• Persbrandtkola

    Vad tycker ni om SAS nya reklam?

    Här är reklamen: 
    ">



    Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym (Hehe)
    Anonym (Skärpning) skrev 2020-02-17 15:50:49 följande:

    Jag har aldrig förstått mig på vänsterextrema som verkar se som sin livsuppgift att försöka utplåna hela sin västerländska identitet. Som tror att man automatiskt är en "god människa" för att man trashtalkar sig själv och sin kultur.


    Ja, det är faktiskt så det är. Och jag talar i egenskap av att ha varit involverad i vänstern under en lång tid.

    Vänsterns hat mot västvärlden är egentligen inte jättekonstig. Det är ett eko efter det kalla kriget då öst och väst tävlade. Väst var kapitalistiskt, där kapitalismen kom ifrån och väst var orsaken till kapitalismens spridning. Detta har skapat ett hat mot väst inom vänstern.

    Problemet idag är snarare att vänsterrörelsen verkar ha utökat sin avsky mot väst till att numera inkludera hudfärgen som är vit. Det är den vita världens fel att världen, enligt vänstern, är så dålig idag. Detta gör att länder i Östeuropa numera också ingår i deras avsky. Eller åtminstone så ignorerar de det förtryck Östeuropeer fått genomlida. För ärligt talat nu, vänstern talar ofta högt om hur synd det är om vissa grupper och att dessa grupper därför ska ha det ena privilegiet före det andra. Men hur många gånger nämns Östeuropeer i såna sammanhang?

    Och vad gäller ämnet: Som du säger. Om nu vänstern menar allvar med att ingenting är Skandinaviskt så ska vi se om de vågar sägasamma sak om andra kulturer.

    PS: De kommer aldrig att våga erkänna att det med deras logik inte finns något som är Arabiskt.
  • Anonym (ehh)
    Petrarcad skrev 2020-02-19 13:49:23 följande:
    Vi är ganska många i Sverige som är nationalister, älskar vårt land och tycker det är bäst i världen!

    Det märks ju inte minst på att SD nu i många mätningar är största parti.

    Dock finns det, av någon anledning, ett mycket stort motstånd mot oss nationalister bland tex många politiker (I sjuklövern) och bland journalister och media.

    Alltså: de i Sverige som hörs och syns mest, får medieutrymne och sätter agendan ( = försöker klamra fast vid den gamla makt de haft).

    Många människor har tyvärr varit rädda för att säga att de tycker annorlunda än makteliten.

    Vi är tyvärr rätt konforma i Sverige. Men turligt nog har jag märkt en positiv utveckling i samhället, det är faktiskt lättare att öppet säga tex att man röstar SD nu (konstigt vore väl annars, när de är största parti i mätningar!)

    Jag tycker dock att det är lite patetiskt med folk som vänder kappan efter vinden. De som varit mest måna om att vara pk och peka finger åt oss nationalister, är ofta de välgödda medelklassfamiljerna som lever i homogena helvita områden, sätter sina barn i homogena helvita skolor och endast umgås med svenskar. De verkar, för att ingen ska tro att de är rasister, vara extremt noga med att hylla mångkultur (I teorin) och försöka se ner på sd-röstare.

