Anonym (Em) skrev 2019-12-06 15:53:03 följande:
Uppenbart har du ingen som helst professionell kunskap inom området, utan har skaffat dig en ?examen? på Google/forum för likasinnade. Vad en lärare säger är inte relevant, deras ämne är pedagogik, inte psykologi eller kognition. De har inte yrkeskompetens i frågan.
Jag är inte skolpsykolog nej, om det var vad du avsåg. Vad gäller citerade Mona Liljedahl (jag noterar att du inte kommenterar den av Socialstyrelsen anlitade psykologiexpertisen som jag också citerar i inlägget) figurerar hon här och var som föreläsare inom ämnet särbegåvning och förefaller väl inläst på för hennes yrke relevant kunskap. I citatet gör hon en enkel och ändå hyfsat nyanserad populärvetenskaplig beskrivning av befintligt forskningsläge. Jag uppskattar att hon inte förenklar med svartvit indelning vad gäller intelligenskvoter.
Anonym (Em) skrev 2019-12-06 15:53:03 följande:
Av dina svar att döma är du inte helt psykiskt stabil och på tok för emotionellt engagerad. Det är inte gynnsamt för något barn att ha vuxna runt sig som inte kan agera rationellt utan bemöter sakkunskap med vevande av irrelevant klipp och klistrande från Wikipedia. Risken är att de barn som behöver stöd inte får den hjälp de behöver när föräldrar slåss med sin egen agenda för ögonen. Råder dig att söka professionell hjälp i frågan runt dina barn och inte hemmadiagnosticera.
Oj, här blev det surrealistiskt. Nej, jag har inga starkare känslor runt ämnet särbegåvning, tycker dock det är intressant, liksom andra fenomen som kan försvåra i skolan. Personligen tror jag den stora andelen lågbegåvade i befolkningen är ett större bekymmer i dagens skola och på samhällsnivå.
Väldigt starka känslor i ämnet tycks dock du ha. Men det vore mer intressant om du kom med argument och källor i stället för bara åsikter, felaktiga faktapåståenden och hobbydiagnostiserande på vad du subjektivt läser in mellan raderna i foruminlägg. Jag kan förvisso skönja personlighetstendenser i dina inlägg men jag ger mig inte på något nätdiagnostiserande
Att jag skulle ha särbegåvade barn och problematik runt dessa har du tagit ur luften vilket du förhoppningsvis ser om du läser om inlägg. Jag beskrev däremot hur skolan kan fungera mindre bra även för icke särbegåvade högpresterande personer (vars existens du väl inte ifrågasatt?). Om detta handlar om halmdockor från din sida, om du har dålig läsförståelse eller i affekt läste några ord och gissade resten vet jag inte.