• vegaveravegavera

    Skaffa barn utan fast inkomst

    Hej alla! Jag är 24 år gammal och har velat ha barn så länge jag kan minnas. Jag ser verkligen mig själv som en mamma och har längtat så så så länge, men inte riktigt haft rätt partner eller känt mig ?färdig? med att festa och sånt. Men sedan i somras har jag verkligen känt att jag är redo, på ett helt nytt sätt, som att det verkligen är dags och inte bara en gullig idé. Har en partner sedan 3 år tillbaka som allt känns rätt med och han känner likadant som jag. Vi båda vill alltså ha barn så fort som möjligt!

    Men, det som hindrar mig från att våga bli gravid är pengar. Vi har typ inga. Vi båda studerar just nu och kommer vara klara om ca 3 år. De utbildningar vi har är inte sånna som garanterar en en fast fin stor inkomst resten av livet utan ungefär tvärtom. Vi kommer aldrig ha så mycket pengar, det är sånna liv vi valt att leva, men vi vill ju också få in barn i den livsbilden. Går det ens? Jag vill inte att någon av oss ska behöva ge upp sina drömmar karriärsmässigt och behöva jobba ihjäl sig på ett brödjobb. Barn är ju ganska dyrt, men om man köper nästan allt begagnat så kanske det går. Jag vet inte!

    Jag har knappt jobbat någonting på ett riktigt jobb så då antar jag att man inte får några pengar alls som ?föräldraledig?? Min kille har jobbat ytterst lite. Vi, eller i alla fall jag, skulle väl få ta ett studieuppehåll på ett par år kanske om jag blev gravid nu. Kommer jag inte ha några pengar alls då? Det är svårt det här! För samtidigt känner jag att det är bättre att skaffa medan vi båda har lite skola kvar att gå än när vi båda är klara. För då har båda något att gå tillbaka till och något konkret att göra direkt efter bebis, så vi inte ger upp och börjar jobba på Ica typ.

    Har någon där ute erfarenhet av att skaffa barn utan ekonomisk stabilitet? Hur gjorde ni? Vilket slags stöd finns att få? Tacksam för alla tips!! Och KONSTRUKTIV kritik.

    Mvh tack

  • Svar på tråden Skaffa barn utan fast inkomst
  • Anonym (J)

    En hel del av oss med lite sämre arbetsmarknad (även om min inte låter lika illa) jobbar ju på nåt okvalificerat jobb några år för inkomst/sparande/sgi/medan man letar nåt bättre. Så ser verkligheten ut för många.

    Brist på fast inkomst ger ju också svårigheter att få ett bostadskontrakt. Klart hyresrätt funkar fint men inget där man riskerar att bli hemlös.

    Att ha barn går definitivt att göra dyrare eller billigare, men visst kostar det några tusenlappar per månad.

    200 000 sparat behövs inte, men skulle absolut rekommendera så man klarar sig några månader och dessutom kan klara oförutsedda utgifter. Mer om man inte har nån tillförlitlig inkomst.

    Vid sjuka barn får man vab (80% av inkomsten), försäkringar (som man tecknar/betalar själv) kan ersätta vid sjukhusvistelser men det finns ingen generell instans för mer pengar, nej. De kan också släpa efter nån månad i utbetalningar.

    Vi köpte det mesta begagnat, var väl utgifter på runt 10000 innan barnet kom, plus utebliven inkomst när jag blev sjukskriven. Dygnen på sjukhus gick väl på 2000 eller nåt inkl för pappan.

    Fördelen med att få barn innan studierna är klara för er är ju att det kan vara svårt att vara föräldraledig som egenföretagare utan att förlora kunder etc. Jag hade inte heller satt mig i en situation frivilligt där bara den ena ska vara ledig. Ska ni ha företaget ihop?

  • Sasu
    vegaveravegavera skrev 2020-01-18 18:28:10 följande:

    Jag lyssnar gärna men tycker ni ger omöjliga prognoser. Säger att jag måste ha en massa grejer som jag vet att jag aldrig kommer att ha. Alltså heltidsjobb, hundratusentals i besparingar, bostadsrätt och rik partner. Hade hoppats på lite mer peppande historier. Men familjeliv är väl fullt av 37+ åringar som väntat för länge med att skaffa barn för att fixa ett totalt vattentätt liv, för att sedan upptäcka att dom kanske väntat för länge för nu var det plötsligt svårt, och så vägrar ni erkänna att det var ett misstag att inte skaffa barn tidigare när äggen var i form...


