• Anonym (förbannad)

    LÖJLIGT med turkiska kräftor på kräftskiva!!

    Blev bjuden på kräftskiva och då ska man ha med sig lite var. Jag har hand om dryckerna bland annat. Min kompis ska ha med sig själva kräftorna och då köper hon TURKISKA kräftor!? Alltså, vad är meningen med det?

    Tycker att hela kräftskivegrejen har gått helt överstyr! Förr var detta en högtid man firade när man själv, tillsammans med sin familj och grannar, hade fångat kräftorna men nu köper man alltså importerade kräftor och har någon slags fakeskiva!

  • Svar på tråden LÖJLIGT med turkiska kräftor på kräftskiva!!
  • Anonym (J)
    Xenia skrev 2019-08-20 16:19:25 följande:

    Trollar du? En bil är en bil oavsett om det är en Ford eller Ferrari. En kräfta är en kräfta oavsett om den är svensk eller turkisk.

    Jordgubbar är jordgubbar vare sig de är svenska, belgiska eller spanska. Sen kan man iofs föredra svenska jordgubbar.

    De rika får frossa i svenska kräftor och äkta champagne. Jag är lika nöjd med turkiska/kinesiska/spanska kräftor och sekt (el snarare öl i detta fall).


    Frossa med 1 kräfta / barn? Och 4 kräftor / vuxen som TS anser man ska bjuda på?

    Snarare svälta.
  • s0me1ne

    Ska man käka singalkräftor som är färdigkokta så är det ju typ noll skillnad mellan turkiska/kinesiska/svenska. Förutom priset och miljöpåverkan. Men alla tre sorter smakar minimalt. 


     


    Enda gången man faktiskt känner skillnad från färdigkokt sladder är när man fångar och kokar själv. Att köpa färdigt är skräp oavsett nationalitet. 

  • Anonym (förbannad)
    s0me1ne skrev 2019-08-20 20:23:51 följande:

    Ska man käka singalkräftor som är färdigkokta så är det ju typ noll skillnad mellan turkiska/kinesiska/svenska. Förutom priset och miljöpåverkan. Men alla tre sorter smakar minimalt. 

     

    Enda gången man faktiskt känner skillnad från färdigkokt sladder är när man fångar och kokar själv. Att köpa färdigt är skräp oavsett nationalitet. 


    Ja, äntligen en som vet hur det ska vara. Jag håller med dig! Bäst att fiska själv. Man kunde ju se det som en aktivitet som alla familjer kan vara med på?
  • Anonym (förbannad)
    sextiotalist skrev 2019-08-20 15:32:05 följande:

    Men väldigt nära, jag växte upp inte ens två mil från Stockholms stadskärna och där fiskar man kräftor (men det är inte lätt att få möjligheten), finns flera sjöar i Stockholms län (och även i Stockholms kommun) som har kräftor.

    Utöver detta så finns det rätt mycket fisk i Stockholms ström


    Ni där i de trakterna har ju så bräckt vatten att ni säkert hittar en å annan sötvattenskräfta med i skärgården. Och typ en ensam förgiftad torsk. Hade aldrig ätit någonting från den delen av landet med all miljöförstöring där.
  • sextiotalist
    Anonym (förbannad) skrev 2019-08-20 22:17:17 följande:

    Ni där i de trakterna har ju så bräckt vatten att ni säkert hittar en å annan sötvattenskräfta med i skärgården. Och typ en ensam förgiftad torsk. Hade aldrig ätit någonting från den delen av landet med all miljöförstöring där.


    Det finns många fina och rena insjöar kring Stockholm. Men jag är inte förvånad. Okunskapen om Stockholm är utbredd
  • Jonnynilsson

    Vi köper flodkräftor för 200:- kilot privat. Kokar dem enligt mammas gamla ärvda recept. Resultatet? Oftast väldigt goda kräftor.

    Men vi tjuvstartade förra helgen med ett paket turkar inköpta på Lidl. Och det var riktigt goda kräftor. Perfekt kokade i god lag. Så man kan hitta guldkorn bland turkarna men jag föredrar våra egna naturligtvis.

    Jag tycker kräftskivor är en trevlig tradition som passar lika bra i stan som på landet. Man samlas och äter och dricker tillsammans. Kan det bli bättre?

  • EnAnonumius
    Anonym (J) skrev 2019-08-20 19:20:01 följande:
    Frossa med 1 kräfta / barn? Och 4 kräftor / vuxen som TS anser man ska bjuda på?

    Snarare svälta.
    Eller hur?

