• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Padirac
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 15:09:00 följande:
    Och där ljuger du! Tänker inte brodera ut det lika mycket som du, utan bara konstatera att du ljuger. Så vad pratar du om för lögn? I reklamen säger SAS att "absolut", alltså, 100% är inte Skandinaviskt, när SAS ställer frågan: Vad är verkligen Skandinaviskt? Aja... Över hundratusen tycker inte om klippet, medans dryga elvatusen tycker om reklamen... Säger dessa siffror inget till er? Så nästan 90% tycker att det här är fel...  Därför känns det svårt att ni har förstått budskapet.

Men kämpa på, bevisen i reklamen lär knappast försvinna, eller vänta, det var ju det som SAS försökte göra genom att ge ut en ordentlig redigerad reklamfilm... Undra varför? Hmmm...
    Du får nog kolla reklamen en gång till ... säger inte SAS i reklamen är ingenting är TRULY  SCANDINAVIAN utan att den skandinaviska kulturen, liksom övriga kulturer är en mix av gammalt arv från tidigare influenser och nya influenser som bakats ihop till en egen mix, OCH att detta är unikt skandinaviskt...

så här skriver The Guardian om reklamen och om snöflingorna The advert says: “What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Everything is copied.”
    It points out that Swedish meatballs came from Turkey, Danish pastries from Austria, liquorice from China,
    and progressive politics from Greece.

“We take everything we like on our trips abroad, adjust it a little bit, and it’s a unique Scandinavian thing,”
    it said.

But anti-immigration and far-right parties in Sweden and Denmark
    said the campaign was disrespectful of Scandinavian culture.
    Det är klart att detta får det att svida i ögonen och stocka sig i halsen på naivt och sentimentalt kulturkonservativa som tror att det finns en 'nedärvd essens' som är trily scadinavian, truly german, eller vad som nu är gångbart i SDland...

SAS säger att det finns någonting som är en unique scandinavian thing (men inte truly scandinavian) men så långt verkar inte snöflingorna på ha lyssnat och förstått, kanske hulkandet överröstar speakerrösten?

Så vem har förstått och inte förstått vad SAS säger med reklamen? 
  • Anonym (Tråkigt!)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 18:37:09 följande:
    Nej verkligen inte. Jag är människa. Har varit människa i generationer. Finns inte ett spår icke-människa i mig hur långt bak man än tittar. Men du då, din lilla infiltratör? Är du FÖR att elefanter ska få fortsätta leva kanske?? För är du det har jag INGET mer att säga till dig.
    Är du också människa? Nää, du är väl en elefant? Är du emot elefanter? :( Tycker elefanter är magnifika, mysiga och söta :) Förstår inte vad du har emot elefanter, när du är en elefant. 
  • Anonym (Js)
    Anonym (Tråkigt!) skrev 2020-02-18 18:43:41 följande:

Är du också människa? Nää, du är väl en elefant? Är du emot elefanter? :( Tycker elefanter är magnifika, mysiga och söta :) Förstår inte vad du har emot elefanter, när du är en elefant. 

Men alltså.. VI VAR FÖRST!!!! Elefanterna får vara hur söta de vill men VI VAR HÄR FÖRST!! Bort med dem!!! Vi kan väl för satan inte ta elefanter och människor på samma planet? Det finns inte resurser åt oss båda och då blir det elefaterna som ryker. Tough luck men någon måste försvinna härifrån och då är det elefanterna som ska bort för VI VAR HÄR FÖRST!! Detta är VÅR PLANET!! Elefanterna kan väl åka och vara söta på mars istället? Där finns plats.
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 18:35:29 följande:
    Svårt att stå upp för det du står för, eller svarar du alltid frågor med frågor? 
    Berätta lite vad du tycker om reklamen, vad säger den till dig? Tycker du orden passar bra in med den melankoliska stämningen? Har du sett reklamen? Varför har du svårt att svara på frågor? Vad betyder en glad sol? 
    Jag har redan berättat vad jag tycker om reklamen. Och du har reagerat med att tala om för mig att eftersom jag inte reagerade på samma sätt som du så hade jag antingen inte förstått eller inte sett dem. Har du redan glömt bort det?

