• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Ingenpsykolog

Någon mer än jag som faktiskt gillar den här låten?

*skrålar för full hals*

"Du får inte stoppa köttbullar i näsan, Torsten
    Du får inte stoppa köttbullar i näsan där
    Sluta upp att stoppa köttbullar i näsan, Torsten
    Du får inte stoppa köttbullar i näsan sisådär"

🤣🤣🤣

• Antigone
    Ingenpsykolog skrev 2022-11-03 17:19:39 följande:
    Jag håller med! En mycket fin tolkning som verkligen berör på djupet, även för mig som inte varken vuxit upp i eller vistats i vuxen ålder i den sortens miljö. 

Är uppvuxen ute på landet  men bor sedan 1998 i  vad som klassas som en av Gävles stökigare stadsdelar, några kilometer från stadskärnan. 
    Det skrivs en hel del om bråk, stök, vandalism, personrån mm, och även ett par mer eller mindre uppmärksammade mord inom några 100 meters avstånd från mitt hem, men jag har aldrig känt rädsla eller otrygghet när jag rört mig ute efter att det blivit mörkt.

Jag tänker, kanske felaktigt, att låtarna, både "In the ghetto" och "I betongen" berör på ett än djupare plan om man själv är uppvuxen i liknande förhållanden.
    Nej, jag har inte heller vuxit upp i den sortens miljö, men blir ändå berörd. Jag bodde ju i Gävle i tre år (älskar verkligen den staden) och kan nog gissa vilket område du syftar på. Om det är rätt område, så har jag också bott där 😊 Jag hade precis flyttat hemifrån och bodde i utkanten av området, men märkte inte heller av allt stöket eller de grövre brotten. Människor som har vuxit upp i betongen känner kanske ännu djupare för de här låtarna. Eller så har de en mer vardaglig syn på det, så låtarna inte tilltalar dem lika mycket. Svårt att veta. Jag kan själv ha en viss distans till dramatiserade upplevelser som jag själv har varit med om. Ibland upplever jag dem som kletiga och romantiserade. Ibland som överdrivet mörka och hopplösa.
    Man kan inte somna död och vakna upp levande!
  • Antigone
    Ingenpsykolog skrev 2022-11-03 19:55:56 följande:

*skrålar för full hals*

🤣🤣🤣

Haha! Min lillebror var besatt av den där låten och spelade den jämt 🧆👃

Kul att höra den i Torstenstyle! 🐭
  • Antigone
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-02 20:43:23 följande:
    Vad fint, det var påhittigt, kan tänkas att det blev lyckat. Av regnet fuktskadad gengångare, tja det kanske hade sett bra ut det med, men om effekterna hade runnit bort hade ju poängen också regnat bort kanske. Jag bodde i Litauen då, där jag också är född. Så det var inomlands eller hemland.

Jag är dålig både på ryska och engelska, som det finns information på förutom litauiska, och jag vet ju inte vad du kan för språk, men chansar på engelska, mycket text, men det är ju frivilligt om man vill läsa och hur mycket.

På svenska: albacorax.wordpress.com/2011/09/02/veles-velines/

På engelska: traditionsacrosseurope.wordpress.com/2008/03/01/lithuanian-festival-uzgavenes/
    Ja, det var påhittigt och billigt för ett barn med begränsad ekonomi 😉 Det hade kunnat bli effektfullt med ett ansikte som regnade bort och jag hade kanske sett minst lika läskig ut. Aha! Jag har aldrig varit i Litauen, men då förstår jag varför jag inte har hört talas om de båda högtiderna. Den första påminner om Alla Helgona, som infaller nästa helg. Det är fint att uppmärksamma de döda och jag tyckte om att man gav bort maten som blev över till fattiga 😊 Den andra högtiden låter som en dröm för många barn, med pannkakor med olika toppings. Men intressant kombination att slå ihop det med skrämmande utklädnader. Själv brukar jag ha Crêpesskiva istället för Kräftskiva! Det är också pannkakor som står på menyn, men det är en höstfest. Jag bjuder på en bild från den senaste Crêpesskivan 🥞
  • Antigone

Som du ser hade jag allt på min pannkaka! 😜🍓????🥞

• EmilijaPetrosiunaite
    Antigone skrev 2022-11-03 20:44:36 följande:
    Ja, det var påhittigt och billigt för ett barn med begränsad ekonomi 😉 Det hade kunnat bli effektfullt med ett ansikte som regnade bort och jag hade kanske sett minst lika läskig ut. Aha! Jag har aldrig varit i Litauen, men då förstår jag varför jag inte har hört talas om de båda högtiderna. Den första påminner om Alla Helgona, som infaller nästa helg. Det är fint att uppmärksamma de döda och jag tyckte om att man gav bort maten som blev över till fattiga 😊 Den andra högtiden låter som en dröm för många barn, med pannkakor med olika toppings. Men intressant kombination att slå ihop det med skrämmande utklädnader. Själv brukar jag ha Crêpesskiva istället för Kräftskiva! Det är också pannkakor som står på menyn, men det är en höstfest. Jag bjuder på en bild från den senaste Crêpesskivan 🥞
    Nej det är inte så lätt att känna till bara så där. Ja ofta sammanfaller den eller eller går in i Allhelgonahelgen. Ja, utstyrsel och god mat. Det ser gott ut på bilden, att man kan lägga på vad man vill efter smak! Prova olika kombinationer och upptäcka vad man tycker bäst om. Kan tänkas att det smakade bra.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Antigone skrev 2022-11-03 20:02:41 följande:
    Jag hade precis flyttat hemifrån och bodde i utkanten av området, men märkte inte heller av allt stöket eller de grövre brotten.
    Jag tror att man kan bo i problematiska områden utan att lägga märke till allt som sker, även om jag inte bor i ett sådant själv. Det är väl ofta sammanslutningar samt en koncentration av brottslingar som agerar i samma område och så uppstår problem, främst för de som är inblandade och indirekt för de som inte är det.
  • Freddie K

Wise man said. Only fools rush in, but I can't help fallin in love with you. *Ylar*.

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K
    Den huvudlöse ryttaren rider igen. (Dröm)

Inatt stötte jag på honom igen. Den huvudlöse ryttaren. Den här gången var han argare än vanligt! Han kanske hade sett sig själv i spegeln och insett att han inte är så snygg som han trodde? Den här gången fick jag kämpa! Han svingade sitt svärd och jag tog upp mitt. Våra blad möttes. Det var nästan så att det slog gnistor när våra svärd träffade varandra.

Som vanligt sa han ingenting. Vi slogs en stund, sen hörde jag en varg yla. Den huvudlöse ryttaren svingade sitt svärd en sista gång innan han försvann. Jag vaknade. ?Tills nästa gång, gamle vän?, sa jag. Jag låg och tänkte på mötet med den huvudlöse ryttaren en stund, sen gick jag upp och kokade kaffe.

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Nytt alias?)
    Ingenpsykolog skrev 2022-11-03 19:55:56 följande:

*skrålar för full hals*

🤣🤣🤣

Åh, nostalgi! 
Svar på tråden Här är vi alla vänner.