• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 08:33:32 följande:
    Det är helt sjukt! Men såna utspel verkar vara legitima kommentarer att slänga iväg när det riktar sig mot bonusmammor.

Tänk om man hade ställt samma sjuka fråga tillbaks?
    Ja, man kan ju undra. Jag har i och för sig sett folk häva ur sig olämplig skit i trådar utan styvmammor men definitivt, det är en helt annan jargong mot styvmammor. 

Jag har sett trådar som börjar så försiktigt med en styvmamma som beklagar sig och inte vet hur hon ska göra, mår dåligt, ber om hjälp. Och så får hon det på sig. Gör abort. Det är helt sjukt. Inte bara en gång har jag sett det. De där som hopar sig och kastar skit, de reagerar inte på att någon gick över gränsen heller. Det finns tendenser till att vilja avhumanisera styvmammor. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 08:21:52 följande:
    Du ansträngde dig lite där och ska försöka respondera och förklara vad jag menade.

Att exen är en bidragande faktor till att många män mesar och kastar sin nuvarande kvinna framför bussen är väl en sak man får ta med i diskussionen? Utan påtryckningar där så skulle inte dessa män bli så maniska i sitt dåliga samvete över sina tidigare barn, det är ett som är säkert. När det begav sig så tyckte jag givetvis att hans ex var en riktig apa och hon stod knappast överst på listan över folk jag gärna går ut o tar en öl med. Men för den sakens skull så lägger jag inte skulden på henne för hon ser sig väl om sina barns hus. Kan du förstå den biten?

Samma gäller med barnen. Givetvis kan folk som inte är mamma eller pappa till en tonåring som piper likt en tvååring spy lite i munnen över ungen. Samma gäller väl när mitt barn beter sig jobbigt. Vad var det som var så konstigt? Att skulden ska läggas på mannen är en självklarhet men för den sakens skull så är luften fri till att tycka saker om de som är inblandade.
    Det där med exen är väldigt intressant. Många kvinnor upplever en förändring, styvbarn som går från att vara glada till att bli avståndstagande, den blivande pappan som blir stressad och börjar ändra på förutsättningarna. Utan att veta att det har hänt något i kulisserna. Det är faktiskt viktigt att prata om att det kan vara så här, många kvinnor tänker inte ens på att det är exet som står i kulisserna och rycker i trådarna. Nu menar jag inte att varje ex per automatik är manipulativa jävlar, men om inte mannen berättar vad som pågår och håller det hemligt, lite som det där du beskrev förut, som om han är otrogen mot sitt ex, då vet inte ens kvinnan vad som pågår. 

Hur var det för dig? Du kanske redan har nämnt det men när du märkte att det blev en förändring, visste du då att exet hade börjat ställa krav? Var det så hon gjorde? Berättade din man det för dig, eller märkte du bara att alla började bete sig annorlunda? 

• Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 07:35:20 följande:

Det intressanta är att när någon faktiskt ber dig om en lösning på problemet så gör du inget annat än att upprepa ditt mantra om att pappan har ansvar för alla sina barn. Plus att du började prata om egoistiska föräldrar. Var du nu fick det ifrån. Nu vill du tydligen snurra dig ur att du tog upp de egoistiska föräldrarna.  

Tappadstekspade frågade inte dig om orsaken. Hon frågade dig om lösningen. Du upprepar ett mantra: "pappan har ansvar för alla barnen". Tappadstekspade får svara för sig själv men jag tvivlar på att hon ser att du har levererat en lösning. 

Vidare tycker jag att din slutledning haltar. Föräldrarna behöver inte vara egoister om barnen är vana vid att alltid få som de vill. Vill du snurra in dig ytterligare i dina resonemang så varsågod men gör det inte för min skull. För min del får du gärna avstå. 

Det är som sagt Tappadstekspade som bad dig att ge en lösning, inte jag. 

VAR skriver jag att FÖRÄLDRARNA är egoister? Kan dulänka till eller citera det inlägget?

