• Anonym (Jhb)

Sociala koder

Hej! Jag har ett problem. Ni som är lite äldre och mer erfarna kanske kan komma med rimliga förklaringar då jag försökte förklara på ett annat forum, men fick inte så bra förklaringar. Mestadels oseriösa svar.

Men jag har en diagnos och har pga det svårigheter med sociala koder. Men mitt problem är inte det sociala på det sättet att jag har svårt att träffa nya vänner. Det är bara roligt och jag är väldigt social som person. Utan det som sker är att så fort jag vill lära känna någon tjejkompis så har jag tidigare fått höra att jag gör på fel sätt. Jag har lite olika exemplen som ni kan utgå ifrån och tolka så kan ni ge era råd och tips och åsikter.

Jag vill främst veta vad det är för sk fel dessa personer faktiskt syftar på.

1. Stina och Calle har fb och det har även Berit. I mitt fall så är har jag en diagnos och dem personer jag syftar på, har inte diagnoser och är sk normala personer. Dvs att de förstår sociala koder, har fungerande liv, flyttat hemifrån, skaffat barn, jobb kompisar mm. De har inga svårigheter med det sociala. Stina & Calle är dessa normala personer i detta exemplet och Berit ska föreställa mig. Eftersom alla 3 har fb så är detta något normalt, för de flesta i samhället har fb eller sociala medier. Men i mitt fall så får jag höra utav dessa sk normala personer att jag gör på fel sätt inom det sociala med tex sociala koder.

Det kan vara allt ifrån att ha just fb eller bara att det är något fel att prata med folk på fb. Gör inte de flesta det, pratar på fb instagram osv? Det är ju inget konstigt eftersom det är någonting som många vet är normalt. Det är ju det de sociala medierna är till för, att prata med människor och mycket annat. Vad syftar dem då är själva felet? Att prata med människor, eller att ha fb eller vadå? Det låter så konstigt att något normalt är helt plötsligt fel och dem kan dessutom inte ge rimliga förklaringar om det sk felet. Det är ju inte något riktigt fel jag gör heller, för dem gör ju likadant själva. De har ju sociala medier själva så om det ska vara helt rätt så gör ju allihopa som har fb något fel.

Ett annat exempel är att normala personer som jag beskrev ovan, förstår inte att man endast vill lära känna nya personer och skaffa kompisar. Tex att man på en studentmottagning försöker vara social men normala personer är tråkiga och kan verkligen inte föra en konversation. De vill liksom inte vara en del av det sociala utan sitter i sin bubbla. Jag försökte lära känna några som var några år yngre än mig och det gick liksom inte att prata, det var som att prata med en vägg. Jag ansåg ju dessa personer som normala så jag trodde ju att de skulle vara roliga sociala och så. Jag ser ju skillnad på de som har diagnoser och de som inte har det, för personer utan ASD har ju lättare med just den sociala biten. Men de personer jag försökt bli vän med har haft mer diagnoser än mig känns det som eller haft extremt skeva inställningar om sociala koder mm.

Jag försökte lära känna en tjej som jag ville bli vän led, så jag föreslog en fika i stan. I kände inte varandra så bra men fika eller shoppa i stan tycker jag är ett både naturligt och bra sätt att ta kontakt med nya människor på. Finns även grupper där andra söker vänskap där man har gemensamma intressen. Så detta är ju inget konstigt. Däremot tyckte hon det, då hon dels sa att vi var bekanta, hon gick beteendevetenskaplig linje så hon skulle ju självklart föreläsa för mig hur man tog kontakt med människor och menade då att jag gjorde på fel sätt. Vad är då det sk felet? Att jag försökte lära känna henne som en kompis?

Eller som när jag var ute med min sambo och några och skulle kolla på en spelning. Varpå vi träffade några andra på spelningen/baren och jag hade ingen aning om vilka dem var. Fick reda på det i efterhand. Eftersom jag är social och inte visste vilka de var så ville jag vara artig och hälsa. De va så högt så det gick ju inte att kommunicera med någon så dem hörde ju inte vad jag sa. I detta fall så tycker jag att de har jag förståelse för eftersom det var så högt. Jag och min sambo plus de vi var med gick till ett annat ställe. Alla var jätte sociala och trevliga. Tills dem kom igen. De hälsade inte på mig och hälsade bara på alla andra. Innan hade de kollat väldigt mycket åt mitt håll och jag kände mig bara obekväm och ni vet känslan när man märker att det är personligt. Jag blev bara irriterad och ledsen eftersom jag inte förstod vad jag hade gjort för fel. På andra stället så hälsade dem inte, den ena glodde på mig och undrade typ vem jag var eller varför jag satt där kändes det som. Personen fick senare reda på utav min sambo vem jag var.

