Less is more skrev 2020-02-28 21:56:00 följande:
Jag håller med i stort sett.
Det största problemet svenska politiker har är deras otroliga brist på insikt om bristerna i Sverige och oförmåga att lösa problemen inom skola, sjukvård, rättsväsendet, arbetsmarknad, skatter, pensionerna, bostadsbrist och glesbygden. Under det senaste året har de börjat fatta - men innan var det ju skygglappar.
Det handlar om våra stora system - den stora samhällsstrukturen. Det säger sig självt att politikerna måste förhandla och komma överens över blockgränserna kring alla viktiga sakfrågor.
Men det gör de inte - istället pinkar man revir, är populistiska och vänder kappan efter vinden. Vi behöver ett robust samhälle med kvalitet - för hela befolkningen.
Jag tror SD har fått ta många missnöjesröster. Kan hålla med om att vissa invandrargrupper missköter sig - men vi vet ju också att många inte gör det - utan istället gör ett fantastiskt jobb i Sverige. Därför kan jag inte rösta på SD.
Dock håller jag med om att Sverige inte kan ta emot lika många invandrare som tidigare. Tycker också att det varit bra att SD mfl. lyft fram frågan i ljuset för diskussion. När IS härjade som värst låg våra politiker och sov och förstod inye vad som kunde drälla in här i landet.
Exakt sådär. Jag vet inte vad jag skall tycka i invandringsrelaterade frågor. Min pappa är Turk så jag kan väl inte klaga för mycket. Men det är ändå uppenbart för mig att det är för många invandrare här och detta orsakar problem. Vi/Ni har tagit emot för många helt enkelt. Vad problemen beror på vill jag inte gräva för mycket i men det är inte socioekonomiskt. Det är bara en av flera faktorer.
Jag vet att har jag mestadels svenskar omkring mig där jag bor jobbar osv. så känner jag mig trygg och det blir trevligt. Detta även om de har kass ekonomi. Har jag mestadels folkslag som ser ut mer som mig själv är det otryggt och otrevligt. Mer än så vill jag nog inte ens veta om varför.
Jag ser SD som resultatet av decennier, långt innan jag är född av vanstyre. "Det började med Palme" säger min svärfar och jag tror honom. SD är motreaktionen. SD är vad vi får när vi gjort såhär.
Han nämner Ny Demokrati som den första motreaktionen. Fast det riktade sig till rika personer med inslag av SD-åsikter. SD samlade istället fattigsvensken och sedan mer därtill.
Det är typ lite som Trump? i USA har liberalerna och många minoriteter demokraterna. Republikanerna var något främst för högerkristna och rika vita människor. Men Trump (som själv är rik) pratade till en annan grupp. Fattiga vita människor, som bara slentrianröstat tidigare eller inte röstat alls. Han blev någon som företrädde dem, och saker de gillar. Detta är en massiv grupp människor och han var den första i USA som lyssnade på vad de ville och gjorde politik av det. Andra republikaner har tänkt struntsamma, de röstar på oss ändå eller så röstar de inte alls.