• Anonym (Mamman)

Särbegåvade barn

Jag riktar mig till er föräldrar med särbegåvade barn. Förskolan har nämligen lyft frågan om vi funderat på om vårt barn är särbegåvat. Vi har så klart sett och förstått av både förskola, omgivning och BVC att hon är långt före sina kamrater i intellektuell utveckling, men vi har inte riktigt tänkt i termer av särbegåvning. 

Ju mer jag läser om det, desto mer fundersam blir jag över hur det i så fall tas emot i skolvärlden. Det är några år kvar, men jag undrar ändå hur föräldrar till särbegåvade barn upplevt skolsituationen? Förskolan säger redan nu att de inte riktigt vet hur de ska tillgodose hennes behov när också de äldsta barnens aktiviteter blir för enkla (även om de också uttrycker att det ska bli spännande och utmanande att tillgodose också hennes inlärning). 

Hur har ni och framför allt era barn upplevt det? I vårt fall är barnets pappa särbegåvad, men han gick i högpresterande amerikansk skola i princip hela sin skolgång, så det är svårt att jämföra. Dessutom är det några år sen

• Svar på tråden Särbegåvade barn
  • Anonym (särbegåvad)

Problemet med att vara särbegåvad och inte bara allmänt smart är att skolan är vidrig. Jag lider med min dotter som får gå igenom samma skit som jag - det har inte ändrats nånting på 30 år.

Att sitta 6-7-8 timmar per dag och t ex lyssna på när läraren läser JÄÄÄÄÄTTELÅNGSAMT ur en bok - och klasskamrater avbryter titt som tätt och frågar riktiga idiotfrågor, det är inget annat än tortyr.

Min dotter ligger långt efter i skolan, hon somnar nästan stående för allting är så fruktansvärt tråkigt. Hemma lär hon sig japanska på egen hand. (Hon är 9 och går i fjärde klass eftersom hon började ett år tidigt)

Hon får inga mer stimulerande uppgifter, eftersom hon först måste harva igenom sida upp och sida ner med ordinarie skolarbete, som hon kunde för flera år sedan och som hon för länge sedan har tröttnat på.

Man ska inte blanda ihop särbegåvad med högpresterande. Högpresterande barn presterar bra i skolan och kan traggla igenom enorma mängder repetitivt skolarbete, medan särbegåvade ofta tröttnar när de inte får intellektuell stimulans.

Räkna med att skolan inte kommer fatta nåt, du kommer bara ses som en jobbig förälder och ditt barn kommer att må dåligt. Välkommen till det svenska skolsystemet.

• LFF
    Elin P skrev 2019-12-05 09:30:46 följande:
    Ofta är det ju så att jämnåriga aldrig kommer ikapp heller. För särbegåvade har alltid en högre inlärningstakt än de mes lägre begåvning, och inlärningen stannar ju förhoppningsvis inte av.

Jag tycker problemet är att man delar in skolbarn efter ålder och inte efter förmåga. Om man istället grupperar efter färdigheter och kunskaper i olika ämnen så kanske man skulle ha en grupp i matte där någon elev är 6 år och en annan är 9 år men de behöver samma nivå på undervisningen. Min son mår dåligt ibland för att han inte "passar in". Om han ska ha samma böcker och nivå som övriga klassen så får han mest sitta av tiden i skolan och halvdö av tristess. Samtidigt som han känner sig annorlunda när han får en annan mattebok och egen lärare. Om vi hade en skola där han fick gå med andra som har samma kunskapsnivå oavsett ålder skulle han må bättre. Men i Sverige ska alla vara lika. Det blir för kontroversiellt om man skulle testa barn mer.
    Absolut, är barnet konstaterat särbegåvad så kommer aldrig klasskamraterna ikapp i skolan. Men de flesta "särbegåvade" är "bara" smarta och lättlärda och då brukar klasskamraterna komma ikapp. Själv tillhör jag den senare kategorin, lättlärd, och de första 6 åren var skolan mest en pina eftersom allt var för enkelt. Då satt man och spanade ut genom fönstret istället etc och hade liksom ingen lust att anstränga sig på lektionerna. Till proven började man plugga 1-2 dagar innan eftersom de inte var några problem att få ett bra resultat på. 

Det var först i högstadiet som (några) lektioner blev intressanta att gå på eftersom de blev mer utmanande. Det var kemi, fysik, matte, biologi (även om vi hade världens tristaste biologilärare) och historia/religion (samma lärare där). I övrigt var det samma "flytande" igenom som innan eftersom undervisningen var mer anpassad efter de "svagare" eleverna i klassen. 

Problemet med just de faktiska barn ed särbegåvning är ju att många är på två olika nivåer. En nivå när det kommer till inlärning och kunskap och sen en helt annan (mer åldersbaserad) nivå känslomässigt. Så att bara göra skolans indelning av eleverna kunskapsbaserad blir ju fel även där. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Spec. Ped) skrev 2019-12-05 06:38:09 följande:
    Nej jag menade privata. De flesta privata skolor får en del finansierat med skattemedel. Dom har en väldigt stor del obehöriga lärare och stor personalomsättning.
    Kan du ge exempel på dessa skolor?

