• Anonym (Tom)

    Min fru är aggressiv

    Jag har varit ihop med min fru i 10 år. Vi är båda 35 år, ingen barn. Ursprungligen är hon från Bangkok. Nu även svensk medborgare. Hon kunna ha haft ett bättre liv där, men valde Skandinavien pga mig vilket hon påpekar ofta och ger mig skit för. Frustrerande för mig, då jag även har försökt att hitta jobb i Thailand vilket inte är så lätt, så vi är här i Sverige, då det är det ända alternativ.


    Vårt förhållande har alltid vara brokigt, normalt er hon dock det mest kärliga, älskande människa man kan tänka sig.


    Tyvärr har hon en svart sida. Hon blir ofta arg, riktigt arg, eller ger mig ?silent treatment?. Om jag försvarar mig, när vi diskuterar stort eller smått, skriker hon oftast ?håll käften?, hon vill gärna anklaga mig men inte lyssna på mina argument. Nästa steg är att hon blir våldsam, slår mig med en knytnäve flera gångar på skuldran så hårt hon kan. Prylar som står i närheten blir också kastat efter mig eller runt i lägenheten, jag har aldrig blivit riktigt skadad, men det kanske bara är tur. Det har även hänt att hon blir våldsam, när vi kör bil. Varje gång hotar hon även med skilsmässa. Ofta är det helt löjliga sakar hon blir arg över, såsom att hon tror jag har lyst till sex med min chef som är 20 år äldre än mig, jag har inte ens fantasi till att tänka den tanke. Pga detta måste jag prata i smyg med min chef om hon ringer (jag har ett krävande jobb där man måste ta samtal utanför kontorstid).


    Hon har låg självkänsla och tolererar inte kritik eller något där bara uppfattas som kritik, då hotas där med skilsmässa, eller hon säger något som: ?jag tror du kan ha ett bättre liv utan mig?. Hon säger att jag ska acceptera, att hon är våldsam och aggressiv, att jag inte älskar henne annars och att ?alla kvinnor är så?.


    Allt detta kan gå otroligt fort, hon kan vara glad och allt är bra och då säger jag ett fel ord och hon går i sovrummet och sitter på golvet och gråter och gråter och jag blir kallt dom värsta ord.


    Det är även ett problem om någon kritiserar henne på jobb eller hon bara är trött eller hungrig, hon vågar aldrig säga något till sin chef eller kolleger utan alle frustrationer i hennes liv går utöver mig. Det ska sägas att hon som invandrare behandlas som andra klass medborgare i Sverige, vilket jag dock inte kan göra mycket år.


    Jag var förut självsäker, inget problem med att träffa kvinnor, har bra jobb och inkomst, men i dag är min självkänsla helt borta, jag blir anklagat för att vara otrogen, att förstöra hennes liv osv osv, vilket gör att jag inte mår bra. Vi har gått till parterapi, vilket är ganska värdelöst (han bara säger hon ska slå i en kudde när hon är arg och bullshit som det) och jag har varit till psykolog. Jag känner mig riktigt deprimerad och tänker om detta är allt vad livet har att erbjuda.


    Jag skal alltid väga mina ord på en guldvåg för inte att göra henne arg, och jag tycker det är svårt att leva så. Samtidigt har jag ju giftet mig, där man lovar att leva ihop livet ut. Hon är helt beroende av mig, jag skal hjälpe henne med i princip allt. Hon är snäll mot folk och ganska naiv, så hon blir ofta besviken eller lurad, och då är det jag som måste ?rädda? henne och se till att hon blir glad igen.


    Jag saknar verkligen att leva ett lugnt liv utan drama och våld. Jag tycker inte våld både fysisk och psykisk hör hemma nånstans.
    Jag har verkligen lyst att skilja mig. Jag kunna ha ett riktigt bra liv som singel. Kan man skilja sig och bara lämna en person som inte är psykisk stabil? Eller är det bara att gilla läget?

    Jag har tagit ansvar för allt i hennes liv dom senaste 10 år. Jag är rädd vad som kommer hända henne utan mig. Samtidigt är jag rädd att nästa kvinna jag evt träffar kan vara värre. Kvinnors humör sägs varierar mera än män, men är detta jag beskriver normalt?


    Jag hoppas någon här kan ge råd. Vad ska jag göra?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-12 11:50
    Vet inte varför citationstecken blir till frågetecken

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-12 11:54
    Jag är inte svensk, hoppas det går att förstå, vad jag skriver
  • Svar på tråden Min fru är aggressiv
  • Ignoramus

    Beklagar din situation, det låter fruktansvärt att leva med någon så manipulativ - oavsett om det är avsiktligt eller inte.

    Har ingen erfarenhet att dela med mig av, annat än att det inte behöver vara så. Det finns respektfulla, lyckliga och fungerande relationer utan drama också :)


    Anonym (Tom) skrev 2020-01-12 15:10:20 följande:

    Tack för alla svar. Det är sant, ibland är det som att leva ihop med en bebis eller en jobbig tonåring. 

    Detta spel är kärnan av problemet till, att jag har svårt att lämna.

