• Anonym (Eva)

    Blivit återbetalningsskyldig för felaktig lön, är det rätt?

    Jag har varit långtidssjukskriven i ca 10 år från min arbetsplats både helt och delvis. Jag återgick i arbete i somras men klarade inte av det utan sjukskrevs igen 100% sedan augusti. Samtidigt gjordes en omorganisering i företaget och flera tjänster sades upp i förhandling, ink min tjänst. Alla som fick gå fick arbetsbefrielse med lön från uppsägningsdatumet i åtta månader som även jag fick. 
    Nu har jag fått ett återbetalningskrav från min arbetsgivare för lön som utbetalats sen uppsägningsdatumet för den arbetsbefriade uppsägningstiden för att jag inte friskskrivit mig till arbetsgivaren utan varit fortsatt 100% sjukskriven sen augusti och inte stått till företagets förfogande. Det är ju jättemycket pengar.
    Är det rätt?

  • Svar på tråden Blivit återbetalningsskyldig för felaktig lön, är det rätt?
  • möjligt

    Hur fungerar det med sjukskrivning när ens tjänst/arbetsuppgifter ändras?

    För en sjukskrivning är väl från början relaterad till en oförmåga att utföra de inkluderade arbetsuppgifterna, om arbetsuppgifterna då helt ändras så kan väl sjukskrivningen bli ogiltig.

    Om du tex sjukskriver dig för att din rygg inte klarar de tunga lyft du måste göra men din tjänst då ändras till att sitta i receptionen så kan ju inte sjukskrivningen vara giltig längre?

  • Anonym (Rätt, även om det är hårt)
    Anonym (Eva) skrev 2020-01-26 11:19:53 följande:

    Jag har varit långtidssjukskriven i ca 10 år från min arbetsplats både helt och delvis. Jag återgick i arbete i somras men klarade inte av det utan sjukskrevs igen 100% sedan augusti. Samtidigt gjordes en omorganisering i företaget och flera tjänster sades upp i förhandling, ink min tjänst. Alla som fick gå fick arbetsbefrielse med lön från uppsägningsdatumet i åtta månader som även jag fick. 
    Nu har jag fått ett återbetalningskrav från min arbetsgivare för lön som utbetalats sen uppsägningsdatumet för den arbetsbefriade uppsägningstiden för att jag inte friskskrivit mig till arbetsgivaren utan varit fortsatt 100% sjukskriven sen augusti och inte stått till företagets förfogande. Det är ju jättemycket pengar.
    Är det rätt?


    Utifrån vad du beskrivit här låter det rätt. Du var heltidssjukskriven. Arbetsgiaren sade upp din tjänst och om du inte hade varit sjukskriven hade du fått lön även om du arbetsbefriats. Nu när du var sjukskriven kunde du ju inte befrias från något arbete, du var ju sjukskriven. Alltså skulle du fortsätta ha samma regler och ersättning som under sjukskrivningen (även om ersättningen var 0).
    Om du hade varit och anmält att du var frisk hade du kunnat få arbetsbefrielse med lön, eller för den delen fått arbetsuppgifter med lön. 

    Det var en miss av arbetsgivaren att betala ut detta, men det betyder inte att du har rätt till pengarna. Både du och arbetsgivaren har skyldigheter gentemot varandra. Jämför med om exempelvis löneavdelningen skulle råka sätta en nolla för mycket i någons lön så den fick 200 000 istället för 20 000 utbetalt, eller om en persoin sagt upp sig och bytt jobb men det på grund av nåt tekniskt missöde fortsätter trilla in lön från gamla jobbet, har den personen rätt att behålla pengarna? Naturligtvis inte, skulle nog de flesta säga, och även lagen. Det samma gäller även om felet är mindre, eller kommit varje månad eller liknande. Om du fick lön från din arbetsgivare trots att du var sjukskriven borde varningsklockor ringt. 

    Jag tror inte du kan vinna en process mot din arbetsgivare som går ut på att du ska få lön när du var sjukskriven. 

    Vad händer nu då? Tja, antagligen kräver arbetsgivaren åter pengarna. Om du inte betalar enligt återbetalningskravet kommer det kanske påminnelser och slutligen inkasso och kronofogden. Kanske ringer de och pratar med dig om att sätta upp en återbetalningsplan.

    --
    Sedan vill jag även tillägga att jag verkligen beklagar att du hamnat i denna situationen! 
  • möjligt

    TS om det bara gått 4 av de 8 mån så borde du väl iaf friskskriva dig från och med nu om jag inte missförstått något.

