• Anonym (frustrerad mor)

    pappa försover sig vid hämtning på dagis - hur gör jag med skolbussen till hösten?

    Pappan till mitt barn arbetar ständig natt och har gjort så i väldigt många år. Problemet är att han försover sig lite väl ofta. Idag fick jag återigen hämta vårt barn på förskolan alldeles för sent för att pappa helt enkelt inte hade dykt upp. Inte heller vaknar han när man försöker ringa honom. Förskolan är förstående, men problemet är att vårt barn ska börja skolan till hösten. Skolan renoveras och kommer under minst ett år, hålla till i lokaler flera kilometer därifrån. Barnen får därför åka skolbuss från mellan tillfälliga skollokalen och den ordinarie.

    Nu är det ju ett litet tag kvar, men jag bävar redan nu för vad som kommer att hända den dagen skolbussen lämnar av vårt barn mitt i stan och pappan har försovit sig. Vårt barn kommer att gå på en skola med över 600 elever. De kommer inte att kunna ha extra koll på huruvida mitt barn blir upphämtat vid hållplatsen eller inte.

    Helst vill jag inte låta min 6-åring gå runt med en mobiltelefon, på grund av rånrisken. Dessutom kommer det att ta mig minst en halvtimme att ta mig från jobbet till mitt barn om han står ensam mitt i stan vid en stor trafikerad väg, om mitt barn skulle ringa och säga att pappa inte har dykt upp. Hur kan man göra rent praktiskt för att få så bra koll på läget med en sådan här opålitlig pappa? GPS-sändare? Hur funkar det? Finns det andra tekniska hjälpmedel? Hur kan jag göra för att förbereda mitt barn på att det kan hända att pappa inte kommer? (Nu märker han det knappt, mer än att han undrade idag varför han hade varit såå jättelänge på dagis.)

  • Svar på tråden pappa försover sig vid hämtning på dagis - hur gör jag med skolbussen till hösten?
  • Vinterankan

    Två saker

    1. Hur pass bra är pappan på att verkligen ta ansvar för sin sömn? Och om han faktiskt är bra på det men har ett sömnbehov som gör att hans kropp faktiskt inte mår bra av att hämta den tiden utan behöver en timme till så borde ni förlänga tiderna på fritids en timme.

    2. Vad har han för väckarklocka? Det finns appar som tjuter jättehögt och inte går att stänga av på annat sätt än att man löser ett problem (olika varje dag). Har en kollega som har jättesvårt att komma upp på morgonen som kör med sådana. Hon har även kört med metoden att ha extremt högljudda väckarklockor som går igång med fem minuters mellanrum och är utplacerade på olika ställen i huset (första några meter från sängen och sedan längre och längre bort) så att hon måste gå upp och hålla på och stänga av i tjugo minuter innan alla slutat ringa. Tydligen vänjer hon sig vid metoderna så hon får varva lite, några dagars problemlösning, sedan några dagar utplacerade klockor och sedan några dagar problemlösning igen.

    Skulle tro att det behövs en kombination av 1 (utöka tiderna så han får möjlighet till 8 timmars sömn om det är vad han behöver) och två (ordenliga väckningsmetoder)

  • Anonym (Idiot)

    Dumpa den jävla mansbebisen. Tror fan inte detta skulle ske med en kvinna. Han försovit sig för att du räddar situationen. Kan han inte hantera detta får han dan byta jobb. Jävla idiot.

  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2019-12-06 21:50:00 följande:

    Spontant så låter det ju som om ni behöver eliminera stuationen där pappan ansvarar för barnets säkra hemkomst efter ett nattpass.

    1. Pappan byter arbetstider/går ner i tid så att han är hemma eller vaken när barnet ska hämtas.

    2. Du byter arbetstider/går ner i tid så att du kan ansvara för barnets hämtning.

    3. Barnet får gå på fritids tills han vaknar/du slutar.

    Att lämna en 6-åring ensam i stan är inte ett alternativ. Om pappan inte kan litas på så chansar man inte.


    Så tänker jag också.
  • Anonym (S)
    Anonym (Annie) skrev 2019-12-07 00:28:51 följande:

    TS, vet du med säkerhet att fritids bara skickar iväg barnen på bussen utan någon medföljande personal som ser till att barnen hämtas vid hållplatsen?

    Vi bor inne i Stockholm och på våra barns fritids släppte de inte iväg de yngsta barnen utan att någon hämtade dem (de äldsta kunde få gå hem själva om de hade skriftligt godkännande för det av målsman). När de ett år var utlokaliserade pga ombyggnation åkte fritidspedagoger med skolbussen (om vi hämtade andra tider än busstiden fick vi åka till den tillfälliga skolan/fritidshemmet), vi föräldrar mötte upp och de bockade av på en lista när alla barn blev hämtade.

    Det låter väldigt märkligt att skolan skulle ha så dålig tillsyn över förskoleklassbarnen som du beskriver.


    Tycker också att det låter märkligt att de bara skulle släppa barnen om det handlar om tillfällig skolskjuts på grund av skolrenovation.
  • annabellelee

    Om han vaknar först 19.20 misstänker jag att han lagt sig alldeles för sent. Han måste helt enkelt styra upp när han går i säng, och ha extremt tydliga ritiner, tex han äter en macka innan han går från jobbet, tar sig hem, tittar igenom sin post, dricker en kopp te, läser 10 sidor i en bok,går till sin säng. På den detalj i ån. Har han AS behövs det. Och ja, han är vuxen, så det är inte din sak att sköta, men du måste nog det i alla fall tyvärr.

