att säga i kylskåpet och inte för att vara den som är den men lite laktosfyllda drycker kan ju vara...hur ska jag säga...på sin plats...så jag tar väl och kvistar ut en sväng så att säga till affären för att tja helt enkelt köpa ett paket mjölk eller två...så?. Det tog ett tag innan jag kunde sätta fingret på känslan av att vi aldrig pratade för han pratade ju hela tiden. Men han sa sällan något mer intimt än han skulle sagt till kassörskan på Ica.


    Jag har också upptäckt det att jag aldrig pratar. Det är mest en ljudvägg av ointressant småprat från sambons sida. Och det är så innehållslöst. Ointressanta vardagligheter och rena självklarheter. Jag tystnar av sorg och uttråkning. Tog flera år innan jag riktigt såg det här. Det planeras en del.. Inköp och olika datum diskuteras.. Men det är aldrig nån intimitet i samtalen nej.

    Jag står för skojande och skratt.. Hon rabblar praktiska saker. Det har nog blivit att vi förstärkt varandras sidor. Jag blir nog än mer barnslig och skojig av ren tristess och hon svarar med att bli ännu mer torr och tråkig.. För hon retar sig på min omognad..

    Känner igen känslan av att vi aldrig pratar.. Fast det pratas hela tiden egentligen
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Jens) skrev 2019-06-18 08:30:38 följande:
    Jag har också upptäckt det att jag aldrig pratar. Det är mest en ljudvägg av ointressant småprat från sambons sida. Och det är så innehållslöst. Ointressanta vardagligheter och rena självklarheter. Jag tystnar av sorg och uttråkning. Tog flera år innan jag riktigt såg det här. Det planeras en del.. Inköp och olika datum diskuteras.. Men det är aldrig nån intimitet i samtalen nej.

    Jag står för skojande och skratt.. Hon rabblar praktiska saker. Det har nog blivit att vi förstärkt varandras sidor. Jag blir nog än mer barnslig och skojig av ren tristess och hon svarar med att bli ännu mer torr och tråkig.. För hon retar sig på min omognad..

    Känner igen känslan av att vi aldrig pratar.. Fast det pratas hela tiden egentligen
    Jag känner igen det från mitt ex.
    Han pratade hela tiden om sig själv. zzzzz... Aldrig något meningsfullt.
    Hde ångest när jag skulle behöva spendera tid med honom. 

    Men min man jag har idag är det tvärtom. Vi pratar inte så mycket, och när vi väl pratar så har vi samtal och diskussioner om saker som betyder något. Så energigivande. Det ångestfyllda nötandet existerar inte. 
    Man ska vara med någon som tar fram ens fina sidor, inte tvärtom, har jag insett.
    Visste inte att det gick...
  • Whitehorse1979
    bullen1984 skrev 2019-06-18 07:37:05 följande:

    Min man är likadan, frågade honom nu varför och han sade "då blir du en av dem"


    En av dem?
  • Anonym (Jens)
    Anonym (ooo) skrev 2019-06-18 08:45:47 följande:

    Jag känner igen det från mitt ex.

    Han pratade hela tiden om sig själv. zzzzz... Aldrig något meningsfullt.

    Hde ångest när jag skulle behöva spendera tid med honom. 

    Men min man jag har idag är det tvärtom. Vi pratar inte så mycket, och när vi väl pratar så har vi samtal och diskussioner om saker som betyder något. Så energigivande. Det ångestfyllda nötandet existerar inte. 

    Man ska vara med någon som tar fram ens fina sidor, inte tvärtom, har jag insett.

    Visste inte att det gick...


    Här spelar säkert familjebakgrund in.. Hur man är uppvuxen med att det pratas eller inte pratas
  • Anonym (ll)

    Det där med att inte vilja åka buss i golfkläder behöver väl inte vara så konstigt. Kan ni inte prata om varför och hur ni tänker med varandra? För jag skulle kunna känna mig väldigt fånig i golfkläder (jag spelar inte golf men om jag ska försöka föreställa mig) på en buss där det kommer på alla möjliga sorters människor och man kan känna sig uttittad om man inte har sina vanliga kläder på sig. Men på en restaurang vet du ungefär vad du har att vänta dig och där kan du välja en undangömd plats. Han kanske inte alls tänker som jag men på något sätt skulle han väl kunna förklara varför han tänker som han tänker och du har säkert preferenser som du behöver stå för ibland du också.

