• Anonym (Jhb)

Sociala koder

Hej! Jag har ett problem. Ni som är lite äldre och mer erfarna kanske kan komma med rimliga förklaringar då jag försökte förklara på ett annat forum, men fick inte så bra förklaringar. Mestadels oseriösa svar.

Men jag har en diagnos och har pga det svårigheter med sociala koder. Men mitt problem är inte det sociala på det sättet att jag har svårt att träffa nya vänner. Det är bara roligt och jag är väldigt social som person. Utan det som sker är att så fort jag vill lära känna någon tjejkompis så har jag tidigare fått höra att jag gör på fel sätt. Jag har lite olika exemplen som ni kan utgå ifrån och tolka så kan ni ge era råd och tips och åsikter.

Jag vill främst veta vad det är för sk fel dessa personer faktiskt syftar på.

1. Stina och Calle har fb och det har även Berit. I mitt fall så är har jag en diagnos och dem personer jag syftar på, har inte diagnoser och är sk normala personer. Dvs att de förstår sociala koder, har fungerande liv, flyttat hemifrån, skaffat barn, jobb kompisar mm. De har inga svårigheter med det sociala. Stina & Calle är dessa normala personer i detta exemplet och Berit ska föreställa mig. Eftersom alla 3 har fb så är detta något normalt, för de flesta i samhället har fb eller sociala medier. Men i mitt fall så får jag höra utav dessa sk normala personer att jag gör på fel sätt inom det sociala med tex sociala koder.

Det kan vara allt ifrån att ha just fb eller bara att det är något fel att prata med folk på fb. Gör inte de flesta det, pratar på fb instagram osv? Det är ju inget konstigt eftersom det är någonting som många vet är normalt. Det är ju det de sociala medierna är till för, att prata med människor och mycket annat. Vad syftar dem då är själva felet? Att prata med människor, eller att ha fb eller vadå? Det låter så konstigt att något normalt är helt plötsligt fel och dem kan dessutom inte ge rimliga förklaringar om det sk felet. Det är ju inte något riktigt fel jag gör heller, för dem gör ju likadant själva. De har ju sociala medier själva så om det ska vara helt rätt så gör ju allihopa som har fb något fel.

Ett annat exempel är att normala personer som jag beskrev ovan, förstår inte att man endast vill lära känna nya personer och skaffa kompisar. Tex att man på en studentmottagning försöker vara social men normala personer är tråkiga och kan verkligen inte föra en konversation. De vill liksom inte vara en del av det sociala utan sitter i sin bubbla. Jag försökte lära känna några som var några år yngre än mig och det gick liksom inte att prata, det var som att prata med en vägg. Jag ansåg ju dessa personer som normala så jag trodde ju att de skulle vara roliga sociala och så. Jag ser ju skillnad på de som har diagnoser och de som inte har det, för personer utan ASD har ju lättare med just den sociala biten. Men de personer jag försökt bli vän med har haft mer diagnoser än mig känns det som eller haft extremt skeva inställningar om sociala koder mm.

Jag försökte lära känna en tjej som jag ville bli vän led, så jag föreslog en fika i stan. I kände inte varandra så bra men fika eller shoppa i stan tycker jag är ett både naturligt och bra sätt att ta kontakt med nya människor på. Finns även grupper där andra söker vänskap där man har gemensamma intressen. Så detta är ju inget konstigt. Däremot tyckte hon det, då hon dels sa att vi var bekanta, hon gick beteendevetenskaplig linje så hon skulle ju självklart föreläsa för mig hur man tog kontakt med människor och menade då att jag gjorde på fel sätt. Vad är då det sk felet? Att jag försökte lära känna henne som en kompis?

Eller som när jag var ute med min sambo och några och skulle kolla på en spelning. Varpå vi träffade några andra på spelningen/baren och jag hade ingen aning om vilka dem var. Fick reda på det i efterhand. Eftersom jag är social och inte visste vilka de var så ville jag vara artig och hälsa. De va så högt så det gick ju inte att kommunicera med någon så dem hörde ju inte vad jag sa. I detta fall så tycker jag att de har jag förståelse för eftersom det var så högt. Jag och min sambo plus de vi var med gick till ett annat ställe. Alla var jätte sociala och trevliga. Tills dem kom igen. De hälsade inte på mig och hälsade bara på alla andra. Innan hade de kollat väldigt mycket åt mitt håll och jag kände mig bara obekväm och ni vet känslan när man märker att det är personligt. Jag blev bara irriterad och ledsen eftersom jag inte förstod vad jag hade gjort för fel. På andra stället så hälsade dem inte, den ena glodde på mig och undrade typ vem jag var eller varför jag satt där kändes det som. Personen fick senare reda på utav min sambo vem jag var.

