Anonym (Qluenti) skrev 2019-12-04 12:59:45 följande:
Det var ju det jag menade med mitt första inlägg.
Min dotter var väldigt framåt under hela förskoleperioden och även under lågstadiet.
Men när alla andra också lärt sig läsa, skriva, debattera, cykla, simma, räkna, osv så låg ju alla på ungefär samma nivå.
Nu när de är 16 så ligger de verkligen på samma nivå, förutom de som har specialintressen (min dotter går i en skrivar- och debattkurs tre ggr i veckan på fritiden och är givetvis bättre på att skriva, diskutera och debattera än många andra, av den orsaken). Men sedan har vi ju hockeyspelare i klassen idag, som knappt kunde stå på ett par skridskor då. Vi har dotterns bästa kompis som är helt uppslukad av marinbiologi så där kan hon allt; och allt som hör därtill. Denna tjej lärde sig läsa i åk 2 och har aldrig riktigt varit flitig i skolan.
MEN samtidigt så finns det särbegåvade (eller savanta) barn. Oftast med ngn form av psykosocial störning som kan komma att visa sig senare; svarta får, men ack så intelligenta!
Sedan tror inte jag heller att TS barn kan stämplas som särbegåvad nu, i en ålder under 6 år. Det är lite för tidigt. Men det finns inget som säger att hon inte skulle vara särbegåvad.
Men så finns det ju -begåvad, nyfiken och lättlärd- vilket inte alls är detsamma som särbegåvad.
Fast då är det väl så med din dotter att hon inte är särbegåvad utan "bara" duktig i skolan. Det är skillnad. Det är ju inte så vanligt att barn ÄR särbegåvade (som någon skrev så är det ju ofta så att det är föräldrar som tycker det om sina barn).
Men med ffa min 8-åring är det inte bara att han är väldigt framåt och före utan har ett helt annat tänkande än vad jämnåriga har. Detta är ju absolut inte bara positivt för honom. Han har svårt att hitta kompisar som passar eftersom han är annorlunda. Det hade varit lättare om han "bara" var framåt och duktig i skolan. Då passar man in (som din dotter verkar göra). Min son blir lätt uttråkad av umgänge med många jämnåriga eftersom de liksom inte talar samma språk. Han umgås helst med en klasskamrat som uppenbarligen också är mycket intelligent. De verkar ha utbyte av varandra.
Men på grund av att folk är så här och bara tycker att man vill skryta om sina barn är vi ju många som inte ens törs prata om att barnen är särbegåvade. Jag pratar aldrig om det t.ex. på jobbet eller i andra sammanhang utan mest anonymt så här på nätet eller i speciella grupper på Facebook (är medlem i gruppen Filurum). Vi måste ju nästan skämmas över våra barn känns det som ibland :(