• Anonym (?)

    Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?

    Många är väldigt noga med att man måste kalla personal på dagis generellt för ?pedagoger? samt att det är viktigt att inte säga dagis utan förskola.

    I verkligheten dock så är det en minoritet av dom som tar hand om barnen på förskolorna som är utbildade förskollärare. OM dom ens har en utbildning är dom flesta barnskötare vilket är en gymnasieutbildning, inte en pedagogisk högskoleutbildning.

    Sedan jobbar dagligen mängder av kreti och pleti som vikarier vilka inte har någon utbildning alls överhuvudtaget, vissa kan knappt prata svenska.

    Vidare är det så stora barngrupper och blasé kultur att föräldrar tycker det är normalt och något man ska räkna med att små barn som hämtas har flera bitmärken, har svalt en liter sand, har stora blåmärken på sig osv.

    ?Pedagogerna har inte tid att ha koll på varenda barn!?

    Jag har själv jobbat som vikarie på förskola när jag utbildade mig och på vissa förskolor kollade dom inte ens upp referenser eller begärde utdrag ur polisregistret utan jag fick jobb med mycket kort varsel.

    Verksamheten bestod av att massor av barn kröp omkring/befann sig i samma rum och lekte oorganiserat.

    Det stod små ettåringar och grät skräckslagna för sig själva och jag fick veta att dom skolades in och det var därför.

    Sedan var det utelek och promenad till någon äng där alla fick leta upp pinnar innan vi gick hem igen.

    Är det det som var så pedagogiskt?

    Jag tror ärligt talat att föräldralediga föräldrar tar bättre hand om och är mer pedagogiska än vad svensk förskolas personal erbjuder...

  • Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2019-06-20 18:13:41 följande:

    Bor i en villaförort till en av Sveriges tio största städer och jobbar i Malmö. Vi bor förvisso i en rätt skyddad verkstad och har också haft mycket låg personalomsättning i förskolan. På äldsta dotterns första skola var det däremot oerhört hög personalomsättning trots att den ligger bredvid förskolan. Tror att verksamhetsledningen är avgörande, personalen trivdes inte. På våra förskolor har personalen aldrig framfört synpunkter på vad man kallar dem. De har benämnt sig själva som personal, inte pedagoger. De har aldrig heller korrigerat föräldrar som råkat säga dagis istället för förskola. Att du har en negativ erfarenhet betyder inte att det är en objektiv sanning. Min erfarenhet är att det inte är personalens utbildningsnivå som är avgörande för hur bra förskolan är, utan att personalen trivs tillsammans och att de älskar att jobba med barn. På vår förskola var de två personal per grupp om 15 barn, dvs 7 vardera. Ofta delade de upp sig i två mindre grupper. Det ser jag även ofta i Malmö, dvs små barngrupper ute på utflykt med sin förskola.


    Herregud, läste om ditt inlägg, 7 barn per personal?! Det är ju inte klokt! Och det tycker du är bra.

    Jo det kanske man kan tro (att utbildning är irrelevant) men då ska man inte hävda att Sverige har världens bästa förskola and that man måste kalla anställda för pedagoger.
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2019-06-20 20:34:12 följande:
    Exakt. Taskigt mot dom som verkligen är pedagoger, har studieskulder och har kämpat för att skaffa en högre utbildning ska dela titel med dom som bara gått gymnasiet.

    Men hur får man reda på vilka förskolor som är attraktiva hos pedagogerna? Det står ju inte direkt på förskolornas hemsida, alla framställer sig själva som jättebra och det funkar inte att lyssna på föräldrar eftersom alla är supernöjda :p
    Men det är ju lika för t ex ingenjörer. En del har bara gått gymnasiet, en del har högskola, en del har ännu högre examina. Men de är anställda som, och titulerar sig som, ingenjörer.
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2019-06-20 20:44:05 följande:

    Herregud, läste om ditt inlägg, 7 barn per personal?! Det är ju inte klokt! Och det tycker du är bra.

    Jo det kanske man kan tro (att utbildning är irrelevant) men då ska man inte hävda att Sverige har världens bästa förskola and that man måste kalla anställda för pedagoger.


