• Anonym (Tiina)

Varför handlar folk så mycket processat kött?

Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??

• Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?
  • Anonym (Tiina)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 12:49:36 följande:
    Fast det är ju sant? Du kan inte leva så att du aldrig får cancer. Du kan inte garantera att de val du gör gör att du aldrig får cancer. Du kan inte påverka det särskilt mycket.
    Visst finns det saker som ökar risken, men det finns ändå aldrig garantier.

Ps sen är inte cancer det man påverkar mest utan snarare hjärt-och kärlsjukdomar.
    Det finns inga garantier för ett långt friskt liv, men det är väl inte fel att göra det man kan för att undvika att dö tidigt? Så tänker jag iaf. Därför röker jag inte. Men du kanske inte tror att det spelar någon roll heller?

Nja visst är det hjärt o lungsjukdomar med, men framförallt är det väl tjocktarmscancer. 
  • Anonym (Tiina)
    Anonym (Q) skrev 2019-07-15 12:49:17 följande:

Vi köper kött direkt från en bonde och har i frysen och grönsaker och frukt från torget. När vi handlar i butik ser vår butik så har vår kundvagn nästan bara processade saker och jag är rätt övertygad om att en del dömer mig när jag kommer med fyra barn och inte en grönsak. Min man är övertygad om att jag överdriver, men ts här bekräftar att jag har rätt.

Så ni äter mest rött kött då, om du både köper kött från en bonde och sedan processat i affären? Jag dömer inte, mest nyfiken. Äter ni aldrig fisk?
  • sextiotalist
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 12:49:36 följande:
    Fast det är ju sant? Du kan inte leva så att du aldrig får cancer. Du kan inte garantera att de val du gör gör att du aldrig får cancer. Du kan inte påverka det särskilt mycket.
    Visst finns det saker som ökar risken, men det finns ändå aldrig garantier.

Ps sen är inte cancer det man påverkar mest utan snarare hjärt-och kärlsjukdomar.
    Man vet inte vilka markörer man är född med. En del kan man säkert ta reda på.
    Cancerceller bildas hela tiden, eller snarare vid celldelning bildas det ibland celler som kan ge upphov till cancer. Sedan är det kroppens förmåga att identifiera och skadligöra celler som inte ska var kvar som avgör.
  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:54:47 följande:
    Det finns inga garantier för ett långt friskt liv, men det är väl inte fel att göra det man kan för att undvika att dö tidigt? Så tänker jag iaf. Därför röker jag inte. Men du kanske inte tror att det spelar någon roll heller?

Nja visst är det hjärt o lungsjukdomar med, men framförallt är det väl tjocktarmscancer. 
    Jag skrev välja fritt istället för att välja bort. Det betyder inte att jag inte väljer bort, men jag väljer inte utifrån hur jag vill dö, utan hur jag vill leva.

Jag röker inte därför att jag tycker det luktar äckligt, är onödigt och kostar pengar.
    Men jag äter godis för att det är gott trots att det är onödigt och kostar pengar. För att det berikar mitt liv.
    Jag äter skinkmacka men inte leverpastejmacka, för jag gillar skinka men inte leverpastej. Jag väljer fritt, inte bort.

Nej, hjärt-och kärlsjukdomar är vanligare än cancer. Cancer som grupp är en stor grupp men hjärt-ochkärl är ändå vanligare.

www.kunskapsguiden.se/psykiatri/Teman/folkhalsa/Sidor/default.aspx

Jag lever hellre till 60-70 år och lever mitt liv så som jag vill leva det, än till 100 och inte lever som jag vill leva.
    Det är överskattat att vilja bli så gammal som möjligt. Oavsett vad så orkar knappt våra kroppar och vår hjärna att bli så gamla. Det är inte roligt att vara gammal i 30 år.
  • Anonym (Mitt liv)
    sextiotalist skrev 2019-07-15 12:57:08 följande:
    Man vet inte vilka markörer man är född med. En del kan man säkert ta reda på.
    Cancerceller bildas hela tiden, eller snarare vid celldelning bildas det ibland celler som kan ge upphov till cancer. Sedan är det kroppens förmåga att identifiera och skadligöra celler som inte ska var kvar som avgör.
    Kanske man kan ta reda på det men till vilken nytta? Det som händer händer. En del kan ha större risker som du säger, men det finns ju risker med allt här i livet. "Det är farligt att leva, man kan dö."

Lev här och nu, fullt ut. Jag tror inte någon som älskar skinkmackor kommer ligga på sin dödsbädd och önska att den ätit mindre skinka. Kanske snarare mer.

• Anonym (Tiina)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 13:01:19 följande:
    Jag skrev välja fritt istället för att välja bort. Det betyder inte att jag inte väljer bort, men jag väljer inte utifrån hur jag vill dö, utan hur jag vill leva.

Jag röker inte därför att jag tycker det luktar äckligt, är onödigt och kostar pengar.
    Men jag äter godis för att det är gott trots att det är onödigt och kostar pengar. För att det berikar mitt liv.
    Jag äter skinkmacka men inte leverpastejmacka, för jag gillar skinka men inte leverpastej. Jag väljer fritt, inte bort.

Nej, hjärt-och kärlsjukdomar är vanligare än cancer. Cancer som grupp är en stor grupp men hjärt-ochkärl är ändå vanligare.

www.kunskapsguiden.se/psykiatri/Teman/folkhalsa/Sidor/default.aspx

Jag lever hellre till 60-70 år och lever mitt liv så som jag vill leva det, än till 100 och inte lever som jag vill leva.
    Det är överskattat att vilja bli så gammal som möjligt. Oavsett vad så orkar knappt våra kroppar och vår hjärna att bli så gamla. Det är inte roligt att vara gammal i 30 år.
    Jag menade att rött kött kan öka risken för tjocktarmscancer, mer än det gör för hjärt-kärl. Ja men hur vill du dö då? Ligga med cancer och plågas ihjäl eller dö knall fall av en hjärtinfarkt? Det är lite så man får tänka med. 
  • Anonym (Mitt liv)
    Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 13:13:21 följande:
    Jag menade att rött kött kan öka risken för tjocktarmscancer, mer än det gör för hjärt-kärl. Ja men hur vill du dö då? Ligga med cancer och plågas ihjäl eller dö knall fall av en hjärtinfarkt? Det är lite så man får tänka med. 
    Jag bryr mig inte om hur jag dör, jag bryr mig om hur jag lever. Jag kan dö imorgon, who knows?
    Det hindrar inte mig från att göra det jag vill och äta den mat jag vill. Snarare tvärtom.
    Eftersom vi inte vet hur eller när vi dör, så lev livet istället för att hålla på och tänka på döden.
  • Anonym (ds)

Det är praktiskt och gott, vem bryr sej om resten...

• nernu

Vana. De allra flesta växer upp med skinka på smörgåsen. Och de allra flesta äter makaroner och falukorv eller korv stroganoff. Så man fortsätter med det. Om man nu vill äta smörgås på morgon så är du ju typ skinka och ost som är alternativen.

• Anonym (Tiina)
    Anonym (ds) skrev 2019-07-15 13:29:16 följande:

Det är praktiskt och gott, vem bryr sej om resten...

Nej, det verkar vara väldigt få som bryr sig om sin hälsa överhuvudtaget... 
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?