  • 1234568
    Anonym (frustrerad mor) skrev 2019-12-06 23:18:03 följande:

    Nej, tyvärr.Jo, fritids skickar barnen med skolbussen vid angiven tid.Kommunen har egentligen angett exakt 8 timmar från att gå av arbetspass till att hämta på förskolan. Vi är inte strikta på det, och förskolan är förstående. Idag lyckades jag väcka honom klockan 19.20 efter att ha ringt ett otal gånger. Vilken tid han ska hämta vid skolbussen till hösten är inte bestämt ännu (det finns 3-4 tider/eftermiddag)

    Jag sticker redan från jobbet, så som det är nu (så gott det går!) Nu har jag dock en förskola att hämta på, där de är mycket förstående och kan vänta i värsta fall, men en skolbuss väntar inte. Mitt barn ska i höst kunna stå 30-50 minuter mitt i stan (Alltså MITT I STAN - vi pratar inte en liten väg i ett litet kvarter här) och vänta på mig, med all den oro som det innebär - hur ska jag ens ska veta att mitt barn står avlämnat på gatan? Det är inte rimligt. Barnvaktsbiten verkar mest lockande just nu, men hur det praktiskt och ekonomiskt ska lösas, får jag fundera vidare kring.


    Men när barnet börjar skolan så kommer han ju inte sluta först 15.15. Hämtningen kommer troligtvis vara mellan 12-13. Ni måste ju skaffa en fritidsplats åt barnet (efter skolan verksamhet), då du kommer vara på jobbet och pappan har sovtid.
  • LoveMandy

    Klarar han inte av sitt föräldraansvar så får HAN hitta en lösning. Du ska inte sitta på ett forum och rådfråga. Du har gått ner i arbetstid för att underlätta för honom. Hur kompenserar han dig för inkomst/pensionsförlusten för dig? Varför går inte han ner i tid? Hur illa hör han om han inte hör en väldigt hög väckarklocka? Något är ju fel här.

  • Anonym (S)

    Nu har jag läst hela tråden.

    Det verkar ju som att pappan är i behov av något stöd. Kan han slutföra sin utredning och få en aspergerdiagnos? I så fall kan han ha rätt till boendestöd via LSS, någon som kan komma hem och hjälpa honom att ta sig iväg och hjälpa hinom med att lägga upp rutiner på ett sätt som passar honom. Omnu svårigheten beror på detta.

    Om ni inte hittar någon gemensam lösnjng får du väl lösa detta som om du vore ensamstående förälder. Skriva barnet hos dig och ha barnet på fritids enligt dina tider.

  • Anonym (Pettersson)

    Jag har inte läst hela tråden, men allt ts skrivit. Jag har jobbat natt i många år. Efter ett nattpass behöver jag sova minst åtta timmar - precis som jag behöver på natten om jag är ledig. Jag kan inte gå och lägga mig direkt när jag kommer hem från jobbet, men det gör ju inte folk som jobbar kontorstider heller. Nu verkar ju ni ha andra problem än just tiden - men jag anser att hans sovtid är för snålt tilltagen.

  • Anonym (bibbi)
    Anonym (Pettersson) skrev 2019-12-07 10:10:04 följande:

    Jag har inte läst hela tråden, men allt ts skrivit. Jag har jobbat natt i många år. Efter ett nattpass behöver jag sova minst åtta timmar - precis som jag behöver på natten om jag är ledig. Jag kan inte gå och lägga mig direkt när jag kommer hem från jobbet, men det gör ju inte folk som jobbar kontorstider heller. Nu verkar ju ni ha andra problem än just tiden - men jag anser att hans sovtid är för snålt tilltagen.


    Har också jobbat natt och håller helt med dig på varenda punkt. När jag jobbade natt hämtade jag ofta mitt barn först efter 16 på fritids. Slutade 7, hemma 7:30, duscha snabbt (jobbade inom vården) och lätt fika samt borsta tänder, läsa lite/slösurfa i sängen, sova 8:30-15:30 (på vintern 8:30-16:00), äta frukost och hämta barnet vid 16-16:30.
  • Giftskåneman

    Finns hjälpmedel för hörselnedsatta han kan skaffa, blixt och ljud, vibrator som vibrerar säng och kudde mm, sök på nätet

  • Anonym (A)
    LoveMandy skrev 2019-12-07 09:58:29 följande:
    Klarar han inte av sitt föräldraansvar så får HAN hitta en lösning. Du ska inte sitta på ett forum och rådfråga. Du har gått ner i arbetstid för att underlätta för honom. Hur kompenserar han dig för inkomst/pensionsförlusten för dig? Varför går inte han ner i tid? Hur illa hör han om han inte hör en väldigt hög väckarklocka? Något är ju fel här.
    Håller med
  • MsFry

    Det här är ju något pappan måste hitta en lösning på. Erkänner han att det är ett problem ens?

Svar på tråden pappa försover sig vid hämtning på dagis - hur gör jag med skolbussen till hösten?