• Anonym (Kanel)

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Anonym (Hej) skrev 2020-06-25 11:31:52 följande:

    Hej! Jag behöver få lätta på mitt hjärta lite och kanske för lite hjälp och stöd från er. Gjorde i veckan mitt 3:e ivf. Då bytte vi ut allt från Gonal f till Menopur dos 150. Och tog sist en spruta som skulle göra så att mina ägg mognade.

    Jag har aldrig fått tillbaka något ägg alla har varit omogna.

    Ivf 1: 3 ägg en delade på sig sen slutade den Gonal f dos 100. Korta protokollet

    Ivf 2: 8 ägg alla omogna Gonal f 125 sedan minskade med 115. Korta protokollet

    Ivf 3: 14 ägg alla omogna. Menopur 150 körde spruta i typ 11 dagar!

    Hur ska man göra?? Finns det hopp för mig eller vad ska jag ta mig till? De pratade om äggdonation någon med den erfarenheten?


    Byt läkare eller klinik. Om äggen inte är mogna så gör de uttag för tidigt. Det har troligtvis inget med dig att göra. Du borde troligtvis ta Ovitrelle tidigare innan uttag, har de alls justerat när du tar Ovitrelle och hur mycket? Jag skulle byta läkare eller klinik om det känns som att de inte förklarar detta för dig och berättar hur man ser till att äggen är mogna nästa gång. Eller vad är det de sagt, hur förklarar de att alla ägg är omogna gång på gång...? Justerat de nånting? Nånstans fattas ju kommunikationen och återkopplingen till vad man borde göra annorlunda. Jag menar absolut inte att alla som gör ivf och får ett ägg tillbaka men det inte blir graviditet borde göra nånting annorlunda nästa gång! Men om äggen varje gång tas ut för tidigt så blir det ju ett grundligt fel någonstans, det borde ni komma åt så ni kan börja ?försöka? på riktigt dvs få ägg befruktade och tillbaka också :) Så skulle jag tänka! jag skulle glömma naturmedel och piller på egen hand, och börja med att prata ordentligt med kliniken och finner ni inte em gemensam melodi och du förstår och håller med i hur de tänker, så byt klinik eller åtminstone läkare.
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-07-01 06:32:45 följande:

    Jag gjorde först KUB. Det visade 1:21 för DS. Eftersom jag gjorde KUB v 13 gick vi direkt på fostervattenprov eftersom man ska göra det vecka 15. Svaret på NIPT kan ta tvä veckor och då hade det varit risk att fostervattenprovet blivit för sent så vi hoppade över det. Nu inväntar jag svar på del 2 av fostervattenprovet, mikroarrayanalysen som är fördjupad. Läjarn sa att det är mycket sällan den visar något om det första snabbtestet är ok, men vi får se. Är just nu mer nervös inför ul nästa vecka att vår lilla flicka lever och mår bra :)


    Har ni RUL nästa vecka?? Det har vi med :) Så Spännande! Hoppas innerligt allt ser bra ut för oss båda...
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-07-01 08:50:03 följande:

    Ja, jag fick en tid en vecka tidigare än först planerat. Jag skyllde på att vi skulle iväg en sväng på semestern :)

    Hoppas de kan se allt de vill se annars får jag komma tillbaka en gång till.

    Tänkte berätta för familjen på tors em efter UL. Börjar bli svårt att dölja bulan nu så vill inte dra på det mer.

    Har du berättat?


    Ja vi berättade efter KUB så snart vi träffades dvs för 2-3 veckor sedan. Svårt då man inte träffar nån pga Corona... Har berättat åt tre vänner, men min bror vet inte än, men jag vill liksom inte skicka Whatsapp eller så om graviditet. Kunde ringa men har inte blivit av. Skulle vilja berätta face to face. Men jag med börjar få svårt att dölja bulan :D Har du berättat för någon alls än?

