• Anonym (Jhb)

Sociala koder

Hej! Jag har ett problem. Ni som är lite äldre och mer erfarna kanske kan komma med rimliga förklaringar då jag försökte förklara på ett annat forum, men fick inte så bra förklaringar. Mestadels oseriösa svar.

Men jag har en diagnos och har pga det svårigheter med sociala koder. Men mitt problem är inte det sociala på det sättet att jag har svårt att träffa nya vänner. Det är bara roligt och jag är väldigt social som person. Utan det som sker är att så fort jag vill lära känna någon tjejkompis så har jag tidigare fått höra att jag gör på fel sätt. Jag har lite olika exemplen som ni kan utgå ifrån och tolka så kan ni ge era råd och tips och åsikter.

Jag vill främst veta vad det är för sk fel dessa personer faktiskt syftar på.

1. Stina och Calle har fb och det har även Berit. I mitt fall så är har jag en diagnos och dem personer jag syftar på, har inte diagnoser och är sk normala personer. Dvs att de förstår sociala koder, har fungerande liv, flyttat hemifrån, skaffat barn, jobb kompisar mm. De har inga svårigheter med det sociala. Stina & Calle är dessa normala personer i detta exemplet och Berit ska föreställa mig. Eftersom alla 3 har fb så är detta något normalt, för de flesta i samhället har fb eller sociala medier. Men i mitt fall så får jag höra utav dessa sk normala personer att jag gör på fel sätt inom det sociala med tex sociala koder.

Det kan vara allt ifrån att ha just fb eller bara att det är något fel att prata med folk på fb. Gör inte de flesta det, pratar på fb instagram osv? Det är ju inget konstigt eftersom det är någonting som många vet är normalt. Det är ju det de sociala medierna är till för, att prata med människor och mycket annat. Vad syftar dem då är själva felet? Att prata med människor, eller att ha fb eller vadå? Det låter så konstigt att något normalt är helt plötsligt fel och dem kan dessutom inte ge rimliga förklaringar om det sk felet. Det är ju inte något riktigt fel jag gör heller, för dem gör ju likadant själva. De har ju sociala medier själva så om det ska vara helt rätt så gör ju allihopa som har fb något fel.

Ett annat exempel är att normala personer som jag beskrev ovan, förstår inte att man endast vill lära känna nya personer och skaffa kompisar. Tex att man på en studentmottagning försöker vara social men normala personer är tråkiga och kan verkligen inte föra en konversation. De vill liksom inte vara en del av det sociala utan sitter i sin bubbla. Jag försökte lära känna några som var några år yngre än mig och det gick liksom inte att prata, det var som att prata med en vägg. Jag ansåg ju dessa personer som normala så jag trodde ju att de skulle vara roliga sociala och så. Jag ser ju skillnad på de som har diagnoser och de som inte har det, för personer utan ASD har ju lättare med just den sociala biten. Men de personer jag försökt bli vän med har haft mer diagnoser än mig känns det som eller haft extremt skeva inställningar om sociala koder mm.

Jag försökte lära känna en tjej som jag ville bli vän led, så jag föreslog en fika i stan. I kände inte varandra så bra men fika eller shoppa i stan tycker jag är ett både naturligt och bra sätt att ta kontakt med nya människor på. Finns även grupper där andra söker vänskap där man har gemensamma intressen. Så detta är ju inget konstigt. Däremot tyckte hon det, då hon dels sa att vi var bekanta, hon gick beteendevetenskaplig linje så hon skulle ju självklart föreläsa för mig hur man tog kontakt med människor och menade då att jag gjorde på fel sätt. Vad är då det sk felet? Att jag försökte lära känna henne som en kompis?

Eller som när jag var ute med min sambo och några och skulle kolla på en spelning. Varpå vi träffade några andra på spelningen/baren och jag hade ingen aning om vilka dem var. Fick reda på det i efterhand. Eftersom jag är social och inte visste vilka de var så ville jag vara artig och hälsa. De va så högt så det gick ju inte att kommunicera med någon så dem hörde ju inte vad jag sa. I detta fall så tycker jag att de har jag förståelse för eftersom det var så högt. Jag och min sambo plus de vi var med gick till ett annat ställe. Alla var jätte sociala och trevliga. Tills dem kom igen. De hälsade inte på mig och hälsade bara på alla andra. Innan hade de kollat väldigt mycket åt mitt håll och jag kände mig bara obekväm och ni vet känslan när man märker att det är personligt. Jag blev bara irriterad och ledsen eftersom jag inte förstod vad jag hade gjort för fel. På andra stället så hälsade dem inte, den ena glodde på mig och undrade typ vem jag var eller varför jag satt där kändes det som. Personen fick senare reda på utav min sambo vem jag var.