Problemet här är ju att dessa personer va 30 år och har både familj och barn. Wtf? Känns så himla märkligt beteende och detta är ju om inte något, något socialt fel dem gjorde.

Det är ju normalt att man hälsar på allihopa och inte bara på dem där och utesluter någon annan. Jätte omoget för några som är 30 och har familj och barn.

Jättelångt inlägg men detta är då några exemplen på olika sociala fel jag fått höra att jag gör. De har inte sagt det så direkt utan mer visar det på olika sätt genom handlingar eller bara tyckt mitt sätt att lära känna folk varit något fel.

Vore jättetacksam för svar vad detta kan bero på! Vill ni ha mer info så fråga bara så kan jag berätta mer.

• Svar på tråden Sociala koder
  • Anonym (Jhb)

Det är ju inte konstigt att jag har fått den inställningen som jag har, dels pga att jag jämt fått höra hur jag har varit på ett negativt sätt, sedan har jag ju sett skillnad på mig och andra med diagnoser som har betydligt grövre än vad jag har. Jag har väl velat vara som de normala och tyckt att jag har varit som de men då visste jag ju inte om min diagnos, därför vart det konstigt att dem sa att jag skulle ha en diagnos eller antog det bara. Det är endast därför. 

Jag tycker absolut inte att jag är bättre än andra. När har jag sagt det? Jag tycker bara att normala personer är tråkiga för att jag tycker fortfarande att dem gör sociala fel oavsett. Jag vet att de har med mimik, tajming och det att göra men tycker ändå det är något fel de gör och att det är fel av dem att använda mig som exempel, när de själva har okunskap om det hela samt bara antar saker. DE gör ju själva felet att anse sig själva som bättre, dvs den där tjejen. Gör inte hon fel med att säga till mig att hon kan sociala koder mer för att hon går beteendevetenskaplig linje, jag har fan läst psykologi men inte fan säger jag det som en ursäkt för att jag inte vill bli vän med någon. TYp nej jag kan inte träffa digför att du är annorlunda och jag är bättre än dig för jag har läst psykologi.. ehm jaha vad ska jag med den infon till? 

Så det är inte konstigt att jag har den inställningen till just normala personer när de själva verket är lika konstiga som de menar att jag är. 

Tex som tjejen jag träffa på studentgrejen, hon hamnade ju på paradise hotel och det är väl inte speciellt intelligenta människor som är med där...Jag ansåg ju att hon var normal men det var hon ju inte...Hon fattade ju som sagt inte sociala koderna själv eftersom hon inte fattade att jag bara småprata  med henne. små prata gör ju faktiskt alla på sociala till ställningar, så det var ju inte konstigt. 

Dessutom är det ju normalt att på en social tillställning så är man social oftast, annars kan man lika gärna vara hemma. 

• Aniiee

TS, jag blir vansinnigt trött av att läsa det du skriver. Pratar du på samma sätt?

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Jhb)

Är du medveten att det är fler än jag som skriver mycket och att de kanske till och med är värre än jag? För det låter som att det skulle vara en nyhet att folk pratar, hur gör ni? är tysta? då kommer man ju ingen vart kan jag säga..

• Anonym (...)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 01:07:45 följande:

Det är ju inte konstigt att jag har fått den inställningen som jag har, dels pga att jag jämt fått höra hur jag har varit på ett negativt sätt, sedan har jag ju sett skillnad på mig och andra med diagnoser som har betydligt grövre än vad jag har. Jag har väl velat vara som de normala och tyckt att jag har varit som de men då visste jag ju inte om min diagnos, därför vart det konstigt att dem sa att jag skulle ha en diagnos eller antog det bara. Det är endast därför. 