  • klyban
    Anonym (Eva) skrev 2020-01-26 11:19:53 följande:
    Jag har varit långtidssjukskriven i ca 10 år från min arbetsplats både helt och delvis. Jag återgick i arbete i somras men klarade inte av det utan sjukskrevs igen 100% sedan augusti. Samtidigt gjordes en omorganisering i företaget och flera tjänster sades upp i förhandling, ink min tjänst. Alla som fick gå fick arbetsbefrielse med lön från uppsägningsdatumet i åtta månader som även jag fick. 
    Nu har jag fått ett återbetalningskrav från min arbetsgivare för lön som utbetalats sen uppsägningsdatumet för den arbetsbefriade uppsägningstiden för att jag inte friskskrivit mig till arbetsgivaren utan varit fortsatt 100% sjukskriven sen augusti och inte stått till företagets förfogande. Det är ju jättemycket pengar.
    Är det rätt?

    Ja det är rätt, 10år, och ska väl funka åt båda hållen, eller?
    Sen kanske det finns andra vägar för pengar, men inte funderat så mycket på detta, men det har säkerligen andra gjort, eller?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Cheescake
    möjligt skrev 2020-01-27 12:36:20 följande:

    TS om det bara gått 4 av de 8 mån så borde du väl iaf friskskriva dig från och med nu om jag inte missförstått något.


    Ja, det kan hon göra. Men hon får då också vara beredd på att hon kan behöva jobba.
  • Sarah889

    Du är betalningsskyldig. Det finns inga gråzoner här utan du bär det fulla ansvaret.

  • Anonym (Jämnt ut)
    möjligt skrev 2020-01-27 12:36:20 följande:

    TS om det bara gått 4 av de 8 mån så borde du väl iaf friskskriva dig från och med nu om jag inte missförstått något.


    Ja om det är möjligt så borde de ju kunna göra avdrag på de resterande månaderna, då får ju ts inga pengar men borde slippa att betala.

    Min man fick en extra månadslön en gång, vi chansade och sa inget, semesterersättning och bonus kom i samma veva.

    När det upptäcktes fick vi såklart betala och de drog då halva lönen i 2 månader
  • felix le chat
    Cheescake skrev 2020-01-27 13:35:03 följande:
    Ja, det kan hon göra. Men hon får då också vara beredd på att hon kan behöva jobba.
    Inte om den kollektiva överenskommelsen är arbetsbefrielse under uppsägingen.

  • Cheescake
    felix le chat skrev 2020-01-27 15:20:01 följande:

    Inte om den kollektiva överenskommelsen är arbetsbefrielse under uppsägingen.


    Det kan även ofta innebära att man fortfarande ska stå till förfogande och jobba om arbetsgivaren här behovet. En arbetsbefrielse kan således ändras.
  • möjligt
    Cheescake skrev 2020-01-27 13:35:03 följande:

    Ja, det kan hon göra. Men hon får då också vara beredd på att hon kan behöva jobba.


    Fast om avtalet med arbetsgivaren för uppsägning är att de SKA vara arbetsbefriade så har ju arbetsgivaren frånsagt sig den möjligheten.

    Vilket också in essence borde betyda att det inte heller är möjligt att i systemet ha en gällande sjukskrivning Eftersom det inte är möjligt att vara sjukskriven från att inte ha några arbetsuppgifter
  • felix le chat
    Cheescake skrev 2020-01-27 15:34:44 följande:
    Det kan även ofta innebära att man fortfarande ska stå till förfogande och jobba om arbetsgivaren här behovet. En arbetsbefrielse kan således ändras.
    Nej det kan det inte. Då skall det vara inskrivet i avtalet.
    Samma sak med avräkning mot annan tjänst/jobb under uppsägningstiden.
    Skall lön från annan arbetsgivare avräknas skall detta vara inskrivet.

  • Ectea

    Dessutom är det nya lagar och det är bruttosumman du måste betala.

    Det får du dock igen på skatten

  • Cheescake
    felix le chat skrev 2020-01-27 16:24:53 följande:

    Nej det kan det inte. Då skall det vara inskrivet i avtalet.

    Samma sak med avräkning mot annan tjänst/jobb under uppsägningstiden.

    Skall lön från annan arbetsgivare avräknas skall detta vara inskrivet.


    Det kan mycket väl vara inskrivet i avtalet.
  • möjligt
    Cheescake skrev 2020-01-27 18:53:45 följande:

    Det kan mycket väl vara inskrivet i avtalet.


    Det kan det säkert men det framgår inte av TS.
Svar på tråden Blivit återbetalningsskyldig för felaktig lön, är det rätt?