• Anonym (Jhb)

Sociala koder

Hej! Jag har ett problem. Ni som är lite äldre och mer erfarna kanske kan komma med rimliga förklaringar då jag försökte förklara på ett annat forum, men fick inte så bra förklaringar. Mestadels oseriösa svar.

Men jag har en diagnos och har pga det svårigheter med sociala koder. Men mitt problem är inte det sociala på det sättet att jag har svårt att träffa nya vänner. Det är bara roligt och jag är väldigt social som person. Utan det som sker är att så fort jag vill lära känna någon tjejkompis så har jag tidigare fått höra att jag gör på fel sätt. Jag har lite olika exemplen som ni kan utgå ifrån och tolka så kan ni ge era råd och tips och åsikter.

Jag vill främst veta vad det är för sk fel dessa personer faktiskt syftar på.

1. Stina och Calle har fb och det har även Berit. I mitt fall så är har jag en diagnos och dem personer jag syftar på, har inte diagnoser och är sk normala personer. Dvs att de förstår sociala koder, har fungerande liv, flyttat hemifrån, skaffat barn, jobb kompisar mm. De har inga svårigheter med det sociala. Stina & Calle är dessa normala personer i detta exemplet och Berit ska föreställa mig. Eftersom alla 3 har fb så är detta något normalt, för de flesta i samhället har fb eller sociala medier. Men i mitt fall så får jag höra utav dessa sk normala personer att jag gör på fel sätt inom det sociala med tex sociala koder.

Det kan vara allt ifrån att ha just fb eller bara att det är något fel att prata med folk på fb. Gör inte de flesta det, pratar på fb instagram osv? Det är ju inget konstigt eftersom det är någonting som många vet är normalt. Det är ju det de sociala medierna är till för, att prata med människor och mycket annat. Vad syftar dem då är själva felet? Att prata med människor, eller att ha fb eller vadå? Det låter så konstigt att något normalt är helt plötsligt fel och dem kan dessutom inte ge rimliga förklaringar om det sk felet. Det är ju inte något riktigt fel jag gör heller, för dem gör ju likadant själva. De har ju sociala medier själva så om det ska vara helt rätt så gör ju allihopa som har fb något fel.

Ett annat exempel är att normala personer som jag beskrev ovan, förstår inte att man endast vill lära känna nya personer och skaffa kompisar. Tex att man på en studentmottagning försöker vara social men normala personer är tråkiga och kan verkligen inte föra en konversation. De vill liksom inte vara en del av det sociala utan sitter i sin bubbla. Jag försökte lära känna några som var några år yngre än mig och det gick liksom inte att prata, det var som att prata med en vägg. Jag ansåg ju dessa personer som normala så jag trodde ju att de skulle vara roliga sociala och så. Jag ser ju skillnad på de som har diagnoser och de som inte har det, för personer utan ASD har ju lättare med just den sociala biten. Men de personer jag försökt bli vän med har haft mer diagnoser än mig känns det som eller haft extremt skeva inställningar om sociala koder mm.

Jag försökte lära känna en tjej som jag ville bli vän led, så jag föreslog en fika i stan. I kände inte varandra så bra men fika eller shoppa i stan tycker jag är ett både naturligt och bra sätt att ta kontakt med nya människor på. Finns även grupper där andra söker vänskap där man har gemensamma intressen. Så detta är ju inget konstigt. Däremot tyckte hon det, då hon dels sa att vi var bekanta, hon gick beteendevetenskaplig linje så hon skulle ju självklart föreläsa för mig hur man tog kontakt med människor och menade då att jag gjorde på fel sätt. Vad är då det sk felet? Att jag försökte lära känna henne som en kompis?

Eller som när jag var ute med min sambo och några och skulle kolla på en spelning. Varpå vi träffade några andra på spelningen/baren och jag hade ingen aning om vilka dem var. Fick reda på det i efterhand. Eftersom jag är social och inte visste vilka de var så ville jag vara artig och hälsa. De va så högt så det gick ju inte att kommunicera med någon så dem hörde ju inte vad jag sa. I detta fall så tycker jag att de har jag förståelse för eftersom det var så högt. Jag och min sambo plus de vi var med gick till ett annat ställe. Alla var jätte sociala och trevliga. Tills dem kom igen. De hälsade inte på mig och hälsade bara på alla andra. Innan hade de kollat väldigt mycket åt mitt håll och jag kände mig bara obekväm och ni vet känslan när man märker att det är personligt. Jag blev bara irriterad och ledsen eftersom jag inte förstod vad jag hade gjort för fel. På andra stället så hälsade dem inte, den ena glodde på mig och undrade typ vem jag var eller varför jag satt där kändes det som. Personen fick senare reda på utav min sambo vem jag var.

