• Anonym (Tiina)

Varför handlar folk så mycket processat kött?

Ja, inte för att jag går och kollar i varenda människas kundvagn, men går jag precis förbi eller står bakom i kassan så ser jag ju vad folk handlar.

Blir alltid förvånad över hur mycket processat kött folk fortfarande köper. 

Idag stod jag bakom en tjej som hade köpt både leverpastej, skinka och korv. Detta är ingen ovanlig syn.

Folk får väl handla vad dom vill, men jag är mest förvånad över att de ej är medvetna om att det inte är nyttigt, ja t o m cancerframkallande. Eller finns det vissa som totalt missat det??

• Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?
  • sextiotalist
    Anonym (Mitt liv) skrev 2019-07-15 21:55:07 följande:

Känner ingen som varit mellan 50-70 som varit sjuka och begränsade pga sin kost så det är inget som oroar mig.

Blir jag sjuk, ja, då blir jag. Jag tänker inte sluta njuta av det jag gillar att äta för att det kan hända.

Precis som att jag inte slutar åka bil för att jag kan krocka.

Jag är just i det ålderspannet och precis som du så de flesta friska och de som inte är det har sjukdomar så har de flesta en sjukdom som inte har med deras livsval att göra (Dvs en kollega)
  • AniieeHär
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-15 22:21:00 följande:
    Ok, men det var väl inte en så liten riskökning? Så om man äter 500 gram per vecka så är man nästan uppe i en fördubblad risk! 

Borde inte människan vara ganska van med rött kött (inte processat) då jag antar att våra förfäder ätit det i tusentals år?
    Jo, men fördubblad risk från 1% är fortfarande bara 2%, till exempel. Sedan också handlar det om daglig charkätning. Vad som händer om man skippar charken en dag, eller en vecka, vet vi inte. 

Människan är mycket van vid rött kött, ja. Det är en av orsakerna till att det är fel att klumpa ihop "rött kött" och "charkprodukter". Det är förmodligen till och med fel att klumpa ihop "charkprodukter" med "charkprodukter".Det finns vissa undersökningar där charkprodukterna plockats bort helt och testpersoner bara ätit rent kött och de fått helt andra resultat än där charkprodukterna är med. Dock kär mat svårt att forska på, så... svårt att säga.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-15 22:26:22 följande:
    Se bara till så det inte är färsk tonfisk för den innehåller mycket kvicksilver!
    Japp =P
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Hmm)
    AniieeHär skrev 2019-07-15 22:53:10 följande:
    Jo, men fördubblad risk från 1% är fortfarande bara 2%, till exempel. Sedan också handlar det om daglig charkätning. Vad som händer om man skippar charken en dag, eller en vecka, vet vi inte. 

Människan är mycket van vid rött kött, ja. Det är en av orsakerna till att det är fel att klumpa ihop "rött kött" och "charkprodukter". Det är förmodligen till och med fel att klumpa ihop "charkprodukter" med "charkprodukter".Det finns vissa undersökningar där charkprodukterna plockats bort helt och testpersoner bara ätit rent kött och de fått helt andra resultat än där charkprodukterna är med. Dock kär mat svårt att forska på, så... svårt att säga.
    Jo det är ju sant. Lätt att glömma det.

Det bästa rådet är nog att äta varierat :)
  • AniieeHär
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-15 23:16:26 följande:
    Jo det är ju sant. Lätt att glömma det.

Det bästa rådet är nog att äta varierat :)
    Det håller jag absolut med om =)
  • AniieeHär
    Hugful80 skrev 2019-07-16 08:16:06 följande:

Fast nu påstår du ju i TS att hon köper leverpastej, skinka och korv. Inte rött kött.

De flesta påläggsskinkor och dito korvar är rökta i Sverige.
  • Anonym (A)
    Man48 skrev 2019-07-15 22:00:20 följande:
    Finns inget bättre än leverpastej på mackan. Gärna ihop med rödbetssallad.
    Mums så gott.
  • Söderomslottsskogen

Hjälp vad dåliga folk i allmänhet och TS i synnerhet är på att förstå vetenskap, statistik och risk.

Rött kött och processat kött innebär en ytterst marginell hälsorisk. På individnivå är det sannolikt att många inte får någon effekt alls av att utesluta detta ur sin kost, eller att man får en negativ effekt då man får brist på något man tidigare fått i sig via ovan nämnda livsmedel.

Rött kött, leverpastej, korv och charkprodukter är bra källor till protein, vitaminer, järn och andra mineraler som människor behöver få i sig för att må bra.

Att som TS stå och förfasa sig över vad andra har i sina varukorgar är inte bara småaktigt, det är rent av korkat. Äter man någorlunda varierat och lyssnar på sin kropp så har man redan väldigt bra förutsättningar. Lägger man inte så mycket tid på att oroa sig över kosten, utan hinner med att träna lite extra eller att ägna sig åt något som ger en glädje eller en känsla av mening i tillvaran så blir det ännu bättre.

Du vet väl om hur skadligt det är med stress, TS? Även stress över vad andra väljer att äta för mat.

• Anonym (Hmm)
    Söderomslottsskogen skrev 2019-07-16 13:00:37 följande:

Hjälp vad dåliga folk i allmänhet och TS i synnerhet är på att förstå vetenskap, statistik och risk.

Rött kött och processat kött innebär en ytterst marginell hälsorisk. På individnivå är det sannolikt att många inte får någon effekt alls av att utesluta detta ur sin kost, eller att man får en negativ effekt då man får brist på något man tidigare fått i sig via ovan nämnda livsmedel.

Rött kött, leverpastej, korv och charkprodukter är bra källor till protein, vitaminer, järn och andra mineraler som människor behöver få i sig för att må bra.

Att som TS stå och förfasa sig över vad andra har i sina varukorgar är inte bara småaktigt, det är rent av korkat. Äter man någorlunda varierat och lyssnar på sin kropp så har man redan väldigt bra förutsättningar. Lägger man inte så mycket tid på att oroa sig över kosten, utan hinner med att träna lite extra eller att ägna sig åt något som ger en glädje eller en känsla av mening i tillvaran så blir det ännu bättre.

Du vet väl om hur skadligt det är med stress, TS? Även stress över vad andra väljer att äta för mat.

Men jag kan förstå att man kan oroa sig. Alla larmrapporter som kvällstidningar brukar frossa sig i. Arsenik i ris, mjölk ger cancer, akrylamid i mat, gifter i teer, osv... Ska man ta alla rapporter som att det är inget att oroa sig över eller ska man dra ner på det. Det är ju heller inte så mysigt tycker jag att äta ris och nyligen ha läst att det är massa arsenik i det.
Svar på tråden Varför handlar folk så mycket processat kött?