Problemet här är ju att dessa personer va 30 år och har både familj och barn. Wtf? Känns så himla märkligt beteende och detta är ju om inte något, något socialt fel dem gjorde.

Det är ju normalt att man hälsar på allihopa och inte bara på dem där och utesluter någon annan. Jätte omoget för några som är 30 och har familj och barn.

Jättelångt inlägg men detta är då några exemplen på olika sociala fel jag fått höra att jag gör. De har inte sagt det så direkt utan mer visar det på olika sätt genom handlingar eller bara tyckt mitt sätt att lära känna folk varit något fel.

Vore jättetacksam för svar vad detta kan bero på! Vill ni ha mer info så fråga bara så kan jag berätta mer.

• Svar på tråden Sociala koder
  • Anonym (Atypisk autism)
    Anonym (Osocial) skrev 2019-06-20 17:28:48 följande:

Jag skriver bara hur de "vanliga" som inte är vana att analysera och ifrågasätta sig själva reagerar. Hur ofta erkänner de som mobbar på jobbet att de gör det? Nej, de tycker att det är fel på mobboffret.

Får jag inte skriva vad jag tycker? På vilket sätt trycker jag "ner alla med ATS i skorna"? Jag har inte sagt att man saknar rätten till sina känslor, bara att man inte kan förvänta sig att "vanligt folk" ska förstå dem. Man kan definitivt inte förvänta sig att få klarspråk utom på internet.

Du får säga vad du tycker men inte göra det oemotsagd.

Att tycka att majoriteten har rätt och de med ATS har fel är fruktansvärt. Tänk dig själv att det du gjorde, tänkte och kände alltid var fel, hur skulle det kännas? Däremot missförstås och missförstår de med ATS ofta men det är en helt annan sak.

De som mobbar gör alltid fel oavsett om någon säger till, de kommer inte erkänna det själva men det blir inte mer rätt för det.

Normal och onormal är värdeladdade ord, neurotypisk (NT) och de med autismspektrum tillstånd (ATS) är bättre.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 18:21:53 följande:

Om man säger såhär, hur ska man ta kontakt med någon? 

Mina sätt är ju ändå sätt att ta kontakt med människor på. Det jag gör är ju en startpunkt jag använder för att lära känna någon. Man skapar ju inte en möjlighet genom att bara förvänta sig att det ska hända något om man är tyst. Jag menar bara att om jag fårgar om en fika eller shoppa, det är ju mitt sätt att få en möjlighet till att lära känna personen. 

Då undrar jag, hur gör alla andra då? För vad jag har sett så blir många typ bästa kompisar bara sådär och absolut beror det ju på person till person, men då känns ju mitt sätt mer genomtänkt än att någon bara ska vi hitta på något? Jag menar ju inte att få det genomänkt som en plan, utan jag menar bara att det är egenomtänkt att jag vill ha kompisar. 

Jag märker ju redan nu hur mycket jag utvecklas och förstår gällande sociala koder nu när jag vet felet jag sk gör, så då blir det enklare för mig att veta hur jag ska bete mig i sociala sammanhang. Men samtidigt känns vissa saker orimliga eftersom jag tror många sociala koder är påhittade och finns ingen logisk förklaring till, eftersom de är påhittade och då kan anledningen vara vad som helst. Det blir mer som mobbing då, dvs att osakerna där kan vara att det är fel att ha en rosa tröja på sig, för det har vissa bestämt att det ska man inte ha. 

Jag kan ju då bestämma att det är fel att dem som blir bästa kompisar bara sådär är på fel sätt, för vem gör så? Man blir inte bara bästa kompisar sådär, man fattar ju att man måste lära känna personen ett tag först, det tar tid att lära känna en person, fan nu låter jag som en normal person. Ser ni, jag har redan lärt mig hur det fungerar. 

Om jag träffar någon som verkar trevlig på några fester/eventsså skulle jag t ex kunna fråga om människan ska på nästa fest/event. Beroende på situation kanske föreslå nåt väldigt casual i direkt anslutning till det, typ om ett gäng ska ut och äta efteråt också bjuda med den personen på det.

För mig och många andra är vänskap inte något man kan stressa fram. Man ses när man ses i olika sammanhang och lär successivt känna varandra bättre så. Det är väl det naturliga, tänker jag.

Vilka sociala koder menardu är ologiska?

Dina sista två stycken är väldigt konstiga. Det enda som kommer fram är att du är frustrerad över att du inte förstår sociala koder, vilket iofs är förståeligt. Men bara för att du inte förstår något så betyder det inte att det är fel.
  • pyssel

Allt handlar om att uppfatta responsen på det man säger och gör. Även när man blir "bästa kompisar bara så där". För det är helt riktigt uppfattat att det sker.