    Tänk man börjar verkligen lita på detta! Jag har känt små rörelser nu i två veckor, så underligt och fint på samma gång. Där är verkligen någon, och vid varje spark vet jag att den lever fortfarande. Magiskt. Hoppas allt går bra framöver också, och att allt ser bra ut på RUL...!! Jag blir lite allergisk då andra mammor i gravidgrupper stolta proklamerar att ?vi ska få en fullständigt frisk bebis!!?... Det kan man ju inte veta... Man kan kolla vissa saker på UL men man vet ju aldrig att bebis är fullständigt frisk, känns konstigt att de vågar skrika ut sådant. Men troligtvis är det min ivf-bakgrund som tänker ?man vet aldrig, man kan aldrig vara säker på att allt bara går bra i livet?..... Känner du igen sådana tankar? Att andra mammor är så säkra på att allt går bra, att det för det första så klart blir en bebis, och att bebis är fullt frisk på alla sätt, medan man själv bara är såå tacksam över att hjärtat slår ännu en vecka till liksom och önskar och hoppas bebis är frisk men man får se.....
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-07-01 14:44:14 följande:

    Yez, mikroarrayanalysen var också OK :D

    Inga kromosomavvikelser. Nu längtar vi efter ultraljudet nästa vecka :D


    Jaaa vad härligt! Nu får du släppa oron och glädjas fullt ut och berätta åt hela världen :) :)
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-07-01 16:17:35 följande:

    Väntar till efter ul för säkerhets skull :)

    Är vi i samma vecka eller är du en före mig ( blir v 18+3 när vi gör ul)

    Lycka till du oxå nästa vecka! Avundsjuk att jag inte känner några rörelser än:)


    Jag torde vara någon vecka eller två före dig om jag minns rätt där helt i början, så testade jag kanske 10 dagar innan dig ;) Jag är nu i tjugonde veckan 19+... Har RUL 20+2. Jag kände inga rörelser såhär tidigt i första graviditeten, typ 22+ nånting. Först i vecka 25 bör man börja känna dagligen så det är inget bråttom :)
  • Anonym (Kanel)
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-01 11:55:31 följande:

    Okej! Då förstår jag. Vi har bestämt att gå direkt på nipt så därför undrade jag lite om hur resultaten ser ut på det. Va bra jag håller tummarna för er! :) ser säkert väldigt fint ut! :)


    Jag har sett många NIPT-svar, trots att jag inte gjort det själv, är det något särskilt du undrar över..? :) I princip får man ett ja/nej-svar för trisomi 13,18 och 21, och är det ja så ska man kolla på fvp ännu för det kan vara falskt. I praktiken har jag sett att det står 1/20.000 risk, det anses alltså negativt. Sedan kan man få veta könet om man vill, 99% säkert.
  • Anonym (Kanel)
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-03 11:33:48 följande:

    Ja va bra! Ja jag undrar hur det ser ut liksom, att det bara ja och nej? Har en vän där de ringde, men kanske bara om de visar dåligt?! För man får inga siffror som med kub? Har hört att nipt ska va 99,6-99,8% säkert. Så om man får dåligt på det så har man bara nån promilles chans att de ska visa nåt annan på moderkaka/fvp. Och hur får man reda på könet?, alltså menar...kanske inte vill veta det över datorn utan som en överraskning. Kan man välja att få reda på det senare eller en extra knapp eller så?! Haha.


    Exakt hur svaret ser ut beror på Var du gör det. En del får brev hem, i en del står bara ?resultatet visar att fosterprovet var normalt? , andra jag sett får svaret ?normalt, sannolikhet <1/20000? vilket anses vara negativt, det står svar på vit ?sannolikt ppjke?, andra läser kromosomsvaret på nätet genom att logga in, och då kan man ha en skild knapp ?visa kön? som man kan klicka på om/när man vill. Kolla upp med den klinik/ställe du tänkt anlita och fråga dem exakt hur de delger resultatet. Ett negativt svar (inga kromosomfel) räknas som säkert, ett positivt kan vara falskt positivt. Inget kan man ju få helt säkert här i livet men NIPT anses ju väldigt säkert, fvp innebär en missfallsrisk kring 0,5% om jag minns rätt så inte heller det är 100% ?säkert?.
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-07-04 13:02:55 följande:

    En kompis till mig som gjorde NIPT fick ringa till mottagningen om de ville veta kön, det stod inte på svaret de fick hem.