    En kräfta väger man ju in med skalet och när man skalat kräftan så är det ju fasiken inte mycket till kött i dem.
    Svenska kräftor tillhör ju de mindre kräftorna med.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (förbannad) skrev 2019-08-20 12:12:08 följande:
    159 kr för 12-15 stycken svenska, visserligen signalkräftor men det är ok. Säg att man äter 4 stycken per person. Vi är 4 familjer med typ 5 st i varje. 5 X 4 = 20. 20 personer X 5 kräftor = 100. 100 kräftor delat på 15 = 6,6666...Ok 7 paket behövs. Så 7 paket X 159 kr = 1113 kr. Inte så farligt faktiskt. Det finns drycker i den prisklassen helt klart.
    När jag läser denna texten så ser jag framför mig ett plakat med texten:

     
    "Välkommen till TS kräftskiva

    Vi ger en mycket liten barnportion till de vuxna
    Så får barnen nöja sig med en pytteliten smakbit

    Hoppas att ni blir mätta och belåtna"

    En fråga TS.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2019-08-21 08:04:30 följande:
    När jag läser denna texten så ser jag framför mig ett plakat med texten:

     
    "Välkommen till TS kräftskiva

    Vi ger en mycket liten barnportion till de vuxna
    Så får barnen nöja sig med en pytteliten smakbit

    Hoppas att ni blir mätta och belåtna"

    En fråga TS.
    Missade att radera "en fråga TS".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (kräftan)

    Vi gjorde ett ovetenskapligt blindtest i helgen. Vi hade färska kokta turkiska kräftor, svenska signalkräftor och svenska flodkräftor. De turkiska fick högst poäng. Ingen av deltagarna utom jag kan se skillnad på en flodkräfta och en signaldito. (Åtminstone på levande kräftor ser jag skillnad).

  • Åsa

    Jag gissar att den som fiskar själv och vet vad han gör kan producera riktigt goda kräftor (även om de hemkokta kräftor jag själv ätit varit sådär). Men talar vi köpta kräftor är svenska kräftor uppenbarligen ingen garanti för god smak. Jämförde snabbt några olika test för året. SvD sticker ut med svenska kräftor i toppen (OCH botten), kanske för att recensenterna där är restaurangmänniskor och inte "vanlgit folk", kanske för att de tar med de dyraste märkena som andra tester utelämnat. Bland de kräftor som säljs i på vanliga stormarknader tycks kinesiska kräftor komma i topp, och svenska Smålandskräftor i botten, på de flesta.
    Se t ex:

  • smulpaj01
    Åsa skrev 2019-08-21 09:39:02 följande:

    Jag gissar att den som fiskar själv och vet vad han gör kan producera riktigt goda kräftor (även om de hemkokta kräftor jag själv ätit varit sådär). Men talar vi köpta kräftor är svenska kräftor uppenbarligen ingen garanti för god smak. Jämförde snabbt några olika test för året. SvD sticker ut med svenska kräftor i toppen (OCH botten), kanske för att recensenterna där är restaurangmänniskor och inte "vanlgit folk", kanske för att de tar med de dyraste märkena som andra tester utelämnat. Bland de kräftor som säljs i på vanliga stormarknader tycks kinesiska kräftor komma i topp, och svenska Smålandskräftor i botten, på de flesta.

    Se t ex:


    Fast ts bryr sig inte om smaken utan om traditionen. Hela familjen ska fiska på natten och sedan äts dem tillsammans nästa dag.
  • Åsa
    smulpaj01 skrev 2019-08-21 09:44:17 följande:
    Fast ts bryr sig inte om smaken utan om traditionen. Hela familjen ska fiska på natten och sedan äts dem tillsammans nästa dag.
    Mådä. Fast för andra (som mig) har traditionen aldrig inneburit mer än att äta dem, och umgås lite
  • Anonym (förbannad)

    Men seriöst?! Kinesiska kräftor??? Kolla upp miljöförstöring där. Trevligt och sitta och gnaga på en förgiftad kräfta?

  • Åsa
    Anonym (förbannad) skrev 2019-08-21 10:22:26 följande:

    Men seriöst?! Kinesiska kräftor??? Kolla upp miljöförstöring där. Trevligt och sitta och gnaga på en förgiftad kräfta?


    Sådana aspekter kan förstås också finnas. Smakpanelerna tittar ju inte på sådant. (Själv har jag ingen aning om kemikaliehalten i de vatten där det fiskas kräftor men de uppfyller uppenbarligen kraven från Livsmedelsverket. Då tror jag tveksamheterna är större vad gäller arbetsvillkoren, att döma av hur det ser ut i andra sektorer.)
  • Anonym (Varit länge)

    Verkar som du har fastnat i ett time warp. För det första, så har de flesta köpt kräftorna till kräftskivan i affären - och där är många som sagt turkiska - så länge som jag kan minnas tillbaka. Och det är några decennier. Och för det andra, så har kräftskivor överhuvudtaget kommit ur modet sedan 10-15 år sedan, eller så.

    Det var så stort med kräftfiskepremiären en gång i tiden, att man firade detta - men nu när man så länge kunnat köpa kräftor i affären året om, så har ju detta blivit inaktuellt. Och inget att fira längre. Dessutom: man får i sig så lite kött för så mycket pill och krångel, folk blir fulla, de små hattarna och andra dekorationer, som stora kräftor och månar av rispapper, är fåniga och osmakliga...

    En tradition som för mig gärna får gå i graven helt. 

Svar på tråden LÖJLIGT med turkiska kräftor på kräftskiva!!