    Jag är lika gammal som du, men du verkar ju inte inse att ett barn kostar redan innan födseln.
    Ifall du vill ha ordentligt stöd om barnet föds sjukt eller du får komplikationer under graviditeten eller förlossningen så får du ju köpa en ordentlig gravidförsäkring (1200+ kr)
    järntabletter kostar ca.200kr, en paket i månaden,
    vitamintabletter (ca,200kr/månaden),
    Barnvagn ca.700-15000 beroende på om du vill ha en begagnad eller helt ny, vagnar ges sällan bort gratis just pga att de är dyra.
    Barnkläder kan du få billigt, men du får tänka på att barn växer ur kläder otroligt fort. men du kan räkna med att barnkläder begagnat i flera olika storlekar kan gå på 1500kr+
    Babyskydd ska inte vara krockat och du kan räkna med att betala 300kr+ för ett babyskydd begagnat, 2000kr+ för ett nytt.
    Spjälsäng kan ges bort gratis, men oftast får man betala 300kr+ för en begagnad spjälsäng i bra skick.
    Sängkläder, madrass skydd kan hittas begagnat, inte så dyrt att köpa nytt, ca.200kr på ikea.
    Barnstol 50-100kr begagnat
    Ersättning ifall du inte ammar eller inte kan amma kostar 100kr för en paket, den tar slut otroligt fort, så ca 200-300kr i månaden där,
    blöjor 2pkt i månaden ca 300kr, rekommenderar inte icas eller basic blöjor. upplever att barn får mycket utslag och irriterad hud av dessa blöjor.
    våtservetter runt 30kr/paket.
    Barnförsäkring ca.250kr i månaden
    Sparande till barnet i framtiden ca.100kr i månaden.

    detta är bara innan födseln och första halvåret. sen kommer det matkostnader för barnet när ni börjar med mat vid ca. 6 månaders ålder.

     För att spara in pengar första månaden på blöjor och våtservetter så finns det baby boxar som ger dig gratis grejer, alla baby boxar finns på denna sidan: babypaket.com/ Samt att du får en påse på BB med lite grejer till första tiden med din bebis.

    Jag trodde inte heller att ett barn skulle kosta så mycket, men det blir mycket pengar första året som endast läggs ut på barnet. Just därför är det en bra ide att ha en stabil ekonomi, en buffert och hög SGI om ni inte vill leva knapert varje månad.

    Men jag kan inte sitta här och säga att ni inte ska skaffa barn nu, det är helt upp till er. Om ni vill ha barn nu så kör på, men försök att få upp en bra ekonomi under tiden.

  • vegaveravegavera

    Det är jättesvårt att förklara min situation utan att ni vet vilken bransch jag jobbar inom och det vågar jag inte skriva ut här för vill inte att bekanta ska råka läsa denna tråd och koppla den till oss. Men det handlar inte om att starta något företag tillsammans eller hitta något jobb på det sätt ni skriver. Framtiden är och kommer förbi oerhört oklar! Men jag antar att med ett barn i bilden så skulle väl åtminstone en av oss bli tvungen till att ha en deltidsanställning någonstans i vissa perioder. Vi kanske kunde turas om om att vara den som behöver ha ett brödjobb. Men heltid vill jag verkligen aldrig jobba någonstans, det skulle ödelägga hela min egen praksis och få mig att må dåligt. Samma för min kille. Men självklart kan vi tänka oss att båda två jobba på ordentligt på nått deltidsjobb några månader innan bebis om vi visste säkert att det var det som skulle hända!

  • Anonym (Vänta!!!)

    En bebis är billig. Allt man MÅSTE skaffa till en bebis kan man köpa begagnat. Det som löpande kostar är försäkring, blöjor, ersättning om inte amningen funkar (kan vara bra att budgetera in, för amning funkar inte för alla), kläder (de går från ca strl 50 till strl 80-86 på ett år, men man kan hoppa storlekar). Däremot är inkomstbortfallet dyrt om man har ett jobb, och den oerhört låga inkomsten trist om man inte har en SGI.