Alla hästar hemma
  • Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-20 18:39:42 följande:

Sedan måste jag tillägga att de där om att personer utan diagnoser som gör fel men ändå rätt, det håller inte i längden, sorry kompis. 

Personen som är normal kanske fattar sociala koder men väljer att bryta dem och därför väljer att mobba andra och kanske inte bryr sig om att den mobbar. 

Men mobbaren gör ju ändå på fel sätt för att den just mobbar, därför kommer den tillslut få något typ av straff för att den gör något som är fel. Alltså straff menar jag då typ utskällning eller att man anmäler det eller om det är väldigt grovt så kan det kanske bli fängelse. det är ju liksom inte något man vill ha på sitt cv..

Fast mobba någon annan kanske får en att få fler kompisar? (Fatta att jag är ironiskt med det där med att mobba för flerkompisar för att jag tycker fortfarande att den där förklaringen med att personer som är normala som gör fel fast ändå rätt, makes no sense) 

Du harju inte gett några konkreta exempel på identiska handlingar där den ena bedömts som rätt pga handlaren är NT och den andra fel för att handlaren är autist. Kan du nämna någon specifik sådan? För jag tror att i de fall du uppfattat att det är så, så har du feltolkat situationen.

Ingen här har ju sagt att mobbing är moraliskt rätt? Dessutom har inte mobbing och brott med sociala koder att göra riktigt.
  • AndreaBD

Jag märker ju redan nu hur mycket jag utvecklas och förstår gällande sociala koder nu när jag vet felet jag sk gör, så då blir det enklare för mig att veta hur jag ska bete mig i sociala sammanhang. Men samtidigt känns vissa saker orimliga eftersom jag tror många sociala koder är påhittade och finns ingen logisk förklaring till, eftersom de är påhittade och då kan anledningen vara vad som helst. Det blir mer som mobbing då, dvs att osakerna där kan vara att det är fel att ha en rosa tröja på sig, för det har vissa bestämt att det ska man inte ha. 

Det är inte riktigt så att vissa har bestämt det, utan det har utvecklats under längre tid. I andra länder, andra kulturer kan det ju vara ganska annorlunda, så bara det visar ju att det inte MÅSTE vara så. Snarare är det så att man måste anpassa sig någorlunda till dem slags människorna som man vill umgås med. Och inte alla människor är ytliga heller. Om du umgås med andra som har Asperger/autism, så finns inte dessa krav på samma sätt. Om du umgås med folk ifrån andra länder så är det också annorlunda.

Men du kan inte kräva av en majoritet att de ändrar sig, för att det inte passar dig. Jag säger nu inte att du gör det, utan bara förebyggande - det går inte. För de trivs ju med det och vill inte ändra på det. 
  • Anonym (Jhb)

Men jag drev ju om att jag skulle hitta på att jag som gör fel gör rätt men egentligen gör jag fel. låter väldigt konstigt att det är så om man är NT. 

Jag tog bara då ett exempel som skulle motbevisa det hela. Dvs om en normal person mobbar, så gör den ju fel oavsett vad. Men någon skrev att om en person som kan sociala koder, bryter dem, så gör dem ändå rätt. för att majoriteten har rätt. Vem säger att majoriteten har rätt då? 

Jag har ju bara lärt mig hur en person NT i mitt fall normal person tänker, jag har inte sagt att de med diagnoser är onormala. Jag försökte bara hitta ett ord som passade in för att förklara och då vart de personer med diagnoser och normala eller de utan diagnoser. inget mer än så. 

Jag förstår ju det, men det var ju det jag gjorde för jag och denna tjej som träffades på event, vi hade ju setts flera gånger och därför frågade jag om bara hon och jag skulle ses, för att lära känna varandra bättre som kompisar. Så där tycker jag att jag inte gjorde något fel. De var typ det du skrev som exempel, förutom några små grejer. Men i övrigt så var de liksom samma sak. 

Då gjorde hon ett socialt fel eftersom hon gjorde ju på fel sätt genom att föreläsa för mig, säga att hon gick en beteendevetenskaplig linje, no shit? Som om det skulle betyda att hon är bättre på det sociala. det behöver inte alls vara så.Att skriva en sådan sak är inte normalt, det är då mer normalt att säga, jag kan inte ses tyvärr eller något. Det hade ju varit mer förståeligt att hon inte ville ses än, att jag går på detta program, jag kan allt om det sociala, du förstår ingenting, jag vill inte umgås med dig. Det är nog svårt att fatta det eftersom jag är ingen tankeläsare. Jag skulle mer tycka hon var väldigt tråkig och konstig istället för att bara åh, hon låter som en trevlig person. Hon om något känner jag, inte har så pass bra koll på hur man kommunicerr med mig, men juste det var ju något med att om man bryter mot normen så gör man ändå rätt?