Jag tycker absolut inte att jag är bättre än andra. När har jag sagt det? Jag tycker bara att normala personer är tråkiga för att jag tycker fortfarande att dem gör sociala fel oavsett. Jag vet att de har med mimik, tajming och det att göra men tycker ändå det är något fel de gör och att det är fel av dem att använda mig som exempel, när de själva har okunskap om det hela samt bara antar saker. DE gör ju själva felet att anse sig själva som bättre, dvs den där tjejen. Gör inte hon fel med att säga till mig att hon kan sociala koder mer för att hon går beteendevetenskaplig linje, jag har fan läst psykologi men inte fan säger jag det som en ursäkt för att jag inte vill bli vän med någon. TYp nej jag kan inte träffa digför att du är annorlunda och jag är bättre än dig för jag har läst psykologi.. ehm jaha vad ska jag med den infon till? 

Så det är inte konstigt att jag har den inställningen till just normala personer när de själva verket är lika konstiga som de menar att jag är. 

Tex som tjejen jag träffa på studentgrejen, hon hamnade ju på paradise hotel och det är väl inte speciellt intelligenta människor som är med där...Jag ansåg ju att hon var normal men det var hon ju inte...Hon fattade ju som sagt inte sociala koderna själv eftersom hon inte fattade att jag bara småprata  med henne. små prata gör ju faktiskt alla på sociala till ställningar, så det var ju inte konstigt. 

Dessutom är det ju normalt att på en social tillställning så är man social oftast, annars kan man lika gärna vara hemma. 

Men du kan ju inte veta vad pH - tjejen fattade. Jag tror att hon visst fattade att du försökte småprata med henne, men hon ville inte småprata med dig och visade det tydligt så att du förstod det. Hon var på en studentskiva men det betyder ju inte att hon ville prata med alla. PH-tjejer brukar väl främst vilja få utseendemässig bekräftelse av killar, och då var väl du inte intressant för henne helt enkelt. Som sagt: hon gjorde inget socialt fel, hon ville inte småprata med dig där och då. Sluta säga att folk gör sociala fel när de inte vill umgås med dig, det är ok att inte vilja det. Till och med på en studentskiva.
  • Anonym (????)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 01:07:45 följande:

Nu tjatar du, det är flera sidor sedan du dissade Paradise hotell-tjejen första gången. Ge dig. Du kommer inte att få vettigare eller bättre svar än vad du redan har fått.

Håller för övrigt med om att du verkar tycka att du är bättre än alla andra. Det kanske inte ÄR så, men det är det intrycket du ger i dina inlägg.
  • Anonym (Jhb)

Jag försöker bara förklara. Men ni verkar inte förstå att jag gör det. Om ni sammanfattar vad jag försöker säga dessutom upprepade gånger, så kommer ni förstå vad jag menar. Det måste ju vara någon som fattar exakt vad jag vill komma fram till med allt. Det är ju inte så att jag bor på planeten mars eller något. Men ibland känns det verkligen som om alla andra gör det. Som sagt det är inte svårt att fatta vad jag försöker säga om man anstränger sig att förstå mig. Det är bättre om ni frågar mig om hur jag menar istället för att bara säga att jag ska ändra på mitt tänk och så. Det är kanske ni som ska ändra på er inställning och sluta ha fördomar och okunskap om de som har diagnoser.

Jag har inte fördomar om andra, jag har både sett och vet hur andra beter sig framförallt mot mig och det sättet är jag trött på. Om folk nu fattar att jag ville lära känna dem, så kan de åtminstone låtsas i en eller två timmar på den där sociala tillställningen. För går jag till en fest så vill väl ingen vara med den där tråkiga tjejen i ett hörn? Man vill ju hellre vara med någon som är social och rolig och framåt. Och dessutom bjuda in tjejen i hörnet så hon kommer in i gruppen. Hon har kanske svårt att veta hur hon ska vara i ett sådant sammanhang eller har svårt med det sociala, varför då frysa ut henne? Det är ju det folk har gjort. Medvetet.

Jag har på ett normalt sätt försökt lära känna personer i sociala sammanhang och de har medvetet Fryst ut mig genom att behandla mig som om jag vore luft. De fattar ju sociala koder men jag tycker inte då att dem verkar göra det eftersom de inte fattar att jag precis som någon annan bara är social.