    Nuuuu.... Dock.... Så börjar dessa hycklare inse att de nog haft fel hela tiden, men det skulle de ju aldrig erkänna. Istället försöker de låtsas som att de hela tiden sett problemen med mångkultur och inte ändrat åsikt alls..... dessa medelklassmänniskor som levt i sina vita reservat, satt barnen i homogena skolor men pekat finger åt de som fått uppleva baksidan (ungdomsrån, kränkningar, sprängningar osv)- de människorna bör inte komma undan med att bara byta åsikt när vinden vänder. De bör få stå till svars för sitt hyckleri.
    Jo du har ju rätt i det du skriver. Tyvärr är jag omringad av sådan här individer hela tiden. Just det du skrev med att det är medelklass Svenssons, stämmer in så bra på dessa personer jag är omringad av i mitt jobb t.ex. De skulle aldrig någonsin våga öppna upp sitt hem till en ensamkommande ungdom. Men sitter och pekar finger åt de som inte vill att det ska öppnas ett flyktingboende i deras villaområden. Sitter och snackar skit om allt och alla, och snackar ner sin egen kultur och svenska ursprung. Jag är född i Sverige, men har polskt ursprung. Alla polacker jag har träffat är patrioter, och det är inget fel med det där. Det är snarare konstigt om man inte firar nationaldagen med dunder och brak eller inte älskar sitt land. Jag firar Sveriges nationaldag, tycker det ska firas. Är förvånad över hur svenskar beter sig när det kommer till att fira Sverige, deras egna land! Vad fan är de rädda för? Har till och med sett invandrare fira Sveriges nationaldag MER än svenskar själva gör. Tycker är på gränsen till att jag har lust att brista ut i skratt på nåt ironiskt sätt.. Hoppas att man snart slutar att skämmas, man kan väl fira sitt land, vara stolt över sitt land och sin kultur utan att kallas för rasse. Vad är det för fel på folk Drömmer
  • nihka
    Crash Man skrev 2020-02-19 12:47:02 följande:
    En sak som verkligen är hyckleri är att ingen har reagerat på den svarte mannen som säger "are we better then our viking ancestors?"

    Föreställ er att reklamfilmen utspelat sig i USA och en vit man skulle säga "are we better then our native american ancestors".

    Då skulle det bli hus i helvetet. "Hur vågar den vite mannen göra anspråk på ursprungsbefolkningens och hävda att deras historia är sin egen?" skulle fröken vänstermäniska säga med tårar i ögon och börja anklaga företaget för kulturell appropriering.

    Men när en svart man approprierar på skandinavisk historia, som tydligen inte ens finns, så hörs inte ens syrsorna.
    Att ingen reagerat på det beror möjligtvis på att han aldrig sa så. En kvinnlig röst säger "We are no better" och mannen ifråga fortsätter med "than our Viking ancestors."

    Herrarna högermänniskor behöver borsta upp engelskan både gällande läs- och hörförståelse.
    Petrarcad skrev 2020-02-19 13:18:33 följande:
    Detta har du SÅ rätt i! Kulturell appropriering är tydligen helt "ok when we do it" som ju verkar vara devisen vänstern går efter.....

    Dubbelmoral, hyckleri.

    Att ingen reagerat är kanske för att alla vid det här laget är så vana vid vänsterns dubbelmoral och hyckleri, att man inte ens reagerar längre.....

    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Mini)
    nihka skrev 2020-02-20 00:58:22 följande:

    Att ingen reagerat på det beror möjligtvis på att han aldrig sa så. En kvinnlig röst säger "We are no better" och mannen ifråga fortsätter med "than our Viking ancestors."

    Herrarna högermänniskor behöver borsta upp engelskan både gällande läs- och hörförståelse.


    Man kan ju höra fel. Poängen kvarstår ju även med korrekt mening. Kulturell appropriering går visst bra åt ett håll.
  • Crash Man
    nihka skrev 2020-02-20 00:58:22 följande:

    Att ingen reagerat på det beror möjligtvis på att han aldrig sa så. En kvinnlig röst säger "We are no better" och mannen ifråga fortsätter med "than our Viking ancestors."

    Herrarna högermänniskor behöver borsta upp engelskan både gällande läs- och hörförståelse.


    Seriöst... du klyver verkligen hår just nu. Jag tror alla förstår att innebörden är att den svarte mannen påstår sig ha har viking förfäder.
  • Wench85
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-19 23:02:29 följande:
    Ja, det är faktiskt så det är. Och jag talar i egenskap av att ha varit involverad i vänstern under en lång tid.

    Vänsterns hat mot västvärlden är egentligen inte jättekonstig. Det är ett eko efter det kalla kriget då öst och väst tävlade. Väst var kapitalistiskt, där kapitalismen kom ifrån och väst var orsaken till kapitalismens spridning. Detta har skapat ett hat mot väst inom vänstern.

    Problemet idag är snarare att vänsterrörelsen verkar ha utökat sin avsky mot väst till att numera inkludera hudfärgen som är vit. Det är den vita världens fel att världen, enligt vänstern, är så dålig idag. Detta gör att länder i Östeuropa numera också ingår i deras avsky. Eller åtminstone så ignorerar de det förtryck Östeuropeer fått genomlida. För ärligt talat nu, vänstern talar ofta högt om hur synd det är om vissa grupper och att dessa grupper därför ska ha det ena privilegiet före det andra. Men hur många gånger nämns Östeuropeer i såna sammanhang?