    Ja, 5-7 barn per personal är ganska bra. Barnen leker med varandra och kräver inte konstant passning. Nu tänker jag ju på 3-5 årsverksamheten, när barnen var 1-2 år var de 8 barn och två pedagoger. Men jag tror inte att du är öppen för tanken att förskola kan vara bra, utan du har ett behov av att se ner på det vanligaste alternativet och känna dig lite fin som ska ha nanny. Och det får du så gärna göra, mig imponerar det emellertid inte. Oavsett om det är nanny eller mamma som är hemma med barnet så brukar barn som inte gått på förskola vara väldigt ovana vid att interagera med andra barn och bete sig ganska blygt och introvert. Efter vad jag har sett så brukar dock även dessa barn relativt snabbt komma in i gemenskapen när de börjar skolan, men en och annan fortsätter att vara lite udda och har missat ett par år i vänskapsrelationerna. Det finns för- och nackdelar med allt.
  • Anonym (barnskötare)
    Anonym (?) skrev 2019-06-20 20:36:27 följande:
    Nja. Det tycker jag nog, speciellt hos ung personal! En kvinna i 60-årsåldern som redan uppfostrat 3 barn och har barnbarn samt älskar barn kan nog vara lika bra men för en nittiotalist tycker jag absolut det behövs utbildning. Dom får ju lära sig barnpsykologi och pedagogik på utbildningen.
    Jag gick barn och fritid på gymnasiet. Redan där läste vi både barnpsykologi och pedagogik. Vi läste också barnhälsopedagogik, barnkulturkunskap, kommunikationskunskap, pedagogiskt ledarskap, utveckling och socialisation, arbetsmiljökunskap, barnsäkerhet, psykosocialt arbete samt ledarskap innom lek och idrott. Jag reserverar mig för att några av dessa ämnen kan ha hetat något liknande som jag har glömt. Och sen hade vi så klart andra ämnen som svenska, engelska,, matte osv. Vi fick ofta skäll av andra att vi gick lekstugeprogrammet men vi hade tjockare böcker och längre dagar än de flesta andra, utom kanske natur.

    Jag har valt att inte utbilda mig till förskollärare. Den första kommunen jag jobbade i slutade anställa barnskötare och krävde att alla skulle vara förskollärare. Det gick inte så bra och de fick efter två år börja anställa barnskötare igen. Inte för at det inte fanns förskollärare utan för att det är två olika yrken och båda behövs.
  • Anonym (.)
    Anonym (barnskötare) skrev 2019-06-21 00:57:45 följande:

    Jag gick barn och fritid på gymnasiet. Redan där läste vi både barnpsykologi och pedagogik. Vi läste också barnhälsopedagogik, barnkulturkunskap, kommunikationskunskap, pedagogiskt ledarskap, utveckling och socialisation, arbetsmiljökunskap, barnsäkerhet, psykosocialt arbete samt ledarskap innom lek och idrott. Jag reserverar mig för att några av dessa ämnen kan ha hetat något liknande som jag har glömt. Och sen hade vi så klart andra ämnen som svenska, engelska,, matte osv. Vi fick ofta skäll av andra att vi gick lekstugeprogrammet men vi hade tjockare böcker och längre dagar än de flesta andra, utom kanske natur.

    Jag har valt att inte utbilda mig till förskollärare. Den första kommunen jag jobbade i slutade anställa barnskötare och krävde att alla skulle vara förskollärare. Det gick inte så bra och de fick efter två år börja anställa barnskötare igen. Inte för at det inte fanns förskollärare utan för att det är två olika yrken och båda behövs.


    Intressant Jag tänker absolut inte på barnskötare som lågutbildade och ditt inlägg bekräftar det.
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2019-06-21 01:56:38 följande:

    Intressant Jag tänker absolut inte på barnskötare som lågutbildade och ditt inlägg bekräftar det.


    Undersköterskor då? Dom kallas lågutbildade men har också bara gymnasieutbildning. Likaså lastbilschaufförer som har gått fordonsprogrammet på gymnasiet, frisörer osv.

