• EbSmith

    Kärlek finns inte.

    Uppenbarligen har jag haft en alldeles för romantiserad syn på kärlek, men jag inser nu att det i själva verket bara är en kombination av sociala och kroppsliga begär. En stunds glädje över att en viss person finns i ens liv, som så småningom går över och man hittar en ny som man anser vara ?den rätta?. Du lägger en del av din lycka i denna personen, planerar kanske flera år framåt och tror att det är just denna ?rätta? som du kommer leva med tills du dör. Men i själva verket handlar det bara om en människa du råkar gå ihop med och som du finner någorlunda attraktiv. Man lovar varandra både det ena och det andra bara för att du eller den andra ska kunna rasera allt en dag. Hur jäkla meningslöst som helst. Världen är full av praktexempel, det är inte bara jag. Och det är inte att jag ångrar något i mitt liv, bara hur naiv jag varit som gett hjärtat rakt ut, lagt min lycka i andras händer och förväntat mej detsamma tillbaks, eller åtminstone att personen hållit fast vid sina löften. Men människor ljuger.

    Inser nu att kärlek och tvåsamhet mellan två personer, från början helt okända för varann, är bullshit och jag tror inte en sekund på den igen. Jag vill inte tro på den.

  • Svar på tråden Kärlek finns inte.
  • EbSmith
    Mandel skrev 2020-01-17 15:52:28 följande:

    Det finns nog olika former av både kärlek och attraktion och en del bara händer och en del får man jobba lite på/med för att det ska fungera.


    Jo, jag har försökt anpassa/tona ner vissa känslor och personlighetsdrag som stör min partner. Har bara alltid trott att nån en dag kunde göra detsamma för mig, älska hela mig och hedra min tillit, men har nu insett att det är en omöjlighet. Om den sortens kärlek ens finns, var den aldrig till för mig.
    Trust gets you killed, love gets you hurt, being real gets you hated.
  • Mandel
    EbSmith skrev 2020-01-18 08:40:27 följande:
    Jo, jag har försökt anpassa/tona ner vissa känslor och personlighetsdrag som stör min partner. Har bara alltid trott att nån en dag kunde göra detsamma för mig, älska hela mig och hedra min tillit, men har nu insett att det är en omöjlighet. Om den sortens kärlek ens finns, var den aldrig till för mig.
    Du har nog inte träffat rätt person och rent krasst kanske du heller aldrig kommer att göra det, men bara det där med att ändra på sig själv för att passa någon annan är så fel ifrån början till slut.
    Det fungerar aldrig!

    Sitter själv och är otroligt bitter även om jag visste att det skulle bli så här, men jag har fortfarande hoppet kvar att det borde finnas någon även för mig.

    Jag skilde mig för att maken var arbetsnarkoman, bara prioriterade sig själv först före barnen och mig, aldrig hittade på något med/för oss, sällan var med på husvagnssemester, aldrig var med och gjorde saker med mig och barnen, handlade typ aldrig saker till hem och barn osv. Han ville aldrig vara delaktigt i någonting. Inte ens skolgång.

    Men nu!

    Nu sprider han pengar omkring sig och allt han köper ska vara det dyraste och vräkigaste. Allt han behövde fylla upp hemmet med när jag flyttade är den dyraste modellen på marknaden om det var bra funktion spelade inte så stor roll.. Han åker numera nästan varje helg till stan och köper märkeskläder till barnen och så har stollen köpt husvagn. Självklart större och dyrare än den jag har, men han ville ju inte åka husvagn när vi levde ihop, men nu???

    Nu kan han bjuda hem folk på fest och fixa mat var och varannan helg medans när vi levde ihop var han aldrig med och gjorde någonting utan kom hem från jobbet (ja, han jobbade 7 dagar i veckan) duschade och fixade typ välkomstdrinken sedan satt han på rumpan och drack med gästerna resten av kvällen.

    Och det roliga var att han blev otroligt kränkt när jag lämnade honom. Hur kunde jag lämna honom som är så perfekt???
    Det har nu gått 1 år och nu börjar han kunna titta på mig och prata med mig. Allt det han gör nu kunde han kanske ha gjort under vårt äktenskap så hade det inte blivit skilsmässa, men nej. Det är jag som är dum. Suck!