Vad jag däremot skriver är att BARNEN kanske formats till att bli egoister. Och jag förklarar, när jag (som sagt) mot bättre vetande besvarar dig i inlägget du nu citerar att om föräldrarna alltid låtit barnen få som de vill så kommer barnen fortsätta att agera så även när de får halvsyskon.

Vet du, om du faktiskt ansträngde dig och försökte läsa vad jag skrivit skulle det bli enklare att besvara dig. Nu skall jag svara upp för något som du hittat på att jag skrivit och dina förvirrade tankar får du faktiskt ta hand om själv.

Som sagt, klarar du inte av att ta mina svar utan att gå i taket, scrolla förbi istället för du gör dig bara löjlig nu.
  • Anonym (Sean)
    Ess skrev 2020-03-13 08:12:40 följande:

Men ändå du fortsätter älta samma grej som en papegoja. Varför?

Jag svara när du skriver till mig, så gör du flera inlägg på samma kommentar så svarar jag dig på dem.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (V) skrev 2020-03-13 08:21:52 följande:

Du ansträngde dig lite där och ska försöka respondera och förklara vad jag menade.

Att exen är en bidragande faktor till att många män mesar och kastar sin nuvarande kvinna framför bussen är väl en sak man får ta med i diskussionen? Utan påtryckningar där så skulle inte dessa män bli så maniska i sitt dåliga samvete över sina tidigare barn, det är ett som är säkert. När det begav sig så tyckte jag givetvis att hans ex var en riktig apa och hon stod knappast överst på listan över folk jag gärna går ut o tar en öl med. Men för den sakens skull så lägger jag inte skulden på henne för hon ser sig väl om sina barns hus. Kan du förstå den biten?

Samma gäller med barnen. Givetvis kan folk som inte är mamma eller pappa till en tonåring som piper likt en tvååring spy lite i munnen över ungen. Samma gäller väl när mitt barn beter sig jobbigt. Vad var det som var så konstigt? Att skulden ska läggas på mannen är en självklarhet men för den sakens skull så är luften fri till att tycka saker om de som är inblandade.

Ok, bra. Fattar vad du menar. Då är vi överens om att ansvaret för problemet ligger på mannen och att exen och barnen inte bär skulden för att förhållande/familjeliv med den nya partnern inte fungerar.

Så, var har jag nu skrivit att den nya kvinnan skulle lägga sig platt?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 09:00:24 följande:
    VAR skriver jag att FÖRÄLDRARNA är egoister? Kan dulänka till eller citera det inlägget?

Vad jag däremot skriver är att BARNEN kanske formats till att bli egoister. Och jag förklarar, när jag (som sagt) mot bättre vetande besvarar dig i inlägget du nu citerar att om föräldrarna alltid låtit barnen få som de vill så kommer barnen fortsätta att agera så även när de får halvsyskon.

Vet du, om du faktiskt ansträngde dig och försökte läsa vad jag skrivit skulle det bli enklare att besvara dig. Nu skall jag svara upp för något som du hittat på att jag skrivit och dina förvirrade tankar får du faktiskt ta hand om själv.

Som sagt, klarar du inte av att ta mina svar utan att gå i taket, scrolla förbi istället för du gör dig bara löjlig nu.
    Nej, det ser jag nu att du faktiskt hade skrivit. Ber om ursäkt för det.

Det är ändå inte så att du anstränger dig för att ge en lösning. Du upprepar ditt mantra om att "pappan har ansvar för alla sina barn", att han ska fortsätta ha umgänge med alla barnen. Tappadstekspade beskriver en situation där de äldre barnen han har sen tidigare beter sig illa mot kvinnan och hennes barn. Din lösning på det är att pappan har ansvar för alla sina barn. 

När jag läser en sån historia så ser jag för mig en kvinna som mår väldigt dåligt av att ha de här större barnen hos sig. Men som förmodligen biter ihop, för hon vet också att han har umgänge med sina barn och att de bor där varannan vecka, som det brukar handla om. Eller varje helg. Som gör allt hon kan, allt som hon har makt att göra för att skydda sig och sitt barn. Hur varje kvinna i en sån här situation gör är olika men de gör vad de kan. Ibland behöver de prata med andra kvinnor som är i samma situation, för att inte känna sig ensamma, för att prata med någon annan som förstår precis vad de pratar om. 

