• Anonym (1234)

    Höstlov- bonusar vill vara här

    Nästa vecka är det höstlov och min makes barn vill inte vara på fritids. De är 8 och 10 år. Det är mammans vecka men hon tyckte att de kunde få vara här för att jag ändå är hemma. Jag är hemma och sover på dagarna för att jag jobbar natt. Under höstlovet har jag tagit två extra nattpass och ska kliva på söndag kväll och går av fredag morgon. Så 5 st 12 h pass är inplanerade. Hade de varit tysta och självgående hade det varit en sak men så är inte fallet. Jag vill inte bli väckt och få min sömn störd och det har jag sagt. Igår skickade hon ett sms till min man och skrev att hon tyckte det var riktigt dålig stil av mig som inte ville ställa upp för barnen. Jag fick lite dåligt samvete men vi har provat ha dem här när det varit stängt på skolan för planeringsdagar och det har inte fungerat. De väcker mig för minsta fråga och kan inte ens bre smörgås själva. De leker inte direkt tyst och de springer och härjar inomhus. Barn är barn men det känns inte okej att ha dem här när vi vet att det inte fungerar. De kan väl vara på fritids som sina klasskamrater?

  • Svar på tråden Höstlov- bonusar vill vara här
  • Anonym (!)
    Anonym (styvm) skrev 2019-10-23 14:53:07 följande:Tyvärr tänker många män med kuken. 
    Ja och det är ju därför de fick barn med den första skatan.
  • Anonym (Ik)
    Anonym (!) skrev 2019-10-25 16:01:05 följande:

    Ja och det är ju därför de fick barn med den första skatan.


    Ha ha ha ha ha! Det här var dagens bästa.
  • Ess
    Anonym (!) skrev 2019-10-25 16:01:05 följande:
    Ja och det är ju därför de fick barn med den första skatan.
    HaHa, och sen fick hjärnan styra när de valde nästa partner. 
  • Anonym (!!)

    Dom borde ju ta hänsyn till att du jobbar. Säg att du måste sova!

    Däremot så förstår jag inte varför man inte ger barnen mer utrymme att bestämma var dom vill vara.

    Jag har skilda föräldrar och både en styvmamma och en styvpappa. Dom bor i samma by. Från jag var 8 år fick jag bestämma helt själv vem jag skulle gå hem till efter skolan. Skulle t.ex pappa något så sa han bara imorgon får du gå hem till mamma för att jag ska det och det. Sen var det inte mer med det. Ingen var sur om jag ville vara hos mamma en hel vecka eller hos pappa varje helg. Fick välja helt själv. Kändes underbart.

  • Karin7202

    Hade det varit bio-mamman som jobbade natt, så hade hon förmodligen lämnat på fritids, så varför ska då du ha ansvar för dem dagtid då du behöver sova?? Nä, bara ett pinsamt sätt att försöka ge dig dåligt samvete!

  • Anonym (Tidigare nattjobbare)
    Anonym (1234) skrev 2019-10-22 09:05:34 följande:

    Nästa vecka är det höstlov och min makes barn vill inte vara på fritids. De är 8 och 10 år. Det är mammans vecka men hon tyckte att de kunde få vara här för att jag ändå är hemma. Jag är hemma och sover på dagarna för att jag jobbar natt. Under höstlovet har jag tagit två extra nattpass och ska kliva på söndag kväll och går av fredag morgon. Så 5 st 12 h pass är inplanerade. Hade de varit tysta och självgående hade det varit en sak men så är inte fallet. Jag vill inte bli väckt och få min sömn störd och det har jag sagt. Igår skickade hon ett sms till min man och skrev att hon tyckte det var riktigt dålig stil av mig som inte ville ställa upp för barnen. Jag fick lite dåligt samvete men vi har provat ha dem här när det varit stängt på skolan för planeringsdagar och det har inte fungerat. De väcker mig för minsta fråga och kan inte ens bre smörgås själva. De leker inte direkt tyst och de springer och härjar inomhus. Barn är barn men det känns inte okej att ha dem här när vi vet att det inte fungerar. De kan väl vara på fritids som sina klasskamrater?