    Men sen har du det där du tar upp i trådstarten och det är intressant att du tar upp det för det gör inte min sambo heller. Det är bara ett fåtal gånger han har sagt mitt namn till mig. Jag ropar på honom med hans namn, han ropar inte på mig med mitt. Din trådstart har fått mig att fundera på att prata med honom om det, se hur han tänker om det. Annars kan jag nog variera med "du" och "namnet" men han har knappt använt mitt namn till mig. 

  • brallison

    Det låter som att ni har flera problem än bara namn. Jag kallar aldrig min man på namn (inte han heller för den delen) - i princip endast om vi behöver ropa på varandra i en folksamling. Annars är det "älskling" som gäller. Men helt generellt för mig har det alltid varit svårt att säga namn på personer jag gillar! Jag vet att det är konstigt, men jag tror att detta beror på undermedvetna insikt - jag gillade aldrig mitt namn och vet att rätt så många inte gillar sina namn, och därför kan jag säga vad som helst men inte namn. Men som sagt - jag antar att detta är inte det enda problemet ni har.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ll) skrev 2019-06-18 09:31:19 följande:

    Det där med att inte vilja åka buss i golfkläder behöver väl inte vara så konstigt. Kan ni inte prata om varför och hur ni tänker med varandra? För jag skulle kunna känna mig väldigt fånig i golfkläder (jag spelar inte golf men om jag ska försöka föreställa mig) på en buss där det kommer på alla möjliga sorters människor och man kan känna sig uttittad om man inte har sina vanliga kläder på sig. Men på en restaurang vet du ungefär vad du har att vänta dig och där kan du välja en undangömd plats. Han kanske inte alls tänker som jag men på något sätt skulle han väl kunna förklara varför han tänker som han tänker och du har säkert preferenser som du behöver stå för ibland du också.

    Men sen har du det där du tar upp i trådstarten och det är intressant att du tar upp det för det gör inte min sambo heller. Det är bara ett fåtal gånger han har sagt mitt namn till mig. Jag ropar på honom med hans namn, han ropar inte på mig med mitt. Din trådstart har fått mig att fundera på att prata med honom om det, se hur han tänker om det. Annars kan jag nog variera med "du" och "namnet" men han har knappt använt mitt namn till mig. 


    Om man kan gå ?på stan? en lördag i golfklädet, och på konsert, då tycker jag att det är märkligt om man säger att man inte kan åka buss hem i samma kläder. Hans golfklädeg är ett par svarta byxor som ser vanliga ut och en slags skjorta som också ser pretty vanlig klädsel ut.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (A) skrev 2019-06-18 12:06:22 följande:

    Vi säger våra namn.


    Problemet är ju att min man inte säger mitt namn ens om han behöver. Annars skulle detta inte vara något problem alls för mig. Han ropar tex hellre inte alls - eller pratar med någon annan och jag ska förstå att han menar att jag ska höra.
  • Anonym (ll)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-20 17:40:25 följande:

    Om man kan gå ?på stan? en lördag i golfklädet, och på konsert, då tycker jag att det är märkligt om man säger att man inte kan åka buss hem i samma kläder. Hans golfklädeg är ett par svarta byxor som ser vanliga ut och en slags skjorta som också ser pretty vanlig klädsel ut.


    Okej. Men kan ni inte prata om det? Be honom förklara för att du vill förstå. Acceptera att han tänker på ett sätt du inte förstår men du vill få en chans att förstå. Sen måste du dra en gräns för när du inte kan pressa honom på ett bättre svar än han kan ge men han måste ge dig en chans att få lov att förstå.

    Börja där.
  • Anonym (ll)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-20 17:42:33 följande:

    Problemet är ju att min man inte säger mitt namn ens om han behöver. Annars skulle detta inte vara något problem alls för mig. Han ropar tex hellre inte alls - eller pratar med någon annan och jag ska förstå att han menar att jag ska höra.


    "Jag ska förstå"? Sluta "förstå". Och låt honom inte använda barnen. Vad som än är problemet, låt det vara hans, och enbart hans problem.
Svar på tråden Säger aldrig mitt namn