Jag skulle kunna jämföra mig med någon som har adhd för de tar ju mer plats än vad jag gör. Då kan ju inte jag vara så pass jobbig för då är ju dem ännu mer tydliga på att de är för på osv. Jag vet en med adhd som tar mycket plats hörs mycket och så isf då, som ingen tyckte var jobbig eller sa att personen gjorde på fel sätt. Visst kanske den har bättre koll på sociala koder osv men det är fortfarande konstigt att personen inte blir bemött på det sättet jag blir bemött, trots att personen har en diagnos och att det är tydligt att hon vill vara i centrum och syns och hörs mycket. Sådana personer tycker ju jag är jobbiga och jag vet att inte alla uppskattar dem heller. Jag vill inte ens vara i centrum men jag blir ju det ändå för att folk dels inte vill förstå mig eller redan har en bild hur jag är innan de ens har lärt känna mig.

• Anonym (M)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-06-21 10:25:55 följande:

Jag försöker bara förklara. Men ni verkar inte förstå att jag gör det. Om ni sammanfattar vad jag försöker säga dessutom upprepade gånger, så kommer ni förstå vad jag menar. Det måste ju vara någon som fattar exakt vad jag vill komma fram till med allt. Det är ju inte så att jag bor på planeten mars eller något. Men ibland känns det verkligen som om alla andra gör det. Som sagt det är inte svårt att fatta vad jag försöker säga om man anstränger sig att förstå mig. Det är bättre om ni frågar mig om hur jag menar istället för att bara säga att jag ska ändra på mitt tänk och så. Det är kanske ni som ska ändra på er inställning och sluta ha fördomar och okunskap om de som har diagnoser.

Jag har inte fördomar om andra, jag har både sett och vet hur andra beter sig framförallt mot mig och det sättet är jag trött på. Om folk nu fattar att jag ville lära känna dem, så kan de åtminstone låtsas i en eller två timmar på den där sociala tillställningen. För går jag till en fest så vill väl ingen vara med den där tråkiga tjejen i ett hörn? Man vill ju hellre vara med någon som är social och rolig och framåt. Och dessutom bjuda in tjejen i hörnet så hon kommer in i gruppen. Hon har kanske svårt att veta hur hon ska vara i ett sådant sammanhang eller har svårt med det sociala, varför då frysa ut henne? Det är ju det folk har gjort. Medvetet.

Jag har på ett normalt sätt försökt lära känna personer i sociala sammanhang och de har medvetet Fryst ut mig genom att behandla mig som om jag vore luft. De fattar ju sociala koder men jag tycker inte då att dem verkar göra det eftersom de inte fattar att jag precis som någon annan bara är social.

Jag skulle kunna jämföra mig med någon som har adhd för de tar ju mer plats än vad jag gör. Då kan ju inte jag vara så pass jobbig för då är ju dem ännu mer tydliga på att de är för på osv. Jag vet en med adhd som tar mycket plats hörs mycket och så isf då, som ingen tyckte var jobbig eller sa att personen gjorde på fel sätt. Visst kanske den har bättre koll på sociala koder osv men det är fortfarande konstigt att personen inte blir bemött på det sättet jag blir bemött, trots att personen har en diagnos och att det är tydligt att hon vill vara i centrum och syns och hörs mycket. Sådana personer tycker ju jag är jobbiga och jag vet att inte alla uppskattar dem heller. Jag vill inte ens vara i centrum men jag blir ju det ändå för att folk dels inte vill förstå mig eller redan har en bild hur jag är innan de ens har lärt känna mig.

Vi med adhd har ju inte problem med att förstå sociala koder eller att läsa av andra. Att du tycker att en del som är väldigt pratiga är jobbiga får stå för dig, men det är en stor skillnad på när en med adhd pratar för mycket och när en med autism gör det. Men det har många här redan försökt förklara.

När du pratar om exemplet med Facebook - vad exakt var det som sades och i vilket sammanhang? Vad exakt var det du hade gjort som någon tyckte var fel? Vad hade du skrivit till vilka? Svårt för mig att förstå situationen när du bara skriver att du skrev nåt på Facebook.
  • Anonym (Jhb)

Det konstiga är ju att de tyckte de var fel att jag pratade med dem på fb. Det var det som hände bara.det där med adhd var ju en jämförelse. Men de har fortfarande diagnoser precis som jag.

• pyssel

Fast jämförelserna blir inte korrekta, varken med andra NP-diagnoser eller med alla andras kommunikation på FB/event/fest. Du behöver göra något åt behovet att rättfärdiga det som blir fel i dina egna kontaktförsök med felaktiga analyser av vad alla andra gör. Det kommer aldrig ta dig framåt och göra det lättare för dig.

Alla hästar hemma
Svar på tråden Sociala koder