Sedan talade du om du tycker det är jobbigt att andra har förstått budskapet: "Därför känns det svårt att ni har förstått budskapet."

Lite snurrigt hörru.

En glad sol betyder...en glad sol Solig
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Persbrandtkola
    Padirac skrev 2020-02-18 18:42:57 följande:
    Du får nog kolla reklamen en gång till ... säger inte SAS i reklamen är ingenting är TRULY  SCANDINAVIAN utan att den skandinaviska kulturen, liksom övriga kulturer är en mix av gammalt arv från tidigare influenser och nya influenser som bakats ihop till en egen mix, OCH att detta är unikt skandinaviskt...

så här skriver The Guardian om reklamen och om snöflingorna The advert says: ?What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Everything is copied.?
    It points out that Swedish meatballs came from Turkey, Danish pastries from Austria, liquorice from China,
    and progressive politics from Greece.

?We take everything we like on our trips abroad, adjust it a little bit, and it?s a unique Scandinavian thing,?
    it said.

But anti-immigration and far-right parties in Sweden and Denmark
    said the campaign was disrespectful of Scandinavian culture.
    Det är klart att detta får det att svida i ögonen och stocka sig i halsen på naivt och sentimentalt kulturkonservativa som tror att det finns en 'nedärvd essens' som är trily scadinavian, truly german, eller vad som nu är gångbart i SDland...

SAS säger att det finns någonting som är en unique scandinavian thing (men inte truly scandinavian) men så långt verkar inte snöflingorna på ha lyssnat och förstått, kanske hulkandet överröstar speakerrösten?

Så vem har förstått och inte förstått vad SAS säger med reklamen? 
    Sedan säger SAS: "Absolutely nothing"... Varför får det dig att stocka dig i halsen? Så farligt är det väl inte? Tycker inte om det, men jag börjar inte gråta av det. Vilket land är "SDland"? Sverige eller? Vet du inte vilka som regerar i Sverige? Ja, kan det vara den dryga 10% grupperingen som kallar den resterande, nästan 90% mängden, för snöflingor? (Se exempelvis Youtube, SAS reklam)Tror du behöver se reklamen...

Ta med källa på det du hänvisar till nästa gång, blir lite fattigt annars att dra ut några citat... Det är jätteviktigt med källor, gick ni aldrig igenom det i skolan? 

Så The Gurdian skriver om snöflingor med en gul blinkande emoji... Varför inte skriva om SAS reklamen istället? 
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 18:36:27 följande:
    Vad är så komplicerat? 
    För dig att förstå att parental leave innebär att föräldrar kan vara hemma med barn och att det hela började i Schweiz - precis som de säger i filmen.
  • Anonym (Tråkigt!)
    Anonym (Js) skrev 2020-02-18 18:51:18 följande:
    Men alltså.. VI VAR FÖRST!!!! Elefanterna får vara hur söta de vill men VI VAR HÄR FÖRST!! Bort med dem!!! Vi kan väl för satan inte ta elefanter och människor på samma planet? Det finns inte resurser åt oss båda och då blir det elefaterna som ryker. Tough luck men någon måste försvinna härifrån och då är det elefanterna som ska bort för VI VAR HÄR FÖRST!! Detta är VÅR PLANET!! Elefanterna kan väl åka och vara söta på mars istället? Där finns plats.
    Fint illustrerat.
  • Persbrandtkola
    nihka skrev 2020-02-18 19:04:43 följande:
    För dig att förstå att parental leave innebär att föräldrar kan vara hemma med barn och att det hela började i Schweiz - precis som de säger i filmen.
    Vad tycker du är komplicerat? 
  • nihka
    Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 19:08:28 följande:
    Känns det inte konstigt för en feminist och kommunist, att försvara ett stort, kommersiellt, miljöförstörande bolag..?  :D 
    Jag kan inte svara på hur det känns för dig. Jag var inte medveten om att du är kommunist och feminist, men tack för informationen Obestämd
  • nihka
    Persbrandtkola skrev 2020-02-18 19:08:35 följande:
    Vad tycker du är komplicerat? 
    Det verkar vara komplicerat för dig att förstå att parental leave innebär att föräldrar kan vara hemma med barn och att det hela började i Schweiz - precis som de säger i filmen.
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?