    Just det, det finns massvis olika sätt att delge svaret, det beror på företaget som anlitas...
  • Anonym (Kanel)
    AndraSladdis skrev 2020-07-05 20:38:12 följande:

    Jag bör få svar senast tisdag. Tyvärr lutar det åt avbryt om det är en avvikelse. Ev. fundera lite om det är "bara" Turners eller Klinefelters.


    Du läste säkert om Astrid som det gick så bra för trots att första svaret gav högre riskprocent :) Hoppas ni får bra resultat! Men ni väntar nu endast på NIPT-svar, sedan gör ni invasivt prov ifall NIPT skulle indikera att där skulle vara något, eller hur....?
  • Anonym (Kanel)
    AndraSladdis skrev 2020-07-05 22:29:11 följande:

    Ja, precis. Men om NIPT indikerar något så är det ju hög risk att det stämmer iom åldern.

    Vi har inte heller gjort KUB så kan inte veta säkert om nackspalten osv. När vi gjorde UL inför NIPT sa hon att den inte är tjock men man inte kan mäta den i vecka 10+2. Jag tycker själv att jag inte ser något näsben i de videor vi fick, men det är för tidigt för det också.

    Om jag ska gissa så har jag hellre låg hcg än hög den här gången (har ej mått illa alls o.s.v.), vilket ökar sannolikheten för de farligare trisomierna.

    Men nog snackat, jag inser att jag inte bör göra något gissnings-KUB-test här hemma baserat på symptom och ultraljudsfoton, utan det är bättre att vänta på NIPT :)


    Jag har haft högt och lågt Hcg (under de första veckorna då man oftast mäter det) och mått precis lika varje gång. Jag tror inte det finns vetenskapliga bevis för att Hcg-värde korrelerar med illamående, det stämmer i så fall inte för mig iaf. Men jag har inte forskat på det nu ;) I så fall skulle det ju vara lätt att bevisa att inget illamående betyder större risk för DS, och något sådant har jag ingenstans hittat. Själv har jag mått finfint alla graviditeter, och fick 1/100.000 för DS nu exempelvis.

    KUB-blodprovet görs ju först efter v9 så jag tror inte man ska jämföra det med vad man hade där precis i början. Nackspalten kan mätas i 10+2, tidigast 10+0, men det kan ju förstås vara svårt att se så tidigt om de inte är ?vana?. Men ett gott tecken om den inte såg tjock ut i v11. Jag tror du tänker helt för mycket! ;) Jag är sådan själv och läser på om allt som går att läsa, så jag vet precis ;) Hoppas ni får lugnande besked :)
  • Anonym (Kanel)
    lillalillas skrev 2020-07-06 09:57:31 följande:

    Intressant att följa NIPT diskussionerna. Jag har bokat in NIPT 10+6 som är om lite mer än två veckor. Tycker ni att jag ska boka in ett ultraljud också även om jag sett den lilla i v 7+4? Bokade på Vasamamma.


    Det tycker jag absolut du ska göra. Det skulle jag själv absolut inte vilja lämna bort. NIPT ger ju ENDAST svar på de tre (oftast) vanligaste kromosomfelen, trisomi 13,18 och 21. De kan inte svara på något annat gällande fostrets hälsa och anatomi. Då man gör KUB och ultraljudet som hör till, mäter man nackspalten, kollar fostrets anatomi så gott man kan i de veckorna, alla delar av kroppen, finns armar, ben, hjärta, lungor, diafragma, hjärnan hur den formats i huvudet, finns håligheterna i huvudet som ska finnas, tarmar, navelsträngen och så vidare. Man kollar på nytt på RUL då olika delar syns bättre, men du går miste om ganska mycket information tycker jag om du bara gör NIPT och fokuserar på trisomierna.

