Elin P skrev 2019-12-05 09:30:46 följande:
Ofta är det ju så att jämnåriga aldrig kommer ikapp heller. För särbegåvade har alltid en högre inlärningstakt än de mes lägre begåvning, och inlärningen stannar ju förhoppningsvis inte av.
Jag tycker problemet är att man delar in skolbarn efter ålder och inte efter förmåga. Om man istället grupperar efter färdigheter och kunskaper i olika ämnen så kanske man skulle ha en grupp i matte där någon elev är 6 år och en annan är 9 år men de behöver samma nivå på undervisningen. Min son mår dåligt ibland för att han inte "passar in". Om han ska ha samma böcker och nivå som övriga klassen så får han mest sitta av tiden i skolan och halvdö av tristess. Samtidigt som han känner sig annorlunda när han får en annan mattebok och egen lärare. Om vi hade en skola där han fick gå med andra som har samma kunskapsnivå oavsett ålder skulle han må bättre. Men i Sverige ska alla vara lika. Det blir för kontroversiellt om man skulle testa barn mer.
Absolut, är barnet konstaterat särbegåvad så kommer aldrig klasskamraterna ikapp i skolan. Men de flesta "särbegåvade" är "bara" smarta och lättlärda och då brukar klasskamraterna komma ikapp. Själv tillhör jag den senare kategorin, lättlärd, och de första 6 åren var skolan mest en pina eftersom allt var för enkelt. Då satt man och spanade ut genom fönstret istället etc och hade liksom ingen lust att anstränga sig på lektionerna. Till proven började man plugga 1-2 dagar innan eftersom de inte var några problem att få ett bra resultat på.
Det var först i högstadiet som (några) lektioner blev intressanta att gå på eftersom de blev mer utmanande. Det var kemi, fysik, matte, biologi (även om vi hade världens tristaste biologilärare) och historia/religion (samma lärare där). I övrigt var det samma "flytande" igenom som innan eftersom undervisningen var mer anpassad efter de "svagare" eleverna i klassen.
Problemet med just de faktiska barn ed särbegåvning är ju att många är på två olika nivåer. En nivå när det kommer till inlärning och kunskap och sen en helt annan (mer åldersbaserad) nivå känslomässigt. Så att bara göra skolans indelning av eleverna kunskapsbaserad blir ju fel även där.