    Jag har inte bonusar, däremot ett eget barn. Jag har tidigare jobbat natt. Jag tycker att det varit nog utmattande att försöka sova på helgen då min man passat dottern. Då har de ändå försökt vara borta mycket, för att ge mig ro att sova. Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN ha ställt upp på det föreslagna upplägget. Folk som inte jobbar natt fattar inte alltid att för att orka behövs sömn. Skit i biomamman! Det är inte din sak att förklara för henne om hon inte fattar. Det är din sömn det handlar om. Det är nog jobbigt att arbeta natt som det är. Sömn är ett basalt behov som alla behöver.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2019-10-23 18:19:01 följande:
    Du jobbar ju hela veckan. 12-timmars pass dessutom. Såklart du inte ska ta hand om bonusbarn då.

    Den där mamman är ju inte klok! Och så låta barnen komma i kläm med att säga att du inte vill. Idiot! Du skulle ju kunna fråga henne om hon hade orkat ta han om sina barn på heltid om hon jobbat 5x12h samma vecka, sedan barnen på heltid utöver det.... Fast jag tycker inte du ska prata med henne alls. Låt din man sköta kommunikationen, även med barnen om att deras mamma gjort ett misstag och trott att du inte jobbar den veckan.
    Din man kan ju fråga sin f.d. om hon skulle orka jobba 5 stycken 12-timmars-pass på sitt jobb om hon inte fick sova.

    Biomamman har noll koll! Och hon är dessutom elak mot  sina egna barn när hon använder barnen på det sättet och sätter dem i kläm mellan er.
  • Anonym (1234)

    Tack för era svar och input i frågan.

    Jag tror att jag har bäddat lite för situationen själv. Som jag ser det så är vi en familj och då hjälps man åt när man kan.

    Har jag varit ledig när det varit planeringsdagar, tandläkarbesök, VC, föräldramöten, fritidsaktiviteter osv så har jag alltid ställt upp om de har jobbat.

    Vi har alla tre börjat nya arbeten med allt vad det innebär. De är båda chefer och har lite högre förväntan på sig och är jag bara ledig ser jag inget problem i att göra dessa saker. Men när jag jobbar så jobbar jag antingen dygn eller natt. Har jag jobbat dygn så får jag sova färre antal timmar och sällan ostört och är trött när jag kommer hem. Jobbar jag natt så är det 12 h pass och jag behöver verkligen få sova. Sällan klarar jag att sova mer än 4 h efter nattpass men det tysta och lugna när jag är ensam hemma ger ändå vila så att jag klarar av att göra mina nattpass.

    Biomamman är väldigt driftig och har inte alls samma personlighet som jag har. Hon kör järnet 24/7 när hon kan. Jag tror att det är därför hon saknar förståelse för hur det fungerar med nattjobb. Dessutom så kräver ju mitt arbete att jag har full fokus på kunden och jag får inte missa detaljerna vilket jag gör om jag blir trött.

    Grundtanken med att jag tog de här extrapassen på höstlovet var ju att de skulle få vara lediga hela jullovet och åka med mig och deras pappa till Dalarna med besök på tomteland, skidåkning mm. Deras mamma jobbar och har jour den veckan så vi ville göra något särskilt för barnen. Jag bytte pass för deras skull och jag tog väldigt illa vid mig när hon påstod att jag inte var engagerad och brydde mig om barnens bästa. Min åsikt är ändå att höstlovet som tidigare var potatislovet och nu är läslovet är inget riktigt lov utan mer till för föräldrarnas arbete. Därför har jag lite svårt att ta till mig hennes kritik. Jag gör det för deras barn trots att jag inte är tvingad. De får möjlighet att vara med i grupper på fritids som utvecklar deras läsförmåga och vi bygger grund till en härlig och efterlängtad jul.

