• Anonym (?)

    Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?

    Många är väldigt noga med att man måste kalla personal på dagis generellt för ?pedagoger? samt att det är viktigt att inte säga dagis utan förskola.

    I verkligheten dock så är det en minoritet av dom som tar hand om barnen på förskolorna som är utbildade förskollärare. OM dom ens har en utbildning är dom flesta barnskötare vilket är en gymnasieutbildning, inte en pedagogisk högskoleutbildning.

    Sedan jobbar dagligen mängder av kreti och pleti som vikarier vilka inte har någon utbildning alls överhuvudtaget, vissa kan knappt prata svenska.

    Vidare är det så stora barngrupper och blasé kultur att föräldrar tycker det är normalt och något man ska räkna med att små barn som hämtas har flera bitmärken, har svalt en liter sand, har stora blåmärken på sig osv.

    ?Pedagogerna har inte tid att ha koll på varenda barn!?

    Jag har själv jobbat som vikarie på förskola när jag utbildade mig och på vissa förskolor kollade dom inte ens upp referenser eller begärde utdrag ur polisregistret utan jag fick jobb med mycket kort varsel.

    Verksamheten bestod av att massor av barn kröp omkring/befann sig i samma rum och lekte oorganiserat.

    Det stod små ettåringar och grät skräckslagna för sig själva och jag fick veta att dom skolades in och det var därför.

    Sedan var det utelek och promenad till någon äng där alla fick leta upp pinnar innan vi gick hem igen.

    Är det det som var så pedagogiskt?

    Jag tror ärligt talat att föräldralediga föräldrar tar bättre hand om och är mer pedagogiska än vad svensk förskolas personal erbjuder...

  • Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?
  • louisa83

    Kan man inte göra något åt allt det här pappersarbetet då? Så förskollärare slipper ägna all sin tid till det? Min mamma var förskollärare och de sista åren blev hon chef för tre förskolor. Hon hade så mycket pappersarbete att hon aldrig hann träffa barnen. Hon tyckte det var jättetråkigt och bytte och började undervisa på universitetet istället. Hon frågade mig om vår förskolechef i Grekland där våra barn går på dagis verkar ha lika mycket pappersarbete och nej hon hjälper till på avdelningarna på mornarna.

  • Anonym (bättre förr)

    Myndigheterna måste ha något att göra,anställda för att kontrollera alla dessa papper.Om man glömt någon dokumentation eller utvärdering så kommer de tillbaka igen för att kolla..Det har gått till överdrrift..

  • Anonym (?)
    En förskollärare till skrev 2019-06-21 11:17:34 följande:

    Dessvärre finns fruktansvärda exempel på förskolor med personal som skulle bytt yrke för längesen och jag kan hålla med dig om att det inte borde räknas som förskola. Sedan finns det bra förskolor. Jag jobbar på en sådan...

    På denna förskola är majoriteten förskollärare, på min avdelning jobbar 3 förskollärare och 1 barnskötare med 30+ års yrkeserfarenhet och vi ror åt samma håll. Vi har jobbat ihop oss (hela förskolan) för att stå på samma grund, ha en delad barnsyn och allt vi gör är utifrån barnens perspektiv. Vi har bråkat med chefer (vi har bytt chef 3 gånger det senaste året) för att de vill göra förändringar som vi anser inte gynnar barngruppen - och vinner dem. Vad ser vi för framgångsfaktorer?

    Vi ser en trygg barngrupp där samtliga barn är inräknade.

    Vi ser till att dela barngruppen flera gånger per dag där vi kan möta de enskilda barnen i en mindre grupp där barnens intresse och utveckling står i centrum.

    Vi problematiserar OFTA det vi gör, lyfter problem som uppstår med barnen/ med varandra/ med vårdnadshavare för att kunna utveckla verksamheten vidare.

    Jag älskar mitt jobb och är stolt över det, jag älskar mina kollegor som har samma ambition som jag och barnen är fantastiska. Jag skulle ljuga om jag inte erkänner att det är tungt, jobbigt och alldeles för intensivt emellanåt - men när vi ser att vi gör skillnad och hittar lösningar på att främja lärande och goda relationer.

    Så ja, jag anser att vi är pedagoger snarare än dagisfröknar, att vi har en pedagogisk verksamhet som kallas förskola och inte barnpassning (dagis).


    Det där låter ju bra! Önskar att såna som ni redovisade det öppet, ?välj oss, såhär jobbar vi (på riktigt)?. Det är ju så svårt att veta som förälder. Allas hemsidor, kommunala och privata ser jättebra ut. Och på föräldrar jag pratar med, vänner som okända låter det som att alla är nöjda men att allas också är dåliga men att det bara är så.

