• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Hedblomster
    Mollpan skrev 2019-09-20 20:49:18 följande:

Hej! Går inte igenom IVF (än?) men söker lite råd i frågan, så hoppas ni känner att detta inlägg är okej här. :)

Var på gynundersökning hösten 2017 på grund av oregelbunden mens och smärta, och fick då höra att jag hade PCO-äggstockar och möjligtvis en lindrigare endometrios. Blev spontant gravid ca ett år senare (det enda plusset vi haft på 2 års försök nu) men det slutade med MA som upptäcktes på KUB. Påbörjade sen en fertilitetsutredning och lämnade blodprover i maj i år som inte visade något avvikande. Min sambo har lämnat två spermaprover sedan dess varav ett visade en högre mängd spermier med ?avvikande utseende? och det andra hade ett mindre antal spermier än normalt och han har nu fått lämna ett hormonprov tidigare denna vecka. Vi fick idag ett samtal om att de fått ett avhopp och därmed även en öppning för oss i början på oktober för att gå vidare i utredningen. Vi går i Falun och är båda 27 år.

Vet att det kan vara svårt att svara på, men tror ni att vi bör ställa in oss på IVF? Någon med erfarenheter om andra behandlingar? Bör man testa detta om det föreslås eller borde man stå på sig för att få börja med IVF direkt?

Ber om ursäkt för långt inlägg och är tacksam för all feedback och tips om någon har! Sjukt nervös.. :)

Jag personligen tycker att man ska gå på ivf direkt. Det är jobbigt, men inte SÅ jobbigt. Det som är jobbigt är att misslyckas och det gör man ju i så fall i andra behandlingar också. Och jag vet inte vad det finns för andra behandlingar om det hänger på spermierna heller... Är det bara ägglossningsproblem kan man naturligtvis prova medicin för det dock!

Lycka till!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • LisasL
    Anni888 skrev 2019-09-20 19:31:35 följande:

Åh förstår det. När man väl plussat vill man ju bara berätta för hela världen!! Men samtidigt inte. :) Känner mig fortfarande hoppfull sen efter insättning....bara att acceptera väntan och hoppas man kan hålla kvar känslan. :)

Ja eller hur! Vi håller ut då vi inte vill berätta och sedan behöva säga nej det blev inget. Känns lite dumt att göra fler besvikna om det skulle ske.

Men vad bra, då får vi hålla tummarna. Och så hoppas vi för dig!
  • Johannahh

Hej!

Vilken härlig tråd att läsa i :)

Nu till mitt problem, hade insättning 9/9 (min första någonsin) alltså för 12 dagar sen idag och har egentligen inte känt nått mer än två gånger att de typ dragit lite i livmodern, andra dagen samt för en vecka sen drygt. Men inte mer än så och ska ta enligt instruktioner graviditetstest i morgon 22/9 men tog ett test i morse redan för såklart nyfikenhet. Och det visade negativt tråkigt nog. Kan det ändras till i morgon mån tro att få ett positivt test då det är dagen jag egentligen ska ta det på? Har läst att folk tar ännu senare, i morgon är det ju 13 dagar.

Hoppas kunna få svar av någon av er härliga tjejer :) kram Johanna

• Optimism

Hej 
    Jag är ny här men har läst länge här (vilket jag iofs kanske ska sluta med då det blir så himla mycket överanalyserande) men jag hade embryoåterföring av en fin blastocyst den 3 Sept och TD den 19 Sept. 
    Den 18 Sept märkte jag redan att min temperatur sjönk och tappade hoppet men gjorde ett CB digital veckoindikator på kvällen med positivt resultat Gravid 1-2 veckor och blev överlycklig!!!

Men...dagen efter på morgonen gjorde jag graviditetstest med stickan som jag fick från läkaren på officiell TD och den visade väldigt svagt på positivt.
    Idag är det 21 Sept och temperaturen är fortsatt nedåt och ser att min mens är på väg nu (kissade ut blodstrimla och en pytte blodklump) och har mer spotting. Jag noterade redan spottings/blodstrimlor igår och graviditetstest från kronans visade extremt svagt som om jag inte vore gravid trots att CB digital visade Gravid 1-2 veckor (gjorde två olika test på samma kiss).

Har inga symptom heller, fast det hade jag inte riktigt under ruvardagarna heller.
    Det här blir ingen rolig helg alls som jag hade hoppats på...tänker på vad jag kan ha gjort som att embryot inte ville stanna kvar? Var det för att jag frös och hade för lite kläder på mig? Var det för att jag drack för mycket hett vatten?  
    Suck för denna gång........men vi är inte ensamma och jag tror på att någon gång snart i framtiden ska det få gå hela vägen <3 

• Fifen
    pixie78 skrev 2019-09-20 15:15:58 följande:

Va roligt Fifen! Håller alla tummar och tår för dig.. läst om din resa här tidigare i tråden? Jag kan också känna att det är lite mysigt att faktiskt få känna sig gravid, på ett helt teoretiskt sätt men ändå.. Min sambo uppför sig iaf som att jag är gravid och påminner om allt jag inte får äta och undrade om det verkligen var bra att vi ska bowla idag.. haha.. Det är ändå en speciell tid för än så länge kan man ju egentligen inte känna nåt och oroa sig över varken bristen på symptom eller eventuella symptom på mens? Man får njuta så länge det går..