    Så snälla, spåra inte ur. Ha lite barnperspektiv. Bygg upp förmågan till förståelse för de olika familjekonstellationer som finns idag. Ta hand om varandra och ha en god vecka! Kram

  • Siden
    Anonym (1234) skrev 2019-10-28 14:54:59 följande:

    Tack för era svar och input i frågan.

    Jag tror att jag har bäddat lite för situationen själv. Som jag ser det så är vi en familj och då hjälps man åt när man kan.

    Har jag varit ledig när det varit planeringsdagar, tandläkarbesök, VC, föräldramöten, fritidsaktiviteter osv så har jag alltid ställt upp om de har jobbat.

    Vi har alla tre börjat nya arbeten med allt vad det innebär. De är båda chefer och har lite högre förväntan på sig och är jag bara ledig ser jag inget problem i att göra dessa saker. Men när jag jobbar så jobbar jag antingen dygn eller natt. Har jag jobbat dygn så får jag sova färre antal timmar och sällan ostört och är trött när jag kommer hem. Jobbar jag natt så är det 12 h pass och jag behöver verkligen få sova. Sällan klarar jag att sova mer än 4 h efter nattpass men det tysta och lugna när jag är ensam hemma ger ändå vila så att jag klarar av att göra mina nattpass.

    Biomamman är väldigt driftig och har inte alls samma personlighet som jag har. Hon kör järnet 24/7 när hon kan. Jag tror att det är därför hon saknar förståelse för hur det fungerar med nattjobb. Dessutom så kräver ju mitt arbete att jag har full fokus på kunden och jag får inte missa detaljerna vilket jag gör om jag blir trött.

    Grundtanken med att jag tog de här extrapassen på höstlovet var ju att de skulle få vara lediga hela jullovet och åka med mig och deras pappa till Dalarna med besök på tomteland, skidåkning mm. Deras mamma jobbar och har jour den veckan så vi ville göra något särskilt för barnen. Jag bytte pass för deras skull och jag tog väldigt illa vid mig när hon påstod att jag inte var engagerad och brydde mig om barnens bästa. Min åsikt är ändå att höstlovet som tidigare var potatislovet och nu är läslovet är inget riktigt lov utan mer till för föräldrarnas arbete. Därför har jag lite svårt att ta till mig hennes kritik. Jag gör det för deras barn trots att jag inte är tvingad. De får möjlighet att vara med i grupper på fritids som utvecklar deras läsförmåga och vi bygger grund till en härlig och efterlängtad jul.

    Så snälla, spåra inte ur. Ha lite barnperspektiv. Bygg upp förmågan till förståelse för de olika familjekonstellationer som finns idag. Ta hand om varandra och ha en god vecka! Kram


    Alltså ursäkta, men du låter som en total dörrmatta...biomamman är lite mer driftig än vad du är? Biomamman har en högre position på sitt jobb än vad du har? Biomamman är en sån som bara kör på medan du behöver vila? Herregud, vad har det med dig och ditt liv att göra? Jag tycker att det låter som om biomamman kör med dig helt och hållet, och eftersom du skapar en tråd om det på FL så verkar du inte helt opåverkad av det. Sätt ner foten människa! Det går att vara en utmärkt bonusmamma även om man sätter tydliga gränser.
  • molly50
    Anonym (1234) skrev 2019-10-28 14:54:59 följande:

    Tack för era svar och input i frågan.

    Jag tror att jag har bäddat lite för situationen själv. Som jag ser det så är vi en familj och då hjälps man åt när man kan.

    Har jag varit ledig när det varit planeringsdagar, tandläkarbesök, VC, föräldramöten, fritidsaktiviteter osv så har jag alltid ställt upp om de har jobbat.