Problemet här är ju att dessa personer va 30 år och har både familj och barn. Wtf? Känns så himla märkligt beteende och detta är ju om inte något, något socialt fel dem gjorde.

Det är ju normalt att man hälsar på allihopa och inte bara på dem där och utesluter någon annan. Jätte omoget för några som är 30 och har familj och barn.

Jättelångt inlägg men detta är då några exemplen på olika sociala fel jag fått höra att jag gör. De har inte sagt det så direkt utan mer visar det på olika sätt genom handlingar eller bara tyckt mitt sätt att lära känna folk varit något fel.

Vore jättetacksam för svar vad detta kan bero på! Vill ni ha mer info så fråga bara så kan jag berätta mer.

• Svar på tråden Sociala koder
  • Anonym (????)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 12:01:56 följande:

Det konstiga är ju att de tyckte de var fel att jag pratade med dem på fb. Det var det som hände bara.det där med adhd var ju en jämförelse. Men de har fortfarande diagnoser precis som jag.

Vi vet fortfarande inte vad du sa, eller vad de sa.

Din tråd är lika tydlig som om du hade sagt att du har en tröja med en färg, och folk säger att tröjan är ful, och du ber oss avgöra om det är rätt att den är ful, och när vi frågar vilken färg det är så svarar du att folk har sagt att den är ful. Det kallas cirkelresonemang och är hopplöst att bemöta.

Dessutom är det lite tröttsamt att du fortsätter att tjata om vad människor som vi inte känner kan ha menat med något som de sa till dig för flera år sedan. Vi vet inte vad de sa. Vi vet inte vad du sa. Vi vet inte vad de tänkte eller vad du tänkte, eller vad någon av er menade. Hur tror du att vi ska kunna ge dig vettiga svar?
  • Anonym (Osocial)
    Anonym (Atypisk autism) skrev 2019-06-20 18:42:02 följande:
    Du får säga vad du tycker men inte göra det oemotsagd.

Att tycka att majoriteten har rätt och de med ATS har fel är fruktansvärt. Tänk dig själv att det du gjorde, tänkte och kände alltid var fel, hur skulle det kännas? Däremot missförstås och missförstår de med ATS ofta men det är en helt annan sak.

De som mobbar gör alltid fel oavsett om någon säger till, de kommer inte erkänna det själva men det blir inte mer rätt för det.

Normal och onormal är värdeladdade ord, neurotypisk (NT) och de med autismspektrum tillstånd (ATS) är bättre.
    Normal betyder egentligen det som är vanligt och enligt normen. Ska vi börja bråka om ord också, om vilka ord som är mest PK? Jag trodde tanken var att förklara varför saker är på ett visst sätt.

Du blandar också ihop vad som är moraliskt rätt och vad som funkar bäst. Om de som gör moraliskt fel är i majoritet, kommer inte den som blir mobbad eller utfrusen nånsin att få rätt. Det är därför den som blir mobbad på jobbet får rådet att sluta, chansen att få upprättelse är så gott som lika med noll.

Att ha rätt betyder inte att få rätt. Det är alltså meningslöst att fastna i det. Bättre att försöka klura ut vad som funkar. Eller hitta folk man funkar med, extra vidsynta eller såna som liknar en själv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 12:01:56 följande:

Det konstiga är ju att de tyckte de var fel att jag pratade med dem på fb. Det var det som hände bara.det där med adhd var ju en jämförelse. Men de har fortfarande diagnoser precis som jag.

Vad skrev du då? Vad hade ni för relation? Hur ofta skrev du? Vad hände innan de bad dig sluta skriva till dem?
  • smulpaj01

Hade någon nästan helt obekant tjej skrivit till mig på fb och frågat om en fika så hade jag tyckt hon var väldigt konstig. Troligen hade jag inte besvarat det alls för att inte personen skulle tjata vidare.

Håller med de som skriver att du verkar väldigt "på" och energikrävande. Jag har vänner som du (eller iaf haft) men jag orkar verkligen inte umgås med såna, det tar för mycket energi som sagt och känns mest bara jobbigt.

Hoppas du finner några kompisar, kanske via nåt gemensamt intresse, sport eller liknande? Lycka till!

• Aniiee
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 01:27:23 följande:

Är du medveten att det är fler än jag som skriver mycket och att de kanske till och med är värre än jag? För det låter som att det skulle vara en nyhet att folk pratar, hur gör ni? är tysta? då kommer man ju ingen vart kan jag säga..

Men nu är det här DIN tråd och DU som står i centrum och DU som har problemet.

Att du slår ifrån dig verkar också vara ett symptom på dina problem.

Du skriver flera gånger att du har förstått och tagit in vad andra skriver till dig men du visar inte prov på det.