Problemet här är ju att dessa personer va 30 år och har både familj och barn. Wtf? Känns så himla märkligt beteende och detta är ju om inte något, något socialt fel dem gjorde.

Det är ju normalt att man hälsar på allihopa och inte bara på dem där och utesluter någon annan. Jätte omoget för några som är 30 och har familj och barn.

Jättelångt inlägg men detta är då några exemplen på olika sociala fel jag fått höra att jag gör. De har inte sagt det så direkt utan mer visar det på olika sätt genom handlingar eller bara tyckt mitt sätt att lära känna folk varit något fel.

Vore jättetacksam för svar vad detta kan bero på! Vill ni ha mer info så fråga bara så kan jag berätta mer.

• Svar på tråden Sociala koder
  • Grusibrallan1
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 20:25:32 följande:

Vem skulle inte orka vara kompis med mig? Jag har ju en sambo som är min kompis/pojkvän och jag har ju haft vänner. Jag säger ju att jag inte har svårt att skaffa vänner, snarare behålla dem. Jag har svårt med tajming och det där, i know. Men det är väl mer att jag aldrig har fattat innan felet andra har sagt, nu vet jag ju om mer än vad dem inblandade faktiskt kunde säga, de kunde inte säga något alls. Så detta är ju den bästa hjälpen jag har fått. 

Jag tror att du identifierar dig lite för mycket med din diagnos. Kanske är det så att du fick veta att du hade en diagnos och googlade på vad som är typiskt för människor inom det spektrumet och sedan levde upp till det. Jag kan ha helt fel, men det är min åsikt baserat på hur du skriver att ditt liv fungerade innan diagnosen. Du är egentligen samma människa fortfarande, men på något vis är du den person som verkar ha svårast att förstå det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 19:06:45 följande:

Men jag drev ju om att jag skulle hitta på att jag som gör fel gör rätt men egentligen gör jag fel. låter väldigt konstigt att det är så om man är NT. 

Jag tog bara då ett exempel som skulle motbevisa det hela. Dvs om en normal person mobbar, så gör den ju fel oavsett vad. Men någon skrev att om en person som kan sociala koder, bryter dem, så gör dem ändå rätt. för att majoriteten har rätt. Vem säger att majoriteten har rätt då? 

Jag har ju bara lärt mig hur en person NT i mitt fall normal person tänker, jag har inte sagt att de med diagnoser är onormala. Jag försökte bara hitta ett ord som passade in för att förklara och då vart de personer med diagnoser och normala eller de utan diagnoser. inget mer än så. 

Jag förstår ju det, men det var ju det jag gjorde för jag och denna tjej som träffades på event, vi hade ju setts flera gånger och därför frågade jag om bara hon och jag skulle ses, för att lära känna varandra bättre som kompisar. Så där tycker jag att jag inte gjorde något fel. De var typ det du skrev som exempel, förutom några små grejer. Men i övrigt så var de liksom samma sak. 

Då gjorde hon ett socialt fel eftersom hon gjorde ju på fel sätt genom att föreläsa för mig, säga att hon gick en beteendevetenskaplig linje, no shit? Som om det skulle betyda att hon är bättre på det sociala. det behöver inte alls vara så.Att skriva en sådan sak är inte normalt, det är då mer normalt att säga, jag kan inte ses tyvärr eller något. Det hade ju varit mer förståeligt att hon inte ville ses än, att jag går på detta program, jag kan allt om det sociala, du förstår ingenting, jag vill inte umgås med dig. Det är nog svårt att fatta det eftersom jag är ingen tankeläsare. Jag skulle mer tycka hon var väldigt tråkig och konstig istället för att bara åh, hon låter som en trevlig person. Hon om något känner jag, inte har så pass bra koll på hur man kommunicerr med mig, men juste det var ju något med att om man bryter mot normen så gör man ändå rätt?

Nej, du gjorde inte så som de flesta skulle ha gjort med tjejen från eventet. Du skrev på fb till en ytlig bekant och frågade om ni skulle ta en planerad fika/shopping - det är sånt man gör med folk man redan är vän med. De exempel jag tog skiljer sig mycket från det. Problemet är ju att du ser de exempel jag gav och det sätt du gjorde det på som likvärdiga, när de inte är det.

Hon försökte ju troligtvis förklara det för dig, men lyckades inte. Precis som vi här i tråden inte verkar lyckas heller. Det är inte fel att i all välmening försöka förklara sociala koder för någon som inte förstår dig på dem. Att hon nämnt att hon fick den linjen behöver inte alls vara onormalt, men det kan ju inte vi här bedöma eftersom vi inte sett konversationen.

Men nu var väl detta några år sen? Du måste släppa det, för din egen skull, även om det är ett smärtsamt minne för dig.
  • Anonym (Jhb)

Jag fattar inte varför det är så pass fel eller konstigt att bara förstå hur saker ligger till. Meningen med detta inlägg var ju enbart att få svar på frågor som jag har undrat över. Dvs vad dem i klassen ansåg att jag gjorde för fel. 

