• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Ladythewinter

Halloj. Nu har vi gjort äggplock nr 2. Fruktansvärt smärtsamt denna gång. 9 ägg fick de ut så hoppas på ett guldägg. Förra gången fick de ut 7 men bara 2 blev befruktade och ibte super kvalitet på de.

Spermaprovet var riktigt kasst så det blir att ta från frysen. Nu ligger jag i soffan med värmedyna.. har ont.. tycker minsann lite synd om mig ikväll haha..

Men måste säga att de på rmc linköping är super underbara .

• LLW
    kanela84 skrev 2019-09-30 18:53:49 följande:

Det låter hemskt :( jag ska läsa din blogg...jag hade slutat läsa allt här på familjeliv eftersom jag bara blev orolig men nu är jag i det som jag oroade mig för så nu spelar det ingen roll längre känns det som.

Vad skönt att du hade semester även om man inte vill lägga sin semester på något sådant. Jag förstår inte hur jag ska få ihop allt det här med jobbet, jag jobbar själv som kurator så jag behöver liksom funka. Just nu känns det bara omöjligt att sitta i samtal med patienter.

Nej semestern blev ju inget fint minne, men behövde iallafall inte ta ut en massa sjukdagar så alltid något. Jag rörde mig i stort sätt inte utanför huset första två veckorna.

Okej, ja det måste vara jättesvårt att ha ditt yrke när något sånt här händer! Har du möjlighet att ta några dagar iallafall?

Min blogg heter nouw.com/myIVFjourney

Du får scrolla en bit ner för att komma till inläggen kring missfallet/aborten.
  • LLW
    Jooosen skrev 2019-09-30 19:18:35 följande:

Jaså!! Va jobbigt. Nej, bara sjukligt trött. Sov två timmar när jag kom hem. Ja va skönt att han är ett bra stöd. Man behöver det! Min kille är ju inte så pratför gällande detta men jag märker att han försöker på sitt sätt :p. När tror du att man vågar träna igen? Berätta imorn hur allt gått. Kommer gå kanon!

Man får försöka tolka männen så gott det går ibland, haha. Det där med att prata om känslor, som kommer (alldeles för) lätt för en själv är ju inte det enklast för dom.

Tror inte jag kommer köra något pass förrän jag antingen vet att det inte blivit något, eller är långt in i en eventuell graviditet. Med tanke på hur det blev sist kommer jag väl stänga in mig inomhus och sitta blickstilla i ett par månader av rädsla för att råka göra något fel..

Nej men promenader och sen simning när man får göra det igen efter plocket tänker jag får räcka ett tag. Styrketräning som jag brukar köra känns inte rätt.. hur gör du med träning?
  • Jooosen
    LLW skrev 2019-09-30 20:29:14 följande:

Man får försöka tolka männen så gott det går ibland, haha. Det där med att prata om känslor, som kommer (alldeles för) lätt för en själv är ju inte det enklast för dom.

Tror inte jag kommer köra något pass förrän jag antingen vet att det inte blivit något, eller är långt in i en eventuell graviditet. Med tanke på hur det blev sist kommer jag väl stänga in mig inomhus och sitta blickstilla i ett par månader av rädsla för att råka göra något fel..

Nej men promenader och sen simning när man får göra det igen efter plocket tänker jag får räcka ett tag. Styrketräning som jag brukar köra känns inte rätt.. hur gör du med träning?

Jag är helt med. Kluven det där med träning. Iomed att ja inte kommer sätta tillbaka något förrän om ganska lång tid så kommer jag försöka starta igen med träning. Jag kom igång så bra efter sommaren så vill hålla i. Promenader o simning låter oxå jättebra! Kommer du göra något annorlunda efter denna insättning? Hur har du gjort med tex kaffe? Jag är skeptisk till att sånna saker påverkar men tillslut vill man ju prova det mesta...
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Fjällen
    LLW skrev 2019-09-30 17:51:45 följande:

Hej! Vi går också i Falun :) hade plock i torsdags och ska dit imorgon för att få tillbaka en blastocyst (om dom inte ringer innan såklart och säger att inget klarat sig. Ständig skräck) och vad jag förstått så trivs embryona alltid bäst i sin naturliga miljö, vilket är livmodern, så därför vill man sätta tillbaka så snart som möjligt, men samtidigt är det större chans att se vilka som delar sig som dom ska om man väntar. Verkar vara en tuff avvägning.

Det beror ofta också lite på hur många man får ut. Vet att landstinget där vi gjort våra tre första behandlingar inte odlar längre än 3 dagar om man får 5 ägg eller mindre. Hur många fick ni?

Jag skulle råda dig att vänta minst så länge som när din mens skulle kommit i naturlig cykel. Alltså räkna plocket som ägglossningsdagen. När jag blev gravid plussade jag på ruvardag 13 med en 2 dagars och fick då ett ganska starkt streck. Det var då 4 dagar efter BIM.