• Anonym (XYZ)
    Anonym (Qluenti) skrev 2019-12-04 12:26:21 följande:

Nyfiken; hur märks det av och hur gammal är hon?

Tänker att alla barn utvecklas olika.

Min dotter läste flytande vid tre års ålder, räknade matte för årskurs tre vid sex års ålder.

Idag är hon 16 och ligger på samma nivå som alla andra. Idag kan alla läsa, räkna, simma, osv.

Då är inte din dotter särbegåvad. En särbegåvad person med högt IQ behåller sitt försprång hela livet. IQ:t går inte ner till någon normalnivå efter några år, utan stannar på ungefär samma nivå. 
    Anonym (Spec. Ped) skrev 2019-12-05 06:38:09 följande:
    Nej jag menade privata. De flesta privata skolor får en del finansierat med skattemedel. Dom har en väldigt stor del obehöriga lärare och stor personalomsättning.
    Det låter konstigt. Det finns ju bara ett tiotal privata skolor i Sverige. Jag tror inte dina uppgifter stämmer, men om du kan redovisa någon studie som pekar på detta vore det intressant. Jag har svårt att tro att de rika knösarna som sätter sina barn i privatskolor skulle acceptera obehöriga lärare när de betalar hundratusentals kronor per år för att deras telningar ska gå på en privatskola. 
  • Anonym (Särobegåvad)
    Anonym (***) skrev 2019-12-05 10:41:56 följande:

Kan du ge exempel på dessa skolor?

Hmm, kanske Rosey kan vara något.
  • Anonym (***)
    Anonym (Särobegåvad) skrev 2019-12-05 13:00:23 följande:
    Hmm, kanske Rosey kan vara något.
    Ja, säkert...
  • klenben
    Elin P skrev 2019-12-05 09:26:30 följande:

Varför skulle det vara skillnad på att vara begåvad som barn eller vuxen? Begåvning är ju medfött. Ingenting man lär sig.

Varför? För att det är en ofantligt stor skillnad på att vara barn och att vara vuxen.

En förskoleelev som läser åk.4-matematik har inte en matematisk särbegåvning på några sätt. Den genomsnittliga studenten på någon av landets civilingenjörsutbildningar är inte ett ?särbegåvat barn? utan en ambitiös normalelev.

Vill man som förälder ha råd så kan jag tipsa om Terence Tao:s blogg, där han har skrivit en del om just det här ämnet:

terrytao.wordpress.com/career-advice/advice-on-gifted-education/
  • Anonym (lilla mor)

Min yngste son är särbegåvad. Han är idag 17 år och skillnaden mot jämnåriga är inte lika tydliga längre.

När det gäller att få de utmaningar man behöver för att stimuleras och utvecklas har skolan tyvärr inte alltid lyckats. Som tur är har vi en farmor som själv är särbegåvad och dessutom pensionerad lärare så hon har kunnat hjälpa oss en hel del.

• Anonym (Lala)

Det varierar vilken kunskap olika skolor har om särbegåvning, iom att det är ett relativt nytt begrepp i skolans värld. Alla barn har rätt att bli utmanade på sin nivå.

Viktigt att tänka på är att man oftast inte är ?generellt begåvad?, utan precis som alla andra har en profil där man är superskillad på vissa saker och normalpresterande i andra. Därför kan en 8-åring t.ex. behöva matteböcker för åk 7 men läsa svenska som en åk 2a. Sen är det viktigt att tänka på att man kanske inte kan ha matematik med årskurs 7 då, eftersom man kanske är som en åk 2a i sociala färdigheter och även livserfarenhet. Icke att förringa.

Får man inte utmaningar på sin nivå så finns det en risk att man mår psykiskt dåligt, är understimulerad, får koncentrationssvårigheter mm. Många som är särbegåvade har väldigt lätt i skolan som småttingar, vilket gör att de aldrig riktigt får träna upp studieteknik eller jobba för att bli bättre, så när de kommer upp i de övre årskurserna slår de lite bakut för att de helt plötsligt faktiskt måste anstränga sig.

• Anonym (Filurum)

Tror att detta är lite fel forum att diskutera särbegåvning. Kan rekommendera att du kollar upp Filurum, de har flera Facebook-grupper och många bra diskussioner. Man måste prata med en konsult för att bli medlem.

Särbegåvning har inget med att vara "savant" att göra. Tror att benämningen med "sär" strular till det lite. Kanske bättre att använda den alternativa termen "särskilt begåvad". Det handlar ju helt enkelt om att man har högt IQ. Och det går utmärkt att testa även på små barn om man skulle vilja det, men oftast behövs det inte. Man räknar med att kanske 5 % av alla är särbegåvade, självklart på olika nivåer. Vissa är rena genier, medan vissa är "smarta", "lättlärda" och behöver mer utmaningar för att må bra. För det handlar ju om att våra barn ska må bra och få lagom med utmaningar och stöd för att utvecklas till harmoniska vuxna.

Svar på tråden Särbegåvade barn