Jag har absolut förstått det ni har skrivit, det är snarare tvärtom. NI har inte förstått att jag endast bara har förklarat på olika sätt hur jag har menat. Varför jag tyckte som jag tyckte och hur jag såg på hela situationen. 

Det var dem som sa ordet fel i detta fallet, och jag bara ifrågasatte hur dem menade och tänkte. Jag har inte sagt någonting förutom att jag ville ha tips råd och förklaringar på det hela. 

Men jag har kommit till insikt att jag inte vill bli en normal person, dels så kan jag inte bli det och dessutom så verkar normala personer rätt tråkiga och har så mycket krav. Därav varför jag har kommit fram till att jag ska vända mig till de som har diagnoser istället. Dem har inte samma krav på det sättet, dem har liknande svårigheter och är unika på deras sätt. Tyvärr så passar inte vi in i eran värld och därför blir det något skrämmande för er för att vi som har diagnoser vill lära känna er och då ryggar ni tillbaka och blir rädda. 

Jag är glad att jag har kommit iunderfund med detta, för jag märker mer och mer hur tråkigt det är att behöva tänka på alla dessa sociala koder som för mig återigen bliir bara rätt patetiska. Jag har ju aldrig gjort något fel egentligen, det är bara det att dem jag syftar på har använt ordet fel i fel sammanhang. Hade de sagt annorlunda så hade jag förstått att jag var det, men nu påstod dem att jag gjorde på fel sätt. Det blir konstigt eftersom alla är olika och träffas på olika sätt. De finns de som träffas på tinder, fb, instamgram och ingen säger ju att det är något fel, så varför ska man då ens säga att jag gör det? 

Jag träffade min sambo på en dejtingsida, och det är många som träffar andra på nätet, då undrar jag, vad är skillanden? Ingenting. Vill någon träffa någon på en fest eller så, det är upp till dem. Men ingen säger ju att något av det är fel. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 22:55:17 följande:

Jag fattar inte varför det är så pass fel eller konstigt att bara förstå hur saker ligger till. Meningen med detta inlägg var ju enbart att få svar på frågor som jag har undrat över. Dvs vad dem i klassen ansåg att jag gjorde för fel. 

Jag har absolut förstått det ni har skrivit, det är snarare tvärtom. NI har inte förstått att jag endast bara har förklarat på olika sätt hur jag har menat. Varför jag tyckte som jag tyckte och hur jag såg på hela situationen. 

Det var dem som sa ordet fel i detta fallet, och jag bara ifrågasatte hur dem menade och tänkte. Jag har inte sagt någonting förutom att jag ville ha tips råd och förklaringar på det hela. 

Men jag har kommit till insikt att jag inte vill bli en normal person, dels så kan jag inte bli det och dessutom så verkar normala personer rätt tråkiga och har så mycket krav. Därav varför jag har kommit fram till att jag ska vända mig till de som har diagnoser istället. Dem har inte samma krav på det sättet, dem har liknande svårigheter och är unika på deras sätt. Tyvärr så passar inte vi in i eran värld och därför blir det något skrämmande för er för att vi som har diagnoser vill lära känna er och då ryggar ni tillbaka och blir rädda. 

Jag är glad att jag har kommit iunderfund med detta, för jag märker mer och mer hur tråkigt det är att behöva tänka på alla dessa sociala koder som för mig återigen bliir bara rätt patetiska. Jag har ju aldrig gjort något fel egentligen, det är bara det att dem jag syftar på har använt ordet fel i fel sammanhang. Hade de sagt annorlunda så hade jag förstått att jag var det, men nu påstod dem att jag gjorde på fel sätt. Det blir konstigt eftersom alla är olika och träffas på olika sätt. De finns de som träffas på tinder, fb, instamgram och ingen säger ju att det är något fel, så varför ska man då ens säga att jag gör det? 

Jag träffade min sambo på en dejtingsida, och det är många som träffar andra på nätet, då undrar jag, vad är skillanden? Ingenting. Vill någon träffa någon på en fest eller så, det är upp till dem. Men ingen säger ju att något av det är fel. 

Det är jättebra att du kommit till insikten att du inte kan bli av med ditt funktionshinder.

Du måste förstå att sociala koder inte är godtyckliga påhitt, utan fyller funktioner. Exempelvis förväntas man bete sig på vissa sätt för att inte skapa obehag hos andra. För den som inte har problem med att förstå dessa koder så är det ju inget man behöver tänka på, därför kan de ibland bli svåra att förklara för någon som inte alls förstår dem.

Sen så är det fler än du i den här tråden som har diagnoser. Jag har inte samma diagnos som du, men det blir fel att kategorisera människor på det sättet du gör.

