• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Eurydike skrev 2023-01-23 19:19:20 följande:
    Qualia. Det ordet har jag aldrig hört förut. Men jag tycker om det. Ordet är vackert på något vis. Det påminner lite om när man analyserar böcker ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv. Då skiljer man på texten (de skrivna orden), den subjektiva upplevelsen (varje läsares egen tolkning av texten) och författarens tolkning (hur författaren vill att texten ska tolkas). Enligt det tänket finns det lika många tolkningar som det finns läsare och ingen tolkning är mer eller mindre riktig.
    Det intressanta med exempelvis tolkningar av text, är att de inte finns någon annanstans än i vårt medvetande. Text, så som vi känner begreppet, finns inte i några andra varelser, textens associationer, så som sött, beskt, glatt och gult, uppstår även det i medvetandet. Fysikalismen har inte kunnat påvisa vare sig medvetandet eller var smaker färg och dylikt, skulle existera utan något som upplever. Äter man exempelvis mirakulin och därefter äter en citron, kommer den att smaka sött. Nu kanske jag spårade ur lite, men det var min poäng med qualia.

Ibland är det uppenbart vad författaren menar, om boken handlar om växter och dess skötsel till exempel. Är det Franz Kafka är det mer oklart och så småningom kanske skrivna texter för nya syften och innebörder. Man kan också lämna texterna otolkade och bara läsa det som står. Möjligheterna är några stycken och det är trevligt.
  • Mortiscia80

Vilken intressant diskussion ni har om böcker och nya ord :) Jag kan fortfarande inte skriva från datorn utan att råka ut för spamskyddet men däremot från telefonen, som jag inte tycker är så smidigt så därför är jag sällan här just nu. Pm funkar iaf :)

• EmilijaPetrosiunaite
    Mortiscia80 skrev 2023-01-23 22:06:48 följande:

Vilken intressant diskussion ni har om böcker och nya ord :) Jag kan fortfarande inte skriva från datorn utan att råka ut för spamskyddet men däremot från telefonen, som jag inte tycker är så smidigt så därför är jag sällan här just nu. Pm funkar iaf :)

Det är väldigt jobbigt att skriva inlägg och annat på en telefon, men förhoppningsvis kan du skriva snart från datorn igen så kan du komma med i diskussionerna!
  • Freddie K
    Eurydike skrev 2023-01-23 19:10:25 följande:
    Det var synd, och lite noobigt av dem! Minns att vi pratade om det innan filmen och jag tror det hade varit ett extra plus i kanten 🤔
    Ja, precis! 
    Eurydike skrev 2023-01-23 19:11:47 följande:
    Då vägrar jag sitta barnvakt åt den ungen! 😅😱????
    Haha! Tror inte ungen behöver en barnvakt om hen har M3gan. :-P.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Jag får sluta sova. Jag missar ju allt det roliga! Foten i munnen

• Freddie K

Det kommer nog att komma en tredje del på Guldgrävare Jack. Tack vare Ingenspykolog. .

• Freddie K

Varför kallar man någon för ens ögonsten? Det är väl inte så attraktivt att ha sten i ögat? 

• EmilijaPetrosiunaite
    Freddie K skrev 2023-01-24 16:15:57 följande:

Varför kallar man någon för ens ögonsten? Det är väl inte så attraktivt att ha sten i ögat? 

Det finns hjärtesorg med, trots att hjärtat inte känner någon sorg. Troligtvis för att det kan kännas annorlunda i bröst- och magtrakten vid sorg. Gällande ordet ögonsten finns, vad jag minns, en etymologisk förklaring och möjligen en utseendemässig association. I äldre svenska tror jag att det hette ögasten eller öghasten på grund av liknelsen med små runda stenar. Ögat håller man ju kärt, och något man håller lika kärt blir då en ögonsten.
  • Eurydike
    Mortiscia80 skrev 2023-01-23 22:06:48 följande:

Kul att du tycker det och hoppas det löser sig med spamskyddet snart! Vad irriterande 🤨 Det är just det som är så härligt med den här tråden, att ordet är fritt och stämningen god. Då blir det högt i tak och man kan komma in på både ytliga och djupa diskussioner. Från Djuparöven till qualia. Djuparöven är namnet på en sjö för alla som har missat det. Vi gjorde en djupdykning i ämnet konstiga ortsnamn för en tid sedan och kom då in på Röven, vilket ledde vidare till Djuparöven. Så, nu vet ni 🙃
  • Eurydike
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-01-24 19:52:59 följande:
    Det finns hjärtesorg med, trots att hjärtat inte känner någon sorg. Troligtvis för att det kan kännas annorlunda i bröst- och magtrakten vid sorg. Gällande ordet ögonsten finns, vad jag minns, en etymologisk förklaring och möjligen en utseendemässig association. I äldre svenska tror jag att det hette ögasten eller öghasten på grund av liknelsen med små runda stenar. Ögat håller man ju kärt, och något man håller lika kärt blir då en ögonsten.
    Du upphör aldrig att förvåna mig! Kan du alla sakerna du skriver redan innan, eller googlar du dem? Annars tycker jag du borde vara med i någon frågesport och försöka vinna pengar, för du verkar vara väldigt allmänbildad 🤩👏
Svar på tråden Här är vi alla vänner.