    Barnet behöver ju inte vara friskt bara för att det inte har en av de tre trisomierna. Sedan beror det ju så klart på vad man vill veta, räcker det att veta om kromosomerna är okej, men om man är intresserad av annat än kromosomfelen nämnda ovan, exempelvis hjärnan och hjärtat som ju är ganska centrala, då skulle jag boka ett ultrljud som specifikt kollar sånt, inte bara ett UL för att bestämma vecka du är i (det kan vara helt olika barnmorskor som gör sånt, kolla med dem :) ). Så skulle jag tänka, men absolut är det ju upp till er vad ni är intresserade av att veta och kolla.
  • Anonym (Kanel)
    lillalillas skrev 2020-07-06 15:54:35 följande:

    Tack för alla svar! Jag bokade tid nu för ett ultraljud innan NIPT av samma anledning som du skrev om att se att den lilla lever innan vi betalar för NIPT. :)

    Kanel vi har som plan att göra KUB också men jag kommer att göra NIPT innan jag varit på första besöket hos barnmorskan så det känns som en lång väntan till dess. Därför börjar vi med NIPT :)

    Vad svårt det var att få tid för inskrivning! Jag ringde runt till tre stycken som sa att de hade första lediga tid i slutet av augusti! Då är jag ju i vecka 15 så det går ju inte! Nackdelen med att behöva vänta med att kontakta till efter VUL hos Ivf klinik antar jag... Men det löste sig till slut. Nu kommer jag göra NIPT 10+6 och har inskrivningssamtal 11+2. När hade ni tid för inskrivningssamtal? Bokade ni in KUB på det samtalet?


    Då så, om ni också gör KUB så räcker det så klart!:) Jag fick svar från flera mvc ?vi har ingen plats för gravida i dina veckor, du måste gå till någon annan mvc?. Blev väldigt förvånad...
  • Anonym (Kanel)
    lillalillas skrev 2020-07-06 15:54:35 följande:

    Tack för alla svar! Jag bokade tid nu för ett ultraljud innan NIPT av samma anledning som du skrev om att se att den lilla lever innan vi betalar för NIPT. :)

    Kanel vi har som plan att göra KUB också men jag kommer att göra NIPT innan jag varit på första besöket hos barnmorskan så det känns som en lång väntan till dess. Därför börjar vi med NIPT :)

    Vad svårt det var att få tid för inskrivning! Jag ringde runt till tre stycken som sa att de hade första lediga tid i slutet av augusti! Då är jag ju i vecka 15 så det går ju inte! Nackdelen med att behöva vänta med att kontakta till efter VUL hos Ivf klinik antar jag... Men det löste sig till slut. Nu kommer jag göra NIPT 10+6 och har inskrivningssamtal 11+2. När hade ni tid för inskrivningssamtal? Bokade ni in KUB på det samtalet?


    Och ja på inskrivningen bokade vi KUB. KUB görs ju gärna först blodprov efter v9 och sedan UL 11-14 så får du resultatet på en gång. Ring och fråga om de kan boka KUb på förhand så du säkert hinner med det?
  • Anonym (Kanel)
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 15:30:23 följande:

    Jag menade givetvis inte att hon skulle skippa kub ultraljudet, men det brukar komma lite senare än v 10+. Och det ingår ju ändå :) jag tar ultraljud innan för jag vill veta att de lever innan man betalar runt 5000 för nipt :) ska göra kub om drygt 2 v! :)


    Förstår, jag visste inte att hon skulle göra KUB också, då är det ju en helt annan sak :) Det är många i min mammagrupp som låter bli KUB för de tycker det är onödigt då man ändå gör NIPT. Sedan har de varit väldigt olyckliga då de förstått att NIPT inte visar annat än kromosomer. En del har trott att alla sjukdomar och möjliga missbildningar syns i kromosomerna, eftersom NIPT tas ur blodets DNA... Det står inte helt klart överallt vad NIPT och KUB riktigt visar och inte visar, mest basuneras det ut att NIPT är säkrare så många tänker att de är identiska test men NiPT är säkrare. Vilket är lite synd om man sedan ångrar sig ?för sent?..
  • Anonym (Kanel)
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 16:54:36 följande:

    Nää hur ska man veta allt! De förklarar inte så bra å man får ju ta reda på mycket själv ändå, Iaf nipt å kub skillnad. Det står på Vasa mammans hemsida att de testar för alla 23 kromosompar. Men de kanske bara är 13,18 och 21 +könskromosomer som är alla?!