    Vi har alla tre börjat nya arbeten med allt vad det innebär. De är båda chefer och har lite högre förväntan på sig och är jag bara ledig ser jag inget problem i att göra dessa saker. Men när jag jobbar så jobbar jag antingen dygn eller natt. Har jag jobbat dygn så får jag sova färre antal timmar och sällan ostört och är trött när jag kommer hem. Jobbar jag natt så är det 12 h pass och jag behöver verkligen få sova. Sällan klarar jag att sova mer än 4 h efter nattpass men det tysta och lugna när jag är ensam hemma ger ändå vila så att jag klarar av att göra mina nattpass.

    Biomamman är väldigt driftig och har inte alls samma personlighet som jag har. Hon kör järnet 24/7 när hon kan. Jag tror att det är därför hon saknar förståelse för hur det fungerar med nattjobb. Dessutom så kräver ju mitt arbete att jag har full fokus på kunden och jag får inte missa detaljerna vilket jag gör om jag blir trött.

    Grundtanken med att jag tog de här extrapassen på höstlovet var ju att de skulle få vara lediga hela jullovet och åka med mig och deras pappa till Dalarna med besök på tomteland, skidåkning mm. Deras mamma jobbar och har jour den veckan så vi ville göra något särskilt för barnen. Jag bytte pass för deras skull och jag tog väldigt illa vid mig när hon påstod att jag inte var engagerad och brydde mig om barnens bästa. Min åsikt är ändå att höstlovet som tidigare var potatislovet och nu är läslovet är inget riktigt lov utan mer till för föräldrarnas arbete. Därför har jag lite svårt att ta till mig hennes kritik. Jag gör det för deras barn trots att jag inte är tvingad. De får möjlighet att vara med i grupper på fritids som utvecklar deras läsförmåga och vi bygger grund till en härlig och efterlängtad jul.

    Så snälla, spåra inte ur. Ha lite barnperspektiv. Bygg upp förmågan till förståelse för de olika familjekonstellationer som finns idag. Ta hand om varandra och ha en god vecka! Kram


    Även om du har bäddat lite för det själv.som du skriver,så borde ju biomamman ändå kunna tänka så pass långt att man inte lämnar sina barn till en sovande person som inte kan ha koll på dem.
    Hon borde väl dessutom vara glad och tacksam över att du tar extrapass nu så barnen kan få en bra jul när hon jobbar?
    Så även om du har "bäddat lite för det" själv så ger det inte henne rätten att köra över dig och ställa en massa krav.
    Även om du har gett henne lillfingret så behöver hon inte ta hela handen.
    Hon verkar gränslös.
  • Anonym (Biobonus)

    Om TS jobbar natt och sover på dagarna finns det ju ingen anledning att de ska vara hos henne och sköta sig själva. Då kan de ju lika gärna vara hemma hos mamman och ta hand om sig själva där.

    TS, hoppas du sover fortfarande! Men berätta gärna hur det blev med höstlovet, när du vaknat : )

  • Anonym (lw)
    Anonym (1234) skrev 2019-10-22 09:05:34 följande:

    Nästa vecka är det höstlov och min makes barn vill inte vara på fritids. De är 8 och 10 år. Det är mammans vecka men hon tyckte att de kunde få vara här för att jag ändå är hemma. Jag är hemma och sover på dagarna för att jag jobbar natt. Under höstlovet har jag tagit två extra nattpass och ska kliva på söndag kväll och går av fredag morgon. Så 5 st 12 h pass är inplanerade. Hade de varit tysta och självgående hade det varit en sak men så är inte fallet. Jag vill inte bli väckt och få min sömn störd och det har jag sagt. Igår skickade hon ett sms till min man och skrev att hon tyckte det var riktigt dålig stil av mig som inte ville ställa upp för barnen. Jag fick lite dåligt samvete men vi har provat ha dem här när det varit stängt på skolan för planeringsdagar och det har inte fungerat. De väcker mig för minsta fråga och kan inte ens bre smörgås själva. De leker inte direkt tyst och de springer och härjar inomhus. Barn är barn men det känns inte okej att ha dem här när vi vet att det inte fungerar. De kan väl vara på fritids som sina klasskamrater?


    Hur går det ts?
Svar på tråden Höstlov- bonusar vill vara här