När menar du att du inte har gjort något fel? Vad är det för situation med klassen som du pratar om?
  • Anonym (Jhb)

Från mitt huvudinlägg så tar jag upp exempel på olika situationer där jag tyckt det varit mer tydligt att dem gjort el och att jag bara försökt lära känna dem. Det är därför jag inte har fattat vad för fel jag har gjort som de syftat på. 

Jag vart utsatt för mobbing och när jag kom till klassen så märkte dem på mig att jag var annorlunda och tyckte då att jag gjorde saker på fel sätt i sociala sammanhang, men jag hade ju ingen aning om min diagnos, så jag tyckte ju att jag var normal. Därför blev det fel och jag undrade då vad det var för sk fel jag gjorde, därav mitt inlägg här. 

Jag har bara pratat om skillnaden av att ha en diagnos och inte. Och att om två personer gör på samma sätt dvs använder fb, varför är det då automatiskt den enas fel och den andra kommer undan trots att de gjort samma sak. 

• Anonym (Flyttar ner gamla trådar)

Följer.

• AndreaBD
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 23:44:48 följande:

Jag har bara pratat om skillnaden av att ha en diagnos och inte. Och att om två personer gör på samma sätt dvs använder fb, varför är det då automatiskt den enas fel och den andra kommer undan trots att de gjort samma sak. 

Det har du fått förklarat för dig säkert 10 gånger! Hur kommer det sig att du fortfarande frågar? Du har redan hört 10 gånger att ni INTE var kompisar, utan bara ytliga bekanta. DET är skillnaden. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 23:44:48 följande:

Från mitt huvudinlägg så tar jag upp exempel på olika situationer där jag tyckt det varit mer tydligt att dem gjort el och att jag bara försökt lära känna dem. Det är därför jag inte har fattat vad för fel jag har gjort som de syftat på. 

Jag vart utsatt för mobbing och när jag kom till klassen så märkte dem på mig att jag var annorlunda och tyckte då att jag gjorde saker på fel sätt i sociala sammanhang, men jag hade ju ingen aning om min diagnos, så jag tyckte ju att jag var normal. Därför blev det fel och jag undrade då vad det var för sk fel jag gjorde, därav mitt inlägg här. 

Återigen så är det inte själva användandet av Facebook som är fel, du har förmodligen gjort något på facebook som de tyckt varit opassande. Skrivit mycket till bekanta eller så. Vi kan ju omöjligen veta när du inte tillhandahåller fler detaljer
  • Anonym (Jhb)

Jag försöker ju skriva hur mycket som helst om hur jag menar.. Vad vill ni veta då? Ge frågor så kan jag försöka svara på dem. 

• Anonym (Atypisk autism)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 22:55:17 följande:

Det är jättebra att du kommit till den insikten, personer med diagnoser passar dig säkert bättre. Det är DU som tycker och känner såhär inte alla med en ATS diagnos, jag håller t.ex inte alls med dig.

Jag har aldrig varit med om att någon blivit rädd för mig, det har handlat om missförstånd inte rädsla.

Det känns som att du tycker du är lite bättre än alla andra. Du kallar andra för patetiska, blåsta mm För din egen skull behöver du ändra på den inställningen.

Blanda inte ihop sociala koder med sociala grupper, det finns sociala koder och regler som är universala och gäller i alla sammanhang alltid som t.ex att se hur någon annan mår och se deras sinnesstämningar sen finns det regler som uppstått i olika grupper. Så blir det för att folk som tycker likadant och har ungefär samma personlighet brukar umgås med varann. Sen finns det rent inlärda regler som hur man klär sig vid olika tillfällen, rena etikettsregler mm och de har inte de med ATS svårare att lära sig (men vissa förstår inte vitsen och struntar i det)

Hon som läste beteende vetenskap verkar ha varit rätt knepig, det är inte alls säkert de flesta hade tyckt hon gjort rätt, hennes sätt att agera verkar vara typiskt för något som är inlärt och accepterat bland just de hon umgås med. Vissa tycker karriär, utbildning mm är jätteviktigt och drar ofta in det i alla möjliga diskussioner andra grupper tycker det är fruktansvärt fel och skulle aldrig acceptera det. I hennes grupp är det alltså helt socialt accepterat att göra så medan hon gör ett stort socialt fel om hon gör precis likadant i en annan grupp. Gemensamt för de båda grupperna är att de ser vad den andra gruppen känner, de ser sinnesstämningarna och har inga som helst problem att läsa av dem så de föreslår aldrig en fika vid fel tillfälle.

Om du är intresserad har Aspergercenter ofta kurser kring sociala koder. Habiliteringen har också aktiviteter och ibland har psykiatrin kurser (men jag är osäker om man måste vara patient först)
Svar på tråden Sociala koder