Anonym (Tiina) skrev 2019-07-15 12:54:47 följande:
Det finns inga garantier för ett långt friskt liv, men det är väl inte fel att göra det man kan för att undvika att dö tidigt? Så tänker jag iaf. Därför röker jag inte. Men du kanske inte tror att det spelar någon roll heller?
Nja visst är det hjärt o lungsjukdomar med, men framförallt är det väl tjocktarmscancer.
Jag skrev välja fritt istället för att välja bort. Det betyder inte att jag inte väljer bort, men jag väljer inte utifrån hur jag vill dö, utan hur jag vill leva.
Jag röker inte därför att jag tycker det luktar äckligt, är onödigt och kostar pengar.
Men jag äter godis för att det är gott trots att det är onödigt och kostar pengar. För att det berikar mitt liv.
Jag äter skinkmacka men inte leverpastejmacka, för jag gillar skinka men inte leverpastej. Jag väljer fritt, inte bort.
Nej, hjärt-och kärlsjukdomar är vanligare än cancer. Cancer som grupp är en stor grupp men hjärt-ochkärl är ändå vanligare.
www.kunskapsguiden.se/psykiatri/Teman/folkhalsa/Sidor/default.aspx
Jag lever hellre till 60-70 år och lever mitt liv så som jag vill leva det, än till 100 och inte lever som jag vill leva.
Det är överskattat att vilja bli så gammal som möjligt. Oavsett vad så orkar knappt våra kroppar och vår hjärna att bli så gamla. Det är inte roligt att vara gammal i 30 år.