• Anonym (Tiina)

Varför handlar folk så mycket processat kött?

Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??

• Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?
  • Anonym (Hmm)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 16:25:52 följande:
    Men varför skulle man välja bort äpplen om risken är näst intill obefintlig?

Det är det som är poängen. Att en extremt liten risk inte är värd att ändra sitt beteende för. Och försöker man pressa andra att ändra sitt beteende på lösa grunder är det stor risk att man gör mer skada än nytta.
    Ok men då får du försöka övertala med kvällstidningarna om att de ska sluta skriva såna artiklar, för det är mänskligt att reagera på dem annars skulle de inte fortsätta med dem, trots att du verkar uppfatta det som helt ologiskt.
  • AniieeHär
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-16 16:50:09 följande:
    Ok men då får du försöka övertala med kvällstidningarna om att de ska sluta skriva såna artiklar, för det är mänskligt att reagera på dem annars skulle de inte fortsätta med dem, trots att du verkar uppfatta det som helt ologiskt.
    Det ÄR ologiskt att reagera som om något vore dödligt på stubinen som egentligen är ofarligt. Det är också helt mänskligt. Människor är alarmister av naturen, eftersom vi måste överleva och det är mycket djupare rotat i oss än att vara källkritiska.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Hmm)
    AniieeHär skrev 2019-07-16 17:01:33 följande:
    Det ÄR ologiskt att reagera som om något vore dödligt på stubinen som egentligen är ofarligt. Det är också helt mänskligt. Människor är alarmister av naturen, eftersom vi måste överleva och det är mycket djupare rotat i oss än att vara källkritiska.
    Ja precis, det är ju så de flesta människor verkar funka. Annars skulle de ju inte köra med dem nyheterna antar jag.
  • Söderomslottsskogen
    AniieeHär skrev 2019-07-16 17:01:33 följande:

Sant.

Ett ljus i detta verkar ju ändå vara att TS noterat att de flesta inte verkar ha gått på kvällstidningarnas larm om att allt är farligt utan glatt köper leverpastej, chark och korv som vanligt. Sånt ger en hopp för framtiden. Allmänheten är inte så dum ändå.
  • Anonym (J)

Dålig fantasi, en vana. Ska skärpa mig för jag har börjat äcklas av skinka på mackan. Men vet inte vad jag ska ja på ist?

• AniieeHär
    Anonym (J) skrev 2019-07-16 18:00:19 följande:

Dålig fantasi, en vana. Ska skärpa mig för jag har börjat äcklas av skinka på mackan. Men vet inte vad jag ska ja på ist?

Det här är saker jag har på mackor:
    Vanlig "storpacksskinka"
    Svartrökt skinka
    Rökt kalkon
    Salami (helst ungersk)
    Söderåskorv
    Ugnsbakad leverpastej
    Kycklingpastej
    Böcklingpastej
    Ägg 
    Olika ostar (favoriterna är Wästgöta Svart, någon vällagrad Präst och en bättre Gouda)
    Mjukost (favo: Champinjon, Ren)
    Färskost (favo: Vitlök, Pepparrot)
    Mesost
    Messmör
    Marmelader (favo: Björnbär, Ingefära, Hallon&Rabarber)
    Nötsmör 
    Marmite
    Gohandesuyo
    Makrill
    Lax
    Avokado
    Paprika
    Gurka
    Tomat
    Rödlök
    Svamp
    diverse örter och kryddor

Det finns massor att ha på frukostmackan. Testa lite =)
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Hmm)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 17:29:13 följande:
    Sant.

Ett ljus i detta verkar ju ändå vara att TS noterat att de flesta inte verkar ha gått på kvällstidningarnas larm om att allt är farligt utan glatt köper leverpastej, chark och korv som vanligt. Sånt ger en hopp för framtiden. Allmänheten är inte så dum ändå.
    För varje 100 g rött kött man äter per dag ger det 17 % ökad risk. Tycker du de som som minskar på köttkonsumtion på grund av detta är dumma i huvudet?
  • Gameofthrones
    AniieeHär skrev 2019-07-16 18:41:22 följande:

Vanlig "storpacksskinka"

Svartrökt skinka

Rökt kalkon

Salami (helst ungersk)

Söderåskorv

Ugnsbakad leverpastej

Kycklingpastej

Böcklingpastej

Ägg 

Olika ostar (favoriterna är Wästgöta Svart, någon vällagrad Präst och en bättre Gouda)

Mesost

Messmör

Nötsmör 

Marmite

Gohandesuyo

Makrill

Lax

Avokado

Paprika

Gurka

Tomat

Rödlök

Svamp

Mumsfilibaba, gott gott!

Själv är jag en all ätare. Äter mkt kött, vegetariskt, vegansk.

Älskar vilt kött, rött överhuvudtaget, fläskkotletter, mm.
  • Söderomslottsskogen
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-16 18:47:59 följande:

För varje 100 g rött kött man äter per dag ger det 17 % ökad risk. Tycker du de som som minskar på köttkonsumtion på grund av detta är dumma i huvudet?

Ja.

En ökning på 17% av en nästintill obefintlig risk är helt försumbar på individnivå.

Man kan minska sin köttkonsumtion av många andra skäl. Så som solidaritet med djuren eller att man inte tycker att det är särskilt gott. Eller att man inte får i sig tillräckligt varierad kost på grund av överdriven köttkonsumtion. Men just de där 17% gör varken till eller från.

Det hade varit en annan sak om det var en risk att drabbas av något som var 17%, men det är det ju inte, utan det är en en redan pytteliten risk som ökar marginellt. Inte ens en fördubblad risk, dvs en 100% ökning hade varit värd att ta hänsyn till. Börjar vi prata femdubbling eller tiodubbling kan man börja tänka efter.
  • Anonym (J)
    AniieeHär skrev 2019-07-16 18:41:22 följande:
    Vanlig "storpacksskinka"
    Svartrökt skinka
    Rökt kalkon
    Salami (helst ungersk)
    Söderåskorv
    Ugnsbakad leverpastej
    Kycklingpastej
    Böcklingpastej
    Ägg 
    Mesost
    Messmör
    Nötsmör 
    Marmite
    Gohandesuyo
    Makrill
    Lax
    Avokado
    Paprika
    Gurka
    Tomat
    Rödlök
    Svamp

Tack för tipsen:) men jag menade då att jag vill undvika processad mat o vad har man då på frukostmackan:)
  • AniieeHär
    Anonym (J) skrev 2019-07-16 19:03:23 följande:
    Tack för tipsen:) men jag menade då att jag vill undvika processad mat o vad har man då på frukostmackan:)
    Tja, välj och vraka, bara. Stryk det som är "processad". 

Bara inse då också att du måste stryka brödet.....
  • AniieeHär
    AniieeHär skrev 2019-07-16 19:45:28 följande:
    Tja, välj och vraka, bara. Stryk det som är "processad". 

Bara inse då också att du måste stryka brödet.....
    Och kaffet.....

Och teet....

Och.... nästan allt annat. Vatten och färska bär till frukost? Fast vattnet är ju renat förstås.... om du inte tar det direkt från närmaste fjällbäck....
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?