Kul att ha någon att följa som är i samma fas. Testdag på kanelbullens dag ? det är ju som ett tecken.. en bulle i ugnen liksom!

Vi fick testdag den 30 september. Då är min sambo på jobbresa i NYC så gissar vi kommer testa innan han åker med ett testa tidigt test? typ den 25:e som är ruvardag 6.. tror dock det är för tidigt. Har förut testat positivt tidigast ruvardag 9.

Ha en fin ruvarhelg! 

Jo, min sambo är också jättebeskyddande! Jag har sedan innan ännu restriktivare kostregler pga min transplantation än vad man har som gravid, så den delen är det ingen skillnad för mig. Men han vill typ inte att jag bär någonting :) Tom med. In jobbväska med dator och matlåda vill han bära ut till bilen :)

Vi första försöket hade vi testdag 9/9-19 tänkte också att det var ett tecken, men vi hann inte dit. Jag kommer veta den 29 om det blivit något eller inte. Har alltid haft 14 dagar mellan ÄL och mens den 15 dagen kommer den.

Håller tummarna för att ni ser ett plus redan på RD6. Tror kanske att jag ska tjuvtesta då också denna gång. Sambon vill inte det, men jag vill ha någon form av indikation. Inte min grej att vänta... Men samtidigt är det ju det där att så länge jag inte vet, så är jag "gravid" ;)
  • Johannahh
    Optimism skrev 2019-09-21 09:14:59 följande:

Hej 

Jag är ny här men har läst länge här (vilket jag iofs kanske ska sluta med då det blir så himla mycket överanalyserande) men jag hade embryoåterföring av en fin blastocyst den 3 Sept och TD den 19 Sept. 

Den 18 Sept märkte jag redan att min temperatur sjönk och tappade hoppet men gjorde ett CB digital veckoindikator på kvällen med positivt resultat Gravid 1-2 veckor och blev överlycklig!!!

Men...dagen efter på morgonen gjorde jag graviditetstest med stickan som jag fick från läkaren på officiell TD och den visade väldigt svagt på positivt.

Idag är det 21 Sept och temperaturen är fortsatt nedåt och ser att min mens är på väg nu (kissade ut blodstrimla och en pytte blodklump) och har mer spotting. Jag noterade redan spottings/blodstrimlor igår och graviditetstest från kronans visade extremt svagt som om jag inte vore gravid trots att CB digital visade Gravid 1-2 veckor (gjorde två olika test på samma kiss).

Har inga symptom heller, fast det hade jag inte riktigt under ruvardagarna heller.

Det här blir ingen rolig helg alls som jag hade hoppats på...tänker på vad jag kan ha gjort som att embryot inte ville stanna kvar? Var det för att jag frös och hade för lite kläder på mig? Var det för att jag drack för mycket hett vatten?  

Suck för denna gång........men vi är inte ensamma och jag tror på att någon gång snart i framtiden ska det få gå hela vägen <3 

Åh tråkigt och höra, men det kan ju va så att man faktiskt blöder lite fastän man är gravid. Eftersom det ändå visats för dig. Till skillnad från mig absolut ingen mens ännu och negativt idag (12 dagar har gått sen embryoåterförandet) och skall ta det i morgon egentligen på 13:onde dagen.

Hoppas du inte får mens helt och hoppas det visar sig vara att du faktiskt är gravid om inte annat så kommer de absolut lösa sig för oss nån gång. Hur många gånger har du gjort IVF? <3
  • Optimism

Johanna, det är första IVF cykeln på FET, jag fick inte göra ET då jag hade visat tendenser på överstimulering.

• Johannahh
    Optimism skrev 2019-09-21 09:51:08 följande:

Johanna, det är första IVF cykeln på FET, jag fick inte göra ET då jag hade visat tendenser på överstimulering.

Okej, också mitt första efter FET som jag gjort nu fick inte heller göra ET då jag hade blod efter IVF. Så IVF var i maj och nu 9/9 gjorde jag FET. Håller tummarna för dig att du får veta då den 29:e och såklart på positiva resultat. Jag kommer ta mitt test i morgon igen även om det visa negativt idag. Och sen måndag ringa dit och hoppas kunna få göra ny IVF om inte allt för länge (hade bara ett fryst ägg) så tyvärr IVF igen som de blir (blir mitt andra då).
  • fannylinnea

Hej  {#emotions_dlg.flower}

Vill bara kika in och säga ÄNTLIGEN. Äntligen har vi fått en remiss till IVF-klinik. Den skickades i tisdags, så inom tre månader kommer vi att köra igång. Väntan har varit lång och nu äntligen ska vi få ta ett kliv framåt. Jag är förväntansfull och livrädd på samma gång. Det är skräckblandad förtjusning.

Trevlig helg på er!

• MALinneaH

Hej allihopa,

Efter en liten besvikelse med 35 ägg- 22 befruktade - ingen återföring med risk för överstimulering - 1 bladtocyst till frysen har vi bestämt oss för att spara det i frysen och påbörja en ny hormonbehandling.

Vi kör igång om ca 2-3 veckor igen! Då håller jag tummarna för färsk återföring och bättre utfall Heja alla kämpar här inne! <3

Svar på tråden IVF hösten 2019