Anonym (Konstigt och dumt) skrev 2020-02-18 20:33:35 följande:
Det visste inte jag! Spelar ingen roll för mig heller eftersom jag inte flyger alls längre. Men vad ska SAS göra åt detta faktum?
Jag råkar veta, att kabinpersonalen på Lufthansa uppmärksammar olika tyska kulturuttryck, för att resenärerna ska få en tysk upplevelse redan på planet. Medan Oktoberfest pågår i Tyskland, t.ex., så har flygvärdinnorna på samtliga flighter sig Dirnd'l, och stewarderna Lederhosen och vita skjortor av folkloristiskt stuk. Och så severar man mycket öl och salta kringlor, såklart!
Jag bara väntar på SAS' försök att förstöra alltsammans: "öl är inget typiskt tyskt, det finns i stora delar av världen och började odlas i Mesopotamien. Att göra byxor av läder är heller inget specifikt för Tyskland, i Sverige gjorde man t.ex. byxorna till de karolinska uniformerna av älghud. Och Dirnd'ln har stora likheter med folkdräkter ifrån stora delar av Europa, den är absolut inget unikt för Tyskland. Angående kringlorna, så har man faktiskt hittat vetekorn i fyratusen år gamla egyptiska pyramider, och även i Gamla Testamentet nämns vetedegen..."
Nej, du är inte heller ensam om att inte veta.. det är många som inte vet hur det funkar och skriker ut än det ena och än det andra - det är enklare än polarisera och sprida nonsens än att diskutera nyanserat. Men att de på Katarinavägen och enligt uppgift också Ryska påverkanskanaler tar tillfället i akta att trumma upp sina nyttiga idioter är inget nytt, det har pågått under många år, det är den del av de psykologiska krigföringen som är ett av kännetecknen för 'det nya kalla kriget'
Vad SAS ska göra åt att du inte flyger? De ska väl försöka marknadsföra sig och sin profil till de som är och kan bli deras kunder. Om du är en av dem eller inte tror jag inte SAS bryr sig om - är du inte en del av deras målgrupp så är du någon annans målgrupp. SAS försöker nog inte vända sig till alla. De verkar i den här reklamkampanjen ha vänt sig till de som ser resande som ett sätt att berika sitt liv och sin världsbild med intryck från andra delar av världen, de som ser att olikheter berikar och är värda att ta till sig det bästa från.
Jag tror inte att SAS kommer att lägga sig i LHs kabinpersonals göranden, det är olika bolag även om de inom Star Alliance råkar dela flyglinjer. Så vad LHs kabinpersonal har för sig i kabinen har väl ingenting att göra med SAS, eller vad tror du?
Det var väl JÅ som en gång sa att det utmärkande för vikingar var att de gillade att resa och se sig omkring, att det var en del av de svenska kulturen....
https://sv.wikiquote.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson
"
Det är till exempel det vikingarna ägnade sig åt, att resa runt och vara nyfikna på andra länder. Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson i en intervju i
Aftonbladet/Ungt Val den 10 juni 2006 om vad begreppet svenskhet betyder för honom" Nu är ju JÅ inte dum i huvudet, men det är lätt att undra vad i helsike vad en högskoleutbildad person (enligt wikipedia studerade JÅ filosofi och forskningspolitik, statsvetenskap, juridik, ekonomisk historia, nationalekonomi och samhällsgeografi) menar med att vikingar reste runt och var nyfikna på andra länder....
Dels är det ju nyfikenheten på andra kulturer som SAS lyfter fram i sin kampanj som SD-vurmare nu skriker sig hesa över och dels borde JÅ med sin bildningsgrad ha förmågan att på ett utförligare och mer nyanserat sätt beskriva vad skandinaver ägnade sig åt med att 'fara i viking'