    Vanligtvis är hon det mest gullige människa, alla omkring oss, familj och vänner gillar henne, mens jag närmare ses som han den negative som inte ger henne den kärlek hon förtjänar. Det är svårt att vara positiv, när hon får ett utbrott precist innan ankomst, när man besöker nån. Oftast tar det mig några dagar att må bra igen. Hon beter sig alltid väl, när vi är med andra. Kanske jag är för känslig?

    Hon är inte så här avsiktligt, det är närmare pga. hon är omogen eller ointelligent. Allt kan vara bra 1-2 veckor och sen blir hon tokig över nån skitsak. Hon kan alltid få det vänt till, att jag får dåligt samvete över inte att vara bra mot henne och då är det svårt att lämna, jag vill bevisa att jag inte är så hemsk ett människa som hon säger.

    Jag är inte felfri häller, och ibland säger jag sakar jag inte skulle ha sagt, speciellt dom förste år gick jag lätt med på hennes drama. Dom senaste 4-5 år har jag verkligen försökt att vara så perfekt som möjligt, bara svårt när jag själv är deprimerad och ibland håller på att bryta ihop, om hon upptäcker det, är det hot om skilsmässa.

    Kan det vara så att jag bara inte kan leva ihop med nån? Är det ens möjligt att leva i en lycklig relation utan drama där man kan prata om allt?


  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Tom) skrev 2020-01-12 15:10:20 följande:
    Tack för alla svar. Det är sant, ibland är det som att leva ihop med en bebis eller en jobbig tonåring. Detta spel är kärnan av problemet till, att jag har svårt att lämna. Vanligtvis är hon det mest gullige människa, alla omkring oss, familj och vänner gillar henne, mens jag närmare ses som han den negative som inte ger henne den kärlek hon förtjänar. Det är svårt att vara positiv, när hon får ett utbrott precist innan ankomst, när man besöker nån. Oftast tar det mig några dagar att må bra igen. Hon beter sig alltid väl, när vi är med andra. Kanske jag är för känslig? Hon är inte så här avsiktligt, det är närmare pga. hon är omogen eller ointelligent. Allt kan vara bra 1-2 veckor och sen blir hon tokig över nån skitsak. Hon kan alltid få det vänt till, att jag får dåligt samvete över inte att vara bra mot henne och då är det svårt att lämna, jag vill bevisa att jag inte är så hemsk ett människa som hon säger. Jag är inte felfri häller, och ibland säger jag sakar jag inte skulle ha sagt, speciellt dom förste år gick jag lätt med på hennes drama. Dom senaste 4-5 år har jag verkligen försökt att vara så perfekt som möjligt, bara svårt när jag själv är deprimerad och ibland håller på att bryta ihop, om hon upptäcker det, är det hot om skilsmässa. Kan det vara så att jag bara inte kan leva ihop med nån? Är det ens möjligt att leva i en lycklig relation utan drama där man kan prata om allt?

    Du mår dåligt av att leva med din fru eftersom hon utsätter dig för psykisk misshandel. Det är inte dig det är fel på. psykiskmisshandel.se/misshandlad/ psykiskmisshandel.se/varfor-stanna/
  • pyssel
    Anonym (Tom) skrev 2020-01-12 15:18:34 följande:

    Tack! Har redan varit i kontakt med kommunens samordnare mot våld samt Manjouren och hjälplinjen. Dom säger fysisk och psykisk våld är oacceptabelt Att polisanmäla kommer kommer skapa mera drama och att leta till hot om skilsmässa. 

    Jag vet inte riktigt hur man går vidare, det är svårt att göra slut när hon det mesta av tiden är snäll och hon "bara" är våldsam ca varannan vecka. Jag har alltid trodd det var normalt men har dom senaste år börjat märka att jag inte mår bra över det.


    Har du fått någon hjälp att se över dina praktiska steg om du skulle lämna relationen? Många är hjälpta av att hålla den fokusen och att deala med sina känslomässiga sviter av misshandel fullt ut efter separationen. För egen del har det varit viktigt att hålla praktisk fokus när jag levt i stor fara, både under och efter uppbrott, men med ett känslomässigt stöd tillgängligt också. Detta för att kunna mobilisera tillräcklig styrka att agera, veta vad nästa lilla steg kan vara, och inte bli helt passiv av pågående misshandel. Har du vänner som är eller kan vara ett stöd?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Lämna)

    Ni har ju inga barn. Du har inget att förlora på att skilja dig. Gör det! Hon hotar ju med det. Varför ser du det som ett hot? Se det som en möjlighet!

  • Anonym (Gina)

    Alla som väljer att leva i våld,hur tänker ni?Det känns inte rätt och hälsosamt.Tänk om man kan leva utan negativ drama och våld.Det kan vi välja.

  • Akira Öken
    Anonym (Gina) skrev 2020-01-12 16:43:07 följande:

    Alla som väljer att leva i våld,hur tänker ni?Det känns inte rätt och hälsosamt.Tänk om man kan leva utan negativ drama och våld.Det kan vi välja.