    Kan man se i något register vilka som har låg personalomsättning? Hur ska man kunna veta hur det verkligen arbetas på stället? Vi kan som sagt tänka oss förskola från cirka 3-4 års ålder om vi bara hittar en som verkligen är som svensk förskola beskrivs enligt politiker och förskolornas egna hemsidor...
  • Anonym (?)
    Anonym (Dena) skrev 2019-06-21 13:58:35 följande:

    Varför göra sig till och kalla det för "förskola" och "förskollärare" när det är dagis och dagispersonal?

    Det blir liksom inte "finare" för att man byter ord på anställda som är barnvakter.


    Nej men dom ska ju inte bara vara barnvakter som förvarar barnen i en inhägnad, dom ska lägga grunden för lärande i grundskolan... Det ska ju vara en trevlig plats för barnen där dom mår bra och kan lita på och känna sina pedagoger/barnskötare.
  • Anonym (?)
    louisa83 skrev 2019-06-21 15:24:11 följande:

    Kan man inte göra något åt allt det här pappersarbetet då? Så förskollärare slipper ägna all sin tid till det? Min mamma var förskollärare och de sista åren blev hon chef för tre förskolor. Hon hade så mycket pappersarbete att hon aldrig hann träffa barnen. Hon tyckte det var jättetråkigt och bytte och började undervisa på universitetet istället. Hon frågade mig om vår förskolechef i Grekland där våra barn går på dagis verkar ha lika mycket pappersarbete och nej hon hjälper till på avdelningarna på mornarna.


    Precis. Jag skulle tro att Sverige har världens sämsta förskola, inte världens bästa. Däremot går säkert flest barn procentuellt på den här.
  • Anonym (?)
    Anonym (bättre förr) skrev 2019-06-21 13:49:54 följande:

    Bästa förskolan jag som jag jobbat på ,hade 12 barn -syskongrupp och 5 personal.En var chef och en förskollärare och tre bsk.

    Vi gjorde så mycket med barnen.Detta var i en stockholmsförort i slutet av 70talet.Där jag jobbar nu har vi 20 barn med  3 personal.


  • Anonym (?)
    Anonym (förskollärare) skrev 2019-06-21 13:18:21 följande:

    Är själv utbildad förskollärare och har jobbat på ett antal förskolor både kommunala och privata.

    I stort sett från början insåg jag att det jag utbildat mig för inte fungerade i verkligheten. Barngrupperna var alldeles för stora, lokalerna för små. Den pedagogiska verksamheten visade sig bestå av att klara alla barn någorlunda oskadda genom dagen.

    Efter att ha arbetat inom förskolan i 12 år fick jag själv barn för några år sedan. Min erfarenhet av svensk förskola gjorde att jag vägrade sätta mitt barn där och maken var med på det. Istället förenklade vi vårt liv så att vi skulle kunna leva på en lön. 

    Idag bor vi billigt och har ett enkelt liv och det innebär att våra (nu två) barn inte behöver vara på förskola. Istället umgås vi med två andra familjer som precis som vi valt bort förskola. Vi besöker även kyrkans barnverksamhet.


    Ja då har vi ju samma erfarenhet trots att jag bara arbetat på timmar sporadiskt några år. Det räckte.
  • Anonym (förskollärare)
    Anonym (?) skrev 2019-06-21 16:48:17 följande:
    Ja då har vi ju samma erfarenhet trots att jag bara arbetat på timmar sporadiskt några år. Det räckte.
    Ja, det förstår jag. Finns riktiga skräckexempel när det gäller både förskolor och personal.
  • Anonym (Dena)
    Anonym (?) skrev 2019-06-21 16:45:49 följande:
    Nej men dom ska ju inte bara vara barnvakter som förvarar barnen i en inhägnad, dom ska lägga grunden för lärande i grundskolan... Det ska ju vara en trevlig plats för barnen där dom mår bra och kan lita på och känna sina pedagoger/barnskötare.
    Menar du att barnvakter förvarar barnen i en inhägnad och väntar på föräldrarna?
    Eller vad menar du?

    "Lägga grunden"?
    Skulle säga att den grunden är rätt... grund.
  • Anonym (Nja)

    Om förskolorna hade förutsättningarna för att utföra det som står i läroplanen så skulle det vara jättebra och förskolan absolut pedagogisk. Skulle ändå säga att svensk förskola är mer pedagogisk och barnfokuserad i jämförelse med många andra länders förskola.

    För två år sedan hoppade jag av förskollärarutbildningen, av flera skäl men två av dem var att jag insåg att jag inte skulle arbeta så mycket med barnen utan väldigt mycket kringjobb och att risken för utbrändhet är stor.

    Det är spännande att ni tror att alla vikarier på förskolor är lågutbildade. Jag är inte förskollärare eller barnskötare, jag är helsvensk och har studerat andra saker på högskola och universitet och efter att blivit förälder upptäckt att det är roligt med barn, att jag vill arbeta med barn. Ökad studieskuld är det däremot inte värt för min del när jag vägt för och nackdelar.

    Många vikarier från andra länder kanske inte kan språket jättebra men lågutbildade behöver de inte vara för det...

Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?