Kan du skriva ner konkret vad du faktiskt har förstått och vad du har lärt dig av det? En enkel punktista?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Atypisk autism)

Indirekt säger du att du är bättre än andra för du kallar alla NT (neurotypiska) människor tråkiga, elaka mm Sen kallar du folk som inte vill ha kontakt med dig för blåsta och andra elaka saker. Du låter väldigt bitter och jag tror du skulle må bäst av att prata med någon, kontakta vårdcentralen eller habiliteringen. Det leder ingenstans att tänka på saker som hände för flera år sen.

Att tänka att alla andra också gör fel leder ingenstans heller för de kommer aldrig ge dig rätt. Jag vet att man måste anpassa sig sjukt mycket om man har en diagnos och jag tror väldigt få förstår det. Att vi anpassar oss efter dem och att det tar enormt mycket energi. Jag gick in i väggen av det, var sjukskriven länge och mådde piss. Idag har jag hittat någon slags mellanting som jag mår bra av, kompisar som är neurotypiska får anpassa sig så jag mår bra sen får jag anpassa mig efter saker de tycker är viktiga. Jag har kompisar med diagnoser där allt flyter på, på ett helt annat sätt. Och på tillställningar och när jag vill ha nya vänner får jag anpassa mig helt. För mig hjälper det massor att folk vet att jag har en diagnos för då vet folk varför det blir fel. När folk inte vet antar de saker, vet de så utgår de från vad de vet och de flesta är mycket mer förstående då.

• Anonym (Jhb)

Jag har som sagt svårt att förklara saker. Jag kan absolut blanda ihop saker, de gör väl alla någon gång. Vad jag har förstått så är det att problemet jag ville ha svar på är att det handlar om små grejer som tajming mimik och sådant som jag missar som är lättare för NT personer att förstå. Men det jag menar är ju att det finns NT personer som också har svårt för sociala koder och jag tror det är dem jag har träffat kanske, eller någon som faktiskt kan sociala koder men väljer att inte fatta och det är det jag menar med att jag tycker det blir fel då om dom medvetet ?inte förstår? att jag vill lära känna någon. Jag kan ju ha missat signaler men jag tycker ändå inte man ska visa så tydligt att man inte vill prata, det sättet dem gör det på blir så tydligt och framförallt elakt. Ja tjejer kan vara riktigt elaka!

• Anonym (A2)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 17:10:57 följande:

Jag har som sagt svårt att förklara saker. Jag kan absolut blanda ihop saker, de gör väl alla någon gång. Vad jag har förstått så är det att problemet jag ville ha svar på är att det handlar om små grejer som tajming mimik och sådant som jag missar som är lättare för NT personer att förstå. Men det jag menar är ju att det finns NT personer som också har svårt för sociala koder och jag tror det är dem jag har träffat kanske, eller någon som faktiskt kan sociala koder men väljer att inte fatta och det är det jag menar med att jag tycker det blir fel då om dom medvetet ?inte förstår? att jag vill lära känna någon. Jag kan ju ha missat signaler men jag tycker ändå inte man ska visa så tydligt att man inte vill prata, det sättet dem gör det på blir så tydligt och framförallt elakt. Ja tjejer kan vara riktigt elaka!

Elakt?
    Vad är det som är så elakt med att inte vara intresserad av att lära känna dig?
    Om man nu kanske tycker att du är jobbig och för "på"?

Frågar igen, hur gammal är du?
  • Anonym (Jhb)

Jag försökte bara få svar på felet men tror det har spårat ut lite. För att jag tror bi missuppfattar varandra. Ni kommer nog aldrig kunna förstå mig. Det spelar ingen roll hur gammal jag är för jag struntar fullkomligt i eran ålder. Det viktiga för mig är era åsikter. Jag är inte här för att få veta andras ålder. Jag är här för att ta reda på saker jag undrar över och Bill veta.

• Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 20:11:46 följande:

Jag försökte bara få svar på felet men tror det har spårat ut lite. För att jag tror bi missuppfattar varandra. Ni kommer nog aldrig kunna förstå mig. Det spelar ingen roll hur gammal jag är för jag struntar fullkomligt i eran ålder. Det viktiga för mig är era åsikter. Jag är inte här för att få veta andras ålder. Jag är här för att ta reda på saker jag undrar över och Bill veta.

Om du inte ger mer detaljer kring de situationerna du beskriver så är det mycket svårare för oss att svara på vad du gjort för fel.

Jag tror inte att de människor du beskrivit nödvändigtvis brutit mot några sociala regler heller. Om man inte vill prata med någon så är det acceptabelt att visa det på subtila sätt genom kroppsspråk osv, samt att vara fåordig och inte ställa motfrågor. Man kan säga att man börjar med de mer subtila signalerna för att sen gå över till mer tydliga sådana om det behövs.
Svar på tråden Sociala koder