• Anonym (Mamman)

Särbegåvade barn

Jag riktar mig till er föräldrar med särbegåvade barn. Förskolan har nämligen lyft frågan om vi funderat på om vårt barn är särbegåvat. Vi har så klart sett och förstått av både förskola, omgivning och BVC att hon är långt före sina kamrater i intellektuell utveckling, men vi har inte riktigt tänkt i termer av särbegåvning. 

Ju mer jag läser om det, desto mer fundersam blir jag över hur det i så fall tas emot i skolvärlden. Det är några år kvar, men jag undrar ändå hur föräldrar till särbegåvade barn upplevt skolsituationen? Förskolan säger redan nu att de inte riktigt vet hur de ska tillgodose hennes behov när också de äldsta barnens aktiviteter blir för enkla (även om de också uttrycker att det ska bli spännande och utmanande att tillgodose också hennes inlärning). 

Hur har ni och framför allt era barn upplevt det? I vårt fall är barnets pappa särbegåvad, men han gick i högpresterande amerikansk skola i princip hela sin skolgång, så det är svårt att jämföra. Dessutom är det några år sen

• Svar på tråden Särbegåvade barn
  • Vildbi

Jag skall dock tillägga att testerna ej görs på barn under skolålder, då man inte kan mäta intelligensen på ett så utstuderat vis i den åldern.

Det kan skilja från dag till dag, morgon till kväll, osv.

Men Mensa har testerna ni behöver och verktygen som ni eventuellt kan komma att behöva i framtiden.

Jag vill också tillägga att cirka 80% av alla föräldrar som kommer till oss, har en skev bild av deras barns förmågor. De allra flesta skrivs inte in hos oss (det gäller även vuxna - det är många med alldeles för höga tankar om sig själva).

• Anonym (Mamman)
    LFF skrev 2019-12-04 12:57:43 följande:

Problemet ligger i att förskolan och skolan inte kan hantera barn som ligger "före" i utvecklingen tills dess att dessa barn har kommits ikapp av sina jämnåriga! Det är måhända fel att klassa in barn som särbegåvade etc men problematiken är den samma, hur utmanar man dessa barn på bästa sätt i förskolan och skolan så de fortsätter att tycka att det är kul att gå i skolan?

Tack, det är det här jag funderat över. Jag struntar i om barnet är särbegåvat eller inte, mina funderingar kretsar kring hur man gör med skolan och förskolan. Hittills har det ju funkat att helt enkelt stuva in henne bland de äldre barnen med jämna mellanrum (och nej, det handlar inte om lek, men om bokläsning, spel och bokstäver/matte). I leken fungerar hon utmärkt med både yngre, äldre och jämnåriga barn. Min man blev, i svensk skola, ombedd att räkna lite långsammare i matteboken, vilket så klart inte var särskilt stimulerande.
  • Anonym (Kolla)

Kolla upp privata skolor. Det finns de som har möjlighet att utmana barn mer individuellt. Där det inte är förutsatt att alla lär i samma takt.

Jag har ingen egen erfarenhet men har läst mycket och förstått att det bästa för barnets sociala liv är att gå med jämnåriga, eftersom särbegåvade sällan är socialt begåvade utöver det vanliga. För sitt lärande är det dock viktigt att barnet får bli utmanat för att inte tröttna på skolan och förlora sin bästa möjliga utveckling.

• elin1989

Behöver barn bli utmanade och stimulerade exakt hela tiden så? Jag hade det jättelätt i skolan och hade inte så mycket intresse av extrauppgifterna jag brukade få . Jag gjorde gärna matteboken för högre årskurser men när de vill att jag skulle skriva uppsatser och projekt för att bli stimulerad och utmanad hade jag ingen större lust. Varför behöva göra extrajobb liksom? Vissa kanske vill ha svårare utmaningar men tvivlar på att långt ifrån alla barn är så där jättedesperata av att bli konstant utmanade.

