Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-06 15:05:50 följande:
Tack
Precis som du tror jag att alla, också de nyanlända, skulle tjäna i längden på att Sverige och svenska staten blev bättre på att sätta ner foten och klart meddela: Det här och det här gäller, så här fungerar det hos oss.
Om man tänker såhär:
Det är ett faktum, och ett problem, att normer, kulturfenomen och traditioner som går stick i stäv mot vår jämställdhet och vår lagstiftning lever och frodas på många håll i landet. Mycket beror det, tror jag, på kvinnor som aldrig kommer utanför hemmet, aldrig lär sig svenska och aldrig blir en del av samhället.
Om de gjorde det så kanske hedersförtryck och liknande inte skulle försvinna med en gång, men väl ifrågasättas och på sikt vändas ryggen.
Jag menar, ingen normalt funtad kvinna skulle väl bara sådär fortsätta acceptera förtryck och sådant om hon fick upp ögonen för att det fanns ett högst reellt alternativ precis utanför dörren?
Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-06 15:05:50 följande:
Tack
Precis som du tror jag att alla, också de nyanlända, skulle tjäna i längden på att Sverige och svenska staten blev bättre på att sätta ner foten och klart meddela: Det här och det här gäller, så här fungerar det hos oss.
Om man tänker såhär:
Det är ett faktum, och ett problem, att normer, kulturfenomen och traditioner som går stick i stäv mot vår jämställdhet och vår lagstiftning lever och frodas på många håll i landet. Mycket beror det, tror jag, på kvinnor som aldrig kommer utanför hemmet, aldrig lär sig svenska och aldrig blir en del av samhället.
Om de gjorde det så kanske hedersförtryck och liknande inte skulle försvinna med en gång, men väl ifrågasättas och på sikt vändas ryggen.
Jag menar, ingen normalt funtad kvinna skulle väl bara sådär fortsätta acceptera förtryck och sådant om hon fick upp ögonen för att det fanns ett högst reellt alternativ precis utanför dörren?
Bra sammanfattat delar dina åsikter till 100%. Synd att inte fler svenskar har reflekterat över de vi diskuterar. Är man herren i sitt egna hus så kan inte gästen sätta regelverket i dennes hus ,man måste ta seden dit man kommer. Tyvärr så har de blivit tvärtom här i Sverige de är svensken som skall ta hänsyn till alla nya kulturyttringar, traditioner och religösa uttryck. Min bror studerade och bodde i USA där fick man ställa sig upp och sjunga amerikanska nationalsången inget som min bror tyckte var konstigt utan fullt naturligt eftersom han var gäststuderande i landet. Men tyvärr så vågar inte många svenskar försvara sina traditioner eller rättare sagt värderingar. Svensken har oerhört svårt speciellt med muslimer att säga nej. Kan man inte skaka hand med en kvinna eller skall kräva speciella uppdelningar mellan män och kvinnor i badhus, då tycker jag man skall söka sig till ett land som praktiserar sådant beteende.