• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Antigone
    Ingenpsykolog skrev 2022-11-01 22:29:16 följande:
    Jag hade sällan anledning att ta pendeln när jag bodde u Stockholmsområdet, bara buss och tunnelbana. Hur uppförde sig pendlar-duvorna? Höll de sig på golvet och lät bli att lämna 💩💩 efter sig?

Jag tror att du har helt rätt om Turtur-råttorna. Jag saknar faktiskt Torsten, och Elvira tror jag inte jag haft äran att träffa ännu, om jag minns rätt.

Nu kom jag att spåra ur lite i tanken. Började tänka på om hur det varit om någon skrivit typ Utvandrarna, men från skeppsråttor och skeppskatters perspektiv. Sedan dök tanken på migrerande fåglar upp, och efter det kom jag att tänka på den underbara gamla Tv-reklamen med fiskmåsarna Kaj och Börje!

Sedan var pausen i Harry Potter och dödsrelikerna, del 2 slut på nian 😁
    Först bodde jag i Farsta och sedan vid Telefonplan, men det var i Farsta duvorna tog pendeltåget. Jag åkte aldrig tillsammans med dem, men såg när de klev på som vilka andra passagerare som helst. Sedan åkte de tydligen några stationer och klev av på ett ställe där det fanns mat. Det stod om det i Metro då när jag bodde i Stockholm 😄🕊

Ja, jag tycker inte Torsten har varit sig lik sedan han skrämde sig själv med den där spökförklädnaden 👻 Men det klart, det kan ju ha berott på mosters besök också.

Åh! Den filmen hade jag gärna sett! Helst på bio 🍿 Jag har haft tama möss och skulle älska råttversionen av Utvandrarna. Möss är kloka och väldig sociala djur och råttor är visst ännu socialare. Mina möss hette Natt och Dag och var lika olika som natt och dag i personligheten. Den ena var svart och den andra vit. Jag brukade ha dem i håret. Det är ett perfekt råttbo 🐀🐁

Haha! Kaj och Börje ja, det var länge sedan 😂
    Man kan inte somna död och vakna upp levande!
  • Antigone
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-01 22:42:29 följande:
    Var det när du var liten? Vad brukade du klä ut dig till? Jag bodde inte här när jag var liten, men ibland firade vi något som heter v?lin?s den 2 november. Det går ofta ihop med 1 november. Men det var ofta tråkigt- Och så hade vi u?gav?n?s, en sorts folkfest och karneval för att välkomna våren den sjunde veckan före påsk, som mardi gras. Det i sin tur var ofta roligt.
    Precis! Jag klädde ut mig till häxa, spöke och gengångare. Inte på samma gång då 😜 När jag var gengångare doppade jag ansiktet i vatten och mjöl. Sedan målade jag sår, skador och ärr med vattenfärg. Tur att det inte började regna. Det hade kunnat sluta hur illa som helst med min hemmagjorda förklädnad 🧟?♀️ Synd att firandet var tråkigt, man vill ju helst att firanden ska vara roliga. Men det andra firandet lät mycket roligare! Nu ska jag googla de där högtiderna. Var bodde du när du var liten? Utomlands?
  • Antigone
    Ingenpsykolog skrev 2022-11-02 17:07:34 följande:

Är det fler än jag som tycker att det är roligt när man antingen:

(Exemplen nedan är låtar som jag i vissa fall "upptäckt" för länge sedan, andra mer nyligen

A) Lyckas hitta originalet, eller någon cover, på engelska, till en favoritlåt man tidigare bara hört på svenska, eller tvärtom. Där man kanske inte ens tänkt tanken att den fanns engelska/svenska först.

B) Hör en låt på svenska eller engelska, gillar den direkt utan att riktigt förstå varför den låter bekant.

Den här godingen tog det lång tid, i alla fall för mig, att koppla till en svensk låt

Följande låt finns med lite olika texter både på svenska, men engelska är originalet. Jag som gillar både Alf Robertsson och Kenny Rogers har inte stött på någon jag inte gillar än 🙂

Jag är ett stort fan av Elvis mest kända låtar. En av mina absoluta favoriter är "In the ghetto", och den finns det ju extremt många covers av på engelska, men jag tror inte att någon mer än gruppen Fröken Elvis har gett sig på en egen svenska tolkning. De har ju tolkat många av hans låtar, men den här är i särklass bäst (återigen, i mitt tycke)

Annars gillar jag gospelversionen med Joybells och Jerry Williams, och Brolles tolkning väldigt mycket

Nog för nu 😍

Spännande! Jag fastnade för Fröken Elvis 😊 Vilken fin version av låten ❤️ Hon hade verkligen gjort den till sin egen!
  • Antigone
    Anonym (Nytt alias?) skrev 2022-11-02 17:56:36 följande:

Jätteroligt att vara låtdetektiv ju. 