    Jag kämpar på trots att alla vänner övergivit mig, barnen väljer pappa hela tiden (eftersom han öser pengar och saker över dem), mina föräldrar och syskon bryr sig nada och har aldrig gjort tidigare heller.
    Så ful, hemsk och omöjlig kan jag inte vara än att någon skulle vilja vara vän med mig eller vilja leva i en kärleksrelation med mig. Det borde finnas någon som är lika smågalen som jag och som vill dela livet med en halvtokig kvinna.
    Jag vägrar ge upp trots att ensamhetens tårar trillar ned för mina kinder flera gånger i veckan...
    Jag är en snäll och lyhörd och omtänksam person som ställer upp i vått och torrt.
    Jag är generös och empatisk, händig och driftig och så har jag väl ordnad ekonomi... Borde finnas någon som vill ha detta tycker jag...

    Skam den som ger sig!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Krass)
    Mandel skrev 2020-01-18 11:42:03 följande:
    Du har nog inte träffat rätt person och rent krasst kanske du heller aldrig kommer att göra det, men bara det där med att ändra på sig själv för att passa någon annan är så fel ifrån början till slut.
    Det fungerar aldrig!
    Det har du helt rätt i. Jag har alltid varit en person som velat ha omgivningens gillande och försökt att anpassa mig men det har jag bara fått skit för. Trist bara att det ska behöva ta ett helt liv för att komma underfund med det.
  • Kramklubba

    Jag har upplevt kärlek och kärlek finns, djup kärlek. Men det var med en person som var superspeciell beundrad av halva världen och vi kommer med största sannolikhet träffas nästa liv också.

  • Anonym (B)

    Kärlek är en sjukdom.Elller så är det kär-lek alltså en lek.

  • Mandel
    Anonym (Krass) skrev 2020-01-18 12:18:02 följande:
    Det har du helt rätt i. Jag har alltid varit en person som velat ha omgivningens gillande och försökt att anpassa mig men det har jag bara fått skit för. Trist bara att det ska behöva ta ett helt liv för att komma underfund med det.
    jag är precis lika dan fortfarande och går på nit efter nit både bland vänner och i dejtingvärlden.

    svårt att ändra ett invant beteende...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nyfken)

    Hur ser din egen uppväxt ut?
    Är dina föräldrar fortfarande gifta?

  • EbSmith
    Anonym (Nyfken) skrev 2020-01-19 08:02:15 följande:

    Hur ser din egen uppväxt ut?

    Är dina föräldrar fortfarande gifta?


    De skilde sig när jag var i 8-9 årsåldern. Mamma träffade omgående en ny och avverkade sedan man efter man (dansbandskulturen, I guess). Pappa hade ett par längre förhållanden. Så egentligen borde jag väl inte va förvånad och besviken, men ville nog bara så gärna tro att mitt liv kunde va annorlunda.
  • Anonym (Barn)

    Därför skaffar man barn. Då träffar man livets största kärlek/kärlekar. Och den kärleken är ovillkorad.

  • Anonym (Barn)
    Anonym (Krass) skrev 2020-01-01 20:14:15 följande:

    Håller med dig TS! Jag har för länge sedan insett att det andra kallar kärlek för mig mer är att beteckna som lojalitet. Häftig passion och förälskelse har jag upplevt några gånger i livet och det är underbart! Men sådant svalnar och då gäller det att man har tillräckligt mycket annat gemensamt för att klara av att leva tillsammans ändå.

    För mig (man) så har det varit komplicerat eftersom jag har en sexdrift som aldrig viker, och ett bekräftelsebehov som gör det svårt att stanna längre tid i en relation. Jag har varit länge i två relationer, och det av pliktkänsla och lojalitet, men största delen har jag lidit svårt av ett torftigt sexliv eftersom de kvinnor jag levt ihop med inte har haft samma typ av sexdrift som jag utan har tappat intresset efter ett tag.

    Står inför att bryta upp nu igen, fast det tar emot. Det tar emot eftersom jag känner lojalitet mot den kvinna som har stått ut med mig i 20 år (för jag är inte lätt att leva med) och för att det är socialt jobbigt med ännu en skilsmässa. Men om jag själv ska må bra så bör jag bryta upp och i fortsättningen ägna mig åt kortare och ytligare sexuella förhållanden. Att flytta ihop med en kvinna igen är inte nåt jag tänker göra. Jag vill inte låsa in mig i en relation igen som blir svår att ta mig ur och vill inte ge någon kvinna några falska förhoppningar om ett förhållande som ska vara länge.

    Så, jag tror inte på kärleken men väl på passionen och den sexuella driften.


    Fast då har du ju aldrig älskat.

    Istället för att bryta upp och jaga tillfällig lycka, varför inte gå på parterapi själv och reda ut ett och annat om dig själv?

