• Anonym (Mamman)

Särbegåvade barn

Jag riktar mig till er föräldrar med särbegåvade barn. Förskolan har nämligen lyft frågan om vi funderat på om vårt barn är särbegåvat. Vi har så klart sett och förstått av både förskola, omgivning och BVC att hon är långt före sina kamrater i intellektuell utveckling, men vi har inte riktigt tänkt i termer av särbegåvning. 

Ju mer jag läser om det, desto mer fundersam blir jag över hur det i så fall tas emot i skolvärlden. Det är några år kvar, men jag undrar ändå hur föräldrar till särbegåvade barn upplevt skolsituationen? Förskolan säger redan nu att de inte riktigt vet hur de ska tillgodose hennes behov när också de äldsta barnens aktiviteter blir för enkla (även om de också uttrycker att det ska bli spännande och utmanande att tillgodose också hennes inlärning). 

Hur har ni och framför allt era barn upplevt det? I vårt fall är barnets pappa särbegåvad, men han gick i högpresterande amerikansk skola i princip hela sin skolgång, så det är svårt att jämföra. Dessutom är det några år sen

• Svar på tråden Särbegåvade barn
  • Anonym (Qluenti)

Nyfiken; hur märks det av och hur gammal är hon?

Tänker att alla barn utvecklas olika.

Min dotter läste flytande vid tre års ålder, räknade matte för årskurs tre vid sex års ålder.

Idag är hon 16 och ligger på samma nivå som alla andra. Idag kan alla läsa, räkna, simma, osv.

• Anonym (så duktig)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-12-04 11:59:43 följande:

Förskolan säger redan nu att de inte riktigt vet hur de ska tillgodose hennes behov när också de äldsta barnens aktiviteter blir för enkla (även om de också uttrycker att det ska bli spännande och utmanande att tillgodose också hennes inlärning). 

Ja tänka sig. Hur ska det gå för den stackars lilla duktiga flickan???
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Qluenti) skrev 2019-12-04 12:26:21 följande:

Nyfiken; hur märks det av och hur gammal är hon?

Tänker att alla barn utvecklas olika.

Min dotter läste flytande vid tre års ålder, räknade matte för årskurs tre vid sex års ålder.

Idag är hon 16 och ligger på samma nivå som alla andra. Idag kan alla läsa, räkna, simma, osv.

Jag undviker helst att jämföra så här. Vi har från flera håll fått till oss att så kan vara fallet och jag söker därför erfarenhet. Se gärna inlägg nummer två om du undrar varför jag gärna är lite försiktig.
  • Anonym (Qluenti)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-12-04 12:40:47 följande:

Jag undviker helst att jämföra så här. Vi har från flera håll fått till oss att så kan vara fallet och jag söker därför erfarenhet. Se gärna inlägg nummer två om du undrar varför jag gärna är lite försiktig.

Ignorera hen, herregud! Hen är ett troll utan ett liv.

Givetvis måste du kunna skriva om olika färdigheter hon har, samt vilken ålder?

Jag frågar inte om fingeravtryck och bostadsadress.
  • Anonym (Qluenti)
    Anonym (så duktig) skrev 2019-12-04 12:39:20 följande:

Ja tänka sig. Hur ska det gå för den stackars lilla duktiga flickan???

Moget!
  • Anonym (så duktig)
    Anonym (Qluenti) skrev 2019-12-04 12:43:10 följande:
    Moget!
    Lika omoget som hela tråden, om du frågar mig. Att framhäva sina barn på det här sättet är bara skitsnack och svag begåvat. Rena påhittet och tarvligt.
    Alla fattar väl att utvecklingen är olika från barn till barn och att så småningom möta man på samma nivå. Skillnad är det att vara begåvad i vuxen ålder.
    Men som barn, då blir det bara skrattretande.
    "Min son måste leka med barn som är ett år äldre för att få stimulans" Jo tjena.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Qluenti) skrev 2019-12-04 12:42:46 följande:

Ignorera hen, herregud! Hen är ett troll utan ett liv.

Givetvis måste du kunna skriva om olika färdigheter hon har, samt vilken ålder?

Jag frågar inte om fingeravtryck och bostadsadress.

Övergripande så handlar det främst om förmågan till, för åldern, avancerade resonemang och mycket avancerad språklig förmåga. Hon har också ett tämligen logiskt tänkande. Samma barn är samtidigt som en treåring känslomässigt och kan knappt kasta en boll utan att slänga den i huvudet på sig själv, så hon är verkligen inte långt fram i allt.
  • LFF
    Anonym (så duktig) skrev 2019-12-04 12:47:06 följande:
    Lika omoget som hela tråden, om du frågar mig. Att framhäva sina barn på det här sättet är bara skitsnack och svag begåvat. Rena påhittet och tarvligt.
    Alla fattar väl att utvecklingen är olika från barn till barn och att så småningom möta man på samma nivå. Skillnad är det att vara begåvad i vuxen ålder.
    "Min son måste leka med barn som är ett år äldre för att få stimulans" Jo tjena.
    Problemet ligger i att förskolan och skolan inte kan hantera barn som ligger "före" i utvecklingen tills dess att dessa barn har kommits ikapp av sina jämnåriga! Det är måhända fel att klassa in barn som särbegåvade etc men problematiken är den samma, hur utmanar man dessa barn på bästa sätt i förskolan och skolan så de fortsätter att tycka att det är kul att gå i skolan?
  • Anonym (Qluenti)
    Anonym (så duktig) skrev 2019-12-04 12:47:06 följande:

Det var ju det jag menade med mitt första inlägg.

Min dotter var väldigt framåt under hela förskoleperioden och även under lågstadiet.

Men när alla andra också lärt sig läsa, skriva, debattera, cykla, simma, räkna, osv så låg ju alla på ungefär samma nivå.

Nu när de är 16 så ligger de verkligen på samma nivå, förutom de som har specialintressen (min dotter går i en skrivar- och debattkurs tre ggr i veckan på fritiden och är givetvis bättre på att skriva, diskutera och debattera än många andra, av den orsaken). Men sedan har vi ju hockeyspelare i klassen idag, som knappt kunde stå på ett par skridskor då. Vi har dotterns bästa kompis som är helt uppslukad av marinbiologi så där kan hon allt; och allt som hör därtill. Denna tjej lärde sig läsa i åk 2 och har aldrig riktigt varit flitig i skolan.

MEN samtidigt så finns det särbegåvade (eller savanta) barn. Oftast med ngn form av psykosocial störning som kan komma att visa sig senare; svarta får, men ack så intelligenta!

Sedan tror inte jag heller att TS barn kan stämplas som särbegåvad nu, i en ålder under 6 år. Det är lite för tidigt. Men det finns inget som säger att hon inte skulle vara särbegåvad.

Men så finns det ju -begåvad, nyfiken och lättlärd- vilket inte alls är detsamma som särbegåvad.
  • Vildbi

Mensa har tester för små barn. Där kan ni få svar, svart på vitt.

Visar det sig handla om ett högre intellekt, så hjälper de er med kontakter i skolan. De kommer även och utbildar lärarna i hur man bemöter dessa barn, ger skolan verktyg, etc.

Svar på tråden Särbegåvade barn