Att leka detektiver har blivit lite av vårt specialområde här i tråden! Snart får vi öppna en detektivbyrå 😄
  • Antigone

Titta vad jag hittade! Nu har julpyntet börjat komma upp i affärerna. Det här var på en loppis! Lite tidigt, men jag blev ändå glad när jag såg alla stjärnorna, ljusstakarna och tomtarna för det såg så mysigt ut 🧑?🎄
  • EmilijaPetrosiunaite
    Antigone skrev 2022-11-02 19:36:25 följande:
    Precis! Jag klädde ut mig till häxa, spöke och gengångare. Inte på samma gång då 😜 När jag var gengångare doppade jag ansiktet i vatten och mjöl. Sedan målade jag sår, skador och ärr med vattenfärg. Tur att det inte började regna. Det hade kunnat sluta hur illa som helst med min hemmagjorda förklädnad 🧟?♀️ Synd att firandet var tråkigt, man vill ju helst att firanden ska vara roliga. Men det andra firandet lät mycket roligare! Nu ska jag googla de där högtiderna. Var bodde du när du var liten? Utomlands?
    Vad fint, det var påhittigt, kan tänkas att det blev lyckat. Av regnet fuktskadad gengångare, tja det kanske hade sett bra ut det med, men om effekterna hade runnit bort hade ju poängen också regnat bort kanske. Jag bodde i Litauen då, där jag också är född. Så det var inomlands eller hemland.

Jag är dålig både på ryska och engelska, som det finns information på förutom litauiska, och jag vet ju inte vad du kan för språk, men chansar på engelska, mycket text, men det är ju frivilligt om man vill läsa och hur mycket.

På svenska: albacorax.wordpress.com/2011/09/02/veles-velines/

På engelska: traditionsacrosseurope.wordpress.com/2008/03/01/lithuanian-festival-uzgavenes/

• EmilijaPetrosiunaite
    Ingenpsykolog skrev 2022-11-02 11:15:40 följande:
    Ja, visst är sådant fascinerande! Just djur- och växtarter som bara finns på en enda ö, eller i en enda ögrupp på hela jordklotet är väldigt intressant. 

Ett fenomen som jag alltid tyckt var spännande är havssköldpaddor, och då särskilt honorna. De kan från födseln tills de många år senare uppnår könsmogen ålder förflytta sig långa sträckor, men återvänder till den strand de själva kläcktes på när det är dags för dem själva att lägga ägg. Om de överlever så länge. Föroreningar och tjuvfiske skördar många sköldpaddsliv varje år. 

www.wwf.se/djur/havsskoldpaddor

Det är också fascinerande med sköldpaddor och andra arter som kan, om de får leva, kan bli mycket gamla.
    Det finns många arter beskrivna i länken. Överlag mycket, för mig, ny information där. Ungefär som sälarna, de återvänder också till samma platser tror jag. Ja, en del kan bli mycket gamla och har funnits som art mycket länge.
  • Anonym (Nytt alias?)
    Antigone skrev 2022-11-02 19:45:26 följande:
    Att leka detektiver har blivit lite av vårt specialområde här i tråden! Snart får vi öppna en detektivbyrå 😄
    Det har alltid varit min dröm, jag svär! 
  • Anonym (Nytt alias?)

Sköldpaddor är några av mina favoritdjur, men tyvärr är jag dålig på fakta. Roligt att läsa det ni berättar om dem och om andra djur. 

• Ingenpsykolog
    Anonym (Nytt alias?) skrev 2022-11-02 17:56:36 följande:

Jätteroligt att vara låtdetektiv ju. 

Ja, jag tycker sånt här är väldigt kul. Bjussar på några till. Hoppas att alla länkar fungerar den här gången. Jag tror nog att de flesta känner igen de här. (Hojta om ni funderar över någon av dem).

Nedanstående är inte originalet, men min favorit-cover av låten på engelska 

Svar på tråden Här är vi alla vänner.