Tack för info. Vi fick 3 ägg varav ett klarade sig. Jag är snart 42 och väldigt överviktig så jag är jätte lycklig att vi fått denna chans. Blir det inget så har vi provat iaf. Jag har 2 vuxna barn sedan tidigare på naturlig väg. Min nuvarande sambo har inga så för hans skull vore det roligt om det blev något. Jag får leva med denna ovisshet ett tag till då. Just nu i skrivande stund känns allt som vanligt så jag är orolig för att det inte blivit något. ????

Jag hoppas att ni får ett ägg tillbaka imorgon ????????
  • Fjällen
    Fjällen skrev 2019-09-30 22:34:53 följande:

Tack för info. Vi fick 3 ägg varav ett klarade sig. Jag är snart 42 och väldigt överviktig så jag är jätte lycklig att vi fått denna chans. Blir det inget så har vi provat iaf. Jag har 2 vuxna barn sedan tidigare på naturlig väg. Min nuvarande sambo har inga så för hans skull vore det roligt om det blev något. Jag får leva med denna ovisshet ett tag till då. Just nu i skrivande stund känns allt som vanligt så jag är orolig för att det inte blivit något.

Jag hoppas att ni får ett ägg tillbaka imorgon :)

• kanela84
    LLW skrev 2019-09-30 20:24:47 följande:
    Nej semestern blev ju inget fint minne, men behövde iallafall inte ta ut en massa sjukdagar så alltid något. Jag rörde mig i stort sätt inte utanför huset första två veckorna.

Okej, ja det måste vara jättesvårt att ha ditt yrke när något sånt här händer! Har du möjlighet att ta några dagar iallafall?

Min blogg heter nouw.com/myIVFjourney

Du får scrolla en bit ner för att komma till inläggen kring missfallet/aborten.
    Jag är hemma idag, ska försöka ta mig till jobbet imorgon. Jag kämpar med tanken om att jag har rätt att må dåligt och tanken om att det bara är att komma igen och gå vidare. Jag vet inte varför det känns så svårt. Har aldrig träffat någon som pratat om att hon fått missfall (jo en och hon pratade bara på om vilken tur det var att hon fick missfall så hon slapp fatta något beslut om barnet) så jag tänker att det kanske inte är så farligt ändå, man kan ju bli gravid igen. Riktigt så funkar det ju dock inte för oss som gör IVF.
  • Aryzza

Nu har vi vart på ultraljud och sett en plutt på 16,4 millimeter med hjärtslag i V8+1. Ett steg längre, men ändå långt kvar känns det som. Kommer nog fortsätta följa er fantastiska krigarkvinnor men lite mer tillbakadraget. Håller alla tummar för er och hoppas ni får er tur var och en, det förtjänar ni!

• LLW
    Jooosen skrev 2019-09-30 21:01:17 följande:

Jag är helt med. Kluven det där med träning. Iomed att ja inte kommer sätta tillbaka något förrän om ganska lång tid så kommer jag försöka starta igen med träning. Jag kom igång så bra efter sommaren så vill hålla i. Promenader o simning låter oxå jättebra! Kommer du göra något annorlunda efter denna insättning? Hur har du gjort med tex kaffe? Jag är skeptisk till att sånna saker påverkar men tillslut vill man ju prova det mesta...

Vet inte om jag kommer göra något annorlunda, förutom medicinerna då. Får trombyl, kortison och intralipid, plus att jag tar prasteron och levaxin redan. Vandrade medicinfabrik. Det känns bra att få extra mediciner men samtidigt läskigt. Om det inte fungerar med all denna hjälp, kommer det då någonsin fungera? Många tankar nu medan jag sitter i väntrummet... det blir återföring iallafall, pust! Nu återstår att se hur många som klarat sig..

Kaffe dricker jag inte så behöver inte sluta, haha! Men kommer se till att äta mer hälsosamt och verkligen få i mig ordentligt med grönsaker. Leva som gravid typ?

Hur går det med snusandet? Har du lyckats sluta? Och har dom hört av sig från kliniken ang hur många som blivit befruktade??
  • LLW
    kanela84 skrev 2019-10-01 10:37:40 följande:

Jag är hemma idag, ska försöka ta mig till jobbet imorgon. Jag kämpar med tanken om att jag har rätt att må dåligt och tanken om att det bara är att komma igen och gå vidare. Jag vet inte varför det känns så svårt. Har aldrig träffat någon som pratat om att hon fått missfall (jo en och hon pratade bara på om vilken tur det var att hon fick missfall så hon slapp fatta något beslut om barnet) så jag tänker att det kanske inte är så farligt ändå, man kan ju bli gravid igen. Riktigt så funkar det ju dock inte för oss som gör IVF.

Missfall är ju ingenting man pratar om i vanliga fall. Vilket jag kan tycka är synd, då det är så himla vanligt.

Det enda som egentligen hjälpte mig var att börja på en ny behandling. Först då kunde jag börja släppa ångesten lite.
Svar på tråden IVF hösten 2019