Min son (som jag inte skulle tro är särbegåvad) har jättelätt för att läsa, han läser typ som en 9-åring (är 6 år). Läsläxan och läsningen i allmänhet är det bästa han vet i skolan för att det är lätt och han inte behöver anstränga sig... Han har det lätt i de andra ämnena också men på normalnivå. Han är mer intresserad av att leka och ha kul än att bli intellektuellt stimulerad. Säger inte att alla barn är lika och TS barn kanske behöver det, vad vet jag. Vi bor på Irland och här pekas inte barn ut som särbegåvade på förskolan, det händer bara om de får jättehöga resultat på standardiserade test senare på låg och mellanstadiet.

• Anonym (Särbegåvat barn)

Jag har ett särbegåvat barn eller nu går hen sista året på gymnasiet och jag känner igen att man ska räkna saktare samt att hen inte kan få den utmaning hen behöver.

Detta har medfört att hen tycker skolan är lite tråkig då hen inte blivit utmanad, men när hen gick i högstadiet gick hen på Kunskapsskolan där varje elev kan arbete på sin egen nivå i flera ämne vilket medförde att hen kunde jobba i sin egen takt och började tycka skolan var rolig igen. Nu på gymnasiet är det inte lika roligt då alla ska jobba i samma takt, men snart är det klart.

Lycka till!

• Anonym (Spec. Ped)
    Anonym (Kolla) skrev 2019-12-04 17:23:33 följande:

Kolla upp privata skolor. Det finns de som har möjlighet att utmana barn mer individuellt. Där det inte är förutsatt att alla lär i samma takt.

Jag har ingen egen erfarenhet men har läst mycket och förstått att det bästa för barnets sociala liv är att gå med jämnåriga, eftersom särbegåvade sällan är socialt begåvade utöver det vanliga. För sitt lärande är det dock viktigt att barnet får bli utmanat för att inte tröttna på skolan och förlora sin bästa möjliga utveckling.

Privata skolor har högst andel outbildade lärare och mkt hög personalomsättning... så det är nog ingen höjdare
  • Anonym (eee)
    Anonym (så duktig) skrev 2019-12-04 12:47:06 följande:
    Lika omoget som hela tråden, om du frågar mig. Att framhäva sina barn på det här sättet är bara skitsnack och svag begåvat. Rena påhittet och tarvligt.
    Alla fattar väl att utvecklingen är olika från barn till barn och att så småningom möta man på samma nivå. Skillnad är det att vara begåvad i vuxen ålder.
    Men som barn, då blir det bara skrattretande.
    "Min son måste leka med barn som är ett år äldre för att få stimulans" Jo tjena.
    Du kan ju börja med att lösa på om avd särbegåvning är innan du hackar. Men u "orkar" väl inte reda på fakta utan bara vill käfta här. 
  • Anonym (eee)

Du kan läsa en del om särbegåvning på skolverkets sida. Sedan kan du gå med i olika facebookgruppen för föräldrar till särbegåvade.  Där pratas ofta om olika skolor.

pedagogvarmland.se/artikel/12-tecken-pa-att-du-kan-ha-en-sarbegavad-elev 

Mensa har förstås en hel del information. De åker också nära ut och föreläser på skolor.  www.mensa.se/gcp/mer-om-särbegåvning-r2/ 

Det finns en del filmer på youtube också, bla olika "Ted talk", då får man söka på "gifted children" och liknande

www.filurum.nu 

Läs gärna Mona Liljedahls böcker om särbegåvning. De är specifikt riktade till skolan.

• Anonym (***)

Anonym (Spec. Ped) skrev 2019-12-04 17:54:10 följande:
    Privata skolor har högst andel outbildade lärare och mkt hög personalomsättning... så det är nog ingen höjdare
    Du tänker kanske på friskolor?

Finns inte många privatskolor i Sverige. Och de finansieras med privata medel, inte skatt.
  • Arek

Du kanske kan låta henne börja spela instrument och lära sig noter för att bli stimulerad?

Svar på tråden Särbegåvade barn