    Lågutbildad betyder ingen högre utbildning. Barn och fritidsprogrammet är ingen högre utbildning = man är inte pedagog. Förskollärare har högskoleutbildning.
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2019-06-21 00:28:41 följande:

    Ja, 5-7 barn per personal är ganska bra. Barnen leker med varandra och kräver inte konstant passning. Nu tänker jag ju på 3-5 årsverksamheten, när barnen var 1-2 år var de 8 barn och två pedagoger. Men jag tror inte att du är öppen för tanken att förskola kan vara bra, utan du har ett behov av att se ner på det vanligaste alternativet och känna dig lite fin som ska ha nanny. Och det får du så gärna göra, mig imponerar det emellertid inte. Oavsett om det är nanny eller mamma som är hemma med barnet så brukar barn som inte gått på förskola vara väldigt ovana vid att interagera med andra barn och bete sig ganska blygt och introvert. Efter vad jag har sett så brukar dock även dessa barn relativt snabbt komma in i gemenskapen när de börjar skolan, men en och annan fortsätter att vara lite udda och har missat ett par år i vänskapsrelationerna. Det finns för- och nackdelar med allt.


    Ojoj, där kom jantelagen. Är problemet att jag vill vara lite fin?

    Är det fint att ha en nanny? Ja, för mitt barn är ju tanken det.

    Så otroligt fånig kommentar att du inte blir imponerad. Tror du att jag blir imponerad av att du lämnat dina barn till lågutbildade som har haft 6-8 barn per personal? Att det är fint med förskola där barnen blir bitna, fastnar i persienner, blir omhändertagna av olika vikarier när dom är mycket små och har behov av trygg anknytning? Det blir jag inte men JAG väljer inte barnomsorg utifrån vad som kan ?imponera? på någon annan än min dotter och mitt eget samvete. Min kusin är en bra tjej som jag har haft god kontakt med sen hon var liten. Hon har varit uppe i maj några dagar för att umgås och prata om rutiner och jag har fullt förtroende för henne. En vuxen per litet barn är rimligt.
  • Anonym (Kila)

    Det är tråkigt att höra hur illa det är på många ställen. För att nyansera vill jag berätta hur det är på "vår" förskola. Jag har haft barn i förskola sedan 2013 och har tyvärr upplevt en försämring på våra barns förskola under den tiden. Det märks att det är ont om förskolelärare. Vår förskola bytte chef och sen "flydde" några av pedagogerna. :-/ Men flera finns kvar, och de flesta har utbildning. Däremot har barngrupperna blivit större per vuxen och det syns i verksamheten. Det är svårare för dem att få till bra pedagogisk verksamhet. Mina barn har trots detta i förskolan lärt sig om att flyta/sjunka, friktion - att rulla och hasa föremål, bokstäver, matematik i form av större/mindre, högre/lägre mm. De har gått på teater flera gånger, har midsommarfirande med ett äldreboende, lärt sig julsånger, har dn ateljé där de arbetar med vattenfärg, klister, papper mm, lär sig återvinna - skräpplockardag, de lär sig prata inför grupp, diskuterar relationer och konfliktlösning mm mm.

    Gården är stor med träd, buskar, kuperad mark, plankor att bygga med, lite odlingsbänkar, vattenlek mm. Maten är jättebra.

    Vi bor i en mellanstor svensk stad och här har kommunen satt upp som mål att all pedagogisk personal i förskolan ska vara förskolelärare. Jag tror inte att det är nödvändigt, utan ser gärna att man spar pengar genom att tex var tredje är barnskötare. Kan också tillägga att en av våra favoriter bland personalen var barnskötare (utbildar sig dock just nu till förskolelärare).

  • Anonym (Kila)

    Vill poängtera att jag absolut tycker att majoriteten av personalen bör vara högskoleutbildad. Förskolelärarna är utbildade i blanf annat barns utveckling och är viktiga för att upptäcka barn med behov av extra stöd pga medfödda svårigheter och barn med problrm hemma. De ska vara utbildade i hur man hanterar fall med orosanmälan, specialpedagoger, utredningar mm.

    Viktigt också med kunskap om utvecklingspsykologi, hur barn tar till sig tex språk och matematik.

  • tjockobbe

    För mig är dagis just dagis och förskoleklass förskola. Min största börjar förskoleklass i höst och efter en dags besök i förskoleklass ser jag en helt sjuk olikhet på det pedagogiska mellan dagis och förskola. Visst att de gör lite pedagogiska saker på dagis men i mina ögon är det inte tillräckligt för att kalla det förskola.

    Jag säger fröken. Har aldrig använt pedagog. Kanske blir ändring i höst.

Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?