    Sex i alla ära, det är underbart och kittlande. Men att älska någon och att älskas djup för den man är, den tillfredsställelsen överstiger allt
  • EbSmith
    Anonym (Barn) skrev 2020-01-19 08:53:00 följande:

    Därför skaffar man barn. Då träffar man livets största kärlek/kärlekar. Och den kärleken är ovillkorad.


    Håller med om att den sortens kärlek är så stor och oändlig att den inte går att beskriva. Men jag pratar om kärlek som i kärleksrelation.
  • Anonym (Krass)
    Anonym (Barn) skrev 2020-01-19 08:59:00 följande:
    Fast då har du ju aldrig älskat.

    Istället för att bryta upp och jaga tillfällig lycka, varför inte gå på parterapi själv och reda ut ett och annat om dig själv?

    Sex i alla ära, det är underbart och kittlande. Men att älska någon och att älskas djup för den man är, den tillfredsställelsen överstiger allt
    Vi har gått i parterapi, i flera omgångar, jag har gått i enskild terapi och det är dessa sessioner som har gett mig mina insikter. Hellre leva singel med ett passionerat förhållande lite då och då än att leva i ett förhållande som för alltid är avsomnat.

    Jag tror inte att alla har den förmågan att bli evigt kär. (Du har i andra inlägg nämnt barn, men det är en helt annan typ av relation, inte jämförbar med en parrelation.)
  • Anonym (Nyfken)
    EbSmith skrev 2020-01-19 08:26:23 följande:
    De skilde sig när jag var i 8-9 årsåldern. Mamma träffade omgående en ny och avverkade sedan man efter man (dansbandskulturen, I guess). Pappa hade ett par längre förhållanden. Så egentligen borde jag väl inte va förvånad och besviken, men ville nog bara så gärna tro att mitt liv kunde va annorlunda.
    Har du några syskon?
  • EbSmith
    Anonym (Nyfken) skrev 2020-01-20 00:04:02 följande:

    Har du några syskon?


    Ja, 4 stycken men av flera skäl har jag bara bra kontakt med 2 av dem. Delvis för att de andra 2 bodde kvar hos pappa och jag flyttade med mamma tillsammans med min bror, antagligen för att vi var yngst, och ett par år senare fick mamma en sladdis.
  • Anonym (Nyfken)
    EbSmith skrev 2020-01-20 07:28:58 följande:
    Ja, 4 stycken men av flera skäl har jag bara bra kontakt med 2 av dem. Delvis för att de andra 2 bodde kvar hos pappa och jag flyttade med mamma tillsammans med min bror, antagligen för att vi var yngst, och ett par år senare fick mamma en sladdis.
    Hur är ditt förhållande med din mamma?
  • Anonym (jo)

    Jag anser att kärleken visst finns, men att det inte är lätt att hitta någon som man fungerar tillsammans med på lång sikt. Det är svårt att leva med någon om man är alltför olika varandra i viktiga avseenden.

  • EbSmith
    Anonym (Nyfken) skrev 2020-01-25 10:06:14 följande:
    Hur är ditt förhållande med din mamma?
    Den var bra när jag var barn, men blev sämre i tonåren. Mådde rätt dåligt psykiskt under den tiden och upplevde inte att jag fick nån förståelse eller stöttning från mammas håll. Snarare fick hon mej att må ännu sämre med en massa nedlåtande kommentarer om hur jag hanterade mitt mående. Kan inte säga att jag klandrar henne, ingen förälder är perfekt. Sen är vi väldigt olika och hon är, enligt mej och mina syskon, väldigt speciell. Relationen har varit rätt dålig de senaste 20 åren, men den är på bättringsvägen. 
  • Anonym (Nyfken)
    EbSmith skrev 2020-01-26 19:09:13 följande:
    Den var bra när jag var barn, men blev sämre i tonåren. Mådde rätt dåligt psykiskt under den tiden och upplevde inte att jag fick nån förståelse eller stöttning från mammas håll. Snarare fick hon mej att må ännu sämre med en massa nedlåtande kommentarer om hur jag hanterade mitt mående. Kan inte säga att jag klandrar henne, ingen förälder är perfekt. Sen är vi väldigt olika och hon är, enligt mej och mina syskon, väldigt speciell. Relationen har varit rätt dålig de senaste 20 åren, men den är på bättringsvägen. 
    Skulle du påstå att din mamma är bra på att visa dig empati?
  • Anonym (Fru för livet)

    Kärlek finns förstås. Problemet är bara att vi presenteras med en skev bild av vad kärlek är. Förälskelse är kemisk.

Svar på tråden Kärlek finns inte.