    Sedan hade jag ALDRIG velat skola in en ettåring (som det ju i princip blir när man måste plocka 7 dagar i veckan p.g.a. ingen SGI). Det är svårt att sätta sig in i det förrän man faktiskt står där med sin lilla ettåring och tycker synd om de som är tvugna att skola in så små, men nu är det du som blir tvungen att göra det... Förskolan har sedan krav på vilka slags kläder som behövs. Det ska vara overaller (och köpe du begagnat är det sämre vattenpelare), fleeceställ, galonställ, vindställ, stövla, fodrade stövlar, vinterskor, massa tunna tumvantar, galonvantar, vintervantar o.s.v. Och ofta nytt inför varje termin - för barn växer fort.

    Spola fram några år och ni står där med typ en treåring, medan ni är nyutexade och ska försöka starta upp två företag. Ni drar knappt in något, men måste jobba mer än heltid ändå. Båda två. Samtidigt. Barnet mår såklart inte jättebra av att vara först på förskolan - och blir hämtad sist. Men ni fixar det ju inte annars! Barnet blir bjudet på födelsedagskalas av kompisarna, men får tacka nej för ni har helt enkelt inte råd att köpa present. Eget kalas blir det inte heller, för ni har inte råd. Barnet vill börja aktivitet - men det går inte för ni har inte råd OSV.

    Nu pratar jag i egenskap av barnet, för mina föräldrar gjorde precis det ni funderar på att göra nu. När jag var åtta kom föräldrarna på rätt spår, och med facit i hand borde de ha väntat tills dess med att skaffa barn.

    Varför har du så bråttom!?

    Även om du aldrig kommer ha en halv mille på kontot så kan ni väl vänta tills ni är i ett bättre läge än idag??? Ta examen. Starta era företag. Se till att i alla fall en av er fått till det hyfsat innan ni sätter ett barn till världen!

  • Anonym (Ladybug)
    vegaveravegavera skrev 2020-01-18 20:07:21 följande:

    Det är jättesvårt att förklara min situation utan att ni vet vilken bransch jag jobbar inom och det vågar jag inte skriva ut här för vill inte att bekanta ska råka läsa denna tråd och koppla den till oss. Men det handlar inte om att starta något företag tillsammans eller hitta något jobb på det sätt ni skriver. Framtiden är och kommer förbi oerhört oklar! Men jag antar att med ett barn i bilden så skulle väl åtminstone en av oss bli tvungen till att ha en deltidsanställning någonstans i vissa perioder. Vi kanske kunde turas om om att vara den som behöver ha ett brödjobb. Men heltid vill jag verkligen aldrig jobba någonstans, det skulle ödelägga hela min egen praksis och få mig att må dåligt. Samma för min kille. Men självklart kan vi tänka oss att båda två jobba på ordentligt på nått deltidsjobb några månader innan bebis om vi visste säkert att det var det som skulle hända!


    Har ni inga barn så kan ni göra som ni vill, bo under en gran och leva på luft om ni vill, men du måste inse att har ni barn måste ni ha någon slags fast inkomst, för barn måste ha näringsriktig mat, fast bostad, vinterkläder osv.Och det handlar inte bara om småbarnsåren, utan i ca tjugo år.

    Ni får kanske fundera igenom hur ni vill leva.

    Vill ni leva fågelfritt, utan krav på traditionellt jobb eller ansvar går det kanske inte att ha barn.
  • Anonym (J)
    vegaveravegavera skrev 2020-01-18 20:07:21 följande:

    Det är jättesvårt att förklara min situation utan att ni vet vilken bransch jag jobbar inom och det vågar jag inte skriva ut här för vill inte att bekanta ska råka läsa denna tråd och koppla den till oss. Men det handlar inte om att starta något företag tillsammans eller hitta något jobb på det sätt ni skriver. Framtiden är och kommer förbi oerhört oklar! Men jag antar att med ett barn i bilden så skulle väl åtminstone en av oss bli tvungen till att ha en deltidsanställning någonstans i vissa perioder. Vi kanske kunde turas om om att vara den som behöver ha ett brödjobb. Men heltid vill jag verkligen aldrig jobba någonstans, det skulle ödelägga hela min egen praksis och få mig att må dåligt. Samma för min kille. Men självklart kan vi tänka oss att båda två jobba på ordentligt på nått deltidsjobb några månader innan bebis om vi visste säkert att det var det som skulle hända!


    Vad har ni tänkt försörja er på då?

    Med en tjänst på 100% och en på 50% var det precis att vårt hyreskontrakt blev godkänt för några år sen. Som en liten riktlinje.
Svar på tråden Skaffa barn utan fast inkomst