Men nu var det ju så att Tappadstekspade frågade dig vad du tyckte att pappan till de här barnen ska göra. Det enda du har skrivit är om vad orsaken kan vara till att barnen beter sig så, och på dig låter det som att det är kört, han kan inte göra något. Men han ska fortsätta att ha umgänge med sina barn och att han har ansvar för alla sina barn. Inte mycket till lösning, enligt mig. 

Under tiden går en kvinna i det där hushållet och mår mycket dåligt över hur barnen beter sig. Och ditt svar på det är: "pappan har ansvar för alla sina barn" och "du måste stå upp för ditt barn". Som om hon inte redan kämpar med just det. 

Men du behöver inte oroa dig, jag personligen sätter inte min tillit till att du ska leverera en lösning. Jag tycker bara det är intressant att du vill banka dina lösningar i huvudet på folk som inte vill ha dom, samtidigt som du inte anstränger dig för att leverera en lösning till någon som faktiskt ber om det. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 09:04:37 följande:
    Ok, bra. Fattar vad du menar. Då är vi överens om att ansvaret för problemet ligger på mannen och att exen och barnen inte bär skulden för att förhållande/familjeliv med den nya partnern inte fungerar.

Saken är ju den att (V) redan från start har sagt att hon håller sin man ansvarig. Hon berättar om exet, hon berättar om barnet, men hon håller sin man ansvarig. Menar du att vi inte får lov att diskutera bakomliggande orsaker? 

Jag kan inte heller se att du har sagt att kvinnan ska lägga sig platt. Men du nöjer dig inte heller. V håller sin man ansvarig. Kan du se det? 

Även Ess håller sin make ansvarig. Du var inne på att det var Ess som hade sabbat umgänge för sin make med sina tidigare barn. Nu vet du att det inte var så det låg till. Har du bett henne om ursäkt för det? 
  • Anonym (V)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-13 09:04:37 följande:

Det var kanske att ta i! Du sa inte ordagrant så, det får jag ta tillbaks.

Men tror jag att du tycker att hon och det gemensamma barnet ska stå tillbaka? Ja det låter så när man läser dina inlägg.
  • Anonym (V)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-13 08:39:45 följande:

Ja, man kan ju undra. Jag har i och för sig sett folk häva ur sig olämplig skit i trådar utan styvmammor men definitivt, det är en helt annan jargong mot styvmammor. 

Jag har sett trådar som börjar så försiktigt med en styvmamma som beklagar sig och inte vet hur hon ska göra, mår dåligt, ber om hjälp. Och så får hon det på sig. Gör abort. Det är helt sjukt. Inte bara en gång har jag sett det. De där som hopar sig och kastar skit, de reagerar inte på att någon gick över gränsen heller. Det finns tendenser till att vilja avhumanisera styvmammor. 

Det är ju helt sjukt faktiskt! Jag tänker det motsatta, man hade blivit polisanmäld ifall man sa åt första mammorna att de borde aborterat sina ungar från början. Det är så hatiskt så det finns inte! Men du har nog helt rätt här? Styvmammor avhumaniseras och de som annars står o skriker sig hesa över kvinnoförakt o jämställdhet står o tittar på.
  • Anonym (Sean)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-13 08:18:01 följande:

Så exet har inget som helst ansvar för hur deras barn uppför sig? Du lägger större ansvar för barnen på bonusmammorna än på barnens mammor?

Var har jag skrivit att exen inte har något ansvar för hur barnen uppför sig? Var har jag lagt större ansvar för de barnen på bonusmammorna än på barnens mammor?

I flerkullsfamiljen har den som har särkullsbarn ansvar för alla sina barn och den nya partnern ansvar för sina barn. Exet har naturligtvis, tillsammans med den medföräldern ansvar för hur barnen formats, men i familjelivet i flerkullsfamiljen har hen faktiskt inte ansvar utan det åligger den förälder som är en av de vuxna partnerna i den familjen.
Svar på tråden Styvmamma-upproret