• Grusibrallan1

Det finns inte bara ett sätt att kommunicera och därför så går det inte att säga exakt vad du gjorde fel, eller exakt vad du skulle ha gjort annorlunda.

Det är dock tydligt att du är en minst sagt intensiv person och jag misstänker att du kanske kan äta upp all luft i rummet. Ingen i detta forum kommer att kunna säga vad som blir fel och jag rekommenderar dig att försöka tona ner dina kontaktförsök en hel del och söka hjälp.

Jag förstår absolut att detta är en jobbig sits för dig, men jag är övertygad om att det kommer att gå lättare om du försöker se saker i gråskala och inte svartvitt. Återigen, för detta behöver du troligen hjälp. Alla andra har inte fel i allt de gör hela tiden. I vissa av dina exempel så låter det som om du varit så intensiv så att man fått ryta ifrån till dig och att du då uppfattat människor som otrevliga. Jag tror tyvärr att det skapat ett obehag även för dem.

Jag önskar dig all lycka och jag tror att proffshjälp är rätt väg att gå. 

• Anonym (Jhb)

Vem skulle inte orka vara kompis med mig? Jag har ju en sambo som är min kompis/pojkvän och jag har ju haft vänner. Jag säger ju att jag inte har svårt att skaffa vänner, snarare behålla dem. Jag har svårt med tajming och det där, i know. Men det är väl mer att jag aldrig har fattat innan felet andra har sagt, nu vet jag ju om mer än vad dem inblandade faktiskt kunde säga, de kunde inte säga något alls. Så detta är ju den bästa hjälpen jag har fått. 

• Anonym (...)
    Anonym (A2) skrev 2019-06-20 19:25:23 följande:

Du får ursäkta men så som du går på. VEM skulle orka vara kompis med dig?

Måste faktiskt hålla med, beklagar TS. Du upprepar samma sak gång på gång, och har fortfarande en helt oförändrad bild av vem som gjorde rätt och vem som gjorde fel. Du verkar inte alls förstå det folk har skrivit i den här tråden: att du ska sluta tänka så överhuvudtaget. Att du ska förstå att det inte är normalt socialt beteende att be en ytlig bekantskap om att fika. Att andra blir vänner snabbt därför att de känner att de funkar och tänker på liknande sätt, man känner att man är lika och gillar varandra. Du har nog inte upplevt det så ofta. I grund och botten ÄR det faktiskt du som har ett funktionshinder, inte alla andra. Att du i inlägg efter inlägg tjatar om att ditt sätt är rätt sätt, och att andra gör fel, visar hur svårt du har för att fatta vad folk skriver och att det är svårt för dig att förändra dina tankar.

Mobbing är fel, ja. Men att mobba är inte samma sak som att inte förstå sociala koder. Tvärtom är mobbing ett mycket vanligt sätt att skapa gemenskap i en grupp. VI som mobbar håller ihop mot dig, den andre. Dvs man skapar en gemensam fiende (den andre) och ökar känslan av gemenskap i den egna gruppen. Mobbingen är alltså helt medveten och på så sätt inte ett socialt misstag. På samma sätt som brottslingar gör felaktiga saker helt medvetet. Att mobbing och brott är fruktansvärt och hemskt och dåligt och fel ur moraliskt hänseende är inte samma sak som att det är ett socialt fel/misstag. Detta har många sagt i tråden men du fattar ändå inte, utan tjatar vidare om att de som mobbade dig inte förstod sociala koder och därför gjorde lika mycket fel som du. Men så är det ju inte. De mobbade av medveten ondska och gjorde det med flit. De var elaka. Skit i dem och gå vidare i ditt liv. Att kontakta folk flera år senare för att prata om mobbingen är också udda. Jag blev själv retad i skolan och ägnar inte de människorna en tanke. Släpp det. Gå vidare. Sluta tjata om vem som gjorde rätt och vem som gjorde fel. Det beror på stämning, personkemi, hunger, huvudvärk, glädje, solsken och en massa andra variabler. Det beror på hur de inblandade kände, tyckte och tänkte den dagen i den stunden. Det finns inget färdigt svar. Blir det fel i stunden så blir det, blir det rätt så blir det. Varje möte är unikt i just den stunden.
  • Anonym (J)
    För vad jag har sett så blir många typ bästa kompisar bara sådär  

Det som händer då är att man träffar någon som man verkligen passar bra ihop med och där allt känns helt rätt från första stund. Och att den känslan är ömsesidig. Det funkar inte att bli vän med vem som helst. Man måste förstå sig på varandra och båda måste tycka om att umgås med varandra.
Svar på tråden Sociala koder