    Istället för att ställa dumma frågor till utsatta människor vore det kanske en bra idé att ta tag i dina kunskapsbrister. Om du helt saknar kunskap och därigenom inte heller vet vad du ska googla på, börja med "normaliseringsprocessen".
  • Anonym (Gina)
    Akira Öken skrev 2020-01-12 16:46:50 följande:

    Istället för att ställa dumma frågor till utsatta människor vore det kanske en bra idé att ta tag i dina kunskapsbrister. Om du helt saknar kunskap och därigenom inte heller vet vad du ska googla på, börja med "normaliseringsprocessen".


    Jag har blivit misshandlad och jag har lämnat.Det finns ett val.Jag ville bara påminna om detta.
  • Akira Öken
    Anonym (Gina) skrev 2020-01-12 17:09:22 följande:

    Jag har blivit misshandlad och jag har lämnat.Det finns ett val.Jag ville bara påminna om detta.


    Att själv ha blivit misshandlad och lämnat är (uppenbarligen) inte synonymt med att ha kunskap om de mekanismer som gör att utsätta ofta stannar i destruktiva relationer.

    TS ber om hjälp och blir inte hjälp av att bli skuldbelagd.
  • AndreaBD

    Du kan inte ändra en annan människa. Hon beter sig helt oacceptabelt. Synt att du inte satte ner foten direkt. Man ska inte acceptera sånt beteende. Oavsett vilka förklaringar som ges. Och det är ingen ursäkt att hon ibland ångrar att hon har flyttat hit. Det är ett beslut som hon har gjort. Ingen har tvingat henne. Jag har själv flyttat till Sverige pga av en svensk man. Jag skulle aldrig skyllt på honom, även om han gjorde många dumma saker och relationen höll då inte heller. Men det var ändå MITT beslut att flytta hit. 

    Vill du verkligen leva så? Skaffa inte barn med henne, det är ingen bra miljö för barn. Att säga "håll käften" är helt oacceptabelt. Och att slå är ju förstås också det. Det finns inga ursäkter för det. Hon är inte lämplig för en relation. Se till att komma ifrån henne! 

  • AndreaBD
    Anonym (Tom) skrev 2020-01-12 15:10:20 följande:

    Tack för alla svar. Det är sant, ibland är det som att leva ihop med en bebis eller en jobbig tonåring. 


    Detta spel är kärnan av problemet till, att jag har svårt att lämna.

    Vanligtvis är hon det mest gullige människa, alla omkring oss, familj och vänner gillar henne, mens jag närmare ses som han den negative som inte ger henne den kärlek hon förtjänar. Det är svårt att vara positiv, när hon får ett utbrott precist innan ankomst, när man besöker nån. Oftast tar det mig några dagar att må bra igen. Hon beter sig alltid väl, när vi är med andra. Kanske jag är för känslig?

    Hon är inte så här avsiktligt, det är närmare pga. hon är omogen eller ointelligent. Allt kan vara bra 1-2 veckor och sen blir hon tokig över nån skitsak. Hon kan alltid få det vänt till, att jag får dåligt samvete över inte att vara bra mot henne och då är det svårt att lämna, jag vill bevisa att jag inte är så hemsk ett människa som hon säger.

    Jag är inte felfri häller, och ibland säger jag sakar jag inte skulle ha sagt, speciellt dom förste år gick jag lätt med på hennes drama. Dom senaste 4-5 år har jag verkligen försökt att vara så perfekt som möjligt, bara svårt när jag själv är deprimerad och ibland håller på att bryta ihop, om hon upptäcker det, är det hot om skilsmässa.

    Kan det vara så att jag bara inte kan leva ihop med nån? Är det ens möjligt att leva i en lycklig relation utan drama där man kan prata om allt?
    Hon har manipulerad dig så långt att du tror att det kan vara ditt fel. Men det är det ju inte. Det är ju HON som är aggressiv, slår, m.m. Du skulle säkert kunna ha en jättebra relation med en vettig kvinna. Men du är kvar hos henne istället. Gör inte det! Självklart kan du ha det mycket bättre.

    Min man och jag träffade varandra när vi var lite över 40. Vi hade båda varit ihop med ganska hemska partners innan. Och nu njuter vi bara av att ha en jättebra relation. Vi har grälat EN gång lite grann, på 12 år. Och då har vi inte heller sagt något elakt eller värre. Det var bara på nivån "vad dum du är...." Men generellt bråkar vi ALDRIG och vi kan alltid prata om allt i lugn och ro. Och vi stödjer varandra i alla situationer.

    Och jag tycker inte det är så svårt heller. Kan DU vara tillsammans med någon utan att skrika och förolämpa och slåss? Det kan du väl? Men hon kan inte det! Eller vill inte det. ALLA människor är snälla ibland, dvs. det är ingen särskilt merit om hon är det. Men de flesta beter sig inte så illa ibland också. Det är INTE en normal relation.  Min man var ihop med en sån kvinna före mig och han var ganska slutkörd när jag träffade honom. Se till att komma ifrån henne! Det finns ingen anledning att vara kvar. 
Svar på tråden Min fru är aggressiv