    Och vad gäller ämnet: Som du säger. Om nu vänstern menar allvar med att ingenting är Skandinaviskt så ska vi se om de vågar sägasamma sak om andra kulturer.

    PS: De kommer aldrig att våga erkänna att det med deras logik inte finns något som är Arabiskt.
    Hej! Vänstern här! 

    Det finns ingenting som är urprungligen och enbart skandinaviskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är skandinavisk kultur idag. Till exempel köttbullar, midsommarstänger, luciafirande och föräldralediga fäder. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i skandinavien.

    Det finns ingenting som är ursprungligen och enbart arabiskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är arabisk kultur idag. Till exempel vattenpipa, magdans, schack och mezze. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i arabvärlden.
  • Anonym (Hehe)
    Wench85 skrev 2020-02-20 10:36:36 följande:

    Hej! Vänstern här! 

    Det finns ingenting som är urprungligen och enbart skandinaviskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är skandinavisk kultur idag. Till exempel köttbullar, midsommarstänger, luciafirande och föräldralediga fäder. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i skandinavien.

    Det finns ingenting som är ursprungligen och enbart arabiskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är arabisk kultur idag. Till exempel vattenpipa, magdans, schack och mezze. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i arabvärlden.


    Då ska vi se här...

    Skandinaviskt: Blixtlåset, kullager, hjulplogen, långskeppet, termometern med celciusskalan, dynamiten, etc.

    Arabiskt: Algebra, astrologin, optiken med glasögon, hospitalen, stora mängder medicin, etc.

    Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden? Hit me!
  • KlantSmurfen
    Wench85 skrev 2020-02-20 10:36:36 följande: #422
    Hej! Vänstern här! 

    Det finns ingenting som är urprungligen och enbart skandinaviskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är skandinavisk kultur idag. Till exempel köttbullar, midsommarstänger, luciafirande och föräldralediga fäder. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i skandinavien.

    Det finns ingenting som är ursprungligen och enbart arabiskt. Allt är influerat av allt. Världen hänger ihop. Däremot finns det saker som är arabisk kultur idag. Till exempel vattenpipa, magdans, schack och mezze. Men det är inte nåt som skapats, ägs, och endast finns i arabvärlden.
    f0bdb09f68966b87f5889ccf71618042.png
  • jeanette02
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-20 12:13:37 följande:

    Då ska vi se här...

    Skandinaviskt: Blixtlåset, kullager, hjulplogen, långskeppet, termometern med celciusskalan, dynamiten, etc.

    Arabiskt: Algebra, astrologin, optiken med glasögon, hospitalen, stora mängder medicin, etc.

    Vad har du för belägg på att dessa inte ursprungligen inte kom från Skandinavien samt Arabvärlden? Hit me!


    Lägger även till Mjölkseparatorn och Tetra Pak till scandinaviska listan.

    Det finns ju säkert mer att lägga till på båda listor.
  • Anonym (Hehe)
    jeanette02 skrev 2020-02-20 12:58:41 följande:

    Lägger även till Mjölkseparatorn och Tetra Pak till scandinaviska listan.

    Det finns ju säkert mer att lägga till på båda listor.


    Jo just det... Vi kan också lägga till en massa innovationer inom gruvnäringen (exempelvis kunskapen att separera järn) eller unika politiska strukturer (det var enbart i Skandinavien som bönderna hade ett eget stånd).

    Ska vi gå på Arabvärlden är deras innovationer ovärderliga för eftervärlden, exempelvis Visdomens hus som låg till grund för de Europeiska universiteten och bidrog till enorma kunskaper kring anatomi och alkemi.

    Sen kan vi nämna Afrika och Malirikets innovationer inom arkitektur, skulptur och guldsmide. Alltså vi kan hålla på hela dagen men jag kan med glädje erkänna att andra kulturer gjort enormt mycket för eftervärlden. Men att förneka att vi i Skandinavien aldrig åstadkommit något är skitsnack! Och att säga att inga innovationer har något ursprungsland är ju bara absurt...
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?