    Just det, de gör olika sorters NIPT, man kan välja vilket man tar, kollar man alla kromosomer så kollar de om det finns trisomier i någon av kromosomparen. Men fortfarande kan ju testet endast ge svar på trisomier, inga andra fel eller sjukdomar eller missbildningar.. Men KUB via landstinget testar endast trisomi 13, 18 och 21 som är de allra vanligaste av trisomier, även om de två första av dem också är väldigt ovanliga, några fall per år. Andra trisomier är alltså ännu ovanligare, så därför brukar man sällan ens testa dem, i varje fall inte som standard av landstinget.

    Hoppas ni också får lugnande besked och allt ser bra ut både med kromosomer och på KUB :)
  • Anonym (Kanel)
    AndraSladdis skrev 2020-07-06 20:44:19 följande:

    Nej, då skulle det betyda mycket illamående =hög hcg= DS och lite illamående=lågt hcg=trisomi 13/18. Jag har fått för mig att jag har risk för t18.

    Inte så vetenskapliga samband eller slutsatser.

    Jag håller med om att jag tänker och läser för mycket. Det är så påfrestande att bara vänta och inte veta något.

    Jag hoppas såå att vi och alla andra i den här gruppen får lugnande besked :).


    Just ja, det är en tid sedan jag snurrade på det där, men nu kom jag ihåg att jag då fick veta att vid trisomi 13 och 18 brukar både hcg-bv och papp-a vara låga. Men samtidigt har man visat att graviditeter som fått sin början vid ivf som regel har lite lägre värden både på hcg-bv och s-papp-a. Så även om du skulle ha rätt och dina värden är låga, eller ens hcg-bv är lågt, så kan det vara just för att det är ivf. Man vet inte varför värdena är lägre vid ivf. Jag läste också då att vid ivf-graviditeter får man oftare sämre värden än vid ?vanliga? graviditeter, utan att den reella förekomsten av trisomier för det skulle vara högre. Fler falska positiva alltså, precis som för Astrid :)

    Snart är alla förbi de där nervösa veckorna! Håller tummarna för goda resultat för alla! :) Sen blir det nervös väntan på RUL, sedan på förlossning, osvosv ;)
  • Anonym (Kanel)
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-07 20:42:45 följande:

    V 10+0 och Ultraljudet idag gick bra! :D den var exakt längd på dagen å hjärtat slog bra. Såg huvudet, kropp, ben å arm. Navelsträng till moderkakan å gulsäck. Hon kunde inte säga nåt spec om anatomin för är för tidigt. Imorrn nipt. Så glad å tacksam just nu!! Var så nervös för jag inte mått illa eller några speciella symptom. Men hon sa att jag ska va väldigt glad för de eftersom de ser fint ut :) så idag är jag extra glad! :D ska inte vara orolig längre för att jag mår bra! Haha.


    Grattis! Jag har gått igenom 1,5 graviditeter (+ett par kortvariga) utan egentligen några symtom alls, inte ens 5minuter av illamående. En del tål visst hormoner bättre än andra. Så försöker jag tänka i stället för att oroa mig, jag är ju ett levande bevis på att illamående inte behövs ;) En lite del mår faktiskt inte alls illa trots att det oftast bara pratas om dem som mår illa, så man nästan börjar tro alla borde må illa som gravid... Fortfarande i v20 är enda symtomet små sparkar :D
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-07-09 12:41:44 följande:

    Lilltjejen visade upp sina bästa sidor idag på RUL så allt så normalt fint ut. En riktig sprattel-maja är det :D

    I em ska vi berätta för familjen på min sida. Mamma ska få en liten försenad morsdagspresent. :)

    På lördag ska vi till makens familj. Har beställt en rosa prinsesstårta som vi ska ha med:)

    Nu äntligen kanske man kan få slappna av lite och


    Vad kul, grattis! Skönt att allt såg bra ut!:) Nuuuu får man andas ut lite va!? ;) Vi fick också höra att allt såg bra ut på RUL, och att vi mest troligt väntar en lilltjej